Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forvarming / kjøling

Startet av ihlhaug, tirsdag 16. juni 2015, klokken 14:19

« forrige - neste »

nortrahof

Kjedelig sak dette!!

Det er typisk en sak for politi og rettsvesen!
- Kanskje etterforskning kan avdekke om vedkommende person har gjort samme skader på andre biler?!
Derfor bør dette politietterforskes.

Stort sett er slike folk som ødelegger, selv temmelig initiativfattige. - Kan det være enkelte "hat -TMS-artikler" i massemedia som ligger bakom og inspirerer til handling? - Er da disse mediene delvis medansvarlig?

En annen sak er slik overvåkning.
Dersom man er litt upresis i formuleringen, kan man si at alle nyere TMS har et overvåkingskamera i frontruten(for nødbrems og ACC). Det er derfor teknisk mulig at det er dette kamera som har fanget skadevolder. Blir dette kjent gjennom de samme massemedier, så er det sikkert ikke like morsomt å ødelegge når man blir avslørt?

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Beachboy

Oppfordrer deg virkelig til å politianmelde denne gjøken.
Merker selv at det koker inne i meg. At det er mulig å være så asshole.
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Guybrush

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2015, klokken 16:30
Sitat fra: cra på mandag 18. mai 2015, klokken 09:54Ja, jeg tror det er slik for å heve terskelen litt for å prøve seg på forsikringssvindel. Det blir litt mer alvor når man må anmelde til politiet. Jeg har selv anmeldt min (da ca 3 år gamle) datter for forsøk på ildspåsettelse. Hun hadde komt seg inn i kjellerleiligheten og lekt med komfyren i kjøkkenet. Politiet sa fra allerede før første tastetrykk at saken naturligvis ville bli henlagt. (Og i dette tilfellet var det helt greit for min del.)
Og forsikringsselskapet krevde ikke regress fra foreldrene? Dette blir litt off-topic men man er jo ansvarlig som forelder å ha kontroll på barna sine.

Er vel maks 5000.- man er ansvarlig for som foreldre...
Derfor lurt med forsikring :-)

pwb

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Guybrush på tirsdag 19. mai 2015, klokken 12:20Er vel maks 5000.- man er ansvarlig for som foreldre...
Derfor lurt med forsikring :-)
5000 kr er kun grensen om barnet/barnene er for unge til å kunne forstå konsekvensene av sine handlinger, *og* foreldrene ikke har opptrådt klandreverdig.

Hvis en 12-åring med viten og vilje ødelegger en bil til 500.000, så er foreldrene pliktig å dekke 500.000 kroner. Hvis foreldrene til en 2-åring slipper løs ungen i et kunstgalleri og går og tar seg en kaffe, og ungen velter en skulptur til 500.000, så er foreldrene pliktig å dekke 500.000.

Der foreldrene kan slippe unna regningen er i mellomfasen der ungene kan bevege seg ganske fritt, men uten å nødvendigvis ha en veldig god forståelse av konsekvenser. Da er erstatningsansvaret begrenset til 5000 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

janegils

Fra Lovdata:

"Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding."

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: janegils på tirsdag 19. mai 2015, klokken 15:12
Fra Lovdata:

"Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding."
Du må neste lese resten også. http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article542297.ece

"Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers." Altså om det er rimelig å tildele skyld til et barn under 18, så er barnet erstatningspliktig for hele beløpet. Barn har ikke egne penger, så det er foreldrene som må ta regningen.

"Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn, eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse." Altså om foreldrene har vært uaktsomme når det gjelder å holde tilsyn til barna sine, så får de skylden og er erstatningspliktig.

Så kommer:

"Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding." Altså, uansett om foreldrene har gjort alt riktig, og det var snakk om et hendig uhell, så er foreldrene fortsatt erstatningspliktig inntil 5000 kroner per skadetilfelle.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tuxedo

Sitat fra: janegils på tirsdag 19. mai 2015, klokken 15:12
Fra Lovdata:

Men i punktet før står det:

"Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse."

Hvis foreldrene har utvist uaktsomhet, gjelder altså ikke grensen på 5.000 kroner.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Tuxedo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. mai 2015, klokken 15:46

"Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers." Altså om det er rimelig å tildele skyld til et barn under 18, så er barnet erstatningspliktig for hele beløpet. Barn har ikke egne penger, så det er foreldrene som må ta regningen.

Nei, dersom barnet ikke har egne penger, og foreldrene ikke har utvist uaktsomhet, kommer 5.000 kroners grensen til anvendelse, selv om barnet har skyld.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

HåkonE

Ganske sikker på at det ikke er et 130 kg stort barn med ølmage og dobbelhake som har forårsaket ripene til trådstarter.

Dag A.

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 19. mai 2015, klokken 15:50
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. mai 2015, klokken 15:46

Nei, dersom barnet ikke har egne penger, og foreldrene ikke har utvist uaktsomhet, kommer 5.000 kroners grensen til anvendelse, selv om barnet har skyld.

Lovanvendelsen rundt denne loven er diskusjonstema i utallige rettsaker hvert eneste år i Norge, så jeg tror ikke vi vil kunne konkludere den ene eller andre veien på dette forumet uansett.
Spesielt siden hver enkelt sak vil ha sine sider for og mot, og det ligger også til grunn en hel del presedens i tidligere avsagte dommer som ikke umiddelbart kommer frem i lovteksten på lovdata.

Hovedregelen er at barn under 18 år ikke gjøres økonomisk ansvarlig for sine handlinger, og foreldrene svarer bare for inntil NOK 5.000,-

Så kommer det inne en hel palett med gråsoner om forsett og aktsomhet fra barnet og foreldre, i tillegg kommer barnets alder og modenhetsnivå inn.

Som sagt så er hovedregelen inntil NOK 5.000,- men for de som ikke har funnet ut at barn er dyrt så kan det bli svært dyrt dersom oppdragelsen er av den løsere sorten og ungen er ute på skikkelig fae..
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 19. mai 2015, klokken 15:50Nei, dersom barnet ikke har egne penger, og foreldrene ikke har utvist uaktsomhet, kommer 5.000 kroners grensen til anvendelse, selv om barnet har skyld.
Du har rett, når jeg leser litt nærmere. Dette var oppklarende: https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/19192/108815.pdf?sequence=3

Når barnet har skyld er det barnet selv som er erstatningspliktig, og foreldrene er kun erstatningspliktig inntil 5000 kroner. Om barnet blir tildelt skylden så kan barnet ende opp med en gjeld som det tar med seg inn i voksenlivet. Men det er ikke vanlig å dømme fullt erstatningsansvar når det gjelder barn som ikke har penger og der erstatningsansvaret vil være en uforholdsmessig byrde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fredag

Sitat fra: ihlhaug på mandag 18. mai 2015, klokken 23:57
Hei!

Det blir et raskt svar, vært en lang dag på jobb, prøvd på litt bursdagsfeiring samt fått unna litt ang saken.
Var i dag på Micropaint og avtalte time og pris. Det havner heldigvis på en penere sum enn jeg hadde regnet med, må ut med 12000kr. Politiet er oppdatert på personalia til personen, samt fått bildebevis, men jeg har ikke fått tilbakemelding. I morgen skal jeg ringe forsikringsselskapet å fortelle hva som har skjedd å spørre hva de tenker om saken. Skal også prøve å ringe han som ripet opp bilen for å høre om han vil gjøre opp for seg eller det må gå via andre kanaler, altså politiet etc.

Ellers fikk jeg en PM her på forumet fra en annen Tesla eier som bor en annen plass i Bergen hvor han som ripet opp bilen før bodde. Hans Tesla ble i fjor ripet opp to ganger og mistanken falt på samme person som nå har ripet opp min, men han hadde da ikke bildebevis. Der ble saken anmeldt og henlagt.

Jeg kommer med updates når jeg får de, og håper virkelig dette ordner seg, for det er utrolig sure 12k. Ellers er det noe stressende å parkere i samme gate nå etter dette har skjedd, men jeg kan jo ikke akkurat si opp abm på gymmen å flytte på meg pga dette?!

Dersom vedkommende ikke frivillig bør du ta saken til forliksrådet. Jeg har god erfaring med det. Ikke så dyrt som å gå rett til tingretten, og du stiller vanligvis ikke med advokat, men snakker selv. Ganske tilfredsstillende opplevelse hvis du har rett og får medhold, og motparten blir belært av folkene i forliksrådet. Litt frustrerende og stressende hvis du bommer litt på saken og kommer med argumenter som er på siden av nøyaktig hva saken dreier seg om.

Det kan være lurt å snakke med egen advokat på forhånd for noen råd om hvordan ting funker. Det hjelper på selvsikkerheten. Det kan også være lurt å snakke med noen som jobber i forliksrådet om hvordan prosedyren er.

En dag med advokat i tingretten vil nok koste mye mer enn den ripen der.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ihlhaug

Ny update!
Snakket med forsikringsselskapet i dag. De var svært positive til at jeg har dashcam i bilen og ønsker bilder, evt film tilsendt, samt skademelding. Derfra ber de om kopi av anmeldelsen hos politiet og setter i gang sitt system. De forklarte det slik at de dekker utgiftene for reparasjon nå, og jeg vil få tilbud om å ta det selv hvis de ikke får synderen til å betale for seg, evt hans forsikringsselskap. Dette ville ta lang tid, opp mot 1,5 år sa de. Da ser det ut som jeg gjør det på denne måten.

Ellers ringte jeg han som ripet opp bilen for to dager siden. Da bekreftet han etterhvert å ha vært i nærheten av bilen, og sa jeg hadde parkert på hans plass, at jeg ikke hadde lov til å parkere der. Han benektet ikke å ha ripet bilen, men bekreftet det ikke, selv om jeg har video av han.
Jeg prøvde å ringe han på nytt i dag, første gang la han på, gang to svarte han. Han bekreftet da samtalen vi hadde og hva vi snakket om, men da jeg kom med summen det koster å ordne skaden sa han at han bor på Østlandet og ikke har vært i Bergen på lenge. Deretter sa han at jeg bare fikk anmelde det hvis det var det jeg ville for han dreit i det og la på. Psykiatri?

Jeg ringte så hans bror i håp om at han var litt mer fornuftig. Jeg forklarte at jeg er eier av den grå Teslaen broren hans hadde ripet opp her om dagen og hadde snakket med broren om det, men han nå sa at han ikke har vært i Bergen. Han svarte da at broren har vært her siste uken men reiste til Østlandet i dag. Han visste ingenting om noen ripe, men da jeg konfronterte han med at de begge var filmet med overvåkningskamera visste han hvilken bil det var snakk om. Jeg spurte deretter om han kunne ringe sin bror for å snakke med han angående dette sånn at man kanskje slapp en anmeldelse, det skulle han gjøre.
Deretter ringte jeg han opp etter ca 15 minutter og han hadde da snakket med broren sin. Han beklaget det som hadde skjedd, det skulle jo ikke være sånn at man parkerer en plass og får bilen sin ripet opp. Dette måtte være kjipt for meg, men broren sa at han dreit i det og dette beklaget han sterkt. Han hadde prøvd å snakke med broren for å komme til en løsning, men broren ville ikke høre og mente dette var fortjent. Igjen beklaget han på vegne av broren og sa at dette aldri skulle skjedd. Han sa også at jeg bare må parkere i der igjen for dette kommer ikke til å skje på nytt.

Det virker derfor som om det nå blir slik at jeg selv må betale for dette, for politiet har ikke hørt fra seg selv med alt beviset jeg har gitt de. Jeg tviler også på at forsikringsselskapet klarer å få noe ut av dette, men jeg sender i alle fall inn alt jeg har sånn at de kan forsøke. Ellers tok jeg opp samtalene i dag, jeg vet de ikke kan brukes i retten og vil ikke gjøre noe mer med de, men tenkte det var greit å gjøre det allikevel.

Til dere som har vurdert dashcam, skaff dere det! Uten denne overvåkningen hadde jeg aldri funnet ut hvem det var, og saken hadde vært død før den i det hele tatt startet. En god investering til en såpass dyr bil vil jeg si.

Hvis noen har noen flere tips/triks i erme, kom gjerne med de!
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Tuxedo

Sitat fra: ihlhaug på torsdag 01. januar 1970, klokken 01:23
Ellers tok jeg opp samtalene i dag, jeg vet de ikke kan brukes i retten og vil ikke gjøre noe mer med de, men tenkte det var greit å gjøre det allikevel.
Du kan fritt ta opp samtaler der du selv deltar, så dette er ikke noe problem å bruke i retten.  I tillegg, siden norsk rett har fri bevisførsel, så kan selv ulovlig innhentet bevis brukes i retten (med visse unntak i straffesaker).  Men i dette tilfellet er du på sikker side i henhold til loven, siden du selv deltok i samtalene.  Hvis samtalene er slik du har gjengitt dem, og du har dem på opptak, så er disse gutta nå ferdige som svisker. Overleveres politi.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA