Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Davidsv, lørdag 06. juni 2015, klokken 07:44

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Amoss på onsdag 06. mai 2015, klokken 22:02
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:51
Nå går ikke bompenger til vedlikehold av vei da, så slitasje-argumentet blir feil. I så fall er det årsavgiften som bør være lik.

Nå kom det frem i en annen debatt her for ikke lenge siden at bompengene også dekker "drift" - altså deriblandt vedlikehold - av veien i den perioden avtalen gjelder. Men det er jo etter dette at vedlikeholdsbehovet begynner å bli prekært mange steder :p

Men ja, helt enig at "drift" av offentlige veier i all hovedsak skal dekkes av årsavgiften - eller veiavgiften som det tidligere het. Evnt. "Veibruksavgiften" som man fortsatt har :p  Å droppe lavere årsavgift på elbiler tror jeg ikke vil påføre etterspørselen den helt store smellen :)


Jeg hadde gjerne betalt full årsavgift, og kanskje mer enn det for å beholde fordeler som bompenger. Syns ikke det er riktig at elbiler skal betale bompenger - ikke ennå. Det er for få elbiler og ulempene for mange er for store til at bare tilgang på billig strøm hjemme er nok.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Dette vil slå umiddelbart ut på salget. Mange vil kansellere bestillingen og finn vil få et større utvalg elbiler å by på. Selv klarer vi oss bra, den ene elbilen pendles utenfor bom, og til jobben samkjører vi to. Men verdifallet økte nok betraktelig akkurat i kveld. :(
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

For de som bor utenfor bomringen vil ikke dette få så mye å si, men for de som må gjennom eller skal selge en elbil hvis/når dette blir innført vil nok merke det.

Jeg flyttet på landet og trodde jeg ville unngå bompenger men typisk nok kom det her også, så man er ikke trygg noen plass. Jeg kjøpte ikke elbil i hovedsak pga. bompenger, jeg kjøpte det for miljøet og fordi jeg sparer en del på drivstoff. Men vil merke det godt dersom man må betale bompenger. Det vil derfor ikke lønne seg med en bil nr2 som er elbil. Da er det billigere å kjøpe en rimelig bensinbil. For de som ikke har en Tesla som hovedbil blir det nok dyrt med en vanlig elbil som eneste bil.
Fremtiden er elektrisk.

arnkl

Dette er absolutt ikkje så ille som først rapportert.

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Slik-blir-bilavgiftene-fremover-3354976.html

1. Avgiftsfordelene for nullutslippsbiler beholdes uendret ut 2017.

2. Fritaket for engangsavgift for nullutslippsbiler forlenges til 2020. Fritaket vurderes opp mot måloppnåelse av klimamålene for 2020 og 2030.

3. Det vurderes en rettighetsbasert tilskuddsordning ved kjøp av nullutslippsbiler til erstatning for dagens merverdiavgiftsfritak. Tilskuddsordningen skal i utgangspunktet tilsvare merverdiavgiften og trappes ned i takt med teknologiutviklingen. Det kan fastsettes et tak for støtte per bil som gradvis reduseres, men uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller. Tilskuddsordningen vurderes opp mot måloppnåelse av klimamålene for 2020 og 2030.

4. Nullutslippsbiler kan ilegges halv årsavgift fra 1. januar 2018 og full årsavgift fra 2020.

5. Det igangsettes en prosess som gir lokale myndigheter frihet til å fastsette om nullutslippsbiler skal ha fritak fra parkeringsavgift, gratis tilgang til lading og innføring av begrensninger dersom nullutslippsbilene hindrer kollektivtrafikkens fremkommelighet. Regjeringen skal igangsette en vurdering av miljøeffekten av å innføre miljødifferensiering og en lav sats for nullutslippsbiler i bomringene, bomstasjonene og på riksvegferger.

6. Halv firmabilbeskatning (basert på allerede lavere listepris enn tilsvarende biler som går på fossilt drivstoff) kan utgå fra 2018.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

spigney

Sitat fra: Mippen på onsdag 06. mai 2015, klokken 22:04
All bruk sliter på veien. Til og med de som sykler og går er med på å bruke veiene, men de betaler ikke noen avgifter for det. Selv om et par med joggesko ikke sliter like mye på underlaget som en tung bil med piggdekk, må fortsatt gangveiene vedlikeholdes, brøytes osv. Veier er noe alle bruker, så å finansiere veier med rene skatter er det mest riktige. At noen skal betale mer er ikke riktig. Spesielt når noen også betaler for noe de ikke bruker eller bruker like mye.

Miljø og bompenger henger faktisk sammen. En elbil forurenser ikke. Mange steder er det innført  bompenger for å regulere trafikken for å unngår forurensing. Det er meningsløst at elbiler skal betale bompenger for dette når de ikke forurenser.
I følge de som har forsket på dette (http://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695) stemmer ikke ditt utsagn. Skal vi få til noe som helst i rettningen av bedre miljø, både lokalt, men også i et større bilde, må vi få mer gods over på jernbane, samt legge til rette for landstrøm for skip som ligger i våre havner.
Elbilens miljøregnskap blir småtteri målt opp mot dette.
-Nysgjerrig på elbil, men nå ble ny S500 4matic
-Har reservasjon på ny E-golf
-Har bestilt ny E-golf (bestilt 27.12.2016)

Sele

Dette er dessverre starten på slutten for elbilen. At fylke skal bestemme vitner om ansvarsfraskrivelse fra regjeringen,ulikhetene skal råde. Trist kveld for elbil eiere..

odahle

Trodde dere virkelig at dette skulle vare evig? Syns det hørtes veldig rettferdig ut med differensiert bompengeordning, hvor elbiler betaler f. eks. 50 % av fossil. Bilen min blir ikke noe dårligere over natten, her inne virker det jo som om "dette kommer fra klar himmel". Om økonomi er det viktigste valget ift. elbil, så har mange av dere tenkt kortsiktig.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

E_S

Jeg foretrekker selvfølgelig å være miljøvennlig, og elbilen er teknisk sett overlegen noe bråke-og-stinke-fossilbil, men saken er som sagt at jeg aldri, aldri hadde kjøpt en så "dyr" bil om det ikke var for praktisk talt nullkostnad ved bruk. Om jeg må betale bompenger (ca. 70,-/dag), full årsavgift etc. på toppen av verditapet på bilen kommer jeg i hvert fall ikke noe dårligere ut av det ved å gå tilbake til å ha kun den gamle fossilbilen som bruker en liter på mila og som ikke taper seg fem øre i verdi. Drivstoffkostnaden for ti mil om dagen vil i stor grad kompenseres av fraværet av verditap.

Et problem er at å snurpe inn alle elbilfordelene på en gang vil praktisk talt sette kroken på døra for elbilen unntatt Tesla. Ingen vil betale like mye for en bil som går 10 mil mellom hver gang den må lades og koster like mye å bruke unntatt drivstoffet som for en bil som går 120 mil mellom hver gang den må tankes. Den eneste bilen i dag som har egenskaper som stort sett uansett kan erstatte en fossilbil er Tesla, men den er så dyr at den er forbeholdt de som har relativt romslig økonomi. Alle de andre elbilene er det såpass store begrensninger på bruksområdet til at man er tilbake der man var for 15 år siden når elbiler var rare små plastkasser for super-idealister.

Langtur f.eks. Oslo-Kristiansand med Leaf, e-Golf eller lignende med fulle bompenger og avhengig av hurtiglader hvor det koster en 50-lapp for 10 mil? Glem det, det er billigere å kjøre en moderne dieselbil. Man er tilbake til at elbilen er kun aktuell for de som driver utelukkende småkjøring i nærområdet som f.eks. hjemmehjelp, mobilvektere og lignende, da teknologien er mye bedre egnet til småkjøring enn en fossilbil.

Jeg hadde ikke sett for meg at fordelene skulle vare evig på noen måte, men jeg må ærlig si at jeg hadde sett for meg en gradvis nedtrapping av fordelene i takt med teknologisk utvikling, ikke at bilen blir "utradert" nærmest over natten. Kollektivfelt? Helt greit å fjerne, her er elbilene i  veien. Gratis parkering? Helt greit å fjerne, blir misbrukt til å stå parkert hele dagen av bekvemmelighetsgrunner. Årsavgift? Under tvil, men jeg betaler mye heller 3000 i årsavgift enn å betale bompenger. Å opprettholde bomfritaket hadde ikke resultert i noe annet enn lavere inntekter til bomselskapene, og det er ærlig talt ingen stor sak.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Mippen

Sitat fra: odahle på onsdag 06. mai 2015, klokken 23:02
Trodde dere virkelig at dette skulle vare evig? Syns det hørtes veldig rettferdig ut med differensiert bompengeordning, hvor elbiler betaler f. eks. 50 % av fossil. Bilen min blir ikke noe dårligere over natten, her inne virker det jo som om "dette kommer fra klar himmel". Om økonomi er det viktigste valget ift. elbil, så har mange av dere tenkt kortsiktig.

Nei, vi har aldri trodd det, men at det kommer så brått hadde vi ikke trodd. At regjeringen overlater ansvaret til fylkene og kommunene viser også at de er for feig til å ta en avgjørelse selv. For å selge elbiler er man avhengig av forutsigbarhet. Slik det er nå er ikke noe forutsigbart.
Fremtiden er elektrisk.

Rødkleiv

Sitat fra: odahle på onsdag 06. mai 2015, klokken 23:02
Trodde dere virkelig at dette skulle vare evig? Syns det hørtes veldig rettferdig ut med differensiert bompengeordning, hvor elbiler betaler f. eks. 50 % av fossil. Bilen min blir ikke noe dårligere over natten, her inne virker det jo som om "dette kommer fra klar himmel". Om økonomi er det viktigste valget ift. elbil, så har mange av dere tenkt kortsiktig.

Denne nye politikken for elbiler er verken overraskende eller dramatisk i mine øyne. Det er varslet lenge at elbilfordelene ikke kommer til å vare evig.

Biler varer forholdsvis kort, så det er både reelt og riktig at man tenker økonomi når det gjelder valg av bil. De som sier noe annet er enten idealister fra en annen verden eller så stinne av penger at de ikke har bakkekontakt.

Vi har to elbiler nå og ingen av de kommer for salg med det første. Hva som skjer når en av de skal byttes ut er helt åpent, og det er ingen automatikk i at vi kjøper elbiler neste gang.

Mippen

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 06. mai 2015, klokken 23:38
Sitat fra: odahle på onsdag 06. mai 2015, klokken 23:02
Trodde dere virkelig at dette skulle vare evig? Syns det hørtes veldig rettferdig ut med differensiert bompengeordning, hvor elbiler betaler f. eks. 50 % av fossil. Bilen min blir ikke noe dårligere over natten, her inne virker det jo som om "dette kommer fra klar himmel". Om økonomi er det viktigste valget ift. elbil, så har mange av dere tenkt kortsiktig.

Denne nye politikken for elbiler er verken overraskende eller dramatisk i mine øyne. Det er varslet lenge at elbilfordelene ikke kommer til å vare evig.

Biler varer forholdsvis kort, så det er både reelt og riktig at man tenker økonomi når det gjelder valg av bil. De som sier noe annet er enten idealister fra en annen verden eller så stinne av penger at de ikke har bakkekontakt.

Vi har to elbiler nå og ingen av de kommer for salg med det første. Hva som skjer når en av de skal byttes ut er helt åpent, og det er ingen automatikk i at vi kjøper elbiler neste gang.


Jeg tror de fleste er opptatt av at det skal bli mest mulig elbiler. Selv om det er et økonomisk perspektiv her betyr ikke det at elbiler ikke er viktige. Å stoppe elbilene nå er helt idiotisk. De er ikke bærekraftig ennå, så små endringer i politikken kan være nok til å strupe salget. De burde ha ventet til det var flere vanlige elbiler med ok rekkevidde. Ikke nå som det bare er Tesla som leverer. Man burde vente til minst 2020 før man gjør noe. Mye kommer til å skje med teknologien de neste årene. Dumt å sette bremsene på før det får muligheten til å nå markedet. 

I byene er det et stort problem med lokal forurensing. 0-utslipp biler er en fantastisk måte å få slutt på det. Men man må også fortsette å bygge ut kollektivtransport osv.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Sele på onsdag 06. mai 2015, klokken 22:58
Dette er dessverre starten på slutten for elbilen. At fylke skal bestemme vitner om ansvarsfraskrivelse fra regjeringen,ulikhetene skal råde. Trist kveld for elbil eiere..

Det er ikke så mye nytt her. Fylkene bestemmer allerede over de aller fleste fergene. Sør-Trøndelag har jo innført vanlig fergetakst for elbil for lenge siden. Fylkesveifergene er i stort overtall i forhold til riksveifergene etter fylkesveireformen.

Det samme gjelder kollektivfelt, det har vært full mulighet til å utestenge elbilene der man ønsker. Det ble jo f.eks  gjort i Bjørvika forbi operaen. Bare å skilte "kjøring forbudt" med underskilt "gjelder ikke buss i rute" så er den biffen klar.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

02jan

Har beholdt min gamle fosilbil, som utfører en del praktiske oppgaver ,som elbilen ikke kan ( joda Tesla kan, men for kostbar for meg).

Betaler da full årsavgift, forsikring og vedlikehold på denne.

Blir det bompenger på elbilen, så er regnestykket med kredittkostnader, ekstremt verditape, begrenset praktisk nytteverdi, høye "drivstoffkostnader" ved hurtiglading (10-30 kr. Pr. Mil) med på å revurdere hele elbileventyret.











Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Mippen

Sitat fra: 02jan på torsdag 07. mai 2015, klokken 00:05
Har beholdt min gamle fosilbil, som utfører en del praktiske oppgaver ,som elbilen ikke kan ( joda Tesla kan, men for kostbar for meg).

Betaler da full årsavgift, forsikring og vedlikehold på denne.

Blir det bompenger på elbilen, så er regnestykket med kredittkostnader, ekstremt verditape, begrenset praktisk nytteverdi, høye "drivstoffkostnader" ved hurtiglading (10-30 kr. Pr. Mil) med på å revurdere hele elbileventyret.


Det er helt riktig, og slik vil mange se det. Dessverre...
Fremtiden er elektrisk.

sven erik

nå må vi finne på noe  nå må elbilforeningen  over på gamle  metoder  og slå i bordet ikke bare snakke folk etter munnen   og en må presse på at norge har forpliktet seg  til  et klima mål  i 2020  men dette har vist rejeringen  og alle glemt 
de fleste  komuner og fylker i norge har for lite penger  og  det at de skal bestemme  sier seg  selv
de vil kreve inn penger  dette er ikke bare penger  men  en annen ting det er at iljø lider for de som er skeptiske  til elbil vil bli ennå mer skeptisk nå

til dere som sier elbilen sliter  ja men hva med mottor sykler de  sliter forurenser ++ men slipper bommer kan kjøre kolektiv felt  vorfor ? jo  de står sammen staten vil ikke ha 5000  eller 50 000 sinte  motorsyklister opp på stortinget

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA