Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen trakk ut min ladekabel, for å lade selv :-(

Startet av Herbie Leaf, torsdag 14. mai 2015, klokken 08:11

« forrige - neste »

Herbie Leaf

Etter et medlemsmøte i Elbilforeningen i Trondheim er jeg blitt motivert for å sparke i gang en "dugnad" for å fremme utbyggingen av hurtigladere. Dette er spesielt rettet mot de som syns hurtigladere er "kjekt å ha" men som kanskje sjelden trenger å benytte seg av en.

Oppfordringen gjelder hele landet, men jeg ser spesielt potensialet i Trøndelag ved at Evpower, som er hurtigladerutbyggeren her, har månedsabonnement til 300kr. Jeg er skuffet over prisnivået alle leverandørene (inkl Evpower) har lagt seg på når det gjelder kontantbetalinger pr gang. Jeg er prinsippielt i mot å betale 70-130kr for å lade 10 mil til en Leaf. Derimot vil jeg gjerne støtte en månedsavgift for å påskynde utbyggingen.

Jeg har vært abonnent i 3 år nå og brukte hurtigladerne flere ganger i uken det første året, men det siste året har jeg kanskje benyttet meg av dem 5 ganger. Jeg vil likevel ikke si opp abonnementet på 300kr fordi jeg har slått meg til ro med at det er "kjekt å ha". Jeg ser på det som en forsikring ved at jeg har mulighet til å stikke innom å booste batteriet hvis jeg har planlagt kjøringen for dårlig, i tillegg er det godt å vite at jeg kan ta lange dagsturer hvis jeg har lyst.

Månedsabonnementer er viktige for utbyggerne ved at de gir forutsigbare inntekter. Jeg vil derfor oppfordre alle til å tegne månedsabonnement til de utbyggerne som tilbyr dette for å støtte raskere utbygging. Jeg betaler gladelig 300kr pr. mnd for å støtte utbyggingen, dessuten holder det med å benytte seg av tilbudet 2-4 ganger pr. mnd hvis man absolutt må ha valuta igjen for investeringen der og da.

Jeg oppfordrer alle til å komme med gode "slagord" som bidrar til flere kunder og dermed raskere utbygging. Dessuten oppfordrer jeg alle til å tenke ut gode løsninger der abonnementer kan være inkludert ved kjøp av ny elbil, eventuelt for ett år, slik at nye elbileiere blir kjent med fordelene hurtigladerne gir. På samme måte som velkomstpakken fra Elbilforeningen er en avtale mellom forhandlere og Elbilforeningen.

Jeg oppfordrer også eiere av spiseplasser om å tilby ledig areal for hurtiglader slik at jeg kan spise en burger eller annet usunt mens jeg lader. Det virker som om spisestedene ikke har sett potensialet i sultne elbilsjåfører.

Er det noen som har andre ideer som styrker en bærekraftig utbygging av hurtigladere? Hvis alle bidrar litt i fellesskapet så blir vi raskere kvitt påstandene om at det er fossilbilene som subsidierer elbilene. Vi kan heller ikke forvente at ladepunkter forblir gratis i fremtiden.

Jeg håper dette innspillet ikke blir tolket som en reklame for Evpower, men det er de jeg bruker selv, og jeg håper virkelig at også andre leverandører i andre deler av landet har månedsabonnement eller skaffer noe tilsvarende snart.



3 år og 80.000km i Leaf. Venter på Elbil med 4WD og tilhengerfeste for å erstatte fossilbilen.

Kent

Jeg er forsåvidt enig i at man burde kunne koste på seg støtteabbonement, men problemet er jo antall tilbydere. Om man må betale 300+ for to tre operatører per landsdel, så blir det vanvittig dyrt for å kunne kjøre hele landet.

Jeg hadde lett betalt en god slump for å støtte utbygging av et nasjonalt nettverk, men jeg ser ikke vitsen å binde seg til en miniselskap med kun noen få hurtigladere i et spesifikt område.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

pagal

#2
Ishasveien, Lyse og EV Power er samarbeidspartnere.
Med et abonnemang hos Lyse til 199,-  kan du lade ubegrenset kWt 15 ganger pr mnd. hos alle tre.
Mitt RFID kort er autorisert for bruk hos Lyse og Ishavsveien. EV Power har jeg ikke hatt behov for
Early CHAdeMO adapter Jæren

Kent

Ser ikke noe på sidene til lyse som tilsier at man skal kunne lade hos ishavsveien med det abonnementet til 199,- mulig det stemmer. Men da vil det jo lønne seg å tegne abonnement hos lyse for en mnd, og si det opp isteden for å kjøpe en enkeltlading hos Ishavsveien.

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

aronesen

6 måneders binding hos lyse. Så det er nok ikke bare å bestille og si opp..  ;)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

THE

Det vil uansett lønne seg å tegne abonnement hos Lyse. 2400 kroner i året sammenlignet med 3750 kroner hos Ishavsveien.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Kent

Sitat fra: aronesen på torsdag 16. april 2015, klokken 05:40
6 måneders binding hos lyse. Så det er nok ikke bare å bestille og si opp..  ;)

Det kan jeg heller ikke finne noe om på nettsidene. Er det bare jeg som er dårlig å lete, eller driver Lyse med rare ting her?

Edit: Kan se det står 6 mnd oppsigelse i vilkårene til bedriftsabbonement, mens for privatabbonement så er det ikke opplyst noe.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

aronesen

#7
Enig i at lyse ikke er så gode på å liste opp vilkårene. Men kundeservise er behjelpelig hvis du tar kontakt. F.eks via chat.
Hvis du går inn på ishavsveien sine hjemmesider, finner du at de har samarbeidsavtale med Lyse og EV power. http://www.ishavsveien.no/ladesteder/
Det er vel naturlig å anta at dette gjelder begge veier. Jeg har ikke selv hatt anledning til å sjekke brikken min mot ishavsveien eller EV sine ladestasjoner, men til sommeren blir det aktuelt.  :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

aronesen

#8
Da har jeg vært i kontakt med lyse. Her er svaret.
Blir nok ingen lading på ishavsveien for mitt vedkommende...
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

THE

Fortsatt er laderne til Ishavsveien alt for spredt til at det er mulig å kjøre langtur basert på bare å bruke medlemskapet hos dem. Synes uansett det er en veldig fornuftig tankegang med samarbeid på tvers av operatørene av ladestasjoner. Hvis Ishavsveien hadde hatt et "mini-medlemskap" som kun ga tilgang til egne ladestasjoner for 199,- pr mnd, slik som Lyse har, så kunne det kanskje vært aktuelt for meg nå.

Hvis både EV Power, Lyse og Ishavsveien fortsetter utbygging slik at jeg kommer meg mellom Stavanger -  Bergen,  Bergen - Oslo (langs E16 og eller Rv 52/Rv7) og Oslo - Trondheim kun med deres ladestasjoner, så skal jeg gladelig betale 3750,- pr år for ubegrenset tilgang til ladestasjonene.

Nå ser det ut til at Ishavsveien er i ferd med å oppfylle sine forpliktelser i forbindelse med siste runde av tilskudd, selv om de er forsinket. (Fikk bekreftet av Ishavsveien at alle ladestasjoner de har fått tilskudd til skal være operative i løpet av juni 2015). I tillegg skal de visstnok presenter en del nyheter for videre utbygging i løpet av våren/sommeren. Hvis jeg ser at de planlegger å bygge ut ladestasjoner jeg kan ha nytte av, så skal jeg også vurdere å tegne medlemskap for å vise at det faktisk er et behov med ladestasjoner langs vegnettet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electrix

Jeg mener abonnementsmodellen er lite nyttig for de fleste. Slike løsninger gjør at det er mange som aldri tar steget  og prøver sin første hurtiglading fordi det er en "investering" man kanksje ikke har så stor nytte av (3600 i året for noen få ladinger). For enkelte som kjører veldig mye i lokalområdet kan det sikkert være greit.

For meg er det slik at jeg normalt klarer meg fint med hjemmelading, enkelte ganger hurtiglader jeg litt og betaler med glede 25 kr for 10 minutter hos Grønn Kontakt eller Fortum som begge har ladere her. Men de gangene jeg har mest behov for hurtiglading er når jeg skal på langtur, da hjelper det lite med abonnement hos en lokal operatør når jeg må innom 2-3 forskjellige operatører. Å skulle betale 10 000 - 15 000 kr i året for å ha mulighet til å kjøre rundt omkring synes jeg ikke noe om. Da er det bedre med minuttbetaling slik GK og Fortum bruker. Når det i tillegg er gratis å ha avtale med dem og få faktura på mail eller autofaktura i nettbanken synes jeg dette er en mye bedre løsning, og jo flere som støtter opp om abonnementsmodellene jo mindre interessert er disse operatørene i å lage løsninger for folk som passerer deres "ladeområde".

En annen løsning for "støtte" kunne vært å la enkeltpersoner få lov til å "investere" i hurtigladere. Slik jeg forstår det finansieres de fleste hurtigladere som et spleiselag mellom grunneier, kommune/fylkeskommune transnova og hurtigladeoperatøren.

Hvis f.eks. 100 personer er villige til å investere 2000 hver for å lukke et hull på en veistrekning så er man langt på vei. Går man da til en kafe/kiosk/butikk/bygdesentrum så er det nok større muligheter for at noen stiller opp med plass og en andel selv.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

goggo

Sitat fra: Herbie Leaf på onsdag 15. april 2015, klokken 20:07
Månedsabonnementer er viktige for utbyggerne ved at de gir forutsigbare inntekter. Jeg vil derfor oppfordre alle til å tegne månedsabonnement til de utbyggerne som tilbyr dette for å støtte raskere utbygging. Jeg betaler gladelig 300kr pr. mnd for å støtte utbyggingen, dessuten holder det med å benytte seg av tilbudet 2-4 ganger pr. mnd hvis man absolutt må ha valuta igjen for investeringen der og da.

Da må jeg bare si at jeg er 100% uenig med deg :)

Jeg synes IKKE det er OK å betale en fastpris pr måned for strømmen jeg bruker i heimen fordi jeg synes synd på de "stakkars" strømleverandørene, så jeg foretrekker heller å betale for mitt faktiske forbruk.
På samme måte er det med betaling for hurtiglading - jeg kan ikke forstå hvorfor vi skal betale for noe vi kanskje kommer til å bruke, i stedet for å betale for faktisk forbruk.

Jeg er veldig fornøyd med minutt-betalingen slik det fungerer hos Grønn Kontakt og Fortum, og kan ikke se hvorfor vi skal oppfordre aktørene til å gå over til en løsning med fastpris pr måned.

Så jeg vil heller oppfordre alle leverandørene til å gå over til betaling pr minutt eller KWh i stedet for en fastpris pr lading. Det vil være en mere rettferdig løsning, og prisene blir nok satt slik at vi forbrukerne ikke behøver å ha dårlig samvittighet for å benytte disse laderne.  15 min intervaller hos Statoil fungerer også OK for meg, men jeg velger fortrinnsvis ladere med minuttprising på de få stedene hvor det er en faktisk valgmulighet.

Jeg har selvfølgelig ikke noe i mot fastpris avtaler i tillegg til minuttprising, men det viktigste er at vi også har en mulighet for å betale for faktisk forbruk - hvilket EV Power, Lyse og Ishavsveien IKKE har pr i dag.


HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Ole Henrik Hannisdahl

#12
Hei,

Et kjapt innspill i denne debatten:

Vi har gradvis beveget oss over fra fastpris og prepaid til minuttprising. En vesentlig grunn til dette er å skape et incentiv til å koble fra så fort man er ferdig med å lade, slik at ladestasjonen blir frigjort og er klar til nestemann.

Vi har fortsatt et premiumabonnement med fastpris per måned, men det store flertallet av kundene våre kommer vesentlig billigere ut av det ved å betale per minutt. Med dagens modell må du lade mer enn 200 minutter per måned dersom det skal lønne seg å gå fra grunnpakke til premium.

Et alternativ til premiumabonnementet vårt er å lage volumrabatt, eksempelvis noe slikt som dette:

- De første 100 minuttene i måneden: 2,50 / minutt
- De neste 100: 2,00 / minutt
- De neste 100: 1,80 / minutt

..og så videre. Da premierer vi storbrukerne våre, samtidig som også disse får incentiv til å flytte seg fra laderen.

Synspunkter på dette mottas med takk!

Mvh Ole Henrik

Daglig leder, Grønn Kontakt.

pagal

Sitat fra: aronesen på torsdag 16. april 2015, klokken 08:13
Da har jeg vært i kontakt med lyse. Her er svaret.
Blir nok ingen lading på ishavsveien for mitt vedkommende...
OK. Har RFID fra Ishavsveien gikk utfra at  samarbeidet virket begge veier. Beklager å kommet i skade for å ha lagt ut  informasjon basert på antagelse og ikke dokumenterte fakta.
Early CHAdeMO adapter Jæren

goggo

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på torsdag 16. april 2015, klokken 10:47
Et alternativ til premiumabonnementet vårt er å lage volumrabatt, eksempelvis noe slikt som dette:

- De første 100 minuttene i måneden: 2,50 / minutt
- De neste 100: 2,00 / minutt
- De neste 100: 1,80 / minutt

..og så videre. Da premierer vi storbrukerne våre, samtidig som også disse får incentiv til å flytte seg fra laderen.

Synspunkter på dette mottas med takk!

Mvh Ole Henrik

Mitt synspunkt: YESS!! :)

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA