Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Davidsv, lørdag 06. juni 2015, klokken 07:44

« forrige - neste »

Sele

Myndighetene har avslørt seg selv. De er fornøyd med at 2 prosent av dagens bilpark er elbil. Dette har selvsagt aldri handlet om miljø kun et utstillingsvindu som viser at de liksom gjør noe. Jo flere elbiler lokalt jo bedre miljø. I 2020 så skal elbilen betale full årsavgift på lik linje med fossilbiler. I mitt hode bør ALDRI et miljøvennlig alternativ likestilles med noe som ikke er miljøvennlig. Ja den miljøvennlige elbilen vil i 2020 få høyere årsavgift enn et fossilt veterankjøretøy. Myndighetene har fått kalde føtter da de ikke ante konsekvensen av det de startet.



tomrh

Sitat fra: Sele på torsdag 07. mai 2015, klokken 07:31
Myndighetene har avslørt seg selv. De er fornøyd med at 2 prosent av dagens bilpark er elbil.
Les FrP. Hadde det vært opp til dem hadde det vært 0% elbiler. Denne regjeringa kan ikke akkurat beskyldes for å være miljøvennlig med tanke på bl.a. gruveslamdumping i Førdefjorden og flytting av iskanten i Barentshavet. Men det ligger et visst håp i at det er lokalvalg til høsten, opinionen har snudd, noe som kan gi positiv effekt for miljø i dette lokalvalget. Selv om det bare er litt over 50.000 elbiler, så er det nok 100k elbil-brukere samt ytterligere 100-200k som sterkt har vurdert å kjøpe elbil. Legg til alle som er positive til elbiler og ansvarsbevisste til miljø generelt, og legg til alle som bare er skuffet over FrP, så kan det være en betydelig gruppering.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sele

Frp styrer ingenting som helst i denne regjeringen. Det er de såkalt "ansvars beviste" som styrer dette. Les Høyre,Venstre og Krf de må stå til ansvar for dette.

Mippen

Hvem bør man egentlig stemme på? Syns ikke noen virker direkte interessert i elbiler og miljø.
Fremtiden er elektrisk.

kjølholdt

Vi får se hva bergen og Oslo gjør i forhold til Bompenger.Oslo sier at de fortsetter med bompengefritak
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

cra

Bergen, som sliter med dårlig luft, burde definitivt fortsette med incentiver for å kjøre elbil i byen. De som ikke vil kjøre elbil burde også støtte opp om ordningen, for jo flere andre som går over til elektrisk jo større blir sjansen for at det ikke blir nødvendig å forby kjøring med eksosbiler i de verste periodene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sele

Miljø har ingenting med dette og gjøre,pengene styrer og det har det alltid gjort.

Hansi

Sitat fra: Sele på torsdag 07. mai 2015, klokken 09:19
Miljø har ingenting med dette og gjøre,pengene styrer og det har det alltid gjort.

Ser ut som det gjelder for de fleste ja.. Lenge siden jeg har hørt makan til syting :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Sele

Sitat fra: Hansi på torsdag 07. mai 2015, klokken 09:29
Sitat fra: Sele på torsdag 07. mai 2015, klokken 09:19
Miljø har ingenting med dette og gjøre,pengene styrer og det har det alltid gjort.

Ser ut som det gjelder for de fleste ja.. Lenge siden jeg har hørt makan til syting :)
I 2020 blir elbilens årsavgift på lik linje med fossilbil,sikkert greit for deg. I 2020 blir årsavgiften på et fossilt veterankjøretøy billigere enn en elbil,sikkert også greit for deg. Og det er helt greit for meg at du mener det,men det blir totalt meningsløst og kalle andres meninger for syting.

Mippen

Er det å syte å si at det er helt feil måte av regjeringen å håndtere elbil-saken på? Vi vet meget godt at dette ville komme, det er måten og at det innføres nå som er det store her. Det vil i praksis bli dyrere å kjøre elbil for mange enn det vil være å kjøre fossilbil. Er det en løsning på miljøproblemer? Jeg og mange andre vil helst se en mer eller mindre hel elektrisk bilpark, men med slik det ser ut nå ser det dårlig ut. Lukter litt who killed the electric car v2.
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

Sitat fra: Sele på torsdag 07. mai 2015, klokken 09:53
I 2020 blir elbilens årsavgift på lik linje med fossilbil,sikkert greit for deg.
Lite trolig, siden det skal legges større vekt på CO2 og NOx. Elbiler får avgift, men når vekt og hk betyr mindre og CO2 mer vil lettelsen fortsatt være betydelig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele

Sitat fra: Griffel på torsdag 07. mai 2015, klokken 10:12
Sitat fra: Sele på torsdag 07. mai 2015, klokken 09:53
I 2020 blir elbilens årsavgift på lik linje med fossilbil,sikkert greit for deg.
Lite trolig, siden det skal legges større vekt på CO2 og NOx. Elbiler får avgift, men når vekt og hk betyr mindre og CO2 mer vil lettelsen fortsatt være betydelig.
Full årsavgift fra 2020 og den som tror skille mellom fossilbil og elbil blir stor blir skuffet.

Amoss

La oss prøve å få litt perspektiver på dette...

For det første - at tilgang til kollektivfeltet, gratis parkering og evnt. gratis strøm blir delegert til mer lokale beslutningstagere er HELT greit!  Det er de som vet hvor "skoen trykker", og kan se om det er ett behov for å gjøre noe, eller om elbilene i det fylket faktisk trenger disse fordelene, samt hvor mye dette koster lokalt, og hvor mange elbiler som finnes lokalt som får glede av disse fordelene.

Årsavgiften og engangsavgiften forblir uendret i denne stortingsperioden. Hva som skjer etter dette er opp til de som blir folkevalgt i neste stortingsperiode. Det er ingen automatikk i at regjeringen som overtar etter valget i 2017 vil velge å følge opp vedtak gjort av denne regjeringen - dersom de altså ikke klarer å få hele stortinget - med mer eller mindre alle partiene - til å vedta ett forpliktende løp ala klimaforliket.

Men å la bompengene bli en "lokal" sak blir feil. Hva med bomprosjekter som krysser fylkesgrensene og fylkene havner på hver sin side på dette punktet? F.eks. E18 fra Vinterbru til Sverige - den krysser jo litt frem og tilbake mellom Akershus og Østfold og skal etter sigende bli mer eller mindre "teppebombet" med bomprosjekter. Kan man da risikere at bommene i Akershus blir gratis mens de i Østfold får full pris? Eller omvendt? Vil bom-selskapene velge å putte en eller flere bommer på "rett" side av fylkesgrensen basert på hva fylkene beslutter? De lar ordningen med gratis ferge bestå, og det burde de også gjort når det gjelder bompenger. Åpningen for differensierte bompenger derimot er positivt, og noe som burde kunne komme som en permanent ordning når bompengefritaket er endelig avviklet. Men her skal ikke elbilisten måtte forholde seg til "Hvilket fylke står så denne bommen i? Får jeg fritak, halv pris eller full pris?". Å skille mellom "bomringer" og "veiprosjekter" hadde vært greit om man ikke kunne fortsette en lik politikk.

Men å skifte ut ett velfungerende og enkelt avgiftsfritak med ett byråkratisk system med refusjoner - og derved altså innføre disse subsidiene "alle" feilaktig klager på at elbilene har, det ett skritt i feil retning. Eneste jeg kan se at de kan oppnå med dette er å prise Tesla ut av markedet ved å ha ett øvre tak på hvor mye som kan refunderes. Sikkert "rettferdig" etter manges syn, men så langt jeg kan se så er fortsatt Tesla vårt beste håp for å få langtrekkende elbiler til en fornuftig pris i ett fornuftig volum. Den tidligere omtalte nedtrappingsplanen der mva blir gradvis innført over flere år høres ut som ett mye bedre forslag enn dette. Men, vi får trøste oss med at dette jo ikke blir innført før etter neste stortingsvalg, så er fortatt "håp i hengende snøre" for at de som setter seg i regjerings-stolene høsten 2017 kan innføre litt fornuft før dette forslaget blir gjennomført.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

Jeg kan være enig i at fri parkering og lading skal kunne avgiftsbelegges - dersom(!) det medfører at det blir bygget ladestasjoner.

Bortfall av kollektivfelt- og bompengefordeler er ikke noe annet enn å toe sine hender etter press fra media (og FrP). Det er marginalt med inntekter som bomselskapene taper på dette, og det er veldig få steder det er kan være et problem i kollektivfeltet. Dette er medieskapte problemer som de stadig förer for å at de skal ha så mange klikk på sidene som mulig. Stat- og kommune skal ikke betale så fryktelig mange tilfeller av nye astmatilfeller og hjerteinfarktoperasjoner før vinninga går opp i spinninga. Tapt livskvalitet for de som får helseplager/problemer kan ikke måles i kroner.

At den nåværende regjerningen faktisk innfører nytt byråkrati for dette er ganske oppsiktsvekkende. Ingen liten kamel de har slukt der for å tilfredstille hylekoret.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Hansi

Dere mener i fullt alvor at mulighet for lokal regulering i Norge på bompenger, tilgang til kollektivfelt og gratis parkering betyr spikeren i kista for elbilen? Da vet jeg ikke helt hva jeg kan si annet enn at jeg er helt uenig.

Elbilen er på fremmarsj i de fleste land, og med bilene som kommer med dobbel rekkevidde om et par år (og antageligvis enda lenger fremover) vil elbilen ta større og større markedsandeler er min mening. Dette uavhengig av disse "småtingene" i Norge som måtte komme før eller senere.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA