Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Davidsv, lørdag 06. juni 2015, klokken 07:44

« forrige - neste »

Hansi

Man hører mange steder om kravstore elbilister. Jeg syns vi bør være forsiktige med å syte og klage og kreve for mye. Jeg syns også det er veldig logisk at dette kom, med alt oppstyret det har vært rundt elbiler i kollektivfeltet, spesielt i Oslo-området.

Elbilister har fremdeles mange gode fordeler vi bør sette pris på i stedet for å klage på de vi potensielt mister er min mening. Trodde folk flest på forumet satt miljø høyere enn fordeler, men det kan virke som jeg har tatt feil.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Carl Anton Stenling

Lokal bestemmelse rundt enkelte av insentivene kan fungere delvis. Fylkeskommunene må nok forholde seg til at dersom man strammer for mye til så vil de lokale utslippene øke.

Ulempen er jo at fylkeskommunene ikke er ansvarliggjort i forhold til nasjonale målsetninger om reduksjon i CO2-utslipp. Ser vi her et forsøk på at regjeringen fraskriver seg ansvaret for manglende måloppnåelse ved å henvise til fylkeskommunene?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:07
Ulempen er jo at fylkeskommunene ikke er ansvarliggjort i forhold til nasjonale målsetninger om reduksjon i CO2-utslipp. Ser vi her et forsøk på at regjeringen fraskriver seg ansvaret for manglende måloppnåelse ved å henvise til fylkeskommunene?

Ja, her er du inne på noe sentralt. Så nå i valgkampen - sett kniven på strupen til de lokale partiene og spør om deres holdninger til bompengefritaket i deres respektive fylker.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Davidsv


Sitat fra: Hansi på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:03Man hører mange steder om kravstore elbilister. Jeg syns vi bør være forsiktige med å syte og klage og kreve for mye. Jeg syns også det er veldig logisk at dette kom, med alt oppstyret det har vært rundt elbiler i kollektivfeltet, spesielt i Oslo-området.Elbilister har fremdeles mange gode fordeler vi bør sette pris på i stedet for å klage på de vi potensielt mister er min mening. Trodde folk flest på forumet satt miljø høyere enn fordeler, men det kan virke som jeg har tatt feil.

Kollektivfeltet alene hadde ikke vært på langt nær så ille. Det er bompenger folk virkelig merker.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Mippen

Sitat fra: Hansi på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:03
Man hører mange steder om kravstore elbilister. Jeg syns vi bør være forsiktige med å syte og klage og kreve for mye. Jeg syns også det er veldig logisk at dette kom, med alt oppstyret det har vært rundt elbiler i kollektivfeltet, spesielt i Oslo-området.

Elbilister har fremdeles mange gode fordeler vi bør sette pris på i stedet for å klage på de vi potensielt mister er min mening. Trodde folk flest på forumet satt miljø høyere enn fordeler, men det kan virke som jeg har tatt feil.


For å sette det i perspektiv. Mange som har kjøpt elbil kommer gjerne fra en eldre brukt vanlig fossilbil. De kjøper seg gjerne en ny elbil som er dyrere enn fossilbilen deres. Pga. de økonomiske fordelene blir elbilen billigere å eie pr. mnd enn det den gamle fossilbilen deres er.

Hvis det nå kommer bompenger på elbiler vil det for mange utgjøre en betydelig ekstrautgift i mnd. Elbilen deres vil faktisk koste mer i mnd. enn det deres eldre fossilbil ville ha gjort hvis man tar med alle driftsutgifter, verditap, vedlikehold osv. Helt klart vil økonomi spille inn for mange.

For min egen del er jeg fan av elbiler pga. de er bedre enn vanlige biler, og fordi de sparer miljøet. Men jeg har ikke så god råd at jeg vil kaste masse tusenlapper ut av vinduet fordi jeg vil spare miljøet. Da blir det dessverre ikke mer elbil på meg hvis det blir dyrere å eie en elbil med skikkelig rekkevidde enn det blir å eie en vanlig bil som går på vanlig drivstoff. Selv om det gjør vondt i hjertet...
Fremtiden er elektrisk.

zapateria

Sitat fra: olabt på onsdag 06. mai 2015, klokken 20:42
Merkelig løsning, men er vel ikke annet å forvente av pinglete politikere som mye heller gjør livet vanskeligere for innbyggerne enn å stikke hode frem med tydelige besluttninger.

Blir jo morro for elbilister å holde styr på hva som gjelder hvor.

Og hva er utgangspunktet? Er fordelen gjeldene så sant fylkeskommunen ikke har vedtatt noe annet? Eller er fordelen borte så sant de ikke har vedtatt den?

Slik TV2 akkurat formulerte det så var fordelene (altså f.eks. bompengefritak) vekke såfremt kommunen ikke spesifikt gikk inn for å "innføre" de igjen.

eisa01

TV2 melder at det etter bompengefritaket på riksveier vil fases ut, men ikke noe om når:
http://www.tv2.no/2015/05/06/nyheter/toppsaker/kollektivfelt/elbil/6892334

12. mai får vi svaret

hottentott33

Sitat fra: Mippen på onsdag 06. mai 2015, klokken 20:16

Vi betaler riktig nok skatter som går til veibygging, men syns det er meningsløst at vi som bor en plass skal betale for veiene et helt annet sted med bompenger. I mange andre land betaler man ikke bompenger da skattene man betaler går til å dekke veibygging. Burde være slik i Norge også. Slik innkrevingen foregår nå er det ikke rettferdig. Det er mer rettferdig at alle betaler skatter som går til et felleskap, som igjen går tilbake til samfunnet.


Der er jeg helt enig med deg. Bompenger synes jeg er noe stort tull, da vi betaler mer enn nok avgifter andre plasser. Men jeg synes at alle skal bli behandlet likt, elbil eller bensinbil, for begge sliter like mye på veien. Ideelt sett burde en sluppet hele ruklet, både el og bensin, men det er en annen sak.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Mippen

Sitat fra: hottentott33 på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:22
Sitat fra: Mippen på onsdag 06. mai 2015, klokken 20:16

Vi betaler riktig nok skatter som går til veibygging, men syns det er meningsløst at vi som bor en plass skal betale for veiene et helt annet sted med bompenger. I mange andre land betaler man ikke bompenger da skattene man betaler går til å dekke veibygging. Burde være slik i Norge også. Slik innkrevingen foregår nå er det ikke rettferdig. Det er mer rettferdig at alle betaler skatter som går til et felleskap, som igjen går tilbake til samfunnet.

...Bompenger synes jeg er noe stort tull, da vi betaler mer enn nok avgifter andre plasser. Men jeg synes at alle skal bli behandlet likt, elbil eller bensinbil, for begge sliter like mye på veien. Ideelt sett burde en sluppet hele ruklet, både el og bensin, men det er en annen sak.

Hvis noen skal betale så burde de som forurenser gjøre det. Man har mer enn nok inntekter fra skatter og andre avgifter til å finansiere veiene i Norge.

Norge har forpliktet seg til å kutte co2 utslippene. For å klare dette må man bla. ha flere elbiler enn det er nå. Hvordan de skal klare å få flere elbiler hvis det blir innført bla. bompenger er for meg en gåte. På samme tid vil bruktbilprisene på elbiler for oss som alt eiere en stupe. Hvor ble det av foregangslandet Norge?
Fremtiden er elektrisk.

hottentott33

Sitat fra: Mippen på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:30

Hvis noen skal betale så burde de som forurenser gjøre det. Man har mer enn nok inntekter fra skatter og andre avgifter til å finansiere veiene i Norge.


Vel... :) Det er jo veislitasje som er tingen her, og der bør jo alle behandles likt så lenge de bruker veien like mye. Men som du sier, vi har i utgangspunktet nok inntekter fra andre skatter og avgifter til å kutte ut hele bompengetullet. Bare så synd at Frp sliter å få med seg høyre & co på dette.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

jkirkebo

Sitat fra: hottentott33 på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:22
Men jeg synes at alle skal bli behandlet likt, elbil eller bensinbil, for begge sliter like mye på veien.

Nå går ikke bompenger til vedlikehold av vei da, så slitasje-argumentet blir feil. I så fall er det årsavgiften som bør være lik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hottentott33

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:51

Nå går ikke bompenger til vedlikehold av vei da, så slitasje-argumentet blir feil.

Nei, forsåvidt. Men så lenge en bruker veien like mye, så bør en behandles likt. Om klimaet påvirkes eller ikke, er en annen diskusjon som ikke bør dras inn i bompengerdebatten.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:51
Nå går ikke bompenger til vedlikehold av vei da, så slitasje-argumentet blir feil. I så fall er det årsavgiften som bør være lik.

Nå kom det frem i en annen debatt her for ikke lenge siden at bompengene også dekker "drift" - altså deriblandt vedlikehold - av veien i den perioden avtalen gjelder. Men det er jo etter dette at vedlikeholdsbehovet begynner å bli prekært mange steder :p

Men ja, helt enig at "drift" av offentlige veier i all hovedsak skal dekkes av årsavgiften - eller veiavgiften som det tidligere het. Evnt. "Veibruksavgiften" som man fortsatt har :p  Å droppe lavere årsavgift på elbiler tror jeg ikke vil påføre etterspørselen den helt store smellen :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tomrh

Jeg skal i hvertfall bruke stemmen min ved lokalvalget til å si hva jeg mener om dette! Håper det kan bli så politisk upopulært å tukle med elbil-fordelene at partiene ser det som selvmord å være den som kutter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

All bruk sliter på veien. Til og med de som sykler og går er med på å bruke veiene, men de betaler ikke noen avgifter for det. Selv om et par med joggesko ikke sliter like mye på underlaget som en tung bil med piggdekk, må fortsatt gangveiene vedlikeholdes, brøytes osv. Veier er noe alle bruker, så å finansiere veier med rene skatter er det mest riktige. At noen skal betale mer er ikke riktig. Spesielt når noen også betaler for noe de ikke bruker eller bruker like mye.

Miljø og bompenger henger faktisk sammen. En elbil forurenser ikke. Mange steder er det innført  bompenger for å regulere trafikken for å unngår forurensing. Det er meningsløst at elbiler skal betale bompenger for dette når de ikke forurenser.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA