Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forvarming / kjøling

Startet av ihlhaug, tirsdag 16. juni 2015, klokken 14:19

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cra på mandag 18. mai 2015, klokken 09:54Ja, jeg tror det er slik for å heve terskelen litt for å prøve seg på forsikringssvindel. Det blir litt mer alvor når man må anmelde til politiet. Jeg har selv anmeldt min (da ca 3 år gamle) datter for forsøk på ildspåsettelse. Hun hadde komt seg inn i kjellerleiligheten og lekt med komfyren i kjøkkenet. Politiet sa fra allerede før første tastetrykk at saken naturligvis ville bli henlagt. (Og i dette tilfellet var det helt greit for min del.)
Og forsikringsselskapet krevde ikke regress fra foreldrene? Dette blir litt off-topic men man er jo ansvarlig som forelder å ha kontroll på barna sine.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OlavEmil

Sitat fra: Dag A. på mandag 18. mai 2015, klokken 00:331. Politianmeld forholdet - send over alt av video materiale.
2. Hvis skaden er av slik karakter at du MÅ bruke forsikring så send over ALT av informasjon til forsikringselskapet, inkludert bilder av gjerningsperson, navn etc.

3. Dersom saken henlegges så kan du påklage henleggelsen.

(...)

Vent til du har fått henleggelse, eventuelt avslag på henleggelse, så går du videre:

4. Snakk med en advokat og få advokaten til å sende et brev til vedkommende hvor det legges ved dokumentasjon på at du besitter bevis i saken, og at du vil begjære saken inn for domstolen dersom vedkommende ikke gjør opp for seg.
Gjør også vedkommende oppmerksom på at videre utlegg i denne saken vil bli belastet ham i tillegg til kostnadene rundt skaden han allerede har påført deg.

Dersom vedkommende fremdeles ikke responderer så se om du kan få saken opp for tingretten på privatrettslig grunnlag.
Møter ikke vedkommende i tingretten og du legger frem dine bevis så vil du med en uteblivelsesdom kunne oversende vedkommende en faktura på skadeverket. 
Betaler han ikke så kan dette sendes videre til inkasso.
Er du skikkelig frekk så ber du dommeren om utleggspant i vedkommedes eiendeler. 
Da begynner snøballen å rulle fort og vedkommende skulle nok ha ønsket at han holdt nøklene i lommen.

https://www.politi.no/tjenester/tvangsfullbyrdelse/utlegg/utleggspant/

I verste fall så sitter vedkommende i en stilling hvor vandel er påkrevd, og en domfellelse kan få utslag på denne,  og han kan sånn sett miste jobben sin dersom du lager nok helv... for ham.  Det ville vært akkurat passe straff. 

Gjer dette! Ikkje kontakt vedkomande før du får ein advokat til å gjere det ved punkt 4. Og for all del, ikkje kontakt media før heile greia er over. Når den tid kjem, kan det vere ein flott historie for media (100% anonymisert, såklart), men inntil då vil det berre skade saka di.

Og ikkje minst: Hald oss oppdaterte.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

cra

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2015, klokken 16:30
Dette blir litt off-topic men man er jo ansvarlig som forelder å ha kontroll på barna sine.

Vel, om du er forelder selv så burde du vite godt at det ikke er mulig å ha et øye på ungene til enhver tid. Den som er forelder og kommer med utsagn av den typen sitter garantert i glasshus og kaster stein, og den som ikke har unger selv vet ikke hva han/hun snakker om. ;)

Det var uansett ikke snakk om at ungen var ubevoktet i lengre tid, men at hun forsvant rundt hushjørnet et par minutter og gikk inn i kjellerleiligheta i stedet for bort til naboen slik hun vanligvis gjør.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cirys1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2015, klokken 16:30
Dette blir litt off-topic men man er jo ansvarlig som forelder å ha kontroll på barna sine.

Ha ha.. Du har ikke unger ihvertfall.. Ansvaret har du hele tiden, men kontroll på hva de driver med hele tiden,  den må du slippe litt, visst du ikke skal de i bånd da.. :P

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cirys1 på mandag 18. mai 2015, klokken 18:46Ha ha.. Du har ikke unger ihvertfall.. Ansvaret har du hele tiden, men kontroll på hva de driver med hele tiden,  den må du slippe litt, visst du ikke skal de i bånd da.. :P
Jeg sa ikke at det er enkelt å ha kontroll på de, bare at man har ansvaret.

Hvis ungen f.eks løper over til naboen og riper opp bilen deres, så blir det fort slik at enten havner skylden direkte hos foreldrene fordi de ikke hadde god nok kontroll på barnet sitt, eller så havner skylden hos barnet, og foreldrene må betale.

Når det er et forsikringselskap som blandes inn, så antar jeg de ikke bryr seg veldig mye om hvem sin unge det er snakk om, så lenge de får sendt regningen til foreldrene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2015, klokken 18:56
Hvis ungen f.eks løper over til naboen og riper opp bilen deres, så blir det fort slik at enten havner skylden direkte hos foreldrene fordi de ikke hadde god nok kontroll på barnet sitt, eller så havner skylden hos barnet, og foreldrene må betale.
Det er en sannhet med modifikasjoner..

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/nar-du-er-uheldig/nar-barn-har-skadet-bilen-din/

Dag A.

Sitat fra: Fush på mandag 18. mai 2015, klokken 10:01
Sitat fra: Muffinman på mandag 18. mai 2015, klokken 09:58
Man får ikke rulleblad av å bli anmeldt.

Sannhet med modifikasjoner. Jeg ble anmeldt for et forhold for 17 år siden hvor saken ble henlagt ganske umiddelbart etterpå. Har ikke hatt problemer med innreise til USA, men i fjor (16 år etter henleggelse) fikk jeg kommentarer og måtte forklare meg i forbindelse med en sikkerhetsklarering. Så et "rulleblad" finnes helt klart.

At det finnes "flere" register enn offisielle er helt klart, men tror nok ikke dine innreiseproblemer til USA kan tilbakeføres til den hendelsen for 17 år siden.
Jeg var involvert i en opptaksnemd i Forsvaret for endel år tilbake, og der fikk vi opplyst fra NSM (Nasjonal Sikkerhets Myndighet), som foretar sikkerhetsklareringer av personell med tjenestlig behov for dette, at en av kandidatene hadde vært etterforsket for postkassesprengning i 14år alderen.
Dette skal i utgangspunktet ikke inn i offiselee registre, så hvor informasjon var hentet fra vet jeg ikke, men det finnes nok noen "mapper" rundt forbi.

En anmeldelse er i utgangspunktet bare et dokument som utløser en arbeidsoppgave for Politi og påtalemyndigheter.  Det er ikke noe som helst grunnlag for SKYLD i en anmeldelse. 

Man er kun skyldig etter at man har vedtatt forelegg eller avsigelse av rettskraftig dom i en rettsal.

Domfellelse vil bli stående på rullebladet ditt,mens forelegg skal slettes etter 2 år.

Noen ganger så tar Politiet ut tiltale mot mistenkte/anmeldte personer, men det er ofte til det beste for den mistenkte da det utløser rett til forsvarsadvokat m.m.
Det betyr fremdeles ikke at vedkommende er skyldig, men at det er skjellig grunn til mistanke.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

cirys1

Sitat fra: Dag A. på mandag 18. mai 2015, klokken 21:33
En anmeldelse er i utgangspunktet bare et dokument som utløser en arbeidsoppgave for Politi og påtalemyndigheter.  Det er ikke noe som helst grunnlag for SKYLD i en anmeldelse. 

Man er kun skyldig etter at man har vedtatt forelegg eller avsigelse av rettskraftig dom i en rettsal.

Jeg er sikkerhetsklarert "strengt hemmelig" og den klareringen kan fint ryke bare jeg blir involvert i en litt alvorlig sak, uansett skyldspørsmålet. Spørsmålet er om du i det hele tatt er skikket til og ha en slik stilling visst du f.eks blir koblet inn i en alvorlig sak, og om det skjer i fritiden spiller heller ingen rolle.

Så når det gjelder sikkerhetsklarering så kommer det til en totalvurdering, så selv om du ALDRI har vært dømt for noe så blir du "dømt". Det er som regel ingen tilfeldighet at du er på feil sted og tid flere ganger.. :)

Sirup

Jeg ble for noen år siden utsatt for det samme ikke langt unna der hvor dette skjedde. Min bil skillte seg ut fra mengden, og det var det åpenbart en som ikke tålte.
Jeg måtte ta det på kaskoforsikringen, for det var dyrt å få lakkert opp etter all skaden som var gjort.
Ikke la mannen slippe unna. Han må konfronteres med hva han har gjort, og tvinges til å betale alle utgifter.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cirys1 på mandag 18. mai 2015, klokken 22:05Jeg er sikkerhetsklarert "strengt hemmelig" og den klareringen kan fint ryke bare jeg blir involvert i en litt alvorlig sak, uansett skyldspørsmålet. Spørsmålet er om du i det hele tatt er skikket til og ha en slik stilling visst du f.eks blir koblet inn i en alvorlig sak, og om det skjer i fritiden spiller heller ingen rolle.

Så når det gjelder sikkerhetsklarering så kommer det til en totalvurdering, så selv om du ALDRI har vært dømt for noe så blir du "dømt". Det er som regel ingen tilfeldighet at du er på feil sted og tid flere ganger.. :)
Du bør ikke snakke om hvilken sikkerhetsklarering du har.

Tror det skal ganske mye til om en anmeldelse skulle ha noen betydning for en sikkerhetsklarering. Men den vil nok fort havne inn i noen registre og bli vurdert. Man trenger ikke bli dømt for at relevante opplysninger i forhold til en sikkerhetsklarering havner i et register.

F.eks om du blir anmeldt for vold, og så står det i politiets logg at du har innrømt å være i et dårlig område for å kjøpe narkotika - selv om politiet da skulle konkludere med at du handlet i selvforsvar så flyr sikkerhetsklareringen avgårde fordi du har befatning med narkotika.

Det er nok i all hovedsak den informasjonen som eventuelt kunne bli kjent som ville ha betydning for sikkerhetsklareringen, ikke anmeldelsen i seg selv. Om man så har rent mel i posen er det lite å bekymre seg for.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ihlhaug

Hei!

Det blir et raskt svar, vært en lang dag på jobb, prøvd på litt bursdagsfeiring samt fått unna litt ang saken.
Var i dag på Micropaint og avtalte time og pris. Det havner heldigvis på en penere sum enn jeg hadde regnet med, må ut med 12000kr. Politiet er oppdatert på personalia til personen, samt fått bildebevis, men jeg har ikke fått tilbakemelding. I morgen skal jeg ringe forsikringsselskapet å fortelle hva som har skjedd å spørre hva de tenker om saken. Skal også prøve å ringe han som ripet opp bilen for å høre om han vil gjøre opp for seg eller det må gå via andre kanaler, altså politiet etc.

Ellers fikk jeg en PM her på forumet fra en annen Tesla eier som bor en annen plass i Bergen hvor han som ripet opp bilen før bodde. Hans Tesla ble i fjor ripet opp to ganger og mistanken falt på samme person som nå har ripet opp min, men han hadde da ikke bildebevis. Der ble saken anmeldt og henlagt.

Jeg kommer med updates når jeg får de, og håper virkelig dette ordner seg, for det er utrolig sure 12k. Ellers er det noe stressende å parkere i samme gate nå etter dette har skjedd, men jeg kan jo ikke akkurat si opp abm på gymmen å flytte på meg pga dette?!
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Dag A.

Sitat fra: ihlhaug på mandag 18. mai 2015, klokken 23:57
Hei!

Det blir et raskt svar, vært en lang dag på jobb, prøvd på litt bursdagsfeiring samt fått unna litt ang saken.
Var i dag på Micropaint og avtalte time og pris. Det havner heldigvis på en penere sum enn jeg hadde regnet med, må ut med 12000kr. Politiet er oppdatert på personalia til personen, samt fått bildebevis, men jeg har ikke fått tilbakemelding. I morgen skal jeg ringe forsikringsselskapet å fortelle hva som har skjedd å spørre hva de tenker om saken. Skal også prøve å ringe han som ripet opp bilen for å høre om han vil gjøre opp for seg eller det må gå via andre kanaler, altså politiet etc.

Ellers fikk jeg en PM her på forumet fra en annen Tesla eier som bor en annen plass i Bergen hvor han som ripet opp bilen før bodde. Hans Tesla ble i fjor ripet opp to ganger og mistanken falt på samme person som nå har ripet opp min, men han hadde da ikke bildebevis. Der ble saken anmeldt og henlagt.

Jeg kommer med updates når jeg får de, og håper virkelig dette ordner seg, for det er utrolig sure 12k. Ellers er det noe stressende å parkere i samme gate nå etter dette har skjedd, men jeg kan jo ikke akkurat si opp abm på gymmen å flytte på meg pga dette?!

Dersom denne personen virkelig har gjort dette tidligere så tror jeg nesten du må se det som ditt kall i livet å få stoppet ham med de bevisene du besitter.
Da er det ganske tydelig at han ikke stopper, og for oss som er i TMS menigheten så er det spesielt surt at han tydligvis er etter oss, av ukjent årsak.

Selv om vedkommende skulle gjøre opp for seg (og sånn sett tar ansvar) så ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg eventuelt hadde trukket anmeldelsen.
Jeg tror heller jeg ville informert Politiet om at vedkommende har innrømmet skyld og gjort opp for seg, så vil Politiet eventuelt ta det strafferettslige videre på eget initiativ.
Uansett så er det viktig at Politiet har dokumentasjon på denne personen ettersom det ser ut som han har et helt eget modus operandi, og det er ikke sikkert at det blir siste gang han gjør dette. Selv om han nå skulle betale deg.

Dersom du konfronterer personen via telefon så ville ikke jeg vært altfor engstelig for å parkere i samme området igjen.  Han skal være bra dum dersom han går på samme bilen 2 ganger når han vet, eller er blitt fortalt, at det finnes videobevis av ham.

PS.  Ikke fortell ham at det er dashcam som har fanget ham, bare fortell at det finnes overvåkningsvideo som identifiserer ham og bilen hans idet han utfører gjerningen.
Skulle du fortelle om dashcam'en så sikrer du bare DIN bil.  Dersom han mistenker at det finnes CCTV i området så kanskje du sikrer hele området med at han ikke kommer tilbake der i det hele tatt.

Ellers så er det viktig å alltid ha i bakhodet hva min mor brukte å si:  Det ordner seg alltid for snille gutter  :)
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Mippen

Jeg er så sint på grunn av dette selv om det ikke er min bil. Håper det ordner seg. Vet hvordan fyren ser ut så han får holde seg langt unna min bil eller andres.
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

Sitat fra: Mippen på tirsdag 19. mai 2015, klokken 09:15
Jeg er så sint på grunn av dette selv om det ikke er min bil.
Jepp. Ord blir fattige. Jeg ville godtet meg om fyren fikk seg et kraftig oppgjør med rettsvesenet.

Roma

Sitat fra: Mippen på tirsdag 19. mai 2015, klokken 09:15
Jeg er så sint på grunn av dette selv om det ikke er min bil. Håper det ordner seg. Vet hvordan fyren ser ut så han får holde seg langt unna min bil eller andres.

Hehe. Jeg også. Greit å ha track på BEGGE de typene der.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA