Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dombås - Aurland i TMS 60?

Startet av ElectroShock, onsdag 24. juni 2015, klokken 21:35

« forrige - neste »

Dennis

#150
Adaptiv cruise er jo noe man tar som selvfølge selv på en flere år gammel Golf. Er selvparkering/parkering uten at man sitter i bilen, styrer selv på motorvei sammen med adaptiv cruise som er den interessante delen av autopilot hw :)
Autobrems er også en veldig fin funksjon.

Men joda sikkert mange som ikke savner den, men det er bare fordi elbilene enda ikke er kastet for fult ut av kollektivfeltet så man står lite i kø, eller bor et sted uten kø. I kø blir autopilot hw bare helt nydelig å ha 8)

Øyvind.h

Adaptiv cruise er sikkert genialt i kø ! Ofte kø i Oslo, men jeg sykler til jobb og står sjeldent i en :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

E_S

Har kjørt litt med adaptiv cruise på annen bil og konkludert med at det er helt perfekt når man kjører på vanlig landevei. På motorvei liker jeg å være litt mer aktiv, skifte felt og holde "min" fart fremfor å bare ligge bak noen. På landevei med dårlige forbikjøringsmuligheter er det greit å kunne ligge i en rekke biler uten å hele tiden måtte justere hastigheten manuelt fordi noen lengre foran ikke klarer å kjøre jevnt..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Øyvind.h

Sitat fra: E_S på tirsdag 30. juni 2015, klokken 15:25
Har kjørt litt med adaptiv cruise på annen bil og konkludert med at det er helt perfekt når man kjører på vanlig landevei. På motorvei liker jeg å være litt mer aktiv, skifte felt og holde "min" fart fremfor å bare ligge bak noen. På landevei med dårlige forbikjøringsmuligheter er det greit å kunne ligge i en rekke biler uten å hele tiden måtte justere hastigheten manuelt fordi noen lengre foran ikke klarer å kjøre jevnt..

Hvor langt frem klarer adaptiv cruise å lese trafikken? Typisk scenarie hvor jeg lurer på hvordan den fungerer:
En strekning jeg kjører ofte er Oslo sydover i retning Sverige (E6) nedover mot hytta. Trafikken flyter gjerne i 120km/t (110-sone), jeg kanskje litt over det igjen om forholdene ligger til rette. Dvs jeg tar igjen biler i et rolig tempo hele tiden, men i blant tar jeg igjen biler raskt dersom det har skjedd en opphopning. Denne opphopningen ser jeg flere hundre meter før jeg tar den igjen og kan derfor senke hastigheten jevnt. Hvordan reagerer adaptiv cruise om man kommer i 130-135 og tar igjen trafikk som ligger i 90 (lastebil passerer lastebil, skaper litt kork)? Leser den noen hundre meter lenger frem og demper hastigheten uten regen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

#154
Den leser ganske så langt framover, ifølge Continetal som er leverandør av sensoren skal den oppdage opptil 250 meter framover og støtte start og stopp kjøring i opptil 200km/t.

Bilen bremser ned med regen i starten og hvis man kommer veldig fort eller de foran står i ro bruker den bremsen.

Kamera foran brukes vist også, men ser langt fra like langt.

peik

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 30. juni 2015, klokken 08:42
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 30. juni 2015, klokken 08:24
Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 30. juni 2015, klokken 01:14
Jeg tror folk overvurderer autopilot og 4WD.

Jeg tror du undervurderer folk, det samme ble sagt her når 4wd ingen som trengte det, model s var så bra på vinterføre. AP er i aller høyeste grad viktig, nå er det ikke lenge til realese, for nye potensielle kjøpere (og jeg) ville aldri vurdert en bil uten AP i disse dager. Hadde det vært store prisforskjeller så kunne man revurdert men det er det ikke.
Grunnen til at det er så små prisforskjeller er jo nettopp at "folk" ikke syntes det er så viktig.. 4wd er i en hel annen viktighetsklasse..

Peik, alle Model S kan brukes utenfor MC-sesongen..
Det er jeg fullstendig klar over. Bilen jeg sikter til hadde kun sommerdekk. Vinterdekk er en forutsetning for å kjøre bil i vinterhalvåret etter min mening. Viktigste "ekstrautstyr" på bilen.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

peik

Sitat fra: E_S på tirsdag 30. juni 2015, klokken 15:25
Har kjørt litt med adaptiv cruise på annen bil og konkludert med at det er helt perfekt når man kjører på vanlig landevei.
Helt enig bruker det hele veien til hytta i ca 17 mil og rører verken brems eller gasspedal. Typisk landevei der trafikken går i rykk og napp.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

cirys1

Sitat fra: peik på tirsdag 30. juni 2015, klokken 20:49
Vinterdekk er en forutsetning for å kjøre bil i vinterhalvåret etter min mening. Viktigste "ekstrautstyr" på bilen.

Vinterhjul til Tesla kan du få til 10 lapper, det kan du ikke med AP eller 4WD...  :)

peik

Bare vinterdekkene koster minst 10.000. Man trenger da felger og.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

nie

Sitat fra: peik på tirsdag 30. juni 2015, klokken 20:52
Sitat fra: E_S på tirsdag 30. juni 2015, klokken 15:25
Har kjørt litt med adaptiv cruise på annen bil og konkludert med at det er helt perfekt når man kjører på vanlig landevei.
Helt enig bruker det hele veien til hytta i ca 17 mil og rører verken brems eller gasspedal. Typisk landevei der trafikken går i rykk og napp.
+1
Genial funksjon på landevei. Stresser ned og mye lettere å avfinne seg med "min plass i køen".
Jeg bruker den aldri til bykjøring. Dette gjelder da også annen bil enn Tesla.

cirys1

Sitat fra: peik på onsdag 01. juli 2015, klokken 06:48
Bare vinterdekkene koster minst 10.000. Man trenger da felger og.

Visst du må ha det nytt kanskje, ser hjulpakker til tesla for 10-15k.. 

peik

Jada, man kan sikkert få tak i noe brukt billig... Poenget mitt var at prisen ikke er reell så lenge helt nødvendig "ekstrautstyr" ikke er inkludert. Nå kommer det vel svar om det ikke er nødvendig om man skal flytte til Dubai eller Valencia.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Dennis

Når man kjøper en brukt bil er jo ofte dekkene brukt også :P

Dekk og felg i 19 er såpass billig uansett at men sitter neppe å vurderer mellom om man fikk med vinterdekk eller fastmontert ekstrautstyr som man ikke får ettermontert.

GoProne

Jeg ser at de billigste 85D'ene ligger på 665k i dag. Noen som har noen forestilling om hva 70D kan havne på når de entrer bruktmarkedet?

ElectroShock

Sitat fra: GoProne på lørdag 04. juli 2015, klokken 22:31
Jeg ser at de billigste 85D'ene ligger på 665k i dag. Noen som har noen forestilling om hva 70D kan havne på når de entrer bruktmarkedet?

Det ble solgt mange nye P85D og 85D som var blitt bestilt før prisøkningene. Alle 70D er bestilt til tilnærmet lik dagens pris, så dette kan være en god tid å sikre seg en rimelig 85D på. Nye 70D kommet neppe i noe antall på Finn med det første og ganske sikkert ikke til gode priser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA