Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fabrikk-besøk

Startet av Panduck, torsdag 07. mai 2015, klokken 23:24

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Tbeinet på tirsdag 12. mai 2015, klokken 10:06
Det hadde vært ønskelig med en kombolader enten på Hokksund eller i Kongsberg. For min del ville det bety at jeg faktisk kan bruke bilen på den distansen = bruk av laderen. Dersom jeg ikke kommer fram får jeg ikke brukt noen av laderne naturlig nok.

Dette var noe av mitt poeng. Like mye som "jeg vil reise fra A til B, og må lade på sted C for å komme frem. på Sted C står det en hurtiglader, er den defekt har jeg et stort problem. Så jeg tar bensinbilen", eller "på sted C er det 3 hurtigladere, så lading vil ikke være noe problem!"

Så bruker man første setting til å argumentere for at det ikke er bruk nok av hurtigladerene. For å si det sånn, hadde alle 22kW punktene vært multistandard, ville jeg turt å reise mange flere steder med bilen. Det koster en brøkdel sammenliknet med 50kW å sette opp disse, så jeg begriper ikke hvorfor det ikke kan gjøres. (og nei, jeg er ikke motstander av 50kW og 100kW, men det er greit å ha backup-løsninger.)

Panduck

Sitat fra: nime01 på mandag 13. juli 2015, klokken 07:44
Hurtiglader på Nesbyen er ute av drift, men står som grønn på oversikten http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge

Status på ladestasjoner.no er ukjent, da laderen i Nesbyen & Flå er merket med spørsmålstegn.

Dette er for dårlig. Er det bare fortum som tar jobben som hurtigladeleverandør seriøst???

emil

Sitat fra: nime01 på mandag 13. juli 2015, klokken 07:44
Hurtiglader på Nesbyen er ute av drift, men står som grønn på oversikten http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge

Regner med at du tok en telefon til GrønnKontakt da du var på stedet og oppdaget at laderen var defekt?

Sitat fra: Panduck på mandag 13. juli 2015, klokken 09:11
Dette er for dårlig. Er det bare fortum som tar jobben som hurtigladeleverandør seriøst???

Nå ble jo Fortum nesten hetset værre for et år siden enn ArticRoads/Ishavsveien blir i dag, men som GrønnKontakt har skrevet tidligere kan det oppstå feilsituasjoner på laderene som ikke blir plukket opp av systemene bak. Jeg melder i fra når jeg kommer til defekt lader selv om jeg har strøm til å komme meg videre, og regner med at alle andre også gjør det samme.

Panduck

Sitat fra: emil på mandag 13. juli 2015, klokken 09:37
Nå ble jo Fortum nesten hetset værre for et år siden enn ArticRoads/Ishavsveien blir i dag, men som GrønnKontakt har skrevet tidligere kan det oppstå feilsituasjoner på laderene som ikke blir plukket opp av systemene bak. Jeg melder i fra når jeg kommer til defekt lader selv om jeg har strøm til å komme meg videre, og regner med at alle andre også gjør det samme.

Det som har skjedd med fortum det siste året viser jo hva som er mulig. Virker som de forsto hva som måtte gjøres for å ha en fremtid som hurtigladeleverandør. Noe av grunnen til at jeg håper GK får rettet på en del ting, er at jeg ikke vil at Fortum skal bli enerådende her. Det er bare å sammenlikne GK sitt ladekart med fortum sitt, for å se hva man mener er relevant info om ladere, både type/status/plassering. Det er spesielt og, når GK sier at man ikke skal stole på sanntidsstatusen på laderstasjoner.no, men bruke status på deres egne sider. Det er jo mer eller mindre umulig, når ladepunktene på deres sider ikke inneholder status på de forskjellige laderene.

Når GK i tillegg har enkeltladere på lokasjoner der man er totalt avhengi av at laderen fungerer for å komme seg vidre, er slik info enda mer kritisik.

Jeg håper GK kan ta litt lærdom av fortum, dersom de ønsker å være en viktig aktør på hurtiglademarkedet vil de vel forstå at folk 1) søker til steder med mer enn en hurtiglader og 2) ønsker å vite nøyaktig status på laderen til enhver tid.

Det er vel ingen andre enn GK som nå er en reel konkurrent til Fortum, det andre er vel stort sett firma som har fått litt penger til å slenge opp noen hurtigladere lokalt, kan nesten virke som "for morro skyld". Jeg bruker GK når jeg kan, så ikke alt av ladepengene mine går til samme firma, men når GK har en lader der jeg normalt kjører og fortum har.. rundt 10 stykker(?), er det ikke alltid enkelt, og man ser fort hvilket selskap som faktisk SATSER i dag.

Leon

#34
Sitat fra: Panduck på mandag 13. juli 2015, klokken 10:04
Sitat fra: emil på mandag 13. juli 2015, klokken 09:37
Nå ble jo Fortum nesten hetset værre for et år siden enn ArticRoads/Ishavsveien blir i dag, men som GrønnKontakt har skrevet tidligere kan det oppstå feilsituasjoner på laderene som ikke blir plukket opp av systemene bak. Jeg melder i fra når jeg kommer til defekt lader selv om jeg har strøm til å komme meg videre, og regner med at alle andre også gjør det samme.

Det som har skjedd med fortum det siste året viser jo hva som er mulig. Virker som de forsto hva som måtte gjøres for å ha en fremtid som hurtigladeleverandør. Noe av grunnen til at jeg håper GK får rettet på en del ting, er at jeg ikke vil at Fortum skal bli enerådende her. Det er bare å sammenlikne GK sitt ladekart med fortum sitt, for å se hva man mener er relevant info om ladere, både type/status/plassering. Det er spesielt og, når GK sier at man ikke skal stole på sanntidsstatusen på laderstasjoner.no, men bruke status på deres egne sider. Det er jo mer eller mindre umulig, når ladepunktene på deres sider ikke inneholder status på de forskjellige laderene.

Når GK i tillegg har enkeltladere på lokasjoner der man er totalt avhengi av at laderen fungerer for å komme seg vidre, er slik info enda mer kritisik.

Jeg håper GK kan ta litt lærdom av fortum, dersom de ønsker å være en viktig aktør på hurtiglademarkedet vil de vel forstå at folk 1) søker til steder med mer enn en hurtiglader og 2) ønsker å vite nøyaktig status på laderen til enhver tid.

Det er vel ingen andre enn GK som nå er en reel konkurrent til Fortum, det andre er vel stort sett firma som har fått litt penger til å slenge opp noen hurtigladere lokalt, kan nesten virke som "for morro skyld". Jeg bruker GK når jeg kan, så ikke alt av ladepengene mine går til samme firma, men når GK har en lader der jeg normalt kjører og fortum har.. rundt 10 stykker(?), er det ikke alltid enkelt, og man ser fort hvilket selskap som faktisk SATSER i dag.

Laderen på Nesbyen står nå markert som "ikke operativ" på Grønn Kontakt sin ladeoversikt. Det baserer seg tydeligvis på en manuell oppdatering, siden statusen laderne sender ut ikke alltid er til å stole på. Antar det er det samme Fortum gjør på sitt ladekart? Det er i hvert fall ofte forskjell på hva som vises der, og hva som vises på ladestasjoner.no.

Fortum har fått mange nye ladestasjoner i det siste på grunn av sitt samarbeid med Kiwi. Denne utbyggingen er vel nå på det nærmeste avsluttet etter hva jeg har forstått. Grønn Kontakt har også fått flere nye ladestasjoner i det siste. Det har vel litt hver sine områder, som igjen nok henger sammen med hvilke kraftselskaper de eies av. Selv hurtiglader jeg mest i områder der Grønn Kontakt har det best utbygde ladenettverket.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Sitat fra: nime01 på mandag 13. juli 2015, klokken 10:40
Sitat fra: emil på mandag 13. juli 2015, klokken 09:37
Regner med at du tok en telefon til GrønnKontakt da du var på stedet og oppdaget at laderen var defekt?

Selvfølgelig  ;)

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke ;) ...

Det kan jo også være fordi andre har varslet dem etter å ha lest det her på elbilforum! ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

NJ

Hei,

Hurtigladeren på Nesbyen har gått ned for telling - servicemannskap er nå på vei ut til laderen for å feilsøke. Vi beklager forsinkelsen med å få oppdatert vårt ladekart på www.gronnkontakt.no - I dette tilfellet ble feilen ikke fanget opp i systemet og ladekartet måtte oppdateres manuelt.

Mvh

Nicholai
Grønn Kontakt

Panduck

Sitat fra: Leon på mandag 13. juli 2015, klokken 10:37
Det baserer seg tydeligvis på en manuell oppdatering, siden statusen laderne sender ut ikke alltid er til å stole på. Antar det er det samme Fortum gjør på sitt ladekart? Det er i hvert fall ofte forskjell på hva som vises der, og hva som vises på ladestasjoner.no.

Fortum har fått mange nye ladestasjoner i det siste på grunn av sitt samarbeid med Kiwi. Denne utbyggingen er vel nå på det nærmeste avsluttet etter hva jeg har forstått. Grønn Kontakt har også fått flere nye ladestasjoner i det siste. Det har vel litt hver sine områder, som igjen nok henger sammen med hvilke kraftselskaper de eies av. Selv hurtiglader jeg mest i områder der Grønn Kontakt har det best utbygde ladenettverket.

Jeg nekter å tro at fortum oppdaterer "opptatt" status manuelt på katene sine, deres kart er sanntidsdatabasert, ulikt GK sitt. GK sitt kart virker veldig statisk, med langt mindre info enn fortum sitt.

Fortum er vel finsk, jeg vet ikke om de har et "regionalt område" i Norge, og det virker jo som de satser der det er stort kundegrunnlag for å dekke behovene til flest mulig. Dette gjør at de også overlapper GK på flere steder, noe som jo er veldig fint for oss elbilister, det gir enda flere lademuligheter i ett område (Arendal er f.eks langt mer trygg nå enn før for chademobiler, og har lademulighet for ccs biler p.g.a kiwilader)

Hvor mange "kiwiladere" som står igjen, vet jeg ikke, men fortum har jo ladere som dukker opp med andre samarbeidspartnere også, og flere steder vokser de inn mot GK-land. Jeg håper GK gjerne vokser ut til mere av Fortum sine områder, konkurranse er det beste for oss elbilister... Det siste vi trenger er flere sånne "Lyse" ideer om ha et lite antall hurtigladere i ett område, og tro det kan bli noe business ut av det.

Panduck

Sitat fra: Leon på mandag 13. juli 2015, klokken 10:37
Laderen på Nesbyen står nå markert som "ikke operativ" på Grønn Kontakt sin ladeoversikt.

Jeg ser det, men det er jo ikke ett punkt på Nesbyen, det er to. En hurtiglader og et 22kW punkt. Når det står markert som ikke operativt, hva forteller det oss? Er alt nede? Fungerer en men ikke den andre? Hva om chademo-kabelen er ødelagt men CCS fungerer fint, hvordan markeres det?

emil

Sitat fra: Panduck på mandag 13. juli 2015, klokken 11:48
Jeg nekter å tro at fortum oppdaterer "opptatt" status manuelt på katene sine, deres kart er sanntidsdatabasert, ulikt GK sitt. GK sitt kart virker veldig statisk, med langt mindre info enn fortum sitt.

Fortum på Evje skal være åpnet og i drift, men alle gangene jeg har sjekket map.chargedrive.com har den stått som opptatt på DC. Tror ikke det har vært foretatt så mange ladinger på den enda at jeg har vært så uheldig å få opptatt status på den hver gang.

Hadde egentlig planer om å teste den ut i dag på en tur oppover Setesdalen med kriseløsing på GrønnKontakt i Kristiansand hvis den ikke fungerte, men fridagen min ble plutselig ikke fridag lengre mens jeg var på god vei mot Evje fra Arendal og måtte snu. Bonusen må være at forbruket på de 9 milene jeg kjørte oppover og så tilbake skulle tilsi at jeg ville kommet fram til GK Returkraft hvis Fortum Evje ikke var operativ.

Det eneste jeg vil fram til her er at feil kan forekomme for alle operatører.

aronesen

Sitat fra: emil på mandag 13. juli 2015, klokken 12:56
Sitat fra: Panduck på mandag 13. juli 2015, klokken 11:48
Jeg nekter å tro at fortum oppdaterer "opptatt" status manuelt på katene sine, deres kart er sanntidsdatabasert, ulikt GK sitt. GK sitt kart virker veldig statisk, med langt mindre info enn fortum sitt.

Fortum på Evje skal være åpnet og i drift, men alle gangene jeg har sjekket map.chargedrive.com har den stått som opptatt på DC. Tror ikke det har vært foretatt så mange ladinger på den enda at jeg har vært så uheldig å få opptatt status på den hver gang.

Hadde egentlig planer om å teste den ut i dag på en tur oppover Setesdalen med kriseløsing på GrønnKontakt i Kristiansand hvis den ikke fungerte, men fridagen min ble plutselig ikke fridag lengre mens jeg var på god vei mot Evje fra Arendal og måtte snu. Bonusen må være at forbruket på de 9 milene jeg kjørte oppover og så tilbake skulle tilsi at jeg ville kommet fram til GK Returkraft hvis Fortum Evje ikke var operativ.

Det eneste jeg vil fram til her er at feil kan forekomme for alle operatører.

Jeg ladet på 22KW på Valle på fredag og da stod chademo og combo som opptatt, uten at jeg kunne se noen biler der.  ;)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Panduck

Sitat fra: emil på mandag 13. juli 2015, klokken 12:56
Det eneste jeg vil fram til her er at feil kan forekomme for alle operatører.

Vilket betyr ett par ting. Vi trenger så god som mulig info om hva som er feil, og hva som virker, og vi trenger mer enn en lader pr sted, enten flere på samme lokasjon, eller i umiddelbar nærhet (spiller ingen rolle om det er konkurrenter)

På det første punktet virker det som om fortum er ledende, samtidig som de setter opp ladere relatvit nær hverandre i flere områder + to ladere på flere lokasjoner. Jeg vet at vi ikke bare skal takke fortum for det, men de som faktisk betaler for det. Men resultatet blir uansett at de stiller seg sterkere i markedet enn noen andre.

Oslo -> K.sand er nå en relativt trygg rute p.g.a kombinasjonen GK & Fortum, noe som nok vil øke elbitrafikken kraftig der, vi trenger flere slike veier :)

Ole Henrik Hannisdahl

Hei,

Aller først: Vi er helt enige i at ladekartet vårt kan forbedres betraktelig. Vi er midt i et par andre prosjekter akkurat nå, men kraftig oppgradering av kart og hjemmeside står rimelig høyt på blokka etter det.

Så: Nesbyen.

Det er riktig at vi oppdaterer ladekartet vårt manuelt med status. Som vi tidligere har vært inne på, er det flere årsaker til dette, eksempelvis:


  • Noen feilsituasjoner er "usynlige" i baksystemet vårt, eksempelvis feil på kabler etc.
  • Noen ladere er veldig glade i å rapportere feilkoder for altmuligrart som egentlig ikke er feil. Eksempelvis har vi ladere som insisterer på å melde "feil" dersom noen ikke har hengt ladepluggen ordentlig på plass etter seg.

Alt dette kan selvfølgelig til en viss grad løses med smartere systemer, men enn så lenge velger vi å sette feilstatus manuelt for å unngå "feil på feil".

Fra tid til annen er dette en dårlig strategi, og Nesbyen er delvis et eksempel på dette. Her fikk vi melding fra laderen via baksystemet vårt om at en sikring hadde gått på lørdag. Vi sendte ut en lokal servicemann som ikke fant noen umiddelbar feil, skrudde noen sikringer av og på, og så dro igjen i den tro at laderen var i orden. I dag, mandag, fikk vi så melding fra en kunde om at laderen ikke fungerte. Vi satte da laderen ute av drift i kartet vårt, og sendte på ny ut en servicemann som kunne konstatere at alle sikringer var på, og at alt så bra ut - bortsett fra at det sto "ute av drift" i displayet på laderen. Etter en del feilsøking via ABB i Nederland, viser det seg at problemet skyldes en sensor i en av dørene på laderen som tror at døren står åpen, selv om døren vitterlig er stengt. Vi jobber med ABB for å finne en fiks på dette. Forhåpentligvis klarer vi å få overstyrt feilmeldingen frem til vi får en ny sensor på plass.

Poenget, kort oppsummert: Det er krevende å helautomatisere feilmelding av ladere, og få det godt nok. Vår neste versjon av ladekart med status vil nok være en kombinasjon av såkalt "sikre"  automatiske feilmeldinger og manuell oppdateringer. Vårt mål er å ha så høy oppetid som overhodet mulig, dvs å oppdage og rette feil så raskt som mulig. Vi vet svært godt hvor ekstremt irriterende det er å komme til en hurtiglader som ikke fungerer med nesten tomt batteri, og vi beklager at Nesbyen datt ned uten at vi fikk varslet godt nok om dette.

Ha en fortsatt god sommer!

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

sølv-pilen

Hei Ole Henrik. Dere skriver på deres web sider at dere er en nasjonal operatør og utbygger av ladenettverk der dere kommersialiserer, drifter og vedlikeholder ladeinfrastruktur.

Hvor mange av Ladestasjone som dere drifter har dere selv bygget ut (og ikke overtatt fra kommunale samarbeid mellom Grønn kontakts eiere og andre private)?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

eivhelle

Er det noen oppdatert informasjon om ladestasjonen på Åmot, som i følge ladekartet forventes i drift andre halvdel av juli?

Andre halvdel av juli begynner i morgen, så vi får håpe den er noenlunde i rute. Jeg planlegger tur over fjellet i slutten av måneden så da vil det passe utmerket om den laderen kommer i drift snart.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA