Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avdanket "petrol head, " bilgal osv, søker ny bås.

Startet av TM, mandag 15. juni 2015, klokken 20:41

« forrige - neste »

TM

Ser at Renault annonserer i en helside i Aftenposten i dag på følgende måte.

NÅ INKLUDERT:
5 års gratis hurtiglading (verdi 25.000)
Ny universal ladekabel   (Verdi 15.900)

Pris fra 199.900

Det må være ulovlig og villedende reklame.
For det første støtter ikke Zoe lenger hurtiglading, så hvis du skal ha full nytte av hurtiglading må du kjøpe en annen elbil.

Verre er det at fra prisen som oppgis i annonsen faktisk ikke inkluderer denne universal ladekabelen. Dvs, fra pris er 215.800 dersom du skal få det som annonsen lover.  Det står riktignok med liten skrift at ladekabelen er tillegg for Zoe Life, men en vanlig forbruker vil ikke kunne oppfatte dette. Så man må som vanlig ta markedskommunikasjonen fra RBI med en klype salt.

erik e

Er RBI værst i klassen?  RSA kjører med :  FIAT best i test  og "Nye FIAT 500" som kom for mange år siden.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Tror mange, inkludert meg selv går tomhendt ut fra Renault forhandleren etter å ha håpet på helt andre priser enn det som er sluttsum.

Hadde vært bedre mer reelle priser.

Er ellers ikke enig i at Renault ikke har hurtiglademulighet. Selv 22 kW versjonen lader batteriet på like over en time fra tomt, og det er i alle fall ikke langt unna å være C1 hastighet eller der definisjonen min på hurtiglading går.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TM

Jeg enig i at 22 kw ladefart er bra, men en leverandør bør være mer presis i sin kommunikasjon. 22 kw AC bør da omtales som semi-hurtig lading. Abonnementet som følger med Zoe gir fri bruk av hurtiglader, men nye Zoe får ikke mer enn 22 kw ladefart, selv om ladestasjonen kan levere 43 kw.  I praksis er ikke forskjellen så stor i ladetid, fordi hastigheten reduseres betrektelig fra 80-100 %.

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/24-hva-er-hurtiglading

ZOE

Nå kalte jo også Renault 22 Kw for semi-hurtiglading frem til de lanserte den nye modellen, da var det plutselig hurtiglading.

Waberg

Rart at de sier at bilen har to subwoofere. Det er ikke villedende reklame. Det er løgn.
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

ZOE

pwb

Sitat fra: erik e på lørdag 16. mai 2015, klokken 10:22
Er RBI værst i klassen?  RSA kjører med :  FIAT best i test  og "Nye FIAT 500" som kom for mange år siden.

Nei, Tesla er værst i klassen. Oppgir pris hvor det er trekt fra 5 års drivstoffbesparelse, DET er vel det frekkeste som noen gang har vært av lurepris noen gang.

emil

Sitat fra: pwb på onsdag 27. mai 2015, klokken 11:08
Sitat fra: erik e på lørdag 16. mai 2015, klokken 10:22

Nei, Tesla er værst i klassen. Oppgir pris hvor det er trekt fra 5 års drivstoffbesparelse, DET er vel det frekkeste som noen gang har vært av lurepris noen gang.

Nesten flaut å si det, men her er jeg enig med deg i at Tesla sine oppgitte priser inkludert teoretisk drivstoffbesparelse er noe stort tull.

Thomas Parsli

Hva er så forferdelig galt med Teslas "besparelser"?

"Vi har tatt utgangspunkt i et snittforbruk på 8 liter per 100km, som tilsvarer forbruket til en sammenlignbar bil. Prisene er beregnet ut fra en nasjonalt prisgjennomsnitt på kr. 0,85 per kW/t, 30% lading på Teslas eget Superladernettverk som er gratis for alle Model S som er klargjorte for Superlading, og kr. 14,- per liter drivstoff beregnet over fem år."

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Har ingenting imot beregnede besparelser, men at prisen oppgitt er inkludert denne blir helt feil.

Samme som å si at Leafen jeg kjøpte kunne annonseres med pris på 0kr fordi den er innspart mot fossilbilen på 5 år, jeg må riktignok legge ut 200.000kr for den før jeg kan få denne innsparelsen.

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. mai 2015, klokken 14:52
Hva er så forferdelig galt med Teslas "besparelser"?

"Vi har tatt utgangspunkt i et snittforbruk på 8 liter per 100km, som tilsvarer forbruket til en sammenlignbar bil. Prisene er beregnet ut fra en nasjonalt prisgjennomsnitt på kr. 0,85 per kW/t, 30% lading på Teslas eget Superladernettverk som er gratis for alle Model S som er klargjorte for Superlading, og kr. 14,- per liter drivstoff beregnet over fem år."

30% på SC er nok LANGT over snittet vil jeg tro. Tipper det ligger nærmere 10%. Selv ligger jeg rundt 5% i år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mai 2015, klokken 15:16
30% på SC er nok LANGT over snittet vil jeg tro. Tipper det ligger nærmere 10%. Selv ligger jeg rundt 5% i år.

Men det skyldes vel at strømmen er så billig hjemme at man velger å lade der istedenfor å kjøre innom en SC?

Thomas

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. mai 2015, klokken 15:28
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mai 2015, klokken 15:16

Men det skyldes vel at strømmen er så billig hjemme at man velger å lade der istedenfor å kjøre innom en SC?

Tja. strømmen skulle ihvertfall vært ganske så dyr hjemme for at jeg skulle giddet å kjøre til Solli for å lade og vente på det. Minst 5,- pr. kWh måtte den kostet hjemme da. Med den summen hadde jeg sittet igjen med 200,- pr. time for å kjøre til SC og lade.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. mai 2015, klokken 15:34
Tja. strømmen skulle ihvertfall vært ganske så dyr hjemme for at jeg skulle giddet å kjøre til Solli for å lade og vente på det. Minst 5,- pr. kWh måtte den kostet hjemme da. Med den summen hadde jeg sittet igjen med 200,- pr. time for å kjøre til SC og lade.

Det er klart at besparelsen til Tesla ikke er reel for de som ikke bor i nærheten av eller kjører forbi en SC.
De vil jo -som deg- knapt bruke SC.

Du ville antakelig brukt SC mer enn 30% hvis det var plassert en ved Moss eller om du bodde i Fredrikstad.

Thomas

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA