Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forvarming / kjøling

Startet av ihlhaug, tirsdag 16. juni 2015, klokken 14:19

« forrige - neste »

Davidsv

Føler med deg ihlhaug - politiet har nok lang behandlingstid men hvis de henlegger må det jo være lov å spørre om hva slags trygghet man egentlig har i dem.. Sak med kjent gjerningsmann og alt. Skal ikke bli skuffet på forhånd men har jo hørt om mange rare henleggelser.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Dag A.

Sitat fra: ihlhaug på tirsdag 19. mai 2015, klokken 21:03
Ny update!
Snakket med forsikringsselskapet i dag. De var svært positive til at jeg har dashcam i bilen og ønsker bilder, evt film tilsendt, samt skademelding. Derfra ber de om kopi av anmeldelsen hos politiet og setter i gang sitt system. De forklarte det slik at de dekker utgiftene for reparasjon nå, og jeg vil få tilbud om å ta det selv hvis de ikke får synderen til å betale for seg, evt hans forsikringsselskap. Dette ville ta lang tid, opp mot 1,5 år sa de. Da ser det ut som jeg gjør det på denne måten.

Ellers ringte jeg han som ripet opp bilen for to dager siden. Da bekreftet han etterhvert å ha vært i nærheten av bilen, og sa jeg hadde parkert på hans plass, at jeg ikke hadde lov til å parkere der. Han benektet ikke å ha ripet bilen, men bekreftet det ikke, selv om jeg har video av han.
Jeg prøvde å ringe han på nytt i dag, første gang la han på, gang to svarte han. Han bekreftet da samtalen vi hadde og hva vi snakket om, men da jeg kom med summen det koster å ordne skaden sa han at han bor på Østlandet og ikke har vært i Bergen på lenge. Deretter sa han at jeg bare fikk anmelde det hvis det var det jeg ville for han dreit i det og la på. Psykiatri?

Jeg ringte så hans bror i håp om at han var litt mer fornuftig. Jeg forklarte at jeg er eier av den grå Teslaen broren hans hadde ripet opp her om dagen og hadde snakket med broren om det, men han nå sa at han ikke har vært i Bergen. Han svarte da at broren har vært her siste uken men reiste til Østlandet i dag. Han visste ingenting om noen ripe, men da jeg konfronterte han med at de begge var filmet med overvåkningskamera visste han hvilken bil det var snakk om. Jeg spurte deretter om han kunne ringe sin bror for å snakke med han angående dette sånn at man kanskje slapp en anmeldelse, det skulle han gjøre.
Deretter ringte jeg han opp etter ca 15 minutter og han hadde da snakket med broren sin. Han beklaget det som hadde skjedd, det skulle jo ikke være sånn at man parkerer en plass og får bilen sin ripet opp. Dette måtte være kjipt for meg, men broren sa at han dreit i det og dette beklaget han sterkt. Han hadde prøvd å snakke med broren for å komme til en løsning, men broren ville ikke høre og mente dette var fortjent. Igjen beklaget han på vegne av broren og sa at dette aldri skulle skjedd. Han sa også at jeg bare må parkere i der igjen for dette kommer ikke til å skje på nytt.

Det virker derfor som om det nå blir slik at jeg selv må betale for dette, for politiet har ikke hørt fra seg selv med alt beviset jeg har gitt de. Jeg tviler også på at forsikringsselskapet klarer å få noe ut av dette, men jeg sender i alle fall inn alt jeg har sånn at de kan forsøke. Ellers tok jeg opp samtalene i dag, jeg vet de ikke kan brukes i retten og vil ikke gjøre noe mer med de, men tenkte det var greit å gjøre det allikevel.

Til dere som har vurdert dashcam, skaff dere det! Uten denne overvåkningen hadde jeg aldri funnet ut hvem det var, og saken hadde vært død før den i det hele tatt startet. En god investering til en såpass dyr bil vil jeg si.

Hvis noen har noen flere tips/triks i erme, kom gjerne med de!

Min anbefaling vil være å følge til mitt tidligere svar på side 7.

Vent på Politiets tilbakemelding, eventuelt påklag en henleggelse. 
Dersom forsikringselskapet ser for seg 1.5 års behandlingstid på denne saken så har du god tid til å jobbe parallelt mot politiet.
Politiet vil nok eventuelt ha henlagt saken, og muligens avslått en påklaging på henleggelsen ila 1-2 måneder.
Første henleggelse tar normalt ikke mere enn 14 dager før du har brev hjemme i posten.

Deretter får du en advokat til å skrive et brev for deg hvor situasjonen beskrives og hvor du fremmer ditt krav.  Hvor du gjerne må beskrive at du har videobilder av ham, i tillegg har du brorens påstand om at han faktisk var i Bergen den dagen, og broren var sammen med ham når det skjedde.  Og fantastisk nok du har det på bånd. :D
Det som også er litt artig med akkurat dette er at du har vha brorens vitnemål allerede tatt ham i løgn, og det ser aldri bra ut i retten.

Det virker også som om det er litt mere omdreininger i toppen på broren i denne saken.
Mulig du kan spørre en advokat i samme slengen om det er mulig å gjøre ham solidarisk ansvarlig på noen som helt måte, etter hva jeg har forstått så var de der to sammen når det skjedde, og denne broren gjorde ingenting for å forsøke å gripe inne eller på annen måte forhindre skadeverk. Skader iallefall ikke å spørre.  :P

Dersom et brev fra en advokat, og på dette tidspunkt så bør jo vedkommende begynne å skjønne at du ikke gir deg, ikke fører frem så ville jeg gått videre å sendt en henvendelse til forliksrådet.

http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=30

Vinner du her og fyren ikke retter seg etter pålegget fra Forliksrådet, så er tingretten neste, og naglet fyren til spott og spe.

Dersom det du har er så klart som du har beskrevet, så har en snøball større sjanse til å overleve i helvete enn du har til å tape.  Men det vil ta litt tid.

Jeg lurer litt på en ting som du skriver, og det er hans påstand at dette var hans plass.

Var du feilparkert?
Hva er hans grunnlag for å hevde at du står på hans plass?

Ikke det at det gir han grunnlag for selvtekt og hærværk på din bil, men ble bare litt undrende på akkurat dette.
Han kunne fått politiet til å flytte bilen (Falck/Viking), men han har ingen rett til å påføre deg skader slik han har gjort selv om du skulle være parkert på en plass som han eier.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

RaBalder

Hvis ikke politiet får gjort noe med denne saken med både en video og opptak av en telefon-samtale, hva faen er det dem driver med da.

Må man begynne å se seg om etter andre løsninger for å få håndhevet lov og orden i samfunnet?

Krishell

Hva er vel 1.5års arbeid for å få tatt denne mannen? Jeg håper du bruker tiden på det. Ellers finnes det alltid løsninger!

mandresen

Det er selvfølgelig lett for oss forumbrukere å sitte her og si "kjør på", for det koster faktisk tid og litt penger å følge opp dette 1,5 år, men jeg håper selvfølgelig du gjør det. At du har anledning til å følge opp dette og få denne karen til å måtte gjøre opp for seg.  Du har hvertfall solide bevis, og hvis politiet henlegger denne saken,  ja så vet ikke jeg hva som skal til.

Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

jazzwheel

Interessant med hans påstand ja. Om bilen faktisk var feilparkert så kan vi vel i større grad se bort ifra dyr bil teorien, da er det en del folk det går en kule varmt for uansett dessverre..

ihlhaug

Parkeringsplassen er offentlig og det er ingen faste plasser. Den ligger rett utenfor EVO fitness hvor kunder kan parkere. Bilen de kom kjørende i har stått der jeg parkerte 4-5 ganger siste mnd, kanskje flere, men det er det jeg har sett. Ellers står folk som de vil da det er offentlig og både i går og dag sto det noen andre parkert der. Det er altså ikke noe i at dette er hans plass.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

TorAtle

Til dere som har vurdert dashcam, skaff dere det! Uten denne overvåkningen hadde jeg aldri funnet ut hvem det var, og saken hadde vært død før den i det hele tatt startet. En god investering til en såpass dyr bil vil jeg si.

Utrolig kjipt, føler med deg. Jeg har ikke dashcam og kommer heller ikke til å skaffe meg det. For min egen helses skyld føler jeg det er best å være lykkelig uvitende om hvem rasshøl som har forårsaket en slik skade. Noen ganger blir man et tilfeldig offer. Jeg vil heller få saken ut av verden så fort som mulig.

Lykke til videre.
2014 BMW i3

Brede

Sitat fra: TorAtle på onsdag 20. mai 2015, klokken 00:17

Utrolig kjipt, føler med deg. Jeg har ikke dashcam og kommer heller ikke til å skaffe meg det. For min egen helses skyld føler jeg det er best å være lykkelig uvitende om hvem rasshøl som har forårsaket en slik skade. Noen ganger blir man et tilfeldig offer. Jeg vil heller få saken ut av verden så fort som mulig.

Lykke til videre.

Har full forståelse av det du sier her, jeg er selv av typen som ønsker å få slike saker ut av verden så raskt som mulig og ikke bruke energi på det.

Likevel skaffet jeg meg kamera, for saken er den at jeg har rett og slett ikke råd til å dekke skader til 15k, 30k, 80k som enkelte parkeringsskader kan komme på for tiden.. Kommer det slike skader så må jeg bare ta den sure kampen om å forsøke å få dekt reparasjon og da vil kameraet forhåpentligvis hjelpe meg.

Hadde jeg hatt flusst med penger så hadde nok også jeg bare latt slike skader "skli forbi" og unngått både konflikter og bekymringer, men slik det er nå så prioriterer jeg å bruke mine penger på egen dumskap og ikke andres.  :)

ToWalkOrDrive

Flott at forsikringsselskapet tar tak, som jeg mente de ville. Kan vel godt være det ikke trenger ta 1,5 år hvis forsikringsselskapet klarer å presse fyren til å gjøre opp for seg asap med å informere om at regningen kan stige med advokat og rettsgebyrer hvis han ikke betaler nå. Ofte vil sånne folk først bøye av når de får et "offentlig" brev, som de vil anse et brev fra IF å være. På samme måte som de vil etterforske mistenkelige "tyverier" og "branner" hvor de mistenker eieren i å gjøre det selv, vil de etterforske fyren for å spare penger selv.

"Min parkeringsplass" høres ut som en hore som sier "det er mitt hjørne".

Veldig bra jobba!

(PS: I Stavanger Aftenblad på mandag sto det en dobbelside om dash cam, og da uttalte Datatilsynet at dersom du lot kameraet svive regelmessig når du sto parkert samme sted var det på kanten av loven, og da gjelder visst samme regler som å montere kamera på en bygning).

Ny update!
Snakket med forsikringsselskapet i dag. De var svært positive til at jeg har dashcam i bilen og ønsker bilder, evt film tilsendt, samt skademelding. Derfra ber de om kopi av anmeldelsen hos politiet og setter i gang sitt system. De forklarte det slik at de dekker utgiftene for reparasjon nå, og jeg vil få tilbud om å ta det selv hvis de ikke får synderen til å betale for seg, evt hans forsikringsselskap. Dette ville ta lang tid, opp mot 1,5 år sa de. Da ser det ut som jeg gjør det på denne måten.

Ellers ringte jeg han som ripet opp bilen for to dager siden. Da bekreftet han etterhvert å ha vært i nærheten av bilen, og sa jeg hadde parkert på hans plass, at jeg ikke hadde lov til å parkere der. Han benektet ikke å ha ripet bilen, men bekreftet det ikke, selv om jeg har video av han.
Jeg prøvde å ringe han på nytt i dag, første gang la han på, gang to svarte han. Han bekreftet da samtalen vi hadde og hva vi snakket om, men da jeg kom med summen det koster å ordne skaden sa han at han bor på Østlandet og ikke har vært i Bergen på lenge. Deretter sa han at jeg bare fikk anmelde det hvis det var det jeg ville for han dreit i det og la på. Psykiatri?

Jeg ringte så hans bror i håp om at han var litt mer fornuftig. Jeg forklarte at jeg er eier av den grå Teslaen broren hans hadde ripet opp her om dagen og hadde snakket med broren om det, men han nå sa at han ikke har vært i Bergen. Han svarte da at broren har vært her siste uken men reiste til Østlandet i dag. Han visste ingenting om noen ripe, men da jeg konfronterte han med at de begge var filmet med overvåkningskamera visste han hvilken bil det var snakk om. Jeg spurte deretter om han kunne ringe sin bror for å snakke med han angående dette sånn at man kanskje slapp en anmeldelse, det skulle han gjøre.
Deretter ringte jeg han opp etter ca 15 minutter og han hadde da snakket med broren sin. Han beklaget det som hadde skjedd, det skulle jo ikke være sånn at man parkerer en plass og får bilen sin ripet opp. Dette måtte være kjipt for meg, men broren sa at han dreit i det og dette beklaget han sterkt. Han hadde prøvd å snakke med broren for å komme til en løsning, men broren ville ikke høre og mente dette var fortjent. Igjen beklaget han på vegne av broren og sa at dette aldri skulle skjedd. Han sa også at jeg bare må parkere i der igjen for dette kommer ikke til å skje på nytt.

Det virker derfor som om det nå blir slik at jeg selv må betale for dette, for politiet har ikke hørt fra seg selv med alt beviset jeg har gitt de. Jeg tviler også på at forsikringsselskapet klarer å få noe ut av dette, men jeg sender i alle fall inn alt jeg har sånn at de kan forsøke. Ellers tok jeg opp samtalene i dag, jeg vet de ikke kan brukes i retten og vil ikke gjøre noe mer med de, men tenkte det var greit å gjøre det allikevel.

Hvis noen har noen flere tips/triks i erme, kom gjerne med de!
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

OlavEmil

Som Tuxedo seier, det er ingenting i vegen for å nytte telefonopptak som bevis. Ta ein tur på politistasjonen og lever opptaket som tilleggsbevis på anmeldinga, i tillegg til å sjølvsagt sende det inn til forsikringsselskapet.

Trur nok du kan kome langt med denne saka utan at det treng å koste deg noko :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

D.O

Skal ikke kimse av hva forsikringsselskap kan utrede. De har ansatt tidligere Kripos ansatte o.l for å selv etterforske litt større forsøk på forsikringssvindel (bil, hus, båt osv). Saken er den at hvis du klarer å ta en forsikringstaker i å lyve/svindle i en fillesak, så står de fritt til å nekte utbetaling i samtlige saker samme kunde har. Brenner huset ditt til 10mill og du påstår du hadde malerier for 100K som viser seg å ikke stemme, så ryker høyst sannsynlig de 10mill sammen med svindelen din.

Nå er jo dette småpenger i sammenligning, men fyren kan godt ha holdt på slik i mange år og gjort skader som forsikring har måttet erstatte. I tillegg har forsikringsselskapet til denne fyren godt av å få info om hans tvilsomme adferd.
Håper Politiet tar denne, men tipper du får saken henlagt grunnet kapasitet eller lignende. Hvis ikke forsikring får penger ut av hans forsikringsselskap eller fyren selv. Så kan du jo sikkert selge videoen til VG eller lignende?
Håper i alle fall du har ork til å ikke gi deg.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Thomas Parsli

Hvis personen har gjort dette flere ganger synes jeg du skal gå til avisen(e) med saken;
Ikke for å henge han ut med navn/bilde men for å gjøre folk oppmerksomme på han.
Hvis han riper opp biler som står på kommunale plasser han anser som "sine" har han sannsynligvis mange biler på samvittigheten.

Medieoppmerksomhet gjør det vanskeligere for han å fortsette med jævelskapen og kan også resultere i høyere prioritet hos politiet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

nie

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. mai 2015, klokken 08:59
Hvis personen har gjort dette flere ganger synes jeg du skal gå til avisen(e) med saken;
Ikke for å henge han ut med navn/bilde men for å gjøre folk oppmerksomme på han.
Hvis han riper opp biler som står på kommunale plasser han anser som "sine" har han sannsynligvis mange biler på samvittigheten.

Medieoppmerksomhet gjør det vanskeligere for han å fortsette med jævelskapen og kan også resultere i høyere prioritet hos politiet.

Thomas

Støtter dette.

Mannen har nå fått en fair sjanse til å gjøre opp for seg men svarer med en kombinasjon av arroganse og tåpelighet.

Slik jeg ser det har du da lite å tape på å gå til media med saken.
De vil elske den og hvis du er heldig kan oppmerksomheten medføre at din sak får litt ekstra drahjelp gjennom systemene hos både politi og forsikringsselskap.

Samtidig vil jeg ha forståelse for din beslutning dersom du velger å bite i det sure eplet og la dette passere.

Jeg tapte en gang 8000 kr på en leietager som flyttet ut uten å gjøre opp for seg. Alle forsøk på dialog var helt nyttesløse og fyren eide ikke nåla i veggen så det hadde liten hensikt å forfølge dette for min del. (Etter dette har jeg vært helt "nazi" m.h.t. innkrevning av depositum før innflytting.)

Før du velger å bruke altfor mye mer energi på dette, ville jeg forsøkt å finne ut om fyren har inntekt og eier noe som helst.   

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. mai 2015, klokken 08:59
... og kan også resultere i høyere prioritet hos politiet.

Ikke minst. Vi har da gjentatte ganger sett politiet har vært mer eller mindre mediestyrt - jo mer medieomtale, jo høyere prioritet :p

...dessverre
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA