Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fabrikk-besøk

Startet av Panduck, torsdag 07. mai 2015, klokken 23:24

« forrige - neste »

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 14. juli 2015, klokken 10:23
Hei Ole Henrik. Dere skriver på deres web sider at dere er en nasjonal operatør og utbygger av ladenettverk der dere kommersialiserer, drifter og vedlikeholder ladeinfrastruktur.

Hvor mange av Ladestasjone som dere drifter har dere selv bygget ut (og ikke overtatt fra kommunale samarbeid mellom Grønn kontakts eiere og andre private)?

Hei,

Ikke helt sikker på om jeg skjønner hvor du vil hen med det spørsmålet.

Grønn Kontakt startet som et rent operatørselskap eid av 23 kraftselskaper. Ved oppstart var tanken at GK som en rendyrket operatør ville få stordriftsfordeler, og dermed kunne drifte et nettverk av hurtigladere billigere enn dersom hver av våre eiere skulle driftet sine egne ladere selv. Arbeidsfordelingen var da tenkt slik at eierne våre skulle investere i og bygge ladere, mens vi skulle stå for driften. Vi oppdaget raskt at det var behov for denne tjenesten også hos andre aktører som bygget hurtigladere tidlig, eksempelvis kommuner. Samtidig investerte GK noe av sin egenkapital i en ladekorridor Oslo - Kongsberg, i samarbeid med blant annet EMN: www.electricmobility.no.

Utviklingen har gått svært raskt innen hurtiglading de siste par årene. GK har brukt mye tid på å rendyrke en svært effektiv operatørmodell som skalerer meget godt. Sagt på en annen måte: Kostnadene per lading blir bare lavere og lavere jo flere ladere vi drifter, og jo flere ladinger vi har. GK investerer nå også direkte i ladere, i tillegg til å stå for driften av ladere som eies av andre.

Var det sånn nogenlunde svar på spørsmålet?

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: eivhelle på onsdag 15. juli 2015, klokken 12:01
Er det noen oppdatert informasjon om ladestasjonen på Åmot, som i følge ladekartet forventes i drift andre halvdel av juli?

Andre halvdel av juli begynner i morgen, så vi får håpe den er noenlunde i rute. Jeg planlegger tur over fjellet i slutten av måneden så da vil det passe utmerket om den laderen kommer i drift snart.

Andre halvdel av juli står - men vi liker ikke å selge skinn før bjørner er skutt osv, så jeg skal ikke love meg bort med noen dato helt enda. Følg med på våre Facebook - sider og på ladekartet vårt, så får du det med deg så fort laderen er åpnet

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

LarryF

Grønn kontakt gjør en fin jobb med å spre lademuligheter til folket, men jeg håper at dere snart kan få byttet ut laderen på Kongsberg med en som også gjør at vi som skal lade med CCS får muligheten til å få litt strøm på batteriet... Kanskje det skjer hvis jeg bare maser nok!
e-Golf, Pacific Blue, 2014 (uten varmepumpe)
Model X90D bestilt og bekreftet. Titan, 7 seter med AP, vinterpakke og hengerfeste

ladov

Hvordan er det tekniske utviklingen på selve laderne? Bli de billigere, mer driftsikre etc over tid? Hvor fort går det i så fall?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

BjørnL

All honnør til Grønn kontakt for mange godt plasserte ladere som åpner store deler av Norge for el-bilisme, og for at dere holder koken selv når enova ser ut til å ha gått i dvale. For oss som liker oss i fjellheimen er det gode nyheter med laderen som snart kommer i Åmot. Håper også oppgradert lader på Rødberg er klar før høstsesongen. Oppgradering til Combo på Geilo ville også vært supert. Nå er det like før kombinasjonen fjellentusiast og el-bilist begynner å fungere!

Olee

Sitat fra: BjørnL på søndag 19. juli 2015, klokken 14:47
All honnør til Grønn kontakt for mange godt plasserte ladere som åpner store deler av Norge for el-bilisme, og for at dere holder koken selv når enova ser ut til å ha gått i dvale. For oss som liker oss i fjellheimen er det gode nyheter med laderen som snart kommer i Åmot. Håper også oppgradert lader på Rødberg er klar før høstsesongen. Oppgradering til Combo på Geilo ville også vært supert. Nå er det like før kombinasjonen fjellentusiast og el-bilist begynner å fungere!
Savner også hurtiglader i Lærdal. Vanskelig å komme seg fra Bergen/Voss og opp på Filefjell eller Hemsedalsfjellet. Selv med 100% på AR sin lader i Aurland(når den blir tilkoblet) blir det nok smått oppover bakkene...

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: eivhelle på onsdag 15. juli 2015, klokken 12:01
Er det noen oppdatert informasjon om ladestasjonen på Åmot, som i følge ladekartet forventes i drift andre halvdel av juli?

Andre halvdel av juli begynner i morgen, så vi får håpe den er noenlunde i rute. Jeg planlegger tur over fjellet i slutten av måneden så da vil det passe utmerket om den laderen kommer i drift snart.

Hei,

Alt er klart her fra vår side, men pga ferieavvikling får vi ikke gjennomført det som på godt norsk heter "Commissioning" - altså en endelig sjekk av laderen fra leverandøren før idriftsettelse - før 3.august. Vi har jobbet hardt for å få det til før, men må bare beklage at skjemaet sprekker med noen dager her.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: LarryF på søndag 19. juli 2015, klokken 04:14
Grønn kontakt gjør en fin jobb med å spre lademuligheter til folket, men jeg håper at dere snart kan få byttet ut laderen på Kongsberg med en som også gjør at vi som skal lade med CCS får muligheten til å få litt strøm på batteriet... Kanskje det skjer hvis jeg bare maser nok!

Hei LarryF,

Her hjelper det nok ikke å mase dessverre. Vi vil veldig gjerne gjøre noe med denne laderen, men dessverre er kapasiteten i nettet der vi står helt sprengt. Alternativet vårt på dagens plassering er å bytte ut en fullt fungerende lader med en ny en som også har CCS, noe som fra vårt ståsted er en dyr og dårlig løsning. Vi synes det er bedre å sette opp en ny lader med CCS et annet sted i området, men så langt har vi ingen konkrete planer for dette dessverre. Dersom noen vet om noen som kunne vært interesserte i å være med og finansiere noe slikt, er det bare å ta kontakt

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: BjørnL på søndag 19. juli 2015, klokken 14:47
All honnør til Grønn kontakt for mange godt plasserte ladere som åpner store deler av Norge for el-bilisme, og for at dere holder koken selv når enova ser ut til å ha gått i dvale. For oss som liker oss i fjellheimen er det gode nyheter med laderen som snart kommer i Åmot. Håper også oppgradert lader på Rødberg er klar før høstsesongen. Oppgradering til Combo på Geilo ville også vært supert. Nå er det like før kombinasjonen fjellentusiast og el-bilist begynner å fungere!

Hei, og takk for hyggelig tilbakemelding!

Rødberg er nok dessverre ikke vår lader, så den kan vi ikke svare for. Vi er enige i at CCS på Geilo bør på plass. Vi håper at Enovas korridorstrategi betyr at vi kan få støtte til noe slikt i løpet av høsten

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: ladov på søndag 19. juli 2015, klokken 12:06
Hvordan er det tekniske utviklingen på selve laderne? Bli de billigere, mer driftsikre etc over tid? Hvor fort går det i så fall?

Hei,

Selve laderene blir billigere, men siden vi stort sett kjøper dem i Euro vil en svak krone (som nå) bety dyrere ladere.

Hva angår driftssikkerhet, synes vi fortsatt det er mye å hente her. Vi kan heldigvis gjøre mye feilretting over nettet, men vi synes fortsatt det generelt sett er for mye feil ute og går - både i hardware og i software. Vi jobber tett med leverandørene våre for å bruke de situasjonene som oppstår til å lære og bli bedre. Vi setter derfor stor pris på at dere ringer oss når dere oppdager ting som ikke er som de skal være på laderne våre.
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: Olee på søndag 19. juli 2015, klokken 15:07
Savner også hurtiglader i Lærdal. Vanskelig å komme seg fra Bergen/Voss og opp på Filefjell eller Hemsedalsfjellet. Selv med 100% på AR sin lader i Aurland(når den blir tilkoblet) blir det nok smått oppover bakkene...

Hei igjen,

Lærdal er forhåpentligvis en lokasjon vi kan få Enova - støtte til dersom de lyser ut E16/E39 som en korridor til høsten. Uten støtte er det dessverre svært krevende å få lønnsomhet i en slik lader. Vi bygger også ladere som ikke er lønnsomme for å få til hele korridorer, men i mangel av et fungerende støtteprogram må vi prioritere rimelig hardt.
Daglig leder, Grønn Kontakt.

THE

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på fredag 24. juli 2015, klokken 11:47
Sitat fra: Olee på søndag 19. juli 2015, klokken 15:07
Savner også hurtiglader i Lærdal. Vanskelig å komme seg fra Bergen/Voss og opp på Filefjell eller Hemsedalsfjellet. Selv med 100% på AR sin lader i Aurland(når den blir tilkoblet) blir det nok smått oppover bakkene...

Hei igjen,

Lærdal er forhåpentligvis en lokasjon vi kan få Enova - støtte til dersom de lyser ut E16/E39 som en korridor til høsten. Uten støtte er det dessverre svært krevende å få lønnsomhet i en slik lader. Vi bygger også ladere som ikke er lønnsomme for å få til hele korridorer, men i mangel av et fungerende støtteprogram må vi prioritere rimelig hardt.

Det er absolutt behov for lader i Lærdal. Jeg har lånt ut min 11 KW wallbox, og hatt flere forespørsler om lademuligheter i Lærdal nå i sommer. Lader i Lærdal er nødvendig både for å komme over Filefjell til Fagernes og over Hemsedal til Gol. I tillegg er det nødvendig med lading i Lærdal for å komme vestover til Førde, og også for å komme opp til Sandane.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

automat

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på fredag 24. juli 2015, klokken 11:36
Sitat fra: LarryF på søndag 19. juli 2015, klokken 04:14
Grønn kontakt gjør en fin jobb med å spre lademuligheter til folket, men jeg håper at dere snart kan få byttet ut laderen på Kongsberg med en som også gjør at vi som skal lade med CCS får muligheten til å få litt strøm på batteriet... Kanskje det skjer hvis jeg bare maser nok!

Hei LarryF,

Her hjelper det nok ikke å mase dessverre. Vi vil veldig gjerne gjøre noe med denne laderen, men dessverre er kapasiteten i nettet der vi står helt sprengt. Alternativet vårt på dagens plassering er å bytte ut en fullt fungerende lader med en ny en som også har CCS, noe som fra vårt ståsted er en dyr og dårlig løsning. Vi synes det er bedre å sette opp en ny lader med CCS et annet sted i området, men så langt har vi ingen konkrete planer for dette dessverre. Dersom noen vet om noen som kunne vært interesserte i å være med og finansiere noe slikt, er det bare å ta kontakt

Mvh Ole Henrik

Håper ikke dere bytter ut Kongsbergladeren, eller den på Langebru. Disse er gode som gull for oss med chademo-biler. De virker stabile, og ikke minst det er 2 uttak, slik at risikoen for ladekø er liten.

Men dette er vel 50KW-ladere, noe som betyr at dere har 100KW tilgjengelig. Dere har ikke vurdert å sette opp en CCS + 22KWAC i tillegg, og heller begrense max effekt på samtlige, hvis mer enn 2 lader samtidig?

F eks slik:
2 DC-biler + 1 AC-bil gir 2x40KW + 1x20KW
3 DC-biler gir 3x33KW
3 DC-biler + 1 AC-bil gir 3x28KW + 1x16KW

Det er selvsagt ikke optimalt, men vil være et akseptabelt kompromiss. Så får man heller finne en ny løsning når laderen blir så mye brukt at effektreduksjonen slår til urimelig ofte.

Notoddenladeren kunne med fordel vært utvidet. Der har jeg flere ganger opplevd ladekø. Den er jo også siste utpost før man er over i sakteladingsland, så har inntrykk av at det ofte fylles helt opp her.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Leon

Sitat fra: nime01 på søndag 26. juli 2015, klokken 23:24
Sitat fra: automat på søndag 26. juli 2015, klokken 22:04
Notoddenladeren kunne med fordel vært utvidet. Der har jeg flere ganger opplevd ladekø. Den er jo også siste utpost før man er over i sakteladingsland, så har inntrykk av at det ofte fylles helt opp her.
Notoddenladeren er også ute av drift oftere enn de andre virker det som. Den er ute av drift nå og har vært det siden i går, inkl 22kW stolpe (står som grønn på ladekartet til GK) Litt redundans hadde gjort seg der, iogmed at det er tynt med ladere i alle retninger derfra. Heldigvis kommer Åmot og Seljord på sikt, men det blir fortsatt lenge å saktelade for å kjøre dit om Notodden er ute av drift og man ikke har rekkevidde nok.

Som et lite tips om det verste skjer og man kommer dit til ladestasjon ute av drift: På bobilcampingen rett ved siden av er det flust med 16A CEE, så om du har CEE->Schuko overgang og en 16A ladekladd/kabel, så går det iallefall litt raskere å få ladet 3 mil, sånn at man i det minste kommer seg til Kongsberg.

Har ladet ofte på Notodden, og opplever stadig oftere at det er ventetid der. Det har vært et problem at sikringen til laderen går der, noe som raskt kan rettes opp, ref denne.

Det er imidlertid viktig at Grønn Kontakt får beskjed, noe som for så vidt også gjelder for alle andre ladere som ikke fungerer. Sjekk gjerne status på ladekartet først. Det er uansett bedre med en telefon for mye enn en for lite! Enten kan kundeservice løse problemet mens du er på telefonen, eller de kan få oppdatert ladekartene sine slik at andre unngår samme negative overraskelse. Samtidig vil nedetiden kunne bli kortere ved at service kan tilkalles raskere.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: Leon på mandag 27. juli 2015, klokken 17:30


Har ladet ofte på Notodden, og opplever stadig oftere at det er ventetid der. Det har vært et problem at sikringen til laderen går der, noe som raskt kan rettes opp, ref denne.

Det er imidlertid viktig at Grønn Kontakt får beskjed, noe som for så vidt også gjelder for alle andre ladere som ikke fungerer.  (...)

Som Leon påpeker: Dersom dere kommer til en lader som er ute av drift, setter vi svært stor pris på at dere ringer oss. Selv om vi har automatisk overvåkning på stasjonene våre, vil vi veldig gjerne ha inn melding om ting som ikke fungerer. Da får vi gjerne rettet feil enda raskere, til glede for alle. Nummeret til vår døgnåpne vakttelefon står på siden av laderen. Vi har lokale servicefolk som bor i nærheten av laderne våre, og som kan rykke ut og fikse ting på rimelig kort varsel.

Notodden er et lite problembarn for oss, fordi jordfeilbryteren på hurtigladeren går i ett. Vi har lett med lys og lykte etter årsaken, byttet deler i laderen uten at det har hjulpet, og generelt klødd oss i hodet rimelig lenge uten at vi har blitt så mye klokere.

Slik ståa er nå, mistenker vi båthavnen rett ved siden av for å være en mulig syndebukk. Båthavner er gjerne synonymt med trøbbel, sånn elektrisk sett. Vi deler trafo med denne båthavnen, og det er mulig at jordfeil der (skjøteledninger som ligger i vannet etc) kan bidra til å slå ut den rimelig sensitive jordfeilbryteren i laderen. Vi jobber videre med nettselskapet for å finne feilen, og med ABB for å se om vi kan lage en mer robust løsning i laderen i mellomtiden.

Vi har en fantastisk montør, Jostein, som bor 5 minutter unna denne laderen og begynner å bli rimelig dreven på å flippe jordfeilbryteren der. Så igjen: Om dere kommer til denne stasjonen og den er nede, ring oss, så fikser vi det etter all sannsynlighet rimelig omgående.
Daglig leder, Grønn Kontakt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA