Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fabrikk-besøk

Startet av Panduck, torsdag 07. mai 2015, klokken 23:24

« forrige - neste »

Panduck

Synes det var litt mye rødt på oversikten på hurtigladekartet, så tok en titt på listen. Dette er GK sine:

Ringebu - Nede
Kvam - halvparten nede
Sjåk - Nede
Hokksund - Nede
Kongsberg - delvis nede
Notodden - delvis nede
Gol - delvis nede
Lillesand - Delvis nede
Røldal - Nesten alt nede
Odda - Nede
Førde - Delvis nede
Valldal - Nede
Åndalsnes - Nede
Sunndalsøra - Nede

Til og med de enkle AC-pluggene, er nede på en masse GK-steder. Det virker som om det er håpløst mye feil med GK sine ladere.

Kan være tilfeldig, men for meg virker det som om ladere bør settes opp steder det betyr noe for stedet at de fungerer. På bensinstasjon, ved Kiwi butikk etc: Ødelagt lader betyr mulig tap av omsetning, ikke bare fra laderen, men salg av mat og andre varer. GK sine ladere har ofte ingen "interesenter" knyttet til seg, slik som Fortum og Statoil sine har. Men uansett hva grunnen er, disse laderene ble satt opp med statstøtte for å gjøre elbil mer tilgjengelig, og denne type nede-rate synes jeg da er totalt uakseptabel!

emil

Tror at det i dette tilfellet er snakk om kommunikasjonsproblemer med en eller annen server siden alle som er nede gikk ned samtidig: "Siste status 11.04.2015 kl. 10:01"

Panduck

Sitat fra: emil på lørdag 11. april 2015, klokken 19:56
Tror at det i dette tilfellet er snakk om kommunikasjonsproblemer med en eller annen server siden alle som er nede gikk ned samtidig: "Siste status 11.04.2015 kl. 10:01"

Det er jo litt beroligene, men alikevel skummet for en elbilist som er avhengi av disse.. Men jeg har jo sett at flere av disse sto i rødt en god stund før dette, også flere AC ladere.

Trekkoppbil

Jeg stoppa på Kongsberg 2. påskedag.  Der var en av to chademo-plugger ute av drift: Festekroken var brekt av.

"Delvis nede"  kan muligens bety redusert antall ladeplasser, men det er spekulasjoner fra min side. Driftsmeldingene burde ha mer presise feilmeldinger, så hvis du ikke synes de er entydige nok, så er det fint om du tar det opp med operatøren.

Det å ha tilgang til driftstatus når man planlegger hurtiglading er svært viktig for å kunne planlegge reisa.

Jeg kan ikke huske å ha opplevd driftsproblemer med Grønn kontakt sine ladestasjoner før, men andre ladestasjoner har jeg hatt mye trøbbel med.
Det kan godt tenkes at offentlige ladestasjoner kan få hard medfart.


Ole Henrik Hannisdahl

Hei,

NOBIL, og tjenester som baserer seg på data herfra, er dessverre ikke en pålitelig kilde hva angår nedetid. Vi holder alltid kartet på hjemmesiden vår, http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge oppdatert med status på nettverket vårt, og ber dere heller sjekke der.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Ole Henrik Hannisdahl

Kartet vårt viser alltid riktig. Eksempelvis er Hokksund i full drift.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Panduck

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på søndag 12. april 2015, klokken 10:26
Kartet vårt viser alltid riktig. Eksempelvis er Hokksund i full drift.

Kartene deres viser da vel kun en status? Dersom det er chademo og AC, og AC fungere og ikke Chademo, står det da rødt på kartet deres? Er kartet deres basert på sanntidsdata?

Når du sier sanntidstjenester som nobil ikke er pålitelige, er det nobil som er problemet, eller GK sine ladere som skal rapportere til nobil? Ville tro et slikt sanntidssystem ikke burde være umulig magi å få til å virke relativt bra.

RaBalder

Sitat fra: nime01 på søndag 12. april 2015, klokken 20:09
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på søndag 12. april 2015, klokken 10:26
Kartet vårt viser alltid riktig. Eksempelvis er Hokksund i full drift.

Mvh Ole Henrik
Da må dere nok sjekke kartet deres en gang til..  ;)
:
:

Meget godt jobbet nime01  ;)  :D

Også fikk du dokumentert akkurat den Hokksund-laderen  ;D

Ole Henrik Hannisdahl

Hei,

Her er det bare å legge seg flat.

Aller først to ord om feilstatus i NOBIL:

Vi drifter ladere fra forskjellige produsenter. Hver ladertype har en hel rekke forskjellige statuskoder, som rapporteres inn til vår backoffice. Mange av disse statuskodene er ikke-kritiske driftsmeldinger, som ikke nødvendigvis betyr at en lader er nede.

NOBIL er direkte integrert med vår backoffice. I NOBIL finnes det kun 3 status: Ledig, opptatt, feil. For en del ladermodeller vil ikke-kritiske driftsmeldinger tolkes som feil, og laderen vil markeres som nede selv om den ikke er det.

Fiksen på dette er å definere opp og vedlikeholde en korrekt liste over samtlige feilstatus på samtlige ladermodeller i backoffice, og å vedlikeholde denne hver gang vi får ny software på en type lader ( noe som også kan introdusere nye og spennende statuskoder). I tillegg må det programmeres litt i backoffice slik at alt som ikke er kritiske stansmeldinger ikke blir rapportert som feil i NOBIL. Dette står på ToDo - listen vår, men ikke øverst.

Vi har også en del feilsituasjoner som ikke vil rapporteres automatisk av laderen, eksempelvis feil på CHAdeMO - kontakter. Når slike situasjoner oppstår, setter vi en manuell feilstatus i kartet hos oss. Dette får vi enn så lenge ikke kommunisert til NOBIL, som utelukkende forholder seg til systemstatusen for laderne våre.

Så til Hokksund:

Her hadde vi service på laderen forrige uke, og det ble oppdaget at en kabel hadde ligget i klem. Serviceteknikeren vår fikset problemet, verifiserte at alt var OK, og reiste igjen. Ladertypen vår på Hokksund er en ganske spesiell type lader med 2 CHAdeMO - uttak, som ikke produseres lenger, og som fra tid til annen kan gi oss en del interessante statuser i backoffice uten at den nødvendigvis er nede: Tvert i mot har disse laderne, som står på Kjellstad, Hokksund og Kongsberg, vært blant de mest stabile vi har.

Vi har ikke fått melding fra kunder om at laderen er nede (før nå), vi har ikke sett det selv i backoffice, og dermed er det bare å legge seg fullstendig flat. Vi sender ut noen umiddelbart for å fikse denne, og regner med å ha laderen i full drift ganske raskt.

Det er ingen ting vi misliker mer enn ladere som er nede, og vi gjør alt vi kan for å holde nettet vårt i full drift til enhver tid. Hokksund - situasjonen er derfor rett og slett pinlig for oss, og en god anledning til å forbedre driftsrutinene våre. Takk til nime01 som sa ifra.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Ole Henrik Hannisdahl

Til info: Vi har hatt tekniker på Hokksund, og laderen har nå vært oppe igjen en stund

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

emil

Siden GrønnKontakt er aktiv i tråden her vil jeg bare melde ifra at laderen på Brokelandsheia fungerer glimrende, men den bør så fort som mulig få noe beskyttelse foran seg så ingen kjører på den.

LeafSpy rapporterte 47.5kW i ladeeffekt i går og det er noe av det høyeste jeg har sett fra noen lader.

Støyen fra den mens lading pågår er derimot ikke noe jeg vil ha under stue- eller soveromsvinduet mitt.

Ellers kan det være at noen Tesla-folk kommer til å prøve CHAdeMO-adapter på den, og disse fungerte vistnok ikke veldig bra på Veefil laderene på Berkåk, så heads up der.

Ole Henrik Hannisdahl

Hei Emil og nime01, og takk for hyggelig tilbakemeldinger!

Leskur på Brokelandsheia blir montert as we speak. Det er ingen spesifikk påkjøringsbeskyttelse hverken på denne eller på andre av våre ladere, men dette er noe vi vurderer.

Angående støy fra Veefil - laderen er vi helt enige i dette. Vi har to slike ladere på test, og fjerner nå den andre fra Lillestrøm blant annet for å unngå og sjenere naboene. Disse laderne kommer i ny versjon til sommeren, hvor blant annet støyproblemet skal være løst. Laderen har ingen problemer med vedvarende høy effekt, som forøvrig er noe alle våre ladere skal kunne håndtere. Vi vil absolutt vurdere flere slike senere.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Panduck

Sitat fra: emil på mandag 13. april 2015, klokken 14:45
Siden GrønnKontakt er aktiv i tråden her vil jeg bare melde ifra at laderen på Brokelandsheia fungerer glimrende, men den bør så fort som mulig få noe beskyttelse foran seg så ingen kjører på den.

Helt enig. Samtidig bør det settes opp i hvert fall en slik lader til der, å kun ha en chademo/ccs lader på et sted som det, er alt for lite. få en slik lader til der, og en slik lader i Arendal, så vil ting vi føle oss trygge på den veien :)

RaBalder

Sitat fra: Panduck på tirsdag 14. april 2015, klokken 08:44
Sitat fra: emil på mandag 13. april 2015, klokken 14:45
Siden GrønnKontakt er aktiv i tråden her vil jeg bare melde ifra at laderen på Brokelandsheia fungerer glimrende, men den bør så fort som mulig få noe beskyttelse foran seg så ingen kjører på den.

Helt enig. Samtidig bør det settes opp i hvert fall en slik lader til der, å kun ha en chademo/ccs lader på et sted som det, er alt for lite. få en slik lader til der, og en slik lader i Arendal, så vil ting vi føle oss trygge på den veien :)

Er litt usikker nå om jeg har gått glipp av noe.
Jeg har alltid trodd at penger ikke vokser på trær.

Naiv som jeg er så har jeg regnet med at det også gjelder de som skrur opp ladestasjoner.

Pengene som betaler for ladestasjonen må komme fra et sted, og da tror jeg ikke man finner dem i skogen på trærne.

Men som sagt, det er mulig jeg har gått glipp av noe.....   ::)

Panduck

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 14. april 2015, klokken 09:47
Er litt usikker nå om jeg har gått glipp av noe.
Jeg har alltid trodd at penger ikke vokser på trær.

Naiv som jeg er så har jeg regnet med at det også gjelder de som skrur opp ladestasjoner.

Pengene som betaler for ladestasjonen må komme fra et sted, og da tror jeg ikke man finner dem i skogen på trærne.

Men som sagt, det er mulig jeg har gått glipp av noe.....   ::)

Mulig jeg har gått glipp av noe, men jeg mener da at GK har vært involvert i en prosess med Transnova, og at de skal få penger for oppsett av ladestasjoner. Jeg mener også at Transnova satte krav om "dobbel infrastruktur" som en del av utlysningen for å få tilskudd for å sette opp laderene. Så vidt jeg kunne se sto disse to ladestedene på listen over "innvilgede søknader" i den runden.

Jeg er helt enig i at de som setter opp ladere på eget initiativ får gjøre hva de vil, men statlig støtte utifra gitte kriterier bør faktisk tilsi at det skal følges. Det er ikke dobbel infrastruktur på disse stedene. Skulle det ikke være det, i følge de kravene transnova stilte?

Mulig jeg har misforstått noe, men gitt det som ble skrevet av krav til siste transnovarunde, klarer jeg ikke å forstå at så mange av de ladestedene som har dukket opp, kun har en enslig lader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA