Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drive unit failure

Startet av Elise, lørdag 02. mai 2015, klokken 21:43

« forrige - neste »

Elise

Vi hadde egentlig landet på å bestille en Zoe, men etter dagens tur i butikken mistet vi rett og slett lysta.

Så nå er vi tilbake på å vurdere e-up.

Såvidt jeg vet har det ikke skjedd noen store endringer på den det siste året eller så, så da har vi lurt på om det kanskje er like greit å gå for brukt.

Jeg så i en annen tråd her om Leaf, at en kunne se på batteriet på noen streker og greier om batteriet var bra.

Har dere noen mening om hvordan en kan sjekke batteriet og sånn på en e-up?

Se på denne f.eks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56898094&searchclickthrough=true

Kan det ha skjedd mye på 1 år og 7000 km? Hvordan sjekker vi det?
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15


TB

Leaf frå varmere himmelenstrøk har det vore batterier som raskt har fått redusert ytelsen.

Kombinert med ingen garanti frå Nissan på biler frå USA (parallell importert) har ført til tips om sjekk av batteri.

For e-up er deg nok ikkje samme problem, bilene er nyare,  og VW gir 8 år garanti på batteri.

Leaf har LeafSpy App for å lese ut info av batteri. Kjenner ikkje til at ein slik app for e-up finnes.

Prøvetur, og sjekk av service / gyldig garanti I Norge mot VW blir framgangsmåten for trygt kjøp.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

emil

Sitat fra: TB på tirsdag 07. april 2015, klokken 18:24
Leaf frå varmere himmelenstrøk har det vore batterier som raskt har fått redusert ytelsen.

Kombinert med ingen garanti frå Nissan på biler frå USA (parallell importert) har ført til tips om sjekk av batteri.

For e-up er deg nok ikkje samme problem, bilene er nyare,  og VW gir 8 år garanti på batteri.

Leaf har LeafSpy App for å lese ut info av batteri. Kjenner ikkje til at ein slik app for e-up finnes.

Prøvetur, og sjekk av service / gyldig garanti I Norge mot VW blir framgangsmåten for trygt kjøp.

Nissans garanti for Europa-biler gjelder når kapasitet går under 70% så bytter de batteri eller celler nok til at du får noe over 70% igjen. Vet ikke hvordan VW sin garanti er, men du må nok godta et tap tilsvarende Nissan sitt før du får noe på garantien, så en sjekk av tilgjengelig batterikapsitet har absolutt noe for seg på en e-Up! også.

En liten batteripakke (e-Up! sin) med bare 80% kapasitet kan gi ganske kort rekkevidde vinterstid.

Ville ellers kanskje vært litt skeptisk til demobil, særlig når det gjelder elbil. Sikket kjørt litt hardt av de som tester i tillegg til at den sikkert alltid blir fulladet og kan stå lenge fulladet for å være klar til neste som skal prøvekjøre.

hottentott33

Sitat fra: emil på tirsdag 07. april 2015, klokken 20:33
Sitat fra: TB på tirsdag 07. april 2015, klokken 18:24
Leaf frå varmere himmelenstrøk har det vore batterier som raskt har fått redusert ytelsen.

Kombinert med ingen garanti frå Nissan på biler frå USA (parallell importert) har ført til tips om sjekk av batteri.

For e-up er deg nok ikkje samme problem, bilene er nyare,  og VW gir 8 år garanti på batteri.

Leaf har LeafSpy App for å lese ut info av batteri. Kjenner ikkje til at ein slik app for e-up finnes.

Prøvetur, og sjekk av service / gyldig garanti I Norge mot VW blir framgangsmåten for trygt kjøp.

Nissans garanti for Europa-biler gjelder når kapasitet går under 70% så bytter de batteri eller celler nok til at du får noe over 70% igjen. Vet ikke hvordan VW sin garanti er, men du må nok godta et tap tilsvarende Nissan sitt før du får noe på garantien, så en sjekk av tilgjengelig batterikapsitet har absolutt noe for seg på en e-Up! også.

En liten batteripakke (e-Up! sin) med bare 80% kapasitet kan gi ganske kort rekkevidde vinterstid.

Ville ellers kanskje vært litt skeptisk til demobil, særlig når det gjelder elbil. Sikket kjørt litt hardt av de som tester i tillegg til at den sikkert alltid blir fulladet og kan stå lenge fulladet for å være klar til neste som skal prøvekjøre.

VW opererer også med 70%. Men om de bytter noen celler slik at du får over 70% eller om hele pakken byttes, vites ikke. Det er vel ennå noen år før noen finner ut slikt for VW sitt vedkommende.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Elise

Selger hos VW sa hos oss at det er mulig å bytte bare enkelte av de 12 delen på batteriet, så jeg vil vel nesten tro de gjør det der og.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

TB

Har sett det vore rapportert om / spekulert i variasjoner i kapasitet for samme modell / merke, sjølv med andre parameter ved produksjon er likt.

Om ein antar det er toleranser som blir målt under produksjon, der batteri kan variere X antall %. Har du flaks kan du få eit batteri som er betre enn det det faktisk skal vere. Eller "uflaks" - eit som er akkurat godt nok for grensa som er satt.

Ein reduksjon av ytelsen vil uansett skje, der parameter som ladenivå, tid, temperatur og sikkert fleire vil spele inn. I følge erfaring så langt held batteria lenger enn forventa.

Demobil kan vere eit godt kjøp, normalt blir det gitt ein rabatt ved kjøpet for slitasjen som bilen alt har fått. Garanti tida er også litt kortere, ved at garanti startar frå bilen er ny.

Om bilen har fått ein permanent "skade" som demobil, der skaden seinare blir avdekka, men ikkje blir dekka av normal garanti kan det vere eit dårlig kjøp.

Usikker om elbil er meir utsatt her enn fosilbil for hard bruk / (missbruk?) som demobil?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elise

Sitat fra: nime01 på onsdag 08. april 2015, klokken 10:28
Kan man spørre hva som var årsaken?
Jeg ble bare direkte demotivert av at det kosta nærmere 20 000 kr mer enn jeg hadde trodd.

I dag har vi fått med oss e-upen hjem for å prøvekjøre den litt mer enn en liten tur, men det er jaggu ikke riktig dette heller...
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Sele


Elise

Det var dekk og metallic-lakk. Husker ikke om det var en ting til. Han direkte frarådet oss å kjøpe bil uten metallic-lakk, og omtalte fargene som ikke var metallic på en fæl måte.

Dekk kan vi nok få en god del billigere andre steder, men jeg hadde faktisk trodd det skulle gå an å få til en avtale med å få vinterdekkene på kjøpet eller noe.

Jeg vetta søren hva dette blir til, jeg...
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Sele

Sånn vil det nok være hos andre forhandlere og når du kjøper ny bil. Veiledende pris +++. Vinterdekk er dyre fordi det fra 2015 er påbudt med hjulsensor. Min Zoe Intens kom på 212000,- men da var vrakpant på 25000 trukket fra. Leafen klarte jeg og få vinterdekk og tectylbehandling inn i prisen men det kjøpet var ikke hos merkeforhandler.

Elise

212000 kunne jeg sikkert brukt på en Zoe, men ikke 250 000.

Vi er over på å kikke på Golf nå. Må få prøvd en en dag. Ja, jeg vet den er dyrere, så det er ikke logisk. Men bilkjøp er vel ikke alltid logisk? ;)
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

K S

Sitat fra: Elise på onsdag 08. april 2015, klokken 22:03
Det var dekk og metallic-lakk. Husker ikke om det var en ting til. Han direkte frarådet oss å kjøpe bil uten metallic-lakk, og omtalte fargene som ikke var metallic på en fæl måte.

Dekk kan vi nok få en god del billigere andre steder, men jeg hadde faktisk trodd det skulle gå an å få til en avtale med å få vinterdekkene på kjøpet eller noe.

Jeg vetta søren hva dette blir til, jeg...

e-Up er sikkert fin den, men sammenlignet med Zoe blir det en annen klasse både mtp plass og ikke minst rekkevidde.
Hadde vår bil hatt feks 20 km kortere rekkevidde hadde den vært mye mindre anvendelig, og fossilbilen måtte brukes mer.
Nye Zoe har vel 80 km/50% lenger rekkevidde enn e-Up, jeg hadde ikke ut fra min erfaring etter 6 måneder vurdert så kort rekkevidde som trilling og e-Up.

moby666

Styr unna elbilene med kortest rekkevidde, tenker på trillingene, eup, BMW i3 og under tvil leaf. Rekkevidden vil reduseres ytterligere etter et par år også
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

emil

Sitat fra: Elise på onsdag 08. april 2015, klokken 23:02
Vi er over på å kikke på Golf nå. Må få prøvd en en dag. Ja, jeg vet den er dyrere, så det er ikke logisk. Men bilkjøp er vel ikke alltid logisk? ;)

Bilkjøp skal være akkurat passe mengde logikk og følelser.

Bil til 300.000kr som føles rett kan være et mye bedre kjøp enn en til 250.000kr som ikke føles rett...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA