Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reduksjonsgir olje

Startet av oto, torsdag 14. mai 2015, klokken 23:27

« forrige - neste »

oto

Er det noen her som vet med noenlunde juridisk sikkerhet om VW har rett til å voide garantien til e-Golfen om man ettermonterer hengerfeste? Jeg har ingen intensjoner om å trekke rullende last, kun til å bruke festet til sykkelstativ. Det er et hav av plass under baksiden av bilen, og det føles meningsløst at man ikke skal kunne ettermontere et hengerfeste eller lignende. Det burde eksistert en egen type innfestings-interface til hekken på biler som ikke kan trekke henger, for lettere laster som sykkelstativ, så man ikke er stuck med å ha sykler på taket og bakluka.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Gordon Retriever

Jeg tror du skremmer bort en del svar når du ber om "noenlunde juridisk sikkerhet ". ;)

Men nei, de kan ikke nulle ut garantien - det må dokumenteres at en oppstått skade skyldes montering av tilhengerfestet for at garantiansvaret skal falle bort.

Sannsynligvis er tilkoblingen til det elektriske systemet mest kritisk, hvis feil her fører til elektroniske problemer som er vanskelige å søke seg fram til løsningen på.

Tbg

så vidt jeg vet er det ikke mulig å montere hengerfeste på egolf da den ikke er lik i karroseriet bak som vanlig golf.
Dvs de to firkantede rørene som hengerfestet går inn i er ikke der. da må du evt sveise på noe greier under som du kan feste henger kula til. Tror du vil få mye stress om du skulle bli stoppet i teknisk med noe sånt.

oto

Ja, om det er slik, kompliserer det jo ting. Mener du et tverrgående rør, inni støtfangeren? Det er jo et langsgående rør eller en kanal eller hva det nå kalles, på hver side?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Tbg

Sitat fra: oto på torsdag 16. april 2015, klokken 19:07
Ja, om det er slik, kompliserer det jo ting. Mener du et tverrgående rør, inni støtfangeren? Det er jo et langsgående rør eller en kanal eller hva det nå kalles, på hver side?

Jeg husker ikke helt hvordan det så ut da jeg ikke hadde av fangeren, men tror ikke de to rørene som hengerfeste skal inn i er der på Egolf.

Legger ved bilde

oto

Sitat fra: Tbg på torsdag 16. april 2015, klokken 19:30

Jeg husker ikke helt hvordan det så ut da jeg ikke hadde av fangeren, men tror ikke de to rørene som hengerfeste skal inn i er der på Egolf.

Hm, OK. Takk for info, jeg får høre med Møller. Tenkte det ville være nokså likt, ettersom golfene er bygget så modulært.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Tbg

Sitat fra: oto på torsdag 16. april 2015, klokken 21:50
Sitat fra: Tbg på torsdag 16. april 2015, klokken 19:30

Hm, OK. Takk for info, jeg får høre med Møller. Tenkte det ville være nokså likt, ettersom golfene er bygget så modulært.

Har Googlet opp litt bilder og det ser faktisk ut til at det passer. hengerfestet er ikke festet slik jeg trodde det var. Tror det skal gå fint å montere hengerfeste. Det er sikker ikke noe option pga vekt+akselvekt\avgift.  samme som at du ikke får henger feste på GTE hvis den har soltak. Men du kan bestille med soltak og ettermontere henger feste. Det er jo heller ikke noen godkjenning av ettermontert hengerfeste.   Jeg sier bare "go for it!" 

Sonus

Ikke relatert til hengerfeste men Møller frafaller garantien på hjulopphenget ved montering av senkefjærer. Snakket med Forbrukerrådet om dette og de bekreftet at de kunne gjøre dette. Møller informerte også om at en hver reklamasjon ville bli avvist om man monterte senkefjærer.

Du kan jo ta med dette i vurdering om du skal montere hengerfeste.

oto

Jeg sendte forresten Statens Vegvesen dette spørsmålet:
"Jeg har nettopp kjøpt en VW e-Golf, som ikke har hengerfeste. I vognkortet er felt 14, Tilhengerkopling, blankt. Er det da lovstridig for meg å montere hengerfeste og bruke dette kun til sykkelstativ? Om det forårsaker problemer vedr. VWs garantiordning er selvsagt en annen sak."

Og fikk dette svaret:
"Montering av tilhengerfeste trenger ingen særskilt godkjenning av Statens vegvesen. Du bør imidlertid forhøre deg med bilprodusenten om det er spesielle ting som gjelder for denne modellen."
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Tbg

Sitat fra: Sonus på torsdag 16. april 2015, klokken 23:26
Ikke relatert til hengerfeste men Møller frafaller garantien på hjulopphenget ved montering av senkefjærer. Snakket med Forbrukerrådet om dette og de bekreftet at de kunne gjøre dette. Møller informerte også om at en hver reklamasjon ville bli avvist om man monterte senkefjærer.

Du kan jo ta med dette i vurdering om du skal montere hengerfeste.

Om du skulle få fortere slitasje på foringer og evt drivaksler vil nok ikke dette dekkes av garantien om bilen er senket. men det kommer nok litt ann på verkstedet også. Er du god kunde kan det hende de reklamerer uansett. Garantien går jo mot fabrikk, ikke mot forhandleren. Ved reklamasjonsrett kan det være noe annet. ( etter 2 år/100 000)

Olemann

Du kan likevel selv få problemet i fanget OM det skulle oppstå en skade som fører til at Møller nekter utbedring og påstår det skyldes din montering av hengerfeste.

Du kan selvsagt ikke tvinge Møller, du kan derimot prøve saken for forliksråd/retten, men det er du som må dra hele prosessen, betale gebyrer, forberede saken, betale advokat etc. Så vil tiden vise om du taper eller vinner...
Viktig i en sak som dette er hvorvidt du kan bevise at skaden ikke på noen måte har sammenheng med  hengerfestet (montering, bruk etc).   Tilsvarende vil Møller antagelig forsøke å bevise slik sammenheng.  Bare prosessen med partsoppnevnte sakkyndige etc vil kunne koste deg endel...

Sitat fra: oto på torsdag 16. april 2015, klokken 13:02
Er det noen her som vet med noenlunde juridisk sikkerhet om VW har rett til å voide garantien til e-Golfen om man ettermonterer hengerfeste?

kristian86

-2017 Tesla Model X 75D (7-seter, AP2, Luft, Premium) - Levering tidlig desember
x2016 Tesla Model X 60D (7-seter, AP1, Luft, Vinter)
x2014 Tesla Model S 60 (Tech, Luft, Skinn, Pano, Vinter)
x2015 VW e-Golf (Skinn, Ryggekamera, Parksensor, Mørke ruter ++)

oto

Update fra trådstarter:

Har pratet med forhandler, som sier de ikke kan anbefale ettermontering av hengerfeste, men at de heller ikke vil være vriene om jeg gjør det. Vil ikke bry seg om det ved service o.l. med mindre helt spesielle, uventede ting skulle oppstå, som kan knyttes til festet. Men de så ikke for seg spesielle problemer.

Pratet så med Møller, en egentlig interessant og hyggelig prat. Kort oppsummert ønsker de ikke hengerfeste fordi bilen ikke er typegodkjent for det. En bekymring er for høy trekkraft over tid for elbilen - om festet blir brukt til henger, noe han forstod jeg ikke hadde til hensikt å gjøre, men som man ikke kunne utelukke om jeg solgte bilen videre med feste. (Man kan jo imidlertid selvsagt demontere det før man selger bilen videre). Han mente videre jeg kunne få trøbbel med forikringsoppgjør ved visse typer kollisjon. En annen bekymring var at de er redd hengerfestet kan endre dekompresjonen av hekken ved kollisjon bakfra på en måte som forårsaker skade på batteripakka, med uvisse konsekvenser. Det var viktigste ankepunkt.

Så jeg droppa hele ideen, og har istedet kjøpt det baklukemonterte stativet Thule Raceway 992. Har alt hatt det på langtur og synes egentlig det funker strålende, bortsett fra at man i praksis ikke får opp luka med sykler på. Det er imidlertid ikke veldig problematisk å komme til bagasjerommet innefra, spesielt om man vipper ned seteryggen bak.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

oto

Har lagt ved et par bilder. Jeg monterte stativet så det nederste beinet hviler mot både luke og støtfanger, selv om Thule pussig nok anbefaler at det kun ligger an mot luka. Jeg fryktet det ville bli for stor belastning på bremselysspoileren da. Jeg synes som nevnt alt funka bra, men etter 25 mils kjøring med tre sykler, kan jeg kjenne en svak, knapt synlig bul nedover på støtfangeren der det høyre kontaktpunktet med stativet var. Kanskje kan det hjelpe å montere på en lastbeskyttelseslist på støtfangeren, eller man kan prøve å montere som Thule viser.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

EAKF

Er det noen av dere som vet hvor hengerfeste er å få kjøpt, som passer til e-Golf? Evt. pris? (Jeg tenker ikke på originalt hengerfeste fra Møller.)
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA