Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forvarming / kjøling

Startet av ihlhaug, tirsdag 16. juni 2015, klokken 14:19

« forrige - neste »

mr.rs4

Jeg er ihvertfall glad for tråd starter delte bildene, med meg/oss, slik at jeg ser denne mannen, så vet jeg hva jeg hva jeg skal gjøre om han er rundt min bil, og begynner å fikle  med noe å skrape opp bilen min.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Dag A.

Sitat fra: ihlhaug på søndag 17. mai 2015, klokken 13:42
Jeg fjernet bildet av personen tidlig i dag, så får heller de som har sett det gjort nettopp det, og nye lesere får ikke sett det. Jeg tror nok ikke jeg velger å oppsøke personen i dag da dette er noe han har gjort med vilje, ikke et uhell han har prøvd å snike seg unna.
Har hørt litt mer rundt nå og det er flere som sier rundt 15.000 kr for å fikse dette, noe som er utrolig sure penger, spesielt for en nyutdannet som akkurat har etablert seg og har lån over ørene.
Jeg får høre med forsikringsselskapet mitt i morgen hva de sier, å prøve og kontakte politiet igjen. Fin bursdagsgave gitt!  :(

Må si at jeg kjenner blodet koke når jeg ser dette her, og det er faktisk mange ting man kan gjøre, og så er det ett par ting man ikke bør gjøre.

1. Politianmeld forholdet - send over alt av video materiale.
2. Hvis skaden er av slik karakter at du MÅ bruke forsikring så send over ALT av informasjon til forsikringselskapet, inkludert bilder av gjerningsperson, navn etc.

3. Dersom saken henlegges så kan du påklage henleggelsen.

Alt det som er gjort så langt vil faller inn under straffeloven, men du kan også prøve deg på mere privatrettslige skritt.  Da er det ikke nødvendig med politietterforskning og du kan få saken rett inn for rettsapparatet.

Vent til du har fått henleggelse, eventuelt avslag på henleggelse, så går du videre:

4. Snakk med en advokat og få advokaten til å sende et brev til vedkommende hvor det legges ved dokumentasjon på at du besitter bevis i saken, og at du vil begjære saken inn for domstolen dersom vedkommende ikke gjør opp for seg.
Gjør også vedkommende oppmerksom på at videre utlegg i denne saken vil bli belastet ham i tillegg til kostnadene rundt skaden han allerede har påført deg.

Dersom vedkommende fremdeles ikke responderer så se om du kan få saken opp for tingretten på privatrettslig grunnlag.
Møter ikke vedkommende i tingretten og du legger frem dine bevis så vil du med en uteblivelsesdom kunne oversende vedkommende en faktura på skadeverket. 
Betaler han ikke så kan dette sendes videre til inkasso.
Er du skikkelig frekk så ber du dommeren om utleggspant i vedkommedes eiendeler. 
Da begynner snøballen å rulle fort og vedkommende skulle nok ha ønsket at han holdt nøklene i lommen.

https://www.politi.no/tjenester/tvangsfullbyrdelse/utlegg/utleggspant/

I verste fall så sitter vedkommende i en stilling hvor vandel er påkrevd, og en domfellelse kan få utslag på denne,  og han kan sånn sett miste jobben sin dersom du lager nok helv... for ham.  Det ville vært akkurat passe straff. 

Men gjør ting riktig.....

Et annet tips:
Har du forsikring så vil du normalt i denne ha rett på dekning av juridisk bistand i en tviste sak.  Normalt inntil NOK 100.000, men du må regne med en viss egenandel, ofte NOK 4.000 + 20% av saksomkostningene. Dette vil du selvfølgelig kreve tilbake fra vedkommende.

Hvor mye tid og energi du ønsker å bruke i saken kommer ofte an på størrelsen på skaden, men personlig så hadde jeg forfulgt denne personen til Dovre faller med den type bevis du besitter, selv om det skulle koste meg noen kroner.  Om ikke for pengene sin del, men tilfredstillelsen over å se vedkommende vri seg  ;D

Så et par NO-NO's

Ikke legg ut bilder av vedkommende. 
Dette er brudd på lovverket som Datatilsynet sitter med jurisdiksjon over, og de er BETYDELIG ivrigere enn Politiet til å etterforske slike saker.
Det har vært mange tilfeller i media hvor man kan bli dømt (bøter) for slikt, selv om man egentlig er den som er forulempet.

Ikke oppsøk/eller prøv å "skade" vedkommende
Dersom du hadde dratt til fyren der og da så kunne du muligens kommet unna etter straffeloves §48 om nødverge, eller at du handlet i affekt, men i ettertid så har du ikke en sjanse og vil kunne bli anmeldt for trusler, vold, selvtekt eller annet.

Og her er det motpartens subjektive oppfattelse som gjelder, så aldri gi ham anledning til å hevde dette.
Dersom han føler seg truet så nytter det lite å hevde at det ikke var meningen.

Et helt annet spørsmål i den sammenheng er hvor mentalt stabil vedkommende er, når man finner på slikt i en alder av 56 år.  Dette kan også være et godt argument for å ikke oppsøke vedkommende, men holde avstand gjennom advokat eller post.

Til slutt vil jeg bare ønske deg lykke til og håpe at det ordner seg.
Gi fyren helv...  :)

Selv må jeg lese noen runder på dashcam og få installert dette.  Det ser ut som om det er blitt nødvendig - desverre.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

pwb

Sitat fra: mandresen på søndag 17. mai 2015, klokken 16:00
Sitat fra: pwb på søndag 17. mai 2015, klokken 11:13
Man kan bli anmeldt for å publisere bilder av andre uten samtykke. Håper den mannen anmelder TS for å legge ut bilder av han som ikke er sladdet.

http://www.oblad.no/Guttegjeng_kastet_stein_p__biler_i_Tomter___truet_med_grisebank-5-68-49518.html

http://www.smaalenene.no.ece5.api.no/incoming/5-38-44463.html

Pwb, hva er vitsen?  finn deg et annet forum og heng på!
Eller kom med et forslag til hva trådstarter kan gjøre i dette tilfellet som han spør om. Makan til i....t

Tja, jeg ville begynt med å kontakte forsikringsselskapet og sett på om man kunne tatt dette på hans forsikring. Har han en innbo/hus forsikring så har han nok også en ansvarsforsikring gjennom denne. Da vil TS kunne få dekket sine skader og han som gjorde det får regress fra sitt forsikringsselskap. Tar man dette privat så blir det dumt den dagen følgeskader dukker opp (rust). Får bare håpe han ikke er utilregnelig for da får man jo ikke en dritt uansett.

Roma

Hold oss oppdatert, TS! Vi heier på deg alle sammen. Får du lite respons fra påtalemyndighet så kan du jo høre om BT er interessert? En slik artikkel vil gjøre flere ting:

Bringe vedkommede "ut i lyset".
Bringer deg "ut i lyset" (på godt og vondt?)
Legge press på påtalemyndigheten i Bergen ( som forøvrig allerede er ganske "populær" i forb. med visse andre saker)
En sak i media vil nok en gang bekrefte det at man faktisk kan "bli sett" på mange mulige måter når man begår lovbrudd

steinidar

Jeg hadde en gang en strøken Ford 15m XL, som ble oppripet fra skjerm til skjerm på begge sider i Bergen. Det er sikkert ikke første gangen vedkommede har gjort dette. Blir så forbannet, men veldig deiligt å lese at han har blitt fanget opp av -dash cam- og håper virkelig at du får tatt ham og deler det med oss:) Lykke til og ikke gi deg, lytt og følg de gode råd du har fått.
Gardermoen

cra

Er ikke ferdig med å lese gjennom denne sørgelige tråden, men siden du har mac burde det være mulig å sette sammen klippene med iMovie. Alternativt kan du laste ned en 30-dagers prøveversjon av Final Cut Pro (Som har mange gode funksjoner), eller en av disse seks: http://www.makeuseof.com/tag/top-6-free-video-editors-mac-os/
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 17. mai 2015, klokken 14:14
Tror du er nødt til å anmelde, på samme måte som du må det når du blir frastjålet noe og vil ha det dekket av forsikringen.

Ja, jeg tror det er slik for å heve terskelen litt for å prøve seg på forsikringssvindel. Det blir litt mer alvor når man må anmelde til politiet. Jeg har selv anmeldt min (da ca 3 år gamle) datter for forsøk på ildspåsettelse. Hun hadde komt seg inn i kjellerleiligheten og lekt med komfyren i kjøkkenet. Politiet sa fra allerede før første tastetrykk at saken naturligvis ville bli henlagt. (Og i dette tilfellet var det helt greit for min del.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Teslanewbie

Sitat fra: cra på mandag 18. mai 2015, klokken 09:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 17. mai 2015, klokken 14:14
Tror du er nødt til å anmelde, på samme måte som du må det når du blir frastjålet noe og vil ha det dekket av forsikringen.

Ja, jeg tror det er slik for å heve terskelen litt for å prøve seg på forsikringssvindel. Det blir litt mer alvor når man må anmelde til politiet. Jeg har selv anmeldt min (da ca 3 år gamle) datter for forsøk på ildspåsettelse. Hun hadde komt seg inn i kjellerleiligheten og lekt med komfyren i kjøkkenet. Politiet sa fra allerede før første tastetrykk at saken naturligvis ville bli henlagt. (Og i dette tilfellet var det helt greit for min del.)

Så nå kan datteren din ikke reise til USA da hun har et rulleblad?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Man får ikke rulleblad av å bli anmeldt.

Fush

Sitat fra: Muffinman på mandag 18. mai 2015, klokken 09:58
Man får ikke rulleblad av å bli anmeldt.

Sannhet med modifikasjoner. Jeg ble anmeldt for et forhold for 17 år siden hvor saken ble henlagt ganske umiddelbart etterpå. Har ikke hatt problemer med innreise til USA, men i fjor (16 år etter henleggelse) fikk jeg kommentarer og måtte forklare meg i forbindelse med en sikkerhetsklarering. Så et "rulleblad" finnes helt klart.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

cra

Som jeg sa var hun ca 3 år på det tidspunktet, så jeg er ikke bekymra for at hun ikke skal komme seg inn i USA dersom hun skulle finne på å reise dit.

En slik effekt vil forøvrig være en fin smekk for vedkommende knøl i denne saken.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

espen1976

Kjenner jeg blir dritt forbanna av å se folk oppføre seg slik som gjerningsmannen. Han bør få sin straff, enten på ene eller andre måten.

Til trådstarter: Dag A. sin oppskrift er nok den du bør følge. Jeg håper du gjør det, og jeg håper du oppdaterer oss her etterhvert. Du har min fulle sympati. Det er helt sikkert ikke første gangen gjerningsmannen gjør dette, han bør få føle på konsekvensene. Jeg ville uansett gått til media. BT lager garantert en sak på dette, og det alene legger et press på ham til å ordne opp, og press på politiet til å gjøre noe med saken....

Ønsker deg alt godt

tomrh

Slike saker gjør meg så opprørt og dessverre mer engstelig for å kjøpe ny og dyr bil. Ønsker trådstarter alt av lykke og hell i å få erstatning og oppreising for dette syke skadeverket!  >:(
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Teslanewbie

I Sør-Afrika har de installert slike :

Men siden jeg begynte med dette produkt på alle mine biler har jeg ikke problem med hærverk.  ;D ;D ;D

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA