Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nøkkeltrøbbel

Startet av Leif1, mandag 04. mai 2015, klokken 22:56

« forrige - neste »

Guybrush

Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. april 2015, klokken 09:08
De som trenger en billig pendlerbil, har 30-40km til jobb og lademulighet der?

Helt enig, men mitt poeng er. Hva er billig? Er det mange nok med disse kravene til at det faktisk vil være en etterspørsel? Hvorfor velge en "gammel" Tesla S når man får modell 3 til "samme" pris?

Øyvind.h

Sitat fra: Guybrush på fredag 10. april 2015, klokken 09:20
Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. april 2015, klokken 09:08
De som trenger en billig pendlerbil, har 30-40km til jobb og lademulighet der?

Helt enig, men mitt poeng er. Hva er billig? Er det mange nok med disse kravene til at det faktisk vil være en etterspørsel? Hvorfor velge en "gammel" Tesla S når man får modell 3 til "samme" pris?
Fordi Model S er større, sprekere, høyere ladefart på SC (antakelig) og er mer premium enn Model 3.
Blir som å spørre hvorfor noen kjøper Audi A4 og ikke a7. Eller 3-serie istedenfor 5-serie.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

d386yv

Og model S er antagelig MYE dyrere å vedlikeholde enn model 3; bremseskiver, dempere, dekk, etc etc koster mer på en stor, tung, rask premium bil enn økonomi modellen. Akkurat som ingen kjøper en gammel a7 som 40 km pendlebil vil ingen kjøpe model S til dette bruket.

HåkonE

Selv lekte jeg også med tanken om en dyrere eksosbil en stund (BMW 640i), men kom til konklusjonen at P85D konkurrerer med M6 - men har en mer spennende drivlinje. Og P85D fikk jeg til prisen av en dørgende kjedelig 5-serie. Da ble valget plutselig veldig enkelt.

I den sammenheng er verdifallet latterlig lavt.

På toppen av det er alle sparte kostnadene på drivstoff, vedlikehold og bompenger/årsavgift. Eventuelle avgiftsøkninger med tiden kan også øke bruktprisen.

Jeg så også en risiko med å kjøpe en kostbar premium-fossil i dag med tanke på bruktverdi. Nå begynner hybridene å komme for fullt med lavere forbruk og høyere ytelser.....og ny-bilprisene faller for hvert år.



cyber

Når Model S nå er i ferd med å bli på linje utstyrsmessig, og også kvalitetsmessig, med andre bilmerker Tesla liker å bli sammenlignet med, er det grunn til å anta at Model S vil oppnå gode fremtidige bruktbilpriser.
Biler uten ACC og andre assistentsystemer, som finnes i mange merkers innstegsmodeller, vil slite i et fremtidig bruktbilmarked - å komme fra en Golf med assistenter til en Tesla uten vil for mange være en nedtur.

B_Tesla

Det finnes ulike grupper kjøpere. Entusiaster (som her inne) er nok opptatt av det. Men majoriteten av bilførere er ikke slik. Setter man seg inn bak rattet i en Tesla etter en golf, får man seg nok en overaskelse (positivt). Svært mange tørr ikke en gang sette på en CC eller ACC.

Tror faktore som utstyr, km og vedlikehold har mer å si.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

ØyvindO

Sitat fra: cyber på fredag 10. april 2015, klokken 10:09
...
Biler uten ACC og andre assistentsystemer, som finnes i mange merkers innstegsmodeller, vil slite i et fremtidig bruktbilmarked - å komme fra en Golf med assistenter til en Tesla uten vil for mange være en nedtur.

Hvorfor vil slike biler slite? Vil etterspørselen etter biler uten assistentsystemer forsvinne helt? Eller vil prisene i bruktmarkedet justere seg i henhold til bilens tilstand og utstyrsnivå slik de gjør for absolutt alle andre biler og utstyrsnivåer i markedet?

mr_Utopia

Vel for å gå litt tilbake til topic. Jeg har telt på knappene for min del. For å få fram forventning om verdifall, kan man ta utgangspunkt i forventet levetid for bilen. Noen som tør å tippe for en TMS? La oss si 22 år. Det er blant de lengstvarende biler. Da vil man kunne sette verdien til vrakpant. Det vil trolig bli en kontinuerlig avskriving ned mot 40-50% og et lite hakk i kurva når man evt må bytte batteri. La oss si 12 år. Så vil den verdien fortsette mot 0 når bilen når end of life.

Så kan man synse på utstyr og batteripriser, moms, elbil fordeler, bensinpriser osv. Alle de punktene vil kun si noe om hvor bratt den kurva vil synke mot 0.

cyber

Sitat fra: ØyvindO på fredag 10. april 2015, klokken 11:22
Sitat fra: cyber på fredag 10. april 2015, klokken 10:09
...
Biler uten ACC og andre assistentsystemer, som finnes i mange merkers innstegsmodeller, vil slite i et fremtidig bruktbilmarked - å komme fra en Golf med assistenter til en Tesla uten vil for mange være en nedtur.

Hvorfor vil slike biler slite? Vil etterspørselen etter biler uten assistentsystemer forsvinne helt? Eller vil prisene i bruktmarkedet justere seg i henhold til bilens tilstand og utstyrsnivå slik de gjør for absolutt alle andre biler og utstyrsnivåer i markedet?
For dem som kommer fra en godt utstyrt bil, feks en BMW, Audi eller Mercedes med assistentsystemer, firehjulstrekk, sports-/komfortseter, LED-hovedlys o.m.m., vil det være uaktuelt å kjøpe en Tesla som mangler utstyr man er vant med - hva man forventer av utstyr i en bil i over " brød og smør "-klassen blir stadig mer omfattende.
Jeg forstår godt innsigelsene fra de som har kjøpt en dyr bil uten dette utstyret, som gjerne vil bagatellisere verdien dette vil ha ved fremtidig bilbytte - men det blir etterhvert som å tilby en bil feks uten klimaanlegg.

cyber

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. april 2015, klokken 09:23
Sitat fra: Guybrush på fredag 10. april 2015, klokken 09:20
Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. april 2015, klokken 09:08
De som trenger en billig pendlerbil, har 30-40km til jobb og lademulighet der?

Helt enig, men mitt poeng er. Hva er billig? Er det mange nok med disse kravene til at det faktisk vil være en etterspørsel? Hvorfor velge en "gammel" Tesla S når man får modell 3 til "samme" pris?
Fordi Model S er større, sprekere, høyere ladefart på SC (antakelig) og er mer premium enn Model 3.
Blir som å spørre hvorfor noen kjøper Audi A4 og ikke a7. Eller 3-serie istedenfor 5-serie.
Vi må regne med at Model 3 blir vel så rask og vel så innovativ som Model S - det blir interessant å se hvor mange S-eiere som finner et bedre alternativ i Model 3.

Amoss

Sitat fra: mr_Utopia på fredag 10. april 2015, klokken 13:22
La oss si 12 år.

Hvorfor regner du med så lav levetid på batteriet?

Joda, kjenner til at mange av de tidligere elbilene med små batterier har vært plaget med kort levetid. Men alle solemerker så langt tilsier at levetiden på batteripakken i Tesla vil være nærmere hva du anslår som levetid på bilen enn dette...

... men klart, det er fortsatt ingen som sitter med en verken 22 eller 12 år gammel Model S, så ingen vet.

Selv ville jeg sagt at verdien på bilen vil falle med igjenværende effekt på batteriet, og når batteriet er modent for utskiftning grunnet at den er helt "oppbrukt" (og ute av garanti), så vil restverdien av bilen falle til bortimot vrakpant/delebil priser, da bilen antagelig er over 20 år gammelt, og knapt noen vil koste på den noe nytt batteri.

Klart, om restrekkevidden på batteriet blir for lavt for ditt bruk mens bilen (uten batteri) enda har nevneverdig verdi, så blir det en vurdering om man vil koste på ett nytt batteri eller selge bilen til noen som ikke trenger like mye rekkevidde. Dette vil da avhenge av hvilke priser Tesla på den tiden tar for erstattingsbatterier, og hvilke batteristørrelser som er tilgjengelig.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ØyvindO

Sitat fra: cyber på fredag 10. april 2015, klokken 14:02
Sitat fra: ØyvindO på fredag 10. april 2015, klokken 11:22
Sitat fra: cyber på fredag 10. april 2015, klokken 10:09
...
Biler uten ACC og andre assistentsystemer, som finnes i mange merkers innstegsmodeller, vil slite i et fremtidig bruktbilmarked - å komme fra en Golf med assistenter til en Tesla uten vil for mange være en nedtur.

Hvorfor vil slike biler slite? Vil etterspørselen etter biler uten assistentsystemer forsvinne helt? Eller vil prisene i bruktmarkedet justere seg i henhold til bilens tilstand og utstyrsnivå slik de gjør for absolutt alle andre biler og utstyrsnivåer i markedet?
For dem som kommer fra en godt utstyrt bil, feks en BMW, Audi eller Mercedes med assistentsystemer, firehjulstrekk, sports-/komfortseter, LED-hovedlys o.m.m., vil det være uaktuelt å kjøpe en Tesla som mangler utstyr man er vant med - hva man forventer av utstyr i en bil i over " brød og smør "-klassen blir stadig mer omfattende.
Jeg forstår godt innsigelsene fra de som har kjøpt en dyr bil uten dette utstyret, som gjerne vil bagatellisere verdien dette vil ha ved fremtidig bilbytte - men det blir etterhvert som å tilby en bil feks uten klimaanlegg.

At det ikke er aktuelt for en liten gruppe kjøpere betyr vel ikke at bilen vil slite på bruktmarkedet?

Bilens utstyrsnivå vil selvsagt påvirke prisen, men jeg ser ingen grunn til at man vil slite med å få omsatt en bil som ikke har "alt".

Tro det eller ei - noen har faktisk et budsjett å forholde seg til når de kjøper bil, og en prisforskjell på 50' kan i mange tilfeller kompensere for manglende utstyr sammenlignet med den aller siste modellen.

Og siden dette er en BMW-tråd: Det omsettes massevis av F11 uten HUD, skinn, firehjulstrekk eller førerstøttesystemer. Hvordan forklarer man det?

cyber

Sitat fra: ØyvindO på fredag 10. april 2015, klokken 15:31
At det ikke er aktuelt for en liten gruppe kjøpere betyr vel ikke at bilen vil slite på bruktmarkedet?

Bilens utstyrsnivå vil selvsagt påvirke prisen, men jeg ser ingen grunn til at man vil slite med å få omsatt en bil som ikke har "alt".

Tro det eller ei - noen har faktisk et budsjett å forholde seg til når de kjøper bil, og en prisforskjell på 50' kan i mange tilfeller kompensere for manglende utstyr sammenlignet med den aller siste modellen.

Og siden dette er en BMW-tråd: Det omsettes massevis av F11 uten HUD, skinn, firehjulstrekk eller førerstøttesystemer. Hvordan forklarer man det?

Forrige generasjon Tesla ( som S/P85 uten assistentsystemer ) vil selvfølgelig være salgbare til lavere pris, men hvis man skal diskutere Tesla på like vilkår med en BMW med assistentsystemer, firehjulstrekk, seter og lys ( nå er lys nesten det eneste Tesla som ligger etter på.. ) er det selvfølgelig Teslamodellen med dette utstyret som må sammenlignes, og i siste utgave bør jo Tesla ligge godt an. Tesla blir jo bare bedre og bedre, men det er ikke for ingenting at Tesla stadig endrer egenskapene på sine bilmodeller - nå venter vi bare på Model S facelift  :D.

Olemann

 Selve Tesla konseptet (iPad på Hjul) og Elon Musk's kreativitet, mot og investeringsvilje  har gitt spennende biler OG vil fortsette å gi det.
Det er nettopp hans evne til å skape nytt som gjør at risikoen med å eie en Tesla er større enn en BMW mht. avskrivning.  BMW endres ikke via SW oppdatering over natten.
Når man så legger til at mange (de fleste?) Tesla eiere er techno freaker, så vil "alle" ha det siste.

Det gir mulighet for fine priser for de som klarer seg med forrige versjon....Vi så hva som skjedde når P85D kom, første natten etter annonsering var FINN full av "gamle" P85.

Når P100Q kommer, så tipper jeg det samme skjer.  Men; så er det jo gøy å ha det gøy mens man  venter på neste utgave også da.....og heller takle verdifallet.

Øyvind.h

Sitat fra: cyber på fredag 10. april 2015, klokken 14:08
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. april 2015, klokken 09:23
Sitat fra: Guybrush på fredag 10. april 2015, klokken 09:20
Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. april 2015, klokken 09:08
De som trenger en billig pendlerbil, har 30-40km til jobb og lademulighet der?

Helt enig, men mitt poeng er. Hva er billig? Er det mange nok med disse kravene til at det faktisk vil være en etterspørsel? Hvorfor velge en "gammel" Tesla S når man får modell 3 til "samme" pris?
Fordi Model S er større, sprekere, høyere ladefart på SC (antakelig) og er mer premium enn Model 3.
Blir som å spørre hvorfor noen kjøper Audi A4 og ikke a7. Eller 3-serie istedenfor 5-serie.
Vi må regne med at Model 3 blir vel så rask og vel så innovativ som Model S - det blir interessant å se hvor mange S-eiere som finner et bedre alternativ i Model 3.
Alle som trenger en mindre bil i en lavere klasse vil sikkert kjøpe.
Skal du kjøpe brukt Model S siden du er interesssert i hvor mange Model S eiere som egentlig skulle hatt en mindre og rimeligere bil?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA