Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen trakk ut min ladekabel, for å lade selv :-(

Startet av Herbie Leaf, torsdag 14. mai 2015, klokken 08:11

« forrige - neste »

hsa77

Tenk om mobilnettet skulle vært bygd ut like planløst og uoversiktlig som hurtigladenettet; da måtte man hatt fastabonnement hos Telenor og Netcom pluss en fire fem kontantkort for å kunne bruke telefonen i hele landet...

Jeg får med Fortum tilgang med bilen, regner med den kommer til å dekke 90% av behovet mitt for hurtiglading. I tillegg kommer jeg til å tegne avtale med grønn kontakt, her betaler man jo kun for bruk så det koster meg ikke noe før jeg eventuelt trenger det. Nå skal 99% av behovet være dekket, så da får jeg ta resten som det kommer...

Synes dette er en forferdelig jungel å sette seg inn i, tør ikke tenke på hvordan det er for en stakkars utlending som vil ta elbilen med til Norge! Tror denne uoversiktlige jungelen får mange til å vegre seg mot å ta elbilen på langtur.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på torsdag 16. april 2015, klokken 10:47
Hei,

Et kjapt innspill i denne debatten:

Vi har gradvis beveget oss over fra fastpris og prepaid til minuttprising. En vesentlig grunn til dette er å skape et incentiv til å koble fra så fort de er ferdige med å lade, slik at ladestasjonen blir frigjort og er klar til nestemann.

Vi har fortsatt et premiumabonnement med fastpris per måned, men det store flertallet av kundene våre kommer vesentlig billigere ut av det ved å betale per minutt. Med dagens modell må du lade mer enn 200 minutter per måned dersom det skal lønne seg å gå fra grunnpakke til premium.

Et alternativ til premiumabonnementet vårt er å lage volumrabatt, eksempelvis noe slikt som dette:

- De første 100 minuttene i måneden: 2,50 / minutt
- De neste 100: 2,00 / minutt
- De neste 100: 1,80 / minutt

..og så videre. Da premierer vi storbrukerne våre, samtidig som også disse får incentiv til å flytte seg fra laderen.

Synspunkter på dette mottas med takk!

Mvh Ole Henrik
Høres furnuftig ut. Hvorfor ikke innføre samme modell på ac22kw lading?

Dersom jeg forstår prismodellen deres rett kommer jeg til å måtte betale 49kr per påbegynte time med min Renault ZOE. Da blir jeg jo oppfordret å bli stående den timen jeg har betalt for, litt dumt dersom 20 min påfyll holder for å komme frem.

Er det ikke bedre å ta f.eks 1kr per min for ac22kw, med rabatt for storkunder slik du skisserer for hurtiglading?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Electrix

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på torsdag 16. april 2015, klokken 10:47
Et alternativ til premiumabonnementet vårt er å lage volumrabatt, eksempelvis noe slikt som dette:

- De første 100 minuttene i måneden: 2,50 / minutt
- De neste 100: 2,00 / minutt
- De neste 100: 1,80 / minutt

..og så videre. Da premierer vi storbrukerne våre, samtidig som også disse får incentiv til å flytte seg fra laderen.

Synspunkter på dette mottas med takk!

Mvh Ole Henrik
Jeg støtter også dette forslaget fullt ut, men ta gjerne med Type 2 lading også, f.eks noe sånn som at etter 200 kr på en måned får du 20% rabatt, og etter 400 kr på en måned får du 30% rabatt. Eventuellt beregne rabatten pr år.

Det er litt rart at det er slik at ved bruk av hotell og fly så får du rabatt og fordeler etter hvor mye du bruker en kjede, mens ved bruk av miljøvennlige løsninger som tog/buss/elbillading så må du betale på forhånd for å kanskje spare noe.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: hsa77 på torsdag 16. april 2015, klokken 11:10

Høres furnuftig ut. Hvorfor ikke innføre samme modell på ac22kw lading?

Dersom jeg forstår prismodellen deres rett kommer jeg til å måtte betale 49kr per påbegynte time med min Renault ZOE. Da blir jeg jo oppfordret å bli stående den timen jeg har betalt for, litt dumt dersom 20 min påfyll holder for å komme frem.

Er det ikke bedre å ta f.eks 1kr per min for ac22kw, med rabatt for storkunder slik du skisserer for hurtiglading?

Hovedgrunnen til at vi ikke har flat minuttprising på flexilading, er at det er svært store variasjoner i ladeeffekt mellom biler på AC. En LEAF med 3,6kW onboard - lader vil bruke 6 ganger så lang tid på å lade som en Tesla med 22kW for å få samme mengde kWh, og vi synes ikke det er fair at LEAFen skal betale 6 ganger så mye som Teslaen.

Ideelt sett hadde vi tatt betalt per kWh på flexiladere, men dette er p.t. ikke lov uten konsesjon fra NVE. Vi er derfor nødt til å prise på en annen måte, og har enn så lenge endt på timepris. Minuttpris avhengig av ladeeffekt er i praksis det samme som kWh - pris...

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Electrix

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på torsdag 16. april 2015, klokken 12:04
Sitat fra: hsa77 på torsdag 16. april 2015, klokken 11:10

Høres furnuftig ut. Hvorfor ikke innføre samme modell på ac22kw lading?

Dersom jeg forstår prismodellen deres rett kommer jeg til å måtte betale 49kr per påbegynte time med min Renault ZOE. Da blir jeg jo oppfordret å bli stående den timen jeg har betalt for, litt dumt dersom 20 min påfyll holder for å komme frem.

Er det ikke bedre å ta f.eks 1kr per min for ac22kw, med rabatt for storkunder slik du skisserer for hurtiglading?

Hovedgrunnen til at vi ikke har flat minuttprising på flexilading, er at det er svært store variasjoner i ladeeffekt mellom biler på AC. En LEAF med 3,6kW onboard - lader vil bruke 6 ganger så lang tid på å lade som en Tesla med 22kW for å få samme mengde kWh, og vi synes ikke det er fair at LEAFen skal betale 6 ganger så mye som Teslaen.

Ideelt sett hadde vi tatt betalt per kWh på flexiladere, men dette er p.t. ikke lov uten konsesjon fra NVE. Vi er derfor nødt til å prise på en annen måte, og har enn så lenge endt på timepris. Minuttpris avhengig av ladeeffekt er i praksis det samme som kWh - pris...

Mvh Ole Henrik
Hvis du lader en Zoe eller Tesla med 22kW i en halv time, altså 11kWh, betaler man da for en time med gjennomsnittlig 11kW eller for en time med 22kW siden det er makseffekten man er oppe i?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

hsa77

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på torsdag 16. april 2015, klokken 12:04
Sitat fra: hsa77 på torsdag 16. april 2015, klokken 11:10

Høres furnuftig ut. Hvorfor ikke innføre samme modell på ac22kw lading?

Dersom jeg forstår prismodellen deres rett kommer jeg til å måtte betale 49kr per påbegynte time med min Renault ZOE. Da blir jeg jo oppfordret å bli stående den timen jeg har betalt for, litt dumt dersom 20 min påfyll holder for å komme frem.

Er det ikke bedre å ta f.eks 1kr per min for ac22kw, med rabatt for storkunder slik du skisserer for hurtiglading?

Hovedgrunnen til at vi ikke har flat minuttprising på flexilading, er at det er svært store variasjoner i ladeeffekt mellom biler på AC. En LEAF med 3,6kW onboard - lader vil bruke 6 ganger så lang tid på å lade som en Tesla med 22kW for å få samme mengde kWh, og vi synes ikke det er fair at LEAFen skal betale 6 ganger så mye som Teslaen.

Ideelt sett hadde vi tatt betalt per kWh på flexiladere, men dette er p.t. ikke lov uten konsesjon fra NVE. Vi er derfor nødt til å prise på en annen måte, og har enn så lenge endt på timepris. Minuttpris avhengig av ladeeffekt er i praksis det samme som kWh - pris...

Mvh Ole Henrik

Ser det poenget, men dette gjelder jo også for hurtiglading. En bil med halvfullt batteri en iskald vinterdag lader vel bare med en brøkdel av full effekt men betaler likevel full pris. Minuttprising er alikevel en god ide fordi det oppfordrer til å dra videre så for man har fått ladet nok til å komme frem.

Hadde det vært mulig å differensiere f.eks ac inntil 11kw 50øre/min, over 1kr/min? Fortum tar såvidt jeg vet 1kr/min for ac inntil 22kw.

Et annet alternativ er å ta betalt per påbegynte kvarter istedenfor per påbegynte time. Da får man et incentiv til å avslutte ladingen når man har fått nok strøm på batteriet. Ser for meg at det fort kan bli ladekø dersom alle skal lade ferdig timen sin...

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

automat

Hvorfor ikke gjøre som Tesla owners club?
http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3515-ville-ha-turlading-pa-enkleste-vis

Øk medlemsavgiften vår i elbilforeningen med et par hundrelapper, og reserver inntektene til et ladefond. Som utbyggere kan søke om tilskudd fra.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hansi

Sitat fra: automat på torsdag 16. april 2015, klokken 20:33
Hvorfor ikke gjøre som Tesla owners club?
http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3515-ville-ha-turlading-pa-enkleste-vis

Øk medlemsavgiften vår i elbilforeningen med et par hundrelapper, og reserver inntektene til et ladefond. Som utbyggere kan søke om tilskudd fra.

Enig. Tesla owners club tilbyr signatur-medlemsskap hvis man velger å betale 500kr(?) i tillegg til vanlig medlemsavgift første året. Dette mener jeg med fordel kunne vært valgfritt beløp og varighet
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Panduck

Sitat fra: Herbie Leaf på onsdag 15. april 2015, klokken 20:07
Etter et medlemsmøte i Elbilforeningen i Trondheim er jeg blitt motivert for å sparke i gang en "dugnad" for å fremme utbyggingen av hurtigladere. Dette er spesielt rettet mot de som syns hurtigladere er "kjekt å ha" men som kanskje sjelden trenger å benytte seg av en.

Har vi fått noen indikasjon på at det å tegne slike medlemskap faktisk gjør at de skjerper seg, og bygger flere ladere? Det virker jo som om stort sett alle sitter på gjerdet og venter på å få penger fra staten til å bygge ut ladere. Hvor mange er det som setter opp ladere fordi de ser en faktisk inntekt i det? Hvor mange slike "dugnadsdeltakere" må til, før det kommer EN ny lader?

Dugnaden skulle skje ved kjøp av bil, slik Tesla gjør det. For meg vil det uansett ikke være mulig å støtte ved slik medlemskap, det ENESTE selskapet som har ladere spredt bra nok til å forsvare et slikt medlemskap her, er Fortum, og de har ikke noe medlemskap. Mitt dugnadsbidrag får heller bli at jeg legger igjen 50-150k på hurtigladere hver mnd, og gjerne handler der laderene står. (Det gjelder f.eks Kiwi, jeg blir ikke McDonaldskunde p.g.a ladere!)

emil

Sitat fra: Hansi på torsdag 16. april 2015, klokken 21:17
Sitat fra: automat på torsdag 16. april 2015, klokken 20:33
Hvorfor ikke gjøre som Tesla owners club?
http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3515-ville-ha-turlading-pa-enkleste-vis

Øk medlemsavgiften vår i elbilforeningen med et par hundrelapper, og reserver inntektene til et ladefond. Som utbyggere kan søke om tilskudd fra.

Enig. Tesla owners club tilbyr signatur-medlemsskap hvis man velger å betale 500kr(?) i tillegg til vanlig medlemsavgift første året. Dette mener jeg med fordel kunne vært valgfritt beløp og varighet

For Tesla er det greit når et "rimelig" 22kW ladepunkt eller to kan gjøre mye nytte og det er én forening med én biltype.

Men hva ska prioriteres? DC-ladere som fungerer på noen biler? DC-ladere som fungerer på andre biler? AC-punkter nesten ingen biler kan utnytte? Saktelading, semihurtig eller hurtiglading?


Jeg vil betale for bruken, uten bindingstid eller forhåndsbetaling.

automat

Sitat fra: emil på torsdag 16. april 2015, klokken 21:45

For Tesla er det greit når et "rimelig" 22kW ladepunkt eller to kan gjøre mye nytte og det er én forening med én biltype.

Men hva ska prioriteres? DC-ladere som fungerer på noen biler? DC-ladere som fungerer på andre biler? AC-punkter nesten ingen biler kan utnytte? Saktelading, semihurtig eller hurtiglading?


Jeg vil betale for bruken, uten bindingstid eller forhåndsbetaling.


Siden dette er et delforum for chademo/combo er det underforstått det jeg mener skal prioriteres.

Grønn kontakt sa jo i en tråd her at de hadde tilfeller der de ikke ville bygge ut. Et sted der de ikke fikk med andre på spleiselaget, og Brokelandsheia der det ikke var økonomi i å sette opp dobbelt med ladere. Dette mener jeg er eksempler der man kunne søkt et ladefond om støtte til utbygging.

Det vil være styret/generalforsamling i dette ladefondet som setter kriteriene for tildeling. Brukervennlige betalingsløsninger kan være en del av dette.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hansi

Jeg ville sagt fortrinnsvis multistandard hurtiglader med CHAdeMO, CCS og AC (fortrinnsvis 22kW AC siden ingen biler støtter 43kW lenger)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

automat


Sitat fra: Hansi på fredag 17. april 2015, klokken 08:31
Jeg ville sagt fortrinnsvis multistandard hurtiglader med CHAdeMO, CCS og AC (fortrinnsvis 22kW AC siden ingen biler støtter 43kW lenger)

Man må gjerne ha målsetting om å sette opp 22KW AC-uttak sammen med DC-lader. Det er jo en god filosofi at man kan tilby lading til alle ( moderne) elbiler.  Men rene AC-uttak syns jeg ikke skal prioriteres her. Der ved DC-lading skoen trykker.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på fredag 17. april 2015, klokken 09:25

Sitat fra: Hansi på fredag 17. april 2015, klokken 08:31
Jeg ville sagt fortrinnsvis multistandard hurtiglader med CHAdeMO, CCS og AC (fortrinnsvis 22kW AC siden ingen biler støtter 43kW lenger)

Man må gjerne ha målsetting om å sette opp 22KW AC-uttak sammen med DC-lader. Det er jo en god filosofi at man kan tilby lading til alle ( moderne) elbiler.  Men rene AC-uttak syns jeg ikke skal prioriteres her. Der ved DC-lading skoen trykker.

Det kommer vel an på hvilke biler man vil legge til rette for. Eiere av Zoe, MB-B-klasse og Tesla sier nok gledelig ja takk til rene AC-uttak, som dessuten koster en brøkdel av DC-laderne. Eiere av f.eks i3 vil nok også sette stor pris på et AC-uttak om alternativet er intet uttak. Eiere av VWs elbiler har nok derimot fint liten interesse av AC-uttak...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: automat på fredag 17. april 2015, klokken 09:25
Man må gjerne ha målsetting om å sette opp 22KW AC-uttak sammen med DC-lader. Det er jo en god filosofi at man kan tilby lading til alle ( moderne) elbiler.  Men rene AC-uttak syns jeg ikke skal prioriteres her. Der ved DC-lading skoen trykker.

Enig. Gitt det salget som nå er av VW eGolf og eUP,  sammen med et kontinuelig bra salg av LEAF og økt salg av Kia, håper (og er faktisk relativt sikker på at) flere av 22kW AC punktene kommer til å bli DC punkter når prisen på semighurtig DC-ladere mer blir overkommelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA