Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nøkkeltrøbbel

Startet av Leif1, mandag 04. mai 2015, klokken 22:56

« forrige - neste »

mr_Utopia

Sitat fra: Amoss på fredag 10. april 2015, klokken 14:41
Sitat fra: mr_Utopia på fredag 10. april 2015, klokken 13:22
La oss si 12 år.

Hvorfor regner du med så lav levetid på batteriet?

...


Batteriet kan sikkert vare lenger. Men som du selv sier, ingen vet hvor lenge det vil vare.

Minner om at det er 2 ting som kan skje med et batteri. Degradering over tid, og plutselig svikt / reduksjon i kapasitet. Plutselig endring er vel dekt av Teslas garanti (8 år), og reklamasjonsretten i Norge (5 år).

Jeg tror for min del at batteriet vil tape seg vesentlig etter 12 år. Hovedsaklig basert på at Tesla selv garanterer batteriet i 8 år. Det er grunn til å tro at Tesla har gjort sine betraktninger på dette. I minst 8 år vil de aller fleste ikke oppleve problemer eller alvorlig svekkelse av batteriene sine. Men hvis Tesla hadde trodd på 10 år, ville de trolig økt garantilengden. Og tross alt. Her er det ikke bare snakk om reduksjon i kapasitet, men hvor lenge de forventer batteriene vil fungere uten svikt. Så da gjør jeg en ukvalifisert synsing, og sier at batteriet trolig holder 50% lenger enn Tesla sin garanti.

Men så er argumentet at hvis det er bare litt rekkevidde igjen på bilen, vil det være nok for mange som skal bare i butikken osv. Men det er ikke særlig hensiktsmessig å ha en Tesla Model S til å kjøre etter Melk i butikken og betale 15k i forsikring for det. Samtidig med svekkelse i kWh, kan man også forvente svekkelse i kW. Altså at bilen ikke går like bra som den skal.

Det er vel ikke noen konklusjoner på dette, annet enn at batteriet trolig vil holde i mange km/sykluser, men hvordan kombinasjonen av aldring og sykluser og temperatursvingninger / superlader etc vil slå ut, er vel ikke sikkert. Jeg forventer uten sammelikning forøvrig ikke at batteriene i Laptopen min vil vare i 10 år.

Selvfølgelig vil ikke batteriet slites like mye om bilen står parkert i et lager i en fjellhall på +5C, som om den brukes vanlig. Men jeg tror det er rimelig sikkert at en Tesla Model S vil overleve ivhertfall 1 batteriskifte i sin levetid. Om 10-15 år er nok prisen på en fornuftig kWh med batteri gått en del ned, men det er også usikkert.

Man kan sikkert synse i ukesvis med faktorer og sannsynlighet og doktoravhandlinger, men at batteriet vil være en faktor i verditap er jeg ikke i tvil på. Men trolig vil ikke folk begynne å tenke på det før det er gåt en 4-5 år, eller til batteriet får redusert kapasitet.

"Anything is worth what it's purchaser will pay for it." Foreløpig så er det veldig lavt verditap på Tesla. Men det er vel også litt pga valutakurser, momsfritak og prisøkning på nye biler.

Kanskje på tide noen plotter inn priser og ser på det litt mer analytisk? Og ikke bare synser på registerreim og detslike.


B_Tesla

For meg er verdi etter 10 år meningsløst. er så mange usikkerheter. I mitt private regnskap skriver jeg derfor alle 700 + renter av på 10 år som rent tap. Regner alltid hele summen med renter, siden bundet kapital alltid kunnne gitt potensiell avkastning. For meg er derfor belåningsgrad mindre viktig spørsmål.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Leif1

Tok meg den frihet å redigere headingen litt.
Dette er ikke en diskusjon om BMW spesielt.
Konvertitt fra S til X

cyber

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. april 2015, klokken 17:21
Skal du kjøpe brukt Model S siden du er interesssert i hvor mange Model S eiere som egentlig skulle hatt en mindre og rimeligere bil?
Jeg regner med at neste bil, gjerne en elbil med nåværende incentiver, blir en bil mer i størrelse med Model 3 - rekkevidde, kvalitet og utstyr vil nok innen den tid ha ført Tesla nærmere det jeg etterlyser i en bil.
Min nåværende bil er mer enn stor nok, og Model S er ennå noen centimeter lengre og bredere - jeg vil tro mange Model S-eiere etterhvert kunne tenke seg en mindre utgave av en lynrask, langtrekkende, innovativ moms- og avgiftsfri elbil når muligheten byr seg.

Amoss

Sitat fra: mr_Utopia på fredag 10. april 2015, klokken 17:52
Jeg tror for min del at batteriet vil tape seg vesentlig etter 12 år. Hovedsaklig basert på at Tesla selv garanterer batteriet i 8 år. Det er grunn til å tro at Tesla har gjort sine betraktninger på dette. I minst 8 år vil de aller fleste ikke oppleve problemer eller alvorlig svekkelse av batteriene sine. Men hvis Tesla hadde trodd på 10 år, ville de trolig økt garantilengden. Og tross alt. Her er det ikke bare snakk om reduksjon i kapasitet, men hvor lenge de forventer batteriene vil fungere uten svikt. Så da gjør jeg en ukvalifisert synsing, og sier at batteriet trolig holder 50% lenger enn Tesla sin garanti.

Vel, om man først skal gå for ukvalifiserte synsinger om Teslas vurderinger for å sette garantien, så ville jeg nok helst ha sagt at Tesla forventer en gjennomsnittlig levetid på batteriene på minst 100% mer enn garanti tiden. Vel så sannsynlig det enn at de ville gi så gode garantier på opp til 66% av forventet levetid. Men mer realistisk er det vel at de så at bilen ville blitt uselgelig med mindre enn 8 års garanti, og så utviklet de ett batteri som de følte seg trygge på at ville overleve ut garantitiden med godt mon.


Sitat fra: mr_Utopia på fredag 10. april 2015, klokken 17:52
Jeg forventer uten sammelikning forøvrig ikke at batteriene i Laptopen min vil vare i 10 år.

Forståelig nok, men dersom laptopen hadde hatt like god temperatur- og lade-styring som Teslaen, så burde den egentlig det....

Sitat fra: mr_Utopia på fredag 10. april 2015, klokken 17:52
Men jeg tror det er rimelig sikkert at en Tesla Model S vil overleve ivhertfall 1 batteriskifte i sin levetid.

Vel, det er ikke jeg overbevist om at vil være så normalt, og mer enn ett føler jeg meg overbevist om at vil være eksepsjonelt - når vi altså snakker om batteribytte for totalt defekt batteri, eller kraftig redusert rekkevidde. Bytte eller reparasjon av andre årsaker holdt utenom (kontaktor-bytter, utskifting/oppgradering av elektronikk osv.)

Kopierer like godt inn ett innlegg fra en annen tråd, da den kan virke opplysende også i denne sammenhengen:
Sitat fra: RaBalder på fredag 10. april 2015, klokken 17:10
Jeg anbefaler deg å se gjennom denne videoen



Også kan du optimalisere ladingen din hvordan du selv ønsker.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Car-El

Til dem som tror at Tesla uten TACC og denne "D" ble verdiløse over natten. Nææ... Husker da ABS ble introdusert. Biler uten ABS ble ikke verdiløse overnatten. Samme med airbag, antispinn og ESP. Så at prisen faller så mye for at en Tesla ikke har det siste hippe innen for teknologi. Naa... Tror ikke det.

Men må da påpeke at det er enkelte ting som "må være i en bil(model)". Sånn som Mercedes E-klasse uten automatgir! BMW uten M-sport pakke? Auda, Audi, uff-da eller noe sånn uten Quatro... Enkelte ting skal bare vi NORMENN bare ha i en bil.

P.S. Syndes litt synd på denne herren med en Volvo V70XC som ikke kom seg opp en bakke, som jeg passerte med min Mercedes E-klasse som bare har bakhjulsdrift. Han spann bare på forhjulene!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

Sitat fra: mr_Utopia på fredag 10. april 2015, klokken 17:52
Men så er argumentet at hvis det er bare litt rekkevidde igjen på bilen, vil det være nok for mange som skal bare i butikken osv. Men det er ikke særlig hensiktsmessig å ha en Tesla Model S til å kjøre etter Melk i butikken og betale 15k i forsikring for det. 
Dette synes jeg var tull. En slik bil vil være tilnærmet "verdiløs", og man har selvfølgelig ikke kasko. Og man trenger heller ikke høy kjørelengde for å kjøre etter melk. Med andre ord, 15K er skivebom og argumentet er syltynt.

(Man får ubegrenset KM og full kasko på P85 for mindre enn 15k).

mr_Utopia

Sitat fra: Muffinman på fredag 10. april 2015, klokken 20:52
Sitat fra: mr_Utopia på fredag 10. april 2015, klokken 17:52
Men så er argumentet at hvis det er bare litt rekkevidde igjen på bilen, vil det være nok for mange som skal bare i butikken osv. Men det er ikke særlig hensiktsmessig å ha en Tesla Model S til å kjøre etter Melk i butikken og betale 15k i forsikring for det. 
Dette synes jeg var tull. En slik bil vil være tilnærmet "verdiløs", og man har selvfølgelig ikke kasko. Og man trenger heller ikke høy kjørelengde for å kjøre etter melk. Med andre ord, 15K er skivebom og argumentet er syltynt.

(Man får ubegrenset KM og full kasko på P85 for mindre enn 15k).

Ja satt litt på spissen, enig i det. Men 15k i forsikring om 10 år er kanskje ikke så langt unna ;)??

Men argumentet om at en TMS har en betydelig verdi for noen som kan kjøre 10% av rekkevidden f.eks. er enda tynnere (kjøre på butikken med TMS).

For å ikke noen skal få feil inntrykk at jeg bare er ute etter å rakke ned på Tesla , jeg påpeke at å regne et batteriskifte på en slik bil er ikke urimelig. Synes det er enda mer edruelig enn som B_Tesla f.eks., som skriver av hele verdien etter 10 år. Klart bilen har en verdi etter 10-12 år. Se på en stor Porsche Audi eller BMW  saks skyld. Det er forholdsvis dyre biler også etter 10 -12 år.

Batterikostnaden for fornying 1 på 20 år, er en lav pris å betale for å ha en slik bil. Men man kan ikke se vekk i fra den kostnaden når man vurderer verdifall. Om man f.eks. bytter før tiden, etter 10 år, og får et 120kWh f.eks., så vil jo bilen være helt super i 10-15 år til minst. Og ha en veldig høg verdi, trolig mye høgere enn en tilsvarende forbrenningsbil.

Jeg tror nemlig at om f.eks. 6-7 år, så vil det etterhvert bli en "rabatt" på brukte Tesla i forhold til batteriet. Og det vil jeg ta høyde for når jeg skal skaffe meg Tesla om et år eller noe sånt.


Enigami

#53
Tråd slettet, personangrep.

Lars
Forum admin

BMW850

Du har tydeligvis ennå ikke forstått at de som frekventerer dette forumet stort sett er genuint opptatt av el.biler. Også er det noen ytterst få som ikke har eller har planer om el.bil. F.eks. deg som bare er ute etter å fokuserer på negativitet og tåpelige sammenligninger. I tillegg virker det som kunnskapen din på Tesla er ganske så fraværende. Kan ikke med min beste vilje forstå at du gidder å bruke tid her inne. Du har kanskje blitt lei av de ordinære kommentarfeltene på nettet?

Og ikke dra det V8 bensin kortet ditt igjen. Har en V12 i garasjen og Tesla var den første bilen jeg hadde som kunne måle seg med den. Beklageligvis er egentlig nå grundig forbigått. Den er fortsatt nydelig å kjøre men ble over natten en god del mer gammeldags  8)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Enigami

#55
En BMW 850 er grom for sin tid, men veldig gammel og utdatert i forhold til nye biler, enten det er elbil eller bensinbil. Den har faktisk E32 7-seriebasis mener jeg å huske. Det er biler fra 80-tallet!

Sammenligne Tesla med V12 så må du sammenligne tilsvarende årsmodeller i det minste. En 25 år gammel bil vil alltid føles utdatert i forhold til nytt selv om det er en grom, klassisk og deilig bil.

Rettferdig sammenligning med Tesla kunne f eks vært en litt aldrende F01 generasjon 2013-2014 modell BMW 760i V12. Da blir dessverre Model S grundig slått ned i støvlene på alle områder. Og uansett elmotor eller Ipad-størrelse blir Model S fortsatt umoderne mtp interiørkvalitet, kjørekomfort og utstyrsnivå.

Det å ikke tilby LED totallys, lyktespylere, kjøling i setene, adaptiv radar (kommet først nå), side view camera, tilhengerfeste, og en del annet smått taler ikke til Model S sin fordel. Model S er en veldig god elbil, men det er bare fordi de andre bilene ikke har blitt tilbudt som elbil foreløpig. Og de kommer i stedet som pluginhybrider da det er mer moderne.

Joda, jeg vet det er hovedsakelig elbilfanatiske her inne, og det er derfor det er moro å komme med saklig faktabasert motvekt for å gi folket litt realisme og bakkekontakt for hva virkeligheten faktisk er. Det blir selvsagt hengt ut som trolling umiddelbart. Jeg kunne sikkert vært mykere og mer høflig i fremtreden, men hvorfor skal man det? Like greit å være direkte og si det som det er :)

Det virker som at de fleste som synes Model S er fantastisk ikke er spesielt godt vant med skikkelige moderne bensin V8 biler fra før. Og heller ikke er spesielt interessert i skikkelige bensinbiler. Derfor blir man blendet av mye ytelse for pengene og tror man kjører verdens beste bil.
Og det i seg selv er greit, og det er hyggelig at man liker bilen sin. Men man må tåle å høre at andre som vet bedre og er vant til bedre biler er uenig :)

I mine øyne er Model S en helt gjennomsnittlig bra bil (midt på treet omtrent som nye Passat, Mondeo etc) som i tillegg leverer elmotor og meget gode ytelser for pengene. I tillegg mener jeg produktet virker uferdig, mangler motorlyd og man ser dem overalt og dermed er de litt usexy.

tklev

#56
Blir veldig vanskelig å snakke om verditap når vi enda ikke vet hva slags service/retrofit ordninger Tesla kommer med. Elon Musk snakker om "usynlig" service. Hva vil det innebære? Vil de selge oppgraderingspakker? Ny trykkskjerm med raskere CPU for 20.000,-? Innbytte av batteripakke - 80.000,-?

Det jeg synes er synd er at dem har stappet mye elektronikk inn i bilen som vil være ett usikkerhetsmoment. Dørvinduene og håndtakene ser jeg for meg kan bli dyrt å holde vedlike/stor konsekvens om de slutter å virke.

snurrehue

Sitat fra: Lippert på lørdag 11. april 2015, klokken 06:48Kjører likevel Tesla,  selv om jeg kunne kjøpt akkurat hva jeg ville! Fordi det er innovativt, fremtidsrettet, driftssikkert og ikke minst; lyden av natur slår alltid lyden av støy. 

Nåja, dersom driftssikkert er argumentet, er ikke Model S akkurat det første jeg kommer på. Men at den har POTENSIALE for å være eksepsjonelt driftssikker, er nærmere sannheten. Senest i går pratet jeg med en som denne uken måtte få sin Model S hentet av NAF.

Lyden av natur: altså lyden av gummidekk mot asfalt? Men jeg er helt enig: det er deilig å ikke høre noe motorlyd når man står stille. Når man først har kommet opp i mer enn 30-40 km/t er ikke Model S mer stillegående enn en fossilbil.

Men over til topic for tråden:
Model S har definitivt hatt gunstig verdifall for de som kjøpte bil tidlig, eller de som sikret seg en D-modell før prisstigningen. Men dette er godt hjulpet av ekstraordinære forhold (enorm hype, voldsomme valutaendringer og særdeles gunstige elbil-fordeler). Verdifall må vi også se i en lengre horisont. Og der er utviklingen vanskelig å spå. Husk at det nå er kommet over 8000 Model S på det norske markedet i løpet av halvannet år. De fleste kjøperne vil sannsynligvis bytte ut sine biler i løpet av 3-5 år. Hvor attraktive disse bilene vil være avhenger av hvor driftssikre bilene vil være. Frafall av garanti, deletilgang, delepriser etc vil være en del av regnestykket til potensielle kjøpere. Og da er det slett ikke sikkert at Model S vil komme særlig gunstig ut. Antall verkstedopphold den jevne Model S har allerede, er urovekkende høyt. Alt er selvsagt ikke driftskritisk, men det forteller mye om kvaliteten. Og det eneste som er sikkert med biler er at de ikke blir bedre over tid (selv ikke Model S, for software hjelper ikke på hardware).

Sett bort fra de ekstraordinære forhold hittil opplevd, tror jeg Model S vil de kommende årene oppleve et tyngre verdifall enn en typisk fossilbil.

cyber

Sitat fra: sangiovese på lørdag 11. april 2015, klokken 09:08
Sitat fra: Lippert på lørdag 11. april 2015, klokken 06:48Kjører likevel Tesla,  selv om jeg kunne kjøpt akkurat hva jeg ville! Fordi det er innovativt, fremtidsrettet, driftssikkert og ikke minst; lyden av natur slår alltid lyden av støy. 

Nåja, dersom driftssikkert er argumentet, er ikke Model S akkurat det første jeg kommer på. Men at den har POTENSIALE for å være eksepsjonelt driftssikker, er nærmere sannheten. Senest i går pratet jeg med en som denne uken måtte få sin Model S hentet av NAF.

Lyden av natur: altså lyden av gummidekk mot asfalt? Men jeg er helt enig: det er deilig å ikke høre noe motorlyd når man står stille. Når man først har kommet opp i mer enn 30-40 km/t er ikke Model S mer stillegående enn en fossilbil.

Men over til topic for tråden:
Model S har definitivt hatt gunstig verdifall for de som kjøpte bil tidlig, eller de som sikret seg en D-modell før prisstigningen. Men dette er godt hjulpet av ekstraordinære forhold (enorm hype, voldsomme valutaendringer og særdeles gunstige elbil-fordeler). Verdifall må vi også se i en lengre horisont. Og der er utviklingen vanskelig å spå. Husk at det nå er kommet over 8000 Model S på det norske markedet i løpet av halvannet år. De fleste kjøperne vil sannsynligvis bytte ut sine biler i løpet av 3-5 år. Hvor attraktive disse bilene vil være avhenger av hvor driftssikre bilene vil være. Frafall av garanti, deletilgang, delepriser etc vil være en del av regnestykket til potensielle kjøpere. Og da er det slett ikke sikkert at Model S vil komme særlig gunstig ut. Antall verkstedopphold den jevne Model S har allerede, er urovekkende høyt. Alt er selvsagt ikke driftskritisk, men det forteller mye om kvaliteten. Og det eneste som er sikkert med biler er at de ikke blir bedre over tid (selv ikke Model S, for software hjelper ikke på hardware).

Sett bort fra de ekstraordinære forhold hittil opplevd, tror jeg Model S vil de kommende årene oppleve et tyngre verdifall enn en typisk fossilbil.
Som om jeg skulle ha sagt det selv  :D

Men, man må legge til at med dagens incentiver er Model S selvfølgelig det mest økonomisk fordelaktige kjøp man kan gjøre i Norge av en bil i denne prisklassen - noe man selvfølgelig må ta med når totalregnskapet for bilholdet gjøres opp. 

Enigami

Sitat fra: Lippert på lørdag 11. april 2015, klokken 06:48
Så klart du blir oppfattet som det V8 Trollet du er!
Når noen som deg lager egen bruker konto, på ett forum for elbil interesserte, og deretter påberoper seg retten til å ha yttringsfrihet og andre meninger, blir det derimot totalt meningsløst!
Tror du virkelig at normale brukere av dette forumet, ville tatt seg bryet med å lage en bruker på ett forum for V8 motorer, for deretter å debattere & argumentere for hvor mye bedre el-biler er?   

Har selv jobbet som transportør/instruktør i 10 år for Norges absolutt ledende selskap for luksusbiler, og har kjørt det aller meste av biler, som kan kjøpes for penger. Kjører likevel Tesla,  selv om jeg kunne kjøpt akkurat hva jeg ville! Fordi det er innovativt, fremtidsrettet, driftssikkert og ikke minst; lyden av natur slår alltid lyden av støy. 

Din nedlatenhet overfor alle her på forumet er patetisk, men også symptomatisk for en person med narsissistisk personlighetsforstyrrelse! DET kan jeg lese mellom alle dine kritiske linjer.

Artig at jeg blir beskyldt for personangrep når man leser en Teslaeier skrive dette som motargument.
At du mener Tesla er best respekterer jeg, men da må selvsagt du respektere at jeg og mange andre synes Model S er en helt gjennomsnittlig bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA