Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reduksjonsgir olje

Startet av oto, torsdag 14. mai 2015, klokken 23:27

« forrige - neste »

oto

Sitat fra: kaiat på onsdag 13. mai 2015, klokken 10:17
Brink har til e-Golf: https://brink.eu/en-int/fittingportal/directorder/selectproducts.html#moreinformation-t-9338-0

Dette var jo interessant. Ser ikke ut som de bare har listet opp alle tenkelige VWer, men er bevisst på e-Golfens særegenhet. Illustrasjonsbildet er riktignok av mer generell art, med eksospotte, men de har dedikert info for e-Golf som sier 0 tilhengervekt og 60kg vertikalbelastning på hengerfestet. Også i monterings-PDFen man kan laste ned står det eksplisitt i billedspråk at tilhenger er vederstyggelig mens sykkelstativ er gledelig. Attpåtil ser festet ut til å være laget av Thule, men jeg finner ingenting om det på Thules egne nettsider. Pussig.
Men hvordan forholder de seg til typegodkjenning og slikt? Brink er nederlandsk ser jeg - det er vel ikke andre regler der? 
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

oto

Tenkte bare å blåse liv i denne tråden for å høre: Er det noen som i ettertid (vet om noen som har) montert hengerfeste på e-Golf? F.eks. det fra Brink ovenfor?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

4Matic Fanatic

mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

oto

Dette var jo kjempeinteressant. Mulig å få kontakt med Lasse Sell, tro? Hadde vært interessant å snakke med VW-forhandleren som installerte hengerfestet for ham.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Chivas

Sitat fra: oto på fredag 21. oktober 2016, klokken 11:00
Dette var jo kjempeinteressant. Mulig å få kontakt med Lasse Sell, tro? Hadde vært interessant å snakke med VW-forhandleren som installerte hengerfestet for ham.
Gjør et forsøk:
https://www.facebook.com/lasse.sell.9

Han har bilde av e-golf med hengerfeste på siden sin, så da er det nok samme fyr :)

DavidS90D

Kan tilføje bilen og hengerfeste er blevet godkendt ved et lovpligtigt syn (kontrol) i august 2016.
Den har fået tilladelse til 750kg uden bremser og 2000kg med bremser.

kaiat

2000 kg var da voldsomt mye for en skarve Golf? Tror ikke en gang fossil-Golfen trekker så mye.

Men går det an å få godkjent dette i Norge, skal jeg jammen kjøpe meg e-Golf jeg også. :D

02jan



At elbilen idag  står med 0 kg på elbil, som har motorkraft på 250-300 nm og egenvekt på 1300-1600. Kg, så er det noe som tilsier at de burde ha vært oppført med minimum 750 kg.

Hvorfor nye elbiler i Norge  er satt disse til 0 kg sier meg at det er noen som har bestemt seg at elbil ikke skal kunne trekke en liten henger.

Jeg hører alle motargumenter , batterie , varmgang osv, har selv vært med på å presse moderne en stor diesel SUV ,slik at motor/girkasse røyk stod ut av panser og inn i kupe (opptekk av båt ,hvor hjul på henger sank ned i sand).

Overbelastning får vel være opp til eier, og med elektronikk så er det sikkert mye som kan styres uten at noe tar skade ved noen km frakt av ikea sofa eller tur med søppel til fyllinga.





Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Chivas

Så, hvis dette er godkjent i EU, hva skal til for å få noen til å våkne her? Og dessuten, skal ikke en godkjennelse i EU gjelde her gjennom EØS-avtalen?

Jorgen86

2 tonn er jo helt gull, kan jo trekke campingvogna mi med en e-golf da jo, hvor langt man kommer med 1750kg bak er vel en annen sak
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

oto

Jeg skal ringe Møller på mandag for å høre hvordan de forholder seg til dette.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

PerBear

Noen som vet om norske VW e-Golfer er dårligere enn de danske?   :P
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Heimdal-eGolf

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:39
Enda mere om hengerfester for e-Golf. Virker jo faktisk som problemet nå ligger mest på Norge og godkjenningen her?

http://www.ebay.de/itm/252308872003?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Hei
Jeg kontaktet Møller Trondheim i dag og viste til godkjenning av hengerfeste på eGolf i DK.
Fikk følgende svar:
"Det vil nok ikke bli aktuelt å få dette godkjent. Det er flere grunner til det. Både teknisk – elmotoren er ikke beregnet til denne belastningen. Rekkevidden ville bli ekstremt dårlig.
Så skal man kjøre med henger så må man nok enda benytte fosilt drivstoff i VW verden i hvert fall."


På spørsmål om å utdype "Hvorfor kan hengerfeste godkjennes i DK og ikke i Norge?
Jeg regner med at det kreves en typegodkjenning for hengerfeste på eGolf for å få bilen registert i DK og jeg regner med at en typegodkjenning krever at produsent samtykker? Videre antart jeg at eGolf som selges i DK er identisk med den vi har i Norge."
Fikk jeg følgende svar:
"Tviler på det det er godkjent i Danmark – jeg har hørt om noen som har skaffet hengerfeste som man ikke kan ha henger på for sykkkelstativ osv. Men det er ikke noe VW leverer eller godkjenner."

TM3 reservasjon 1.4.2016
2015 eGolf levert 4.5.2015
2014 eUP overtatt 25.9.2017

kaiat

Den danske typegodkjenningen er nok lik den norske (det er vel samme typegodkjenning for hele EU/EØS), altså at Volkswagen har satt tillatt hengervekt til 0. Det jeg tror som har skjedd, er at den danske kontrolløren har sett på godkjenningspapirene til selve hengerfestet. Her står det 2000 kg, men ikke et ord om e-Golf. Det er mulig at du kan få godkjent det med bare papirer på hengerfestet i Danmark, men i Norge må du ha dokumentasjon fra bilfabrikanten. Så lenge Møller ikke får slik dokumentasjon fra Volkswagen, vil du ikke få godkjent e-Golf til å kunne trekke tilhenger i Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA