Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen trakk ut min ladekabel, for å lade selv :-(

Startet av Herbie Leaf, torsdag 14. mai 2015, klokken 08:11

« forrige - neste »

automat


Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. april 2015, klokken 09:34


Det kommer vel an på hvilke biler man vil legge til rette for. Eiere av Zoe, MB-B-klasse og Tesla sier nok gledelig ja takk til rene AC-uttak, som dessuten koster en brøkdel av DC-laderne. Eiere av f.eks i3 vil nok også sette stor pris på et AC-uttak om alternativet er intet uttak. Eiere av VWs elbiler har nok derimot fint liten interesse av AC-uttak...

Nå var mitt forslag at et ladefond finanseres via medlemseavgifren til elbilforeningen. Siden den er åpen for bileiere med alle bilmerker, vil det være naturlig at fondet støtter løsninger som favner flest mulig bilmerker. Rene 22KW AC-punkt gjør ikke det. Som du påpeker er AC-punkt også mye billigere å sette opp enn DC-ladere. Det er derfor mindre behov for støtte for sette opp rene AC-punkt enn DC-ladere. Inntjeningspotensialet for eier av ladepunkt er jo uansett omtrent den samme, uavhengig av ladetype (hvis man ser bort fra innvesteringskost).
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

aronesen

Sitat fra: automat på fredag 17. april 2015, klokken 10:06

Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. april 2015, klokken 09:34


Det kommer vel an på hvilke biler man vil legge til rette for. Eiere av Zoe, MB-B-klasse og Tesla sier nok gledelig ja takk til rene AC-uttak, som dessuten koster en brøkdel av DC-laderne. Eiere av f.eks i3 vil nok også sette stor pris på et AC-uttak om alternativet er intet uttak. Eiere av VWs elbiler har nok derimot fint liten interesse av AC-uttak...

Nå var mitt forslag at et ladefond finanseres via medlemseavgifren til elbilforeningen. Siden den er åpen for bileiere med alle bilmerker, vil det være naturlig at fondet støtter løsninger som favner flest mulig bilmerker. Rene 22KW AC-punkt gjør ikke det. Som du påpeker er AC-punkt også mye billigere å sette opp enn DC-ladere. Det er derfor mindre behov for støtte for sette opp rene AC-punkt enn DC-ladere. Inntjeningspotensialet for eier av ladepunkt er jo uansett omtrent den samme, uavhengig av ladetype (hvis man ser bort fra innvesteringskost).

Du skal slite med å få med Tesla eiere og Zoe eiere på en dugnad de selv ikke kan benytte seg av. (Med unntak av tesla eiere med chademo adapter). Særlig med tanke på at TOCN samler inn penger og bygger ut 22KW stasjoner rundt om i landet.
Men, en fordelingsnøkkel der en viss prosentandel går til AC løsninger og resten til DC vil vel være spiselig for de fleste.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Panduck

Sitat fra: aronesen på fredag 17. april 2015, klokken 10:22
Du skal slite med å få med Tesla eiere og Zoe eiere på en dugnad de selv ikke kan benytte seg av.

Multistandardladere, spes der en DC-bil og AC-bil kan lade sammen, bør da være interesant. Uansett tror jeg det kan være vanskelig å få med seg Tesla-eiere på dette, de har jo snart dekt alt av behov med eksisterende 22kW AC punkter + superladere.

zbk

Er det ikke å gå baklengs inn i framtida å bygge ladestruktur basert på dagens "kaos" på ladefronten?

Tving alle nye biler framover til å støtte en felles standard (helst Tesla sin Type2-variant så kan samme plugg brukes til AC og DC) og bygg ladestruktur etter Tesla-modellen. DC langs hovedveinettet og pepring med rimelige AC-punkter på 11/22kW som destinasjonslading alle andre steder.

Så snart billig-elbilen går 25 vinter-mil vil bilene med skikkelig ladestruktur (pt kun Tesla) kunne ta seg godt engangsbetalt for tilgang til et godt utbygd ladenettverk. Skikkelige langturer med dagens kortrekkeviddebiler er fullt mulig, men mest for entusiaster.

Tesla inkluderer vel dette for alle biler nå, men tok tidligere 15000,-? for tilgangen. 20000 nye elbiler pr år vil da gi 300mill til bygging/drift av lade-infrastruktur. Alternativt kan en månedspris på 200,- (billig nok til at det ikke er noen grunn til å la være) gi 120mill i året basert på at alle dagens 50K-elbiler var medlem. En fremtidsvisjon på 250000 elbiler vil gi 500mill årlig til lade-infrastrukturen på denne måten.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på fredag 17. april 2015, klokken 10:30
Sitat fra: aronesen på fredag 17. april 2015, klokken 10:22
Du skal slite med å få med Tesla eiere og Zoe eiere på en dugnad de selv ikke kan benytte seg av.

Multistandardladere, spes der en DC-bil og AC-bil kan lade sammen, bør da være interesant. Uansett tror jeg det kan være vanskelig å få med seg Tesla-eiere på dette, de har jo snart dekt alt av behov med eksisterende 22kW AC punkter + superladere.

Multistandard-ladere med "alt" er ikke å foretrekke, da 43kW AC ser ut til å være døende. Jeg synes den beste løsningen er en eller to dual standard CHAdeMO+CCS ladere og en separat dobbel 22kW stolpe ved siden av. Denne løsningen lar flere biler lade samtidig og gir bedre redundans.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på torsdag 16. april 2015, klokken 10:47
Vi har gradvis beveget oss over fra fastpris og prepaid til minuttprising. En vesentlig grunn til dette er å skape et incentiv til å koble fra så fort man er ferdig med å lade, slik at ladestasjonen blir frigjort og er klar til nestemann.
Jeg var på det samme møtet som trådstarter. EV Power v/Gøran Vollan presenterte en lønnsomhetsoversikt for selskapet. De bynære hurtigladerne går såvidt i pluss (gj.snittlig 6 ladinger pr. dag eller mer), mens ladere i grisgrendte strøk går kraftig i minus.

Det er greit for EV Power at noen få hurtigladere går i minus så lenge totalsummen ikke går i minus.

Jo flere som er med på abonnementsløsningen, jo større andel sikre inntekter og jo større økonomiske muskler til å kunne øke utbygging i grisgrendte strøk.

Det er de grisgrendte laderne (korridorladerne) som har størst verdi for rekkevidden. I Trøndelag har EV Power vært flinke til å oppgradere godt besøkte ladere med flere ladepunkt slik at køene minsker. Og det er lett for dem å gjøre det siden ladekø er et uttrykk for større etterspørsel og dermed større inntekter for dem. De grisgrendte laderne har ingen ladekø overhodet.

Poenget til Gøran Vollan er at hvis korridorladerne verdsettes høyt, så må det også finnes betalingsvillighet hos elbilistene for at de som ladeoperatør skal kunne gjøre denne utbyggingen. Og den betalingsvilligheten må kunne gjenspeiles i antall abonnementsavtaler som er den mest pålitelige inntektskilden for ladeoperatørene. Pr. i dag har EV Power ca. 400 abonneneter.

Jeg støtter Gøran Vollan 100% her. For 299 kroner/mnd er et lite månedlig beløp. De fleste av oss har et bredbåndsabonnement e.l. som koster tilsvarede.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

THE

Problemet blir jo at man må en uendelighet av abonnementer, fordi det er flere forskjellige utbyggere langs samme korridor. Hvis EV Power bygger ut hele E6 mellom Svinesund og Kirkenes, så kan jo en abonnementsløsning være greit. Når man må ha x antall abonnement til flere hundre kroner pr måned for å kjøre en strekning, så blir det plutselig ikke like greit.

En abonnementsløsning må være slik at du betaler et abonnement, og har mulighet til å lade på alle stasjoner. Fordeling av midler til de forskjellige operatørene kan eventuelt beregnes i forhold til bruk. Har du ladet utelukkende på EV Power ladere, så får de 100% av abonnementsprisen. Har du benyttet ladere fra flere operatører så deles abonnementsprisen prosentvis mellom operatørene. Dette bør kunne løses automatisk, men krever et eller annet overordnet felles datasystem.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: tomrh på fredag 17. april 2015, klokken 11:24
Jeg støtter Gøran Vollan 100% her. For 299 kroner/mnd er et lite månedlig beløp. De fleste av oss har et bredbåndsabonnement e.l. som koster tilsvarede.

Det blir for de aller fleste bare en søkt mulighet, all den tid man må forholde seg til tre ikke samarbeidende leverandører. Vi er i en investeringfase, vi trenger selskap som er villig til å ta litt risiko, og som har kapital til å gjøre det. Den kapital har Statoil, Esso, Shell, men også McDonalds, Rema1000, o.l.

Trist å si det, men hadde det ikke vært for alle Fortum / Nissan / Kiwi laderne som dukker opp (ikke-transnovaladere), ville jeg måtte vurder å selge LEAF'en. Jeg er glad NOEN viser at de ikke bare skal sitte å vente på å bli gitt penger, men ønsker å posisjonere seg for den fremtiden som tydeligvis er på vei. Har man ikke tro på det, hva gjør man på det markedet da?

Med det salget som er av elbiler i dag ville det forundre meg skikkelig om det ikke innen rimelig tid vil være minst 6 ladninger på de fleste ladestasjoner. Når det blir lader-tetthet nok til å kjøre lengre strekninger uten angst, vil mange flere gjøre det. Og disse ladepunktene blir neppe MINDRE brukt når elbiler dobler rekkevidden, da vil enda flere ta med bilen på langtur.

jkirkebo

Jeg er enig, betaler gledelig 299,- pr. måned for lading. Det er vel omtrent beløpet jeg legger igjen månedlig hos Fortum pr. nå (ihvertfall når det er slutt på gratis 20 min). Problemet er bare at Fortum ikke har noe slikt abonnement, og de andre aktørene har ræva dekning her på Østlandet. Langs Rv4 er f.eks Fortum enerådende. Så enten må de samarbeide, eller de må bygge ut et mye større ladenettverk raskere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: THE på fredag 17. april 2015, klokken 11:41
Problemet blir jo at man må en uendelighet av abonnementer, fordi det er flere forskjellige utbyggere langs samme korridor. Hvis EV Power bygger ut hele E6 mellom Svinesund og Kirkenes, så kan jo en abonnementsløsning være greit. Når man må ha x antall abonnement til flere hundre kroner pr måned for å kjøre en strekning, så blir det plutselig ikke like greit.
Situasjonen er selvfølgelig ulik andre steder i landet. I Trøndelag (både sør og nord) er det meste sentrert rundt Trondheim - Stjørdal og omegn - ihvertfall der de aller fleste elbileiere bor, og fra denne byen er det typisk 15-25 mil i alle retninger til fylkesgrenser/riksgrenser med områder som EV Power ikke dekker. For en elbil-eier i Trondheim m/omegn vil et abonnement hos EV Power være god løsning siden det alltid vil kunne sikre minst 20 mils rekkevidde ut fra byen i alle retninger (når de etterhvert får utbygd det de ønsker). De få turene i året man kjører enda lengre vil det være greit å kjøpe enkeltladninger hos andre operatører.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Hansi

#40
Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. april 2015, klokken 12:19
Jeg er enig, betaler gledelig 299,- pr. måned for lading. Det er vel omtrent beløpet jeg legger igjen månedlig hos Fortum pr. nå (ihvertfall når det er slutt på gratis 20 min). Problemet er bare at Fortum ikke har noe slikt abonnement, og de andre aktørene har ræva dekning her på Østlandet. Langs Rv4 er f.eks Fortum enerådende. Så enten må de samarbeide, eller de må bygge ut et mye større ladenettverk raskere.

Støtter dette. Det må bli en slags roaming-avtale leverandørene mellom før jeg skal vurdere å betale månedlig til en leverandør.

Også enig i 2 dobbeltstandard CHAdeMO+CCS + en dobbel 22kW ved siden av må være den optimale ladestasjon-løsningen.

Det hadde vært interessant å høre hvordan Elbilforeningen stiller seg til dette, jeg har tidligere lagt inn forslag til "ladefond" på underforumet  Norsk Elbilforenings oppgaver ( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15757.0.html ) uten å få respons
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Rapid

Aner ikke hva en ladestasjon koster. Men hvorfor kan ikke elbilselgerne ta "en Tesla" og samle inn 5000kr eller noe sånt ved hvert elbilsalg. Ja jeg har kjøpt bil men kan godt bidra allikevel om det blir et seriøst opplegg. Det burde dekke investeringskostnadene på noen ladere pr. år. Drift kan besørges av de operatørene som er best egnet i regionen. Eller en eller annen fordelingsmodell (loddtrekning mellom forhåndskvalifiserte operatører?).

Hovedutfordringen min her på sørvestlandet er at det er skrint med ladere mellom byer og tettsteder. Derfor begrenses elbilbruken av bekvemmelighetshensyn. Orker ikke lete etter stikkontakter.... ;D

Herbie Leaf

Jeg har ingen erfaring med andre leverandører enn Evpower. Men her i Trøndelag trenger vi ikke abonnement til flere leverandører siden de andre er bortimot fraværende. Lengst sør har Evpower lader på Berkåk. Med flere abonnenter ville de kanskje også prioritert en lader på Oppdal. Namdalsringen er etter hva jeg har forstått planlagt for lenge siden, men blir sikkert ikke realisert før kundegrunnlaget er større. Hva kom først av "høna eller egget"? Eventuelt, hva kom først av Elbilen eller laderen?

Vi som kjører elbil vil kunne legge føringer på hvilke betalingsløsninger som er mest hensiktsmessige. "Kontantkort" er også en løsning som gir positive tall i regnskapet til utbyggerne. Da kan man f.eks ha månedsabonnement til den leverandøren man bruker mest, og kontantkort som man benytter ved turer utenom den vanlige kjøreruta.

Kontantkortet kan f.eks være at man forhåndsbetaler en 1.000-lapp og trekkes av konto med sms hver gang den brukes. Alternativt kan man få høyere rabatt ved større forskuddsinnbetaling.

Hvis 50.000 elbileiere hadde forskuddsbetalt 1.000kr hver, eller tegnet månedsabonnement, så burde det gitt litt "ryggrad" for utbygging. Jeg kan godt bruke 1.000kr i dag på noe jeg ser resultater av senere. På sikt bør vi kunne se for oss at en leverandør er på den ene siden av gaten mens en konkurrerende leverandør er på andre siden. På samme måte som bensinstasjonene i dag.

Det er morro å se at tråden har skapt engasjement og at det er mange seriøse forslag. Vi er bortimot 50.000 elbileiere som er både entusiaster og pionerer, med respekt for de virkelige pionerene som har kjørt elbil i 10 år og mere enn det. Uansett er vi med på å forme elbilstrukturen i både innland og utland ved å stå samlet for felles interesser og smarte løsninger. Noen har tatt sjansen på å satse på noe som ingen andre tror på. Vi er stadig flere som tror på elbilen, men tørr vi å satse? Eller må noen andre alltid gå foran?   
3 år og 80.000km i Leaf. Venter på Elbil med 4WD og tilhengerfeste for å erstatte fossilbilen.

Panduck

Sitat fra: Herbie Leaf på onsdag 22. april 2015, klokken 19:01
Vi som kjører elbil vil kunne legge føringer på hvilke betalingsløsninger som er mest hensiktsmessige. "Kontantkort" er også en løsning som gir positive tall i regnskapet til utbyggerne. Da kan man f.eks ha månedsabonnement til den leverandøren man bruker mest, og kontantkort som man benytter ved turer utenom den vanlige kjøreruta. 

Det kommer jo flere forslag, men med mindre man har noen å betale til som faktisk vil vise til noe resultater, så blir det litt poengløst. Som sagt, jeg betaler gjerne. Men til hvem? Nå er saken at det selges absurd mye elbiler. VW, Nissan, KIA, de burde kanskje legge på noen få tusenlapper på prisen, og bygget ut ladere. Nissan, med litt hjelp fra ett par andre, har jo faktisk kommet med en god del.

Uansett, med det salget som er nå, så må jo noen snart få troen på at dette kommer til å bli noe som lønner seg å satse på. Men det er godt mulig en del sitter på gjerdet og venter på at laderene skal bli billigere.

Hansi

Jeg er fan av "ladefond"-modellen til Tesla Owners Club og tenker Norsk Elbilforening kunne vært en naturlig administrator av dette. Jeg syns det hadde vært fint med en tilbakemelding på hva de tenker om det, men liten respons så langt :(

TOCN har utarbeidet sitt ladefond-konsept, vil ikke tro de er interessert i å utvide det, selv om det har kommet CHAdeMO-adapter til Tesla?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA