Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nøkkeltrøbbel

Startet av Leif1, mandag 04. mai 2015, klokken 22:56

« forrige - neste »

Leif1

Litt off topic, men la oss si en hadde en kurant speccet BMW til 650 000,- nypris. 5-serie for å ha ca lik størrelse. Hva koster den i verdifall første året?

SitatDette innlegget og påfølgende innlegg har blitt skilt ut fra tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7233.0.html
Forum Admin
Konvertitt fra S til X

B_Tesla

80-100k på en 5-serie vil jeg tro. På en X5/X6 regnes gjerne 100k pr år de tre første. Koster å være kar:)
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Leif1

Du har sikkert rett B-Tesla. Regnestykket vårt blir ikke så ille likevel da. Slett ikke ille når en tenker over de 30000,-/år som ikke brukes på fluidum fra Shell...
Konvertitt fra S til X

pwb

Hvorfor er ikke disse postene slettet moderator? Hva har verditap på en BMW å gjøre her? Tas det opp ting som BMW har bedre enn Tesla så blir jo posten slettet. Men for å slenge meg på, hva er mest verdt av en 20 år gammel BMW eller en 20 år gammel Tesla?

Muffinman

Det har du svaret på om 18 år.

For øvrig hyggelig å se at du er så interessert i Tesla, pwb.

mogu

Sitat fra: pwb på torsdag 09. april 2015, klokken 11:02
Hvorfor er ikke disse postene slettet moderator? Hva har verditap på en BMW å gjøre her? Tas det opp ting som BMW har bedre enn Tesla så blir jo posten slettet. Men for å slenge meg på, hva er mest verdt av en 20 år gammel BMW eller en 20 år gammel Tesla?

De er fort gjort rimelig verdiløse begge to :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

fonberg

Sitat fra: mortegun på torsdag 09. april 2015, klokken 11:38
Sitat fra: pwb på torsdag 09. april 2015, klokken 11:02
Hvorfor er ikke disse postene slettet moderator? Hva har verditap på en BMW å gjøre her? Tas det opp ting som BMW har bedre enn Tesla så blir jo posten slettet. Men for å slenge meg på, hva er mest verdt av en 20 år gammel BMW eller en 20 år gammel Tesla?

De er fort gjort rimelig verdiløse begge to :)

En BMW med dieselmotor er sannsynligvis rimelig verdiløs innen 8-10 år, i hvert fall i tettbygde strøk. Da er det vanskeligere å anslå verdien til en 20 år gammel Tesla om 20 år.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Sjøhyene

Sitat fra: pwb på torsdag 09. april 2015, klokken 11:02
Men for å slenge meg på, hva er mest verdt av en 20 år gammel BMW eller en 20 år gammel Tesla?

Helt garantert teslaen. Forutsatt at batteriet lar seg bytte ut noe jeg regner med det gjør.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Rikerud

Jeg tror at Teslaen vil ha størst verditap. Ganske enkelt fordi den teknologiske utviklingen på el-biler vil gå fortere enn svint og gjøre dagens utgaver håpløst gammeldagse om kun kort tid.

Tradisjonelle biler vil dermot utvikle seg saktere og det vil være mindre verdifall på disse pga dette. Elbilen kommer heller ikke til å ta over "bilmarkedet" slik enkelte tror slik at det kommer til å være aktuelt å kjøre diesel og bensinbil i mange mange mange år framover.

Sjøhyene

Utviklingen skal ikke gå så veldig mye lenger før man fullstendig vil ta over for fossil markedet.
Når man f.eks 150kWh batteri med 250kW superlading og prisen er konkurransedyktig med BMWs gjennomsnittlige biler er det bye bye fossil og hydrogen, og det er da heller ingen vei tilbake for noen av dem på det tidspunktet. Da vil verdien falle som en stein på BMW``en. Og mye mye lenger ned enn for teslaen som man kan oppgradere batteriet på.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

dosmont

Sitat fra: Rikerud på torsdag 09. april 2015, klokken 12:20
Jeg tror at Teslaen vil ha størst verditap. Ganske enkelt fordi den teknologiske utviklingen på el-biler vil gå fortere enn svint og gjøre dagens utgaver håpløst gammeldagse om kun kort tid.

Tradisjonelle biler vil dermot utvikle seg saktere og det vil være mindre verdifall på disse pga dette. Elbilen kommer heller ikke til å ta over "bilmarkedet" slik enkelte tror slik at det kommer til å være aktuelt å kjøre diesel og bensinbil i mange mange mange år framover.
Du påstår at elbil går fortere en svint og at ice biler har en saktere utvikling.
Blir ikke da konklusjonen din feil?
For elbiler vil da på et senere tidspunkt være langt en overlegen bil i mot ice biler.
For ved et paragdimeskifte, som jeg vil påstå at vi nå er i startgropen av, så blir verdien av den gamle måten å leve på, bli verdiløs til slutt.
Hest og vogn var gode saker på begynnelsen av 1900 tallet :D
Og de kritiske røstene som snakker elbilutviklingen ned, lider av hva jeg mener er paragdime paralyse, som er enkelt forklart, frykten for noe nytt.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

zbk

Paradigmeskiftet er allerede bevist av Tesla. Det som primært mangler for å "terminere" dagens bilpark er at prisene går ned til et nivå som tilsvarer dagens massemarked for fossilbiler.

Tesla Model 3 er planlagt å treffe midt i dette segmentet og med et par seriøse konkurrenter på banen ca samtidig, tror jeg utviklingen går fortere enn selv optimistene forventer.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Leif1

Aha... Der har jeg startet en ny tråd ser jeg..  ;)

BMW var kun ment som et eksempel på lignende bilstørrelse/type.
Kan bruke hva som helst av merker. Poenget var å se hva vi kommer ut på
i årskost i forhold til en likt priset fossilbil, kjøpt ny.
Konvertitt fra S til X

BMW850

Grøss  :o Trudde det var BensinV8 som var igang igjen her  :P
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

AreLib

Vanskelig å si her inorge..avgiftene påvirker jo mye. Men har merket meg det at jeg og mange flere som har eid/eier elbil helst ikke vil gå tilbake til bensin/diesel bil til hverdags. Men v
Selv tror jeg at tesla ms holder seg bedre i verdi enn feks bmw 520d eller merc 220d.
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA