Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nøkkeltrøbbel

Startet av Leif1, mandag 04. mai 2015, klokken 22:56

« forrige - neste »

edorf

Bensin biler og Diesel biler får større verdi tap av 2 grunner.
1. Opparbeidet vedlikehold. Register reim eksos annlegg og andre ting Elbilen ikke har.
2. Avgiftene blir ganske raskt avskrevet og bilene får konkurranse av brukt inporterte biler. Elbiler har ikke avgifter og får dermed ikke denne prisen.

En faktor som teller mot Ebilene er den tekonologiske utviklingen. Det er jo bare å se på hvor mange som "Måtte" ha P85D (meg selv inkludert). Men dette vil også førte til at spesielt dyre bensin og Diesel biler blir vanskeligere å selge om noen år vil jeg tro.

cyber

Sitat fra: edorf på torsdag 09. april 2015, klokken 19:58
Bensin biler og Diesel biler får større verdi tap av 2 grunner.
1. Opparbeidet vedlikehold. Register reim eksos annlegg og andre ting Elbilen ikke har.
2. Avgiftene blir ganske raskt avskrevet og bilene får konkurranse av brukt inporterte biler. Elbiler har ikke avgifter og får dermed ikke denne prisen.

En faktor som teller mot Ebilene er den tekonologiske utviklingen. Det er jo bare å se på hvor mange som "Måtte" ha P85D (meg selv inkludert). Men dette vil også førte til at spesielt dyre bensin og Diesel biler blir vanskeligere å selge om noen år vil jeg tro.

Om 20 år finnes ingen andre bilmerker enn Tesla i Norge  :D

Prisutviklingen på bensin/dieselbiler vs elbiler avhenger av, som du så riktig sier, blant annet av elbilens enklere oppbygning som tilsier mindre vedlikeholdskostnader - selvfølgelig forutsatt at elbiler holder samme kvalitetsnivå som bensin/diesel-alternativet - mht Tesla, som et nytt bilmerke, vil dette avhenge av erfarte kostnader etter garantiutløp.
Bruktimport er et tveegget sverdd mht bruktbilverdi i Norge ; det største bruktbiltilbudet av biler i høyere prisklasser i Norge er nyere importerte biler hvor det største nybiltapet er tatt i opprinnelseslandet ( vanligvis Tyskland ) - noe som gjør at den bruktimporterte BMW´en til 650´, som Tesla konkurrerer med, ikke nødvendigvis taper seg mer enn ( den i Norge nykjøpte ) Tesla Model S de første årene. 

fonberg

Sitat fra: cyber på torsdag 09. april 2015, klokken 21:44
Sitat fra: edorf på torsdag 09. april 2015, klokken 19:58
Bensin biler og Diesel biler får større verdi tap av 2 grunner.
1. Opparbeidet vedlikehold. Register reim eksos annlegg og andre ting Elbilen ikke har.
2. Avgiftene blir ganske raskt avskrevet og bilene får konkurranse av brukt inporterte biler. Elbiler har ikke avgifter og får dermed ikke denne prisen.

En faktor som teller mot Ebilene er den tekonologiske utviklingen. Det er jo bare å se på hvor mange som "Måtte" ha P85D (meg selv inkludert). Men dette vil også førte til at spesielt dyre bensin og Diesel biler blir vanskeligere å selge om noen år vil jeg tro.

Om 20 år finnes ingen andre bilmerker enn Tesla i Norge  :D

Prisutviklingen på bensin/dieselbiler vs elbiler avhenger av, som du så riktig sier, blant annet av elbilens enklere oppbygning som tilsier mindre vedlikeholdskostnader - selvfølgelig forutsatt at elbiler holder samme kvalitetsnivå som bensin/diesel-alternativet - mht Tesla, som et nytt bilmerke, vil dette avhenge av erfarte kostnader etter garantiutløp.
Bruktimport er et tveegget sverdd mht bruktbilverdi i Norge ; det største bruktbiltilbudet av biler i høyere prisklasser i Norge er nyere importerte biler hvor det største nybiltapet er tatt i opprinnelseslandet ( vanligvis Tyskland ) - noe som gjør at den bruktimporterte BMW´en til 650´, som Tesla konkurrerer med, ikke nødvendigvis taper seg mer enn ( den i Norge nykjøpte ) Tesla Model S de første årene.

En faktor til som vil gi kraftig prisfall på fossilbiler er at det blir gradvis vanskeligere og dyrere å bruke dem i årene fremover - i takt med at det blir gradvis lettere å bruke elbil (men sannsynligvis også litt dyrere etter hvert - innføring av bompenger og parkeringsavgift).

Bompengesatser kommer til å øke kraftig, og kombinert med bruksrestriksjoner inn mot storbyene vil det gjøre fossilbilene mindre attraktive. (Alle vi som går og sykler i by om vinteren applauderer at dette vil skje, men det er OT).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Enigami

#18
Sitat fra: dosmont på torsdag 09. april 2015, klokken 12:38
Sitat fra: Rikerud på torsdag 09. april 2015, klokken 12:20
Jeg tror at Teslaen vil ha størst verditap. Ganske enkelt fordi den teknologiske utviklingen på el-biler vil gå fortere enn svint og gjøre dagens utgaver håpløst gammeldagse om kun kort tid.

Tradisjonelle biler vil dermot utvikle seg saktere og det vil være mindre verdifall på disse pga dette. Elbilen kommer heller ikke til å ta over "bilmarkedet" slik enkelte tror slik at det kommer til å være aktuelt å kjøre diesel og bensinbil i mange mange mange år framover.
Du påstår at elbil går fortere en svint og at ice biler har en saktere utvikling.
Blir ikke da konklusjonen din feil?
For elbiler vil da på et senere tidspunkt være langt en overlegen bil i mot ice biler.
For ved et paragdimeskifte, som jeg vil påstå at vi nå er i startgropen av, så blir verdien av den gamle måten å leve på, bli verdiløs til slutt.
Hest og vogn var gode saker på begynnelsen av 1900 tallet :D
Og de kritiske røstene som snakker elbilutviklingen ned, lider av hva jeg mener er paragdime paralyse, som er enkelt forklart, frykten for noe nytt.

Det er naivt å tro at det er et paradigmeskifte og at bensinbiler kan sammenlignes med hest og kjerre.
Det blir som å påstå at Tesla Model S er for Norge som Lada er for Russland. Politisk motiverte kjøp.

Som den nye Norgesbilen (NorgesLadaen eller Asker-Passat?) vil Model S holde seg greit i verdi som utgangspunkt. Tipper det vil bli omtrent som for Golf, bortsett fra at elbilutviklingen vil gå fortere og dermed vil verditapet bli som på en flatskjerm eller en IPhone.

At det vil bli dyrere å kjøre bensinbil er bra, for da blir det eksklusivt. De fineste bilene har alltid gått på bensin, så kan gjerne bruktbiler gå på hybrid/elektrisitet.
For meg som liker å kjøre cabriolet er det ille med all dieseleksosen. Så det er deilig at alle andre kjører elbil og at jeg kan høre på V8 bensin og lukte på den helt i fred.
Til tider kjører jeg i kollektivfeltet også, er bare noen få ganger i året man blir stoppet, og nå til dags må det være vrient for politiet å se hvilke biler som er elektriske eller ikke om det ikke var for EL-reg.
Hva kommer etter EL-skilter?

mr_Utopia

Sitat fra: edorf på torsdag 09. april 2015, klokken 19:58
Bensin biler og Diesel biler får større verdi tap av 2 grunner.
1. Opparbeidet vedlikehold. Register reim eksos annlegg og andre ting Elbilen ikke har.
2. Avgiftene blir ganske raskt avskrevet og bilene får konkurranse av brukt inporterte biler. Elbiler har ikke avgifter og får dermed ikke denne prisen.

En faktor som teller mot Ebilene er den tekonologiske utviklingen. Det er jo bare å se på hvor mange som "Måtte" ha P85D (meg selv inkludert). Men dette vil også førte til at spesielt dyre bensin og Diesel biler blir vanskeligere å selge om noen år vil jeg tro.

Må ikke glemme batteriet på en elbil. Verdifallet på en elbil må deles i to. Bilen og batteriet. Slik situasjonen er i dag, er kostnaden på fornying av batteriet på nivå med bensin, registerreim, olje, filter, og et par motorbytter i en normal bensinbils levetid (selv om ingen kan med sikkerhet si prisen på fornying av et Tesla 85 kWh batteri?).

For øvrig så er vel en elbil sammenlignbar på vedlikehold med en forbrenningsbil bortsett fra motor og energilagringssystem (hjul, dekk, bremser, karrosseri, drivverk, låser, vindu, viskere).

Men om batteriet holder veldig lenge, prisen går ned, ny teknologi etc, så kan elbil bli en kostnadsmessig vinner. Men dette er fortsatt litt usikkert. Om batteriet i framtiden koster f.eks. 150.000, og man har en bil med utslitt batteri, vil nok pris/verdi på bilen justeres ned tilnmærmet batteriprisen, avhengig av forventet levetid på bil med ny batteripakke. Det er vel ingen Tesla som har kommet i den kategorien "dårlig batteri" på Finn, så det ikke grunnlag enda for å si hva det vil si. Men om man søker på elbiler pris lav/høy så ser man fort at biler med dårlig batteri ofte har en lav pris.

Er det egentlig noen tråder her på forum hvor man har fått dette på det rene? (og da helst ikke slik som "jeg har avskrevet bilen allerede til 0 da jeg hentet den, og alt over det er bonus").


Guybrush

#20
Og hvor mange kjøpere finnes det til en 6 år gammel elbil med 70-85% batterikapasitet? (spesielt i "lille" Norge)

Tai

Let the trolling commence!!

*gets popcorn*

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

mr_Utopia

Sitat fra: Tai på fredag 10. april 2015, klokken 00:00
Let the trolling commence!!

*gets popcorn*

Tai

Hvis det er meg du sikter til, så er det ikke trolling!

Hvordan kan man ha en debatt om verdifall på en Tesla elbil i forhold til en BMW bensinbil uten å ta hensyn til batteriet?

Slutt å trolle.

dosmont

Sitat fra: Guybrush på torsdag 09. april 2015, klokken 23:59
Og hvor mange kjøpere finnes det til en 6 år gammel elbil med 70-85% batterikapasitet?
Prisen per KWh batteri har sunket med 16% i året de siste 10 årene, og det er ingen grunn til å tro at den utviklingen stanser med det første :)
Det betyr at batteriet som i dag er en stor andel av verdien på bilen, blir mindre med tiden.
Det betyr også at det blir billigere å bytte batteri/oppgradere til større.
Siden Tesla også nå driver å etablerer en ordning med bytte av batteri, der restverdi av de skal brukes i home powerbank osv, så slipper vi antagelig med et greit mellomlegg ;)
Og de andre elbilene kommer etter de også.
Så tilbake til temaet, så tror jeg at Tesla vil holde seg bedre i pris vs BMW, av den enkle grunn at de vil være mere attraktive.
Men en gang i fremtiden er kanskje en BMW ICE verdsatt mere enn Tesla av den enkle grunn at de er blitt antikke samleobjekter og Tesla er hvermanns-ens bil :D
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Elbil fundamentalist

Sitat fra: mr_Utopia på fredag 10. april 2015, klokken 00:09
Sitat fra: Tai på fredag 10. april 2015, klokken 00:00
Let the trolling commence!!

*gets popcorn*

Tai

Hvis det er meg du sikter til, så er det ikke trolling!

Hvordan kan man ha en debatt om verdifall på en Tesla elbil i forhold til en BMW bensinbil uten å ta hensyn til batteriet?

Slutt å trolle.
Det er selvsagt et H¤&vete når batteriene begynner å krangle. Vår gamle EL Peugeot Partner var notorisk på dette, og jeg måtte kjøpte en brukt batteripakke fra en EL Clio. Da disse batteriene var brukt opp solgte jeg bilen med ett heftig verditap. Totale utgifter inkl verditap ble ca 140' på 4 år og ca 20k km = 70kr mila. Da skal det sies at det er utelukkende småkjøring i by'n. Det er den værste sorten kjøring for fossilbiler hvor forbruket er enormt på vinterstid med rikelig med kaldstart. 15-20 kr mila i bare drivstoff er ikke uvanlig på slike bensinbiler. Da ble verditapet 25-30.000,- pr år. sammenliknet med tilsvarende bensinbil.  Altså gikk jeg på en smell med denne elbilen, men pga elbilfordelene var det lett å leve med da jeg sparte mye både tid og penger på parkering og kjøre forbi køen i kollektivfeltet, samt at denne bilen kunne ungene tråkke så mye de ville i setene med leirete støvler og parkdress. Det er ikke usansynlig at Teslaene vil gi oss ubehagelige overraskelser i fremtiden, og det er derfor at det er viktig at elbilfordelene fortsetter fordi det gjør det lettere å svelge en batterikamel på f.eks 2-300k kr. pluss verdifall
Når det er sagt så hadde jeg en kollega med Audi A6 2,7 diesel allroad...  :o
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

turfsurf

Sitat fra: B_Tesla på onsdag 08. april 2015, klokken 22:37
80-100k på en 5-serie vil jeg tro. På en X5/X6 regnes gjerne 100k pr år de tre første. Koster å være kar:)

Det er vel avhengig av startprisen på de Xene. Det er vel minimum 15% av nypris det første året, heller 20% for de dyreste.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

chal

Sitat fra: zbk på torsdag 09. april 2015, klokken 12:55
Paradigmeskiftet er allerede bevist av Tesla. Det som primært mangler for å "terminere" dagens bilpark er at prisene går ned til et nivå som tilsvarer dagens massemarked for fossilbiler.

Tesla Model 3 er planlagt å treffe midt i dette segmentet og med et par seriøse konkurrenter på banen ca samtidig, tror jeg utviklingen går fortere enn selv optimistene forventer.

Dette er jeg helt enig i. Så det da jeg fikk min Tesla for et år siden. Allerede nå er elbilene 25 % av nybilmarkedet hos oss. Hvis insentivene beholdes tipper jeg 50 % om et år og 90 % om tre år.

chal

Sitat fra: BMW850 på torsdag 09. april 2015, klokken 13:55
Grøss  :o Trudde det var BensinV8 som var igang igjen her  :P

Han har vel tatt kvelden etter å ødelagt forumgleden i påsken.

Øyvind.h

Sitat fra: Leif1 på onsdag 08. april 2015, klokken 22:19
Litt off topic, men la oss si en hadde en kurant speccet BMW til 650 000,- nypris. 5-serie for å ha ca lik størrelse. Hva koster den i verdifall første året?

SitatDette innlegget og påfølgende innlegg har blitt skilt ut fra tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7233.0.html
Forum Admin
BMW mister flere og flere stamkunder til Tesla. Om noen år er det ikke mange som vil ha fossilbil.
Men hva som gir verst utslag i lommeboken er vanskelig å si. Selv sparer jeg ca 30000,- i året på bom, årsavgift og drivstoff. Når garantien utløper på batteriet har jeg antakelig spart nesten en kvart mill. Dvs 42% av bilens kjøpspris. Det kompenserer godt for en eventuell negativ diff i verditap.
Men om 8 år er det nok svært høye bomtakster samt restriksjoner på bruk av fossilbiler. Det vil få konsekvenser for bruktverdi.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Guybrush på torsdag 09. april 2015, klokken 23:59
Og hvor mange kjøpere finnes det til en 6 år gammel elbil med 70-85% batterikapasitet? (spesielt i "lille" Norge)

De som trenger en billig pendlerbil, har 30-40km til jobb og lademulighet der?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA