Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken pris skal jeg legge ut bilen til?

Startet av Olemann, fredag 05. juni 2015, klokken 15:27

« forrige - neste »

Olemann

Lager en egen tråd om dette da det isolert sett ikke har noe med strøm å gjøre, og siden det angår dette i3 Forum så passer det her.

Det pågår for tiden en slags "hakking" mellom et par Forum medlemmer på en annen i3 tråd. Jeg tar ikke stilling til den hakkingen.  MEN; jeg vet at de som er involvert i denne begge har kompetanse som i3 Forum har nytte av.  Synd om den faglige kompetansen blir borte. Og det gjør den om noen forsvinner herfra.

Forslag (Kanskje er jeg naiv, men jeg har tro på at dette faktisk kan gjennomføres):

Hva med å legge inn en kvote for raushet før man raskt kommenterer, dissekerer, argumenterer etc?
Det er ikke alt som skrives som nødvendigvis er 100% korrekt, presist etc, og noen er nok også mer skråsikre i sin skrivestil enn det er grunnlag for. Sånn er verden både på jobben, på i3 Forum, på TV og på ferie for den saks skyld - for de fleste av oss.

Klart det er lov og også ofte fornuftig, å korrigere feil og presisere det man ser som sannhet, og her kommer poenget:  Man trenger IKKE påpeke andres påståtte udugelighet/feil/inkompetanse/uhederlighet selv om man ønsker å fremme et syn, faktum etc. som avviker fra det andre tidligere har sagt.

Da får vi fokus på det viktige, nemlig hvordan bli enda mer kjent med en fantastisk bil, BMW i3, og ikke på hvem som tok feil og hvorfor og når etc.....

Jeg tror den gjennomsnittlige leser på Forum selv er i stand til å vurdere den enkelte skribent, men det trenger man ikke SKRIVE i noe innlegg. Det vi skriver skal være faglig i3 stoff.  Har vi meninger om hverandre, hverandres motiver etc., så holder vi dem for oss selv.

Er dette mulig å få til???

Klykken

Sitat fra: Olemann på onsdag 06. mai 2015, klokken 11:10
Er dette mulig å få til???
Håper det, for denne kranglingen er intet annet enn støyende.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

#2
Enig med Olemann, og jeg kunne klart å forholde meg til det. Har prøvd å til fokus på sak og konstruktive innspill, jeg har tatt andre innspill og prøvd å finne ut om de har rett og jeg feil. Jeg synes det er givende og spennende.

Det klykken skriver her og i den andre tråden tar jeg som et tegn på at jeg bør holde meg borte.
Jeg føler meg som et offer som prøver å forsvare meg mot en overgriper (mens mange står og ser på). Hvis det oppfattes som krangling og med likeverdig skyld, som kommer jeg ikke til å klare å forholde meg til det, hverken nå eller senere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Nei, det er ikke snakk om å holde seg borte for noen som helst, men snarere å moderere seg litt og gå på sak fremfor person, og helst på en saklig måte. Det som skrives av meg og Olemann er ikke myntet på noen spesifikke, men mer generelt for alle.

Jeg slettet det innlegget i den andre tråden og tar diskusjonen her i stedet.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Hvis vi er enige om kollektivt å stoppe "overgrep", så er jeg med videre.
Jeg ønsker konstruktive innspill, konstruktiv uenighet, og at vi i fellesskap finner svaret.
Men jeg har nå null-toleranse ift å bli beskyldt for det ene og det andre som jeg X antall ganger må bruke energi til forsvare meg mot i samme tråd.
Jeg har tatt feil mange ganger, og det å tåle å ta feil må være en forutsetning for en god debattkultur.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Foreslår at innlegg som går på person fremfor sak heller rapporteres til moderator, da det er det som er "mest vanlig" på de fleste fora. Regner med det praktiseres samme kultur her. :)

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på onsdag 06. mai 2015, klokken 13:29
Foreslår at innlegg som går på person fremfor sak heller rapporteres til moderator, da det er det som er "mest vanlig" på de fleste fora. Regner med det praktiseres samme kultur her. :)
Godt poeng, men dessverre er det ikke alltid like åpenbart hvis du ikke setter deg inn i hele tråden. De åpenbare blir som oftest rapportert, for de forsvinner ganske raskt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Thomas Parsli

Etter rundt 20 år på internett er mitt beste tips å unngå tullinger ;)

"Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference."
"Never argue with an idiot. They'll drag you down to their level and beat you with experience."



Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Olemann


bromm

Jeg får vel legge til noen ord her jeg også. Har lest igjennom den omtalte tråden mange ganger nå, for å finne ut hvor det gikk galt - for det gjorde det jo...

Frem til 3de mai ser tråden helt grei ut med saklig og grei diskusjon. Sent på kvelden den 3/5 legger så LMOR ut en laaang epistel om å måle overflate-temperatur på kontakten sin. Dette kommenterer jeg med noe som var ment som en humoristisk men samtidig alvorlig kommentar. På dette stadiet så var jeg fortsatt helt seriøs på at varmgang er et potensielt (og eksistensielt) problem, og min innfallsvinkel var derfor fortsatt på det faglige og ikke på det personlige. Ordvalget mitt kunne sikkert ha vært bedre, men selvfølgelig prøvde jeg å sende et signal om at slike målinger bare "bekrefter unntaket" (i beste fall). Burde kanskje ha valgt andre ord, men min anbefaling om å kontakte de som jobber med Eltilsyn var min avsluttende og seriøse konklusjon i den kommentaren.

Så, ja - BEKLAGER, LMOR - jeg skal være forsiktig med ordleggingen heretter. Jeg burde ikke ha kommentert dine målinger i det hele tatt. Du mener jo helt seriøst at disse vil føre til store fremskritt, så derfor burde jeg bare latt deg holde på med målinger både i den og andre tråder.

Det som skjer videre den morgenen og frem til i dag, kan jo hvem som helst gjøre seg opp en mening om selv. I slutten av svar #39 starter det virkelige personangrepet som førte til at hele diskusjonen ble totalt ødelagt. Det er direkte usympatisk, ufint, urettferdig, latterlig, uetisk, meningsløst og injurierende at man starter med beskyldninger om at navngitte personer "stemmer seg selv ned" i et slikt forum. Hvilke forutsetninger har man for å kunne skrive følgende: Ser ellers at du gir meg en minus hver gang du er inne bromm. Du har funnet et nytt leketøy? Hvordan skal man forholde seg til slike utsagn som den berørte part, når man vet at denne avstemningen er hemmelig ? Er det fin debattkultur å komme med slike totalt usaklige personangrep ?

Jeg prøvde faktisk å avslutte mitt initiativ i den saken med å forholde meg seriøs noen innlegg til, men jeg ble gang etter gang omtalt som den som "ødelegger, hakker og latterliggjør" etter dette. Da var det jo allerede for sent for min del og rette opp inntrykket - for jeg var jo han jævelen som "stemte ned" andre her inne. Vel, gjorde jeg egentlig det ?? Noen som sitter på bevis, eller er dette en etablert sannhet på grunnlag av at noen mener/tror/antar at jeg har gjort noe slikt ?? Jeg har ingen intensjoner om å lage ufred eller personkonflikter her inne, men jeg forbeholder meg retten til å varsle ifra om at feil informasjon blir lagt ut. Det gjelder både mht. sak og meg personlig.

For fremtiden vil denne tråden være nyttig for oss alle, for da kan man linke til useriøse innlegg her i tråden og få det diskutert her, istedet for at de ødelegger de opprinnelige trådene.

LMOR

#10
Skal i hvert fall bidra med å si at jeg er enig at det var litt ufint å referere til minus.
Nå ser det ut til at disse karmagreiene er borte, og det er bra. Det forsurner bare ytterligere slike tråder.
Grunnen til at jeg skrev det var at jeg enkelt og greit sjekket når jeg fikk dem med når du var innlogget/skrev svar.
Så innrømmet du det i neste post. Men ufint var det å få deg til å innrømme det. Beklager.
Beklager at jeg ikke forstår når du spøker. Fint hvis du er tydelig på det når nestemann tar det du sier seriøst.
Ellers får leserne selv bedømme den tråden og hva jeg har skrevet og ikke skrevet.
Dette kommer til å gå veldig fint hvis jeg slutter å kommentere dine ting, og du mine. Hvis vi sier eller jeg måler noe som ikke gir mening, så bør andre også kunne oppdage det. Det har jeg stor tro på. Dette forumet har mye kompetanse, og enda flere vil bidra hvis vi alle følger trådstarters sunne fornuft.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Flott, da ser jeg ihvertfall konturene av beklagelse fra din side også - bra !

Til Info så er jeg alltid innlogget på 4 ulike maskiner (1 laptop, 2 iPad'er og 1 mobiltelfon), så jeg ville vel potensielt vært innlogget under hver eneste avstemning mens det tullet pågikk. Og det du kaller "innrømmelsen" min besto i at jeg skrev noe sånt som "Om jeg gir deg minus, så er det fordi du virkelig fortjener det".   

Olemann


Synes dette så langt har gitt fine resultater for kommende viktige debatter på i3 Forum.

Dette er slik jeg ser det ikke vanskelig.  Jeg tillater meg noen tenkte eksempler for å vise hva jeg mener og kanskje bidra til en norm.

Helt greit:

- Jeg er ikke enig i at denne målingen betyr at strømmen er osv......
- Jeg mener at debatten slik den her går mister det vesentligste, nemlig at man må ta hensyn til osv....
- Om man lager statistikk basert på eget kjøremønster så er det tvilsomt om det er gyldig for osv....
- Den artikkelen man her baserer seg på er mangelfull og beviser ikke det som påstås, fordi osv....


Ikke greit:

- Dette er 4. gang du kommer med den påstanden, den blir ikke sannere av den grunn osv...
- Folk som mangler grunnleggende kunnskap om Ohms lov burde ligge litt lavere osv....
- Hvis du ikke får med deg hva jeg skriver, så les en gang til før du kommenterer mine innlegg osv...
- Jeg synes du skulle jobbe litt mer med å dokumentere dine påstander osv....
- Hva er egentlig ditt motiv for å være her på i3 Forum osv...

Så kan den observante leser sikkert lage en generalisering av hva forskjellen på disse 2 klassene er :)

LMOR

#13
Jeg tror det er på tide å dra denne frem igjen.
Jeg for min del velger å pensjonere meg. Det har vært mange gode perioder, men dessverre alt for mye bortkastet energi.
Jeg får den infoen jeg trenger andre steder, men ville dele prosessen med å finne svar på spørsmål som kommer opp underveis. Det har ikke vært riktig alt det vi har lest fra BMW og mye er ikke dokumentert.

Uten meg blir det nok færre konflikter i trådene, men får håpe denne påminnelsen gjør at huskereglene Olemann prøvde å formidle blir etterfulgt videre. Det burde ikke være et problem at en er uenig. Men det ER et problem hvis en konstant er ufin i sine innlegg.

Jeg kan nås på PM. Mulig jeg legger ut noen innimellom.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Det er litt synd. LMOR og bromm er store ressurser på dette forumet, men dere har en tendens til nesten alltid å måtte krangle og ofte om underliggende tekniske ting som vi andre bryr oss fint lite om :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA