Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drive unit failure

Startet av Elise, lørdag 02. mai 2015, klokken 21:43

« forrige - neste »

sølv-pilen

Rekkevidde er helt korrekt noe en må ha i tankene når man skal kjøpe en EL bil. Men om langkjøring er av viktighet så har det lite å si om du får en mil eller to mer på ett fult batteri. Man kommer aldri lenger en hva avstanden til neste (hurtig) ladestasjon er uansett. Selv om du kanskje har ett par mil til på batteriet kan du ikke fortsette forbi ladepunktet for det er neppe nokk strøm til neste stasjon uansett.
jeg fikk også inntrykk av at Zoe ble langt dyrere en hva man kunne forvente av den billigeste bilen i sin klasse, faktisk kunne jeg hente ut et billigere kjøp med en Leaf en hva jeg fikk med tilbud av Zoe. Men støtter Emil når det gjelder hva man selv føler ved bilen og kjøpet.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

K S

Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 08. april 2015, klokken 23:59
Rekkevidde er helt korrekt noe en må ha i tankene når man skal kjøpe en EL bil. Men om langkjøring er av viktighet så har det lite å si om du får en mil eller to mer på ett fult batteri.

Tull at rekkevidde handler ikke bare om langkjøring!
Turen til vår nærmeste lysløype hadde ikke gått med Leaf. Altså hadde Leaf vært mye mindre brukbar enn Soul. 55 km hvor de første er 6-700 høydemetre opp og ned før det stiger fra 0-500 moh og retur totalt 110 km med 16-50 km restrekkevidde. Det klarer feks ikke Leaf.
Ihvertfall ikke e-Up som Elise lurer på.....

Nye Zoe får forhåpentligvis enda lenger rekkevidde. Er selv veldig fornøyd med Soul, men hadde Zoe blitt ca 25000 billigere, måtte jeg vurdert den. Ville vurdert den uansett.
Jeg hadde ikke kjøpt annet enn Soul, Zoe eller Tesla hvis størrelsen ikke hadde vært ubrukelig! Uegnet i trange parkeringshus og en kone som ikke hadde vært kjempehappy.

sølv-pilen

Sitat fra: K S på torsdag 09. april 2015, klokken 08:45
Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 08. april 2015, klokken 23:59
Rekkevidde er helt korrekt noe en må ha i tankene når man skal kjøpe en EL bil. Men om langkjøring er av viktighet så har det lite å si om du får en mil eller to mer på ett fult batteri.

Tull at rekkevidde handler ikke bare om langkjøring!
Turen til vår nærmeste lysløype hadde ikke gått med Leaf. Altså hadde Leaf vært mye mindre brukbar enn Soul. 55 km hvor de første er 6-700 høydemetre opp og ned før det stiger fra 0-500 moh og retur totalt 110 km med 16-50 km restrekkevidde. Det klarer feks ikke Leaf.
Ihvertfall ikke e-Up som Elise lurer på.....

Nye Zoe får forhåpentligvis enda lenger rekkevidde. Er selv veldig fornøyd med Soul, men hadde Zoe blitt ca 25000 billigere, måtte jeg vurdert den. Ville vurdert den uansett.
Jeg hadde ikke kjøpt annet enn Soul, Zoe eller Tesla hvis størrelsen ikke hadde vært ubrukelig! Uegnet i trange parkeringshus og en kone som ikke hadde vært kjempehappy.

I følge Nissan og Kias egne optimistiske målinger, får du rundt en og en halv mil lenger kjørelengde med Kia Soul. Ikke akkurat den enorme forskjellen altså. Selv om det sikkert kan føles slik når du tar Soulen (heldiggrisen :) ) opp til skituren din, så er det ingen prestasjon som ikke nødvendigvis leafen også hadde kunnet ta. Ser av målinger her på forumet, har Nissan leaf kjørt strekningen Flåm - Voss. Ett stykke veg som har stigning fra 0 til 850m (over veldig kort distanse) og en total distanse på 67km med ett forbruk på rundt 30% av batterikappasisteten. Selv om dette er i August er det lite sansynlig at det er en batteri reduksjon på 70% vinterstid. Så ut fra dette vil jeg si det er meget sansynlig at selv leafen ville klare den samme turen som Soul. Uansett er poenget at så lenge det er en lengre distanse mellom ladepunktene, vil ikke det være nokk kapasitet i batteriet til å kjøre lenger en frem til neste ladepunkt. Man stopper og fyller opp for å være på den sikre siden, heller en å gamble på at den ekstra mila er nokk til å trille frem til neste ladepunkt.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

K S

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 09. april 2015, klokken 11:26
Sitat fra: K S på torsdag 09. april 2015, klokken 08:45
Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 08. april 2015, klokken 23:59
Rekkevidde er helt korrekt noe en må ha i tankene når man skal kjøpe en EL bil. Men om langkjøring er av viktighet så har det lite å si om du får en mil eller to mer på ett fult batteri.

Tull at rekkevidde handler ikke bare om langkjøring!
Turen til vår nærmeste lysløype hadde ikke gått med Leaf. Altså hadde Leaf vært mye mindre brukbar enn Soul. 55 km hvor de første er 6-700 høydemetre opp og ned før det stiger fra 0-500 moh og retur totalt 110 km med 16-50 km restrekkevidde. Det klarer feks ikke Leaf.
Ihvertfall ikke e-Up som Elise lurer på.....

Nye Zoe får forhåpentligvis enda lenger rekkevidde. Er selv veldig fornøyd med Soul, men hadde Zoe blitt ca 25000 billigere, måtte jeg vurdert den. Ville vurdert den uansett.
Jeg hadde ikke kjøpt annet enn Soul, Zoe eller Tesla hvis størrelsen ikke hadde vært ubrukelig! Uegnet i trange parkeringshus og en kone som ikke hadde vært kjempehappy.

I følge Nissan og Kias egne optimistiske målinger, får du rundt en og en halv mil lenger kjørelengde med Kia Soul. Ikke akkurat den enorme forskjellen altså. Selv om det sikkert kan føles slik når du tar Soulen (heldiggrisen :) ) opp til skituren din, så er det ingen prestasjon som ikke nødvendigvis leafen også hadde kunnet ta. Ser av målinger her på forumet, har Nissan leaf kjørt strekningen Flåm - Voss. Ett stykke veg som har stigning fra 0 til 850m (over veldig kort distanse) og en total distanse på 67km med ett forbruk på rundt 30% av batterikappasisteten. Selv om dette er i August er det lite sansynlig at det er en batteri reduksjon på 70% vinterstid. Så ut fra dette vil jeg si det er meget sansynlig at selv leafen ville klare den samme turen som Soul. Uansett er poenget at så lenge det er en lengre distanse mellom ladepunktene, vil ikke det være nokk kapasitet i batteriet til å kjøre lenger en frem til neste ladepunkt. Man stopper og fyller opp for å være på den sikre siden, heller en å gamble på at den ekstra mila er nokk til å trille frem til neste ladepunkt.

Avsporing på nok en tråd, men:

De første 45 km av 55 km på turen som jeg referer til og retur, totalt 90 km ble kjørt av en Taxi Leaf, sjåføren påstod at bilen var sgs tom for strøm og måtte lades, altså på en 20 km kortere tur!

Ellers så har Finnøy her på forumet sammenlignet omtrent alle elbiler på markedet på sin krevende jobbtur. Leaf er oppgitt til 199, Soul 212. Jeg er tett på 200 km allerede, med vinterdekk....

bromm

Sitat fra: K S på torsdag 09. april 2015, klokken 12:35
Jeg er tett på 200 km allerede, med vinterdekk....
Dette bør du kunne dokumentere !!! Og, nei - det holder ikke med å skryte av hva som står på Guess'O'Meteret ditt... Hvis det du skriver er sant, så er det en aldri så liten sensasjon - husk at EPA sier 93 miles (149 km). Hvis du klarer "tett på 200 km med vinterdekk" og temperaturene i disse dager, så er jeg redd at en av dere bommer med ca. 25% (og EPA er ikke kjent for å lyve)...

Sele

Jeg kan ikke si annet enn at dette er oppsiktsvekkende. Dokumentasjon?

K S

Sitat fra: Sele på torsdag 09. april 2015, klokken 21:51
Jeg kan ikke si annet enn at dette er oppsiktsvekkende. Dokumentasjon?

Ikke annet enn 107 kjørte kilometre og 47 % rest på batteri. Erfaringsmessig så øker totalrekkevidden på Soul jo lenger jeg kjører. Dette var forøvrig inkludert to undersjøiske tunneler.

emil

Sitat fra: K S på fredag 10. april 2015, klokken 07:37
Sitat fra: Sele på torsdag 09. april 2015, klokken 21:51
Jeg kan ikke si annet enn at dette er oppsiktsvekkende. Dokumentasjon?

Ikke annet enn 107 kjørte kilometre og 47 % rest på batteri. Erfaringsmessig så øker totalrekkevidden på Soul jo lenger jeg kjører. Dette var forøvrig inkludert to undersjøiske tunneler.

Nå skal ikke jeg forsvare den ene eller andre siden, men faktisk rekkevidde vet man ikke før man kjører batteriet tomt, eller så tomt man tør. Å basere bilens rekkevidde på noen kjørte mil og hva gjettometeret ellers sier blir det feil.

Sele

#23
Sitat fra: K S på fredag 10. april 2015, klokken 07:37
Sitat fra: Sele på torsdag 09. april 2015, klokken 21:51
Jeg kan ikke si annet enn at dette er oppsiktsvekkende. Dokumentasjon?

Ikke annet enn 107 kjørte kilometre og 47 % rest på batteri. Erfaringsmessig så øker totalrekkevidden på Soul jo lenger jeg kjører. Dette var forøvrig inkludert to undersjøiske tunneler.
Kia Norge sier 100-140 kilometer vinterstid og 170-180 kilometer i sommer halvåret og at kjørestil helt klart har betydning for sluttresultatet.

Da er det ikke annet enn oppsiktsvekkende at du med vinterdekk,temperatur under 10 grader og to undersjøiske tunneler ligger på en rekkevidde på rundt 200 kilometer.


bromm

Sitat fra: K S på fredag 10. april 2015, klokken 07:37
Ikke annet enn 107 kjørte kilometre og 47 % rest på batteri. Erfaringsmessig så øker totalrekkevidden på Soul jo lenger jeg kjører. Dette var forøvrig inkludert to undersjøiske tunneler.
Det er jo nettopp dette som er feilen - Kia har et GuessOMeter som er heeeeeeelt ute og sykler...

Ta og kjør en Kia Soul fra full og helt til den stopper - kontrollmål tilbakelagt distanse med GPS-verktøy (for det er mye som tyder på at instrumentene i bilen rett og slett ikke er til å stole på). Når dette er klart, så kan vi diskutere faktisk rekkevidde ;)

hsa77

Når man skal sammenligne prisen på ZOE med andre biler må man huske på at det følger med montering av ladestasjon hjemme, inkludert å legge opp ny kurs. Dette er noe som fort koster over 20.000 kr. Da er ikke forskjellen på ZOE og eUP lenger så stor...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

elektrolux

Sitat fra: Elise på onsdag 08. april 2015, klokken 17:50
Sitat fra: nime01 på onsdag 08. april 2015, klokken 10:28
Kan man spørre hva som var årsaken?
Jeg ble bare direkte demotivert av at det kosta nærmere 20 000 kr mer enn jeg hadde trodd.

I dag har vi fått med oss e-upen hjem for å prøvekjøre den litt mer enn en liten tur, men det er jaggu ikke riktig dette heller...

Dessverre akkurat samme som skjedde meg. Trodde jeg kunne får en Zoe til annonsert pris, men den gang ei. Her må Renault skjerpe seg. Tror de mister mange kunder på å lokke kunder til butikken for så å legge på alle mulige kostnader. Andre merker klarer dette bedre på en eller annen måte. Tror Renault fokuserer så mye på pris, at de tiltrekker seg prisbeviste kunder som ønsker ryddig prising.

Ellers forstår jeg virkelig ikke dette med rekkevidde. Har en Elbil med 50 km rekkevidde og det er helt greit. Lader bare litt oftere. Med 100-140 km rekkevidde på e-Up lader vi sjeldnere, uten at dette er så stort pluss.   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

K S

#27
Sitat fra: bromm på fredag 10. april 2015, klokken 15:46
Sitat fra: K S på fredag 10. april 2015, klokken 07:37
Ikke annet enn 107 kjørte kilometre og 47 % rest på batteri. Erfaringsmessig så øker totalrekkevidden på Soul jo lenger jeg kjører. Dette var forøvrig inkludert to undersjøiske tunneler.
Det er jo nettopp dette som er feilen - Kia har et GuessOMeter som er heeeeeeelt ute og sykler...

Ta og kjør en Kia Soul fra full og helt til den stopper - kontrollmål tilbakelagt distanse med GPS-verktøy (for det er mye som tyder på at instrumentene i bilen rett og slett ikke er til å stole på). Når dette er klart, så kan vi diskutere faktisk rekkevidde ;)

Har du tømt batteriet på Soul? Tenkte meg det. Mange som har mening om Soul, uten å prøvd.

Her har de prøvd, men sikkert ikke bra nok, siden Soul oppnår lengst rekkevidde:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=18663.0

Glad jeg har valgt bilen med best rekkevidde (september -14) foruten romskipet Tesla som dessverre var utelukket.

ZerOE

Sitat fra: elektrolux på fredag 10. april 2015, klokken 18:05
Sitat fra: Elise på onsdag 08. april 2015, klokken 17:50
Sitat fra: nime01 på onsdag 08. april 2015, klokken 10:28
Kan man spørre hva som var årsaken?
Jeg ble bare direkte demotivert av at det kosta nærmere 20 000 kr mer enn jeg hadde trodd.

I dag har vi fått med oss e-upen hjem for å prøvekjøre den litt mer enn en liten tur, men det er jaggu ikke riktig dette heller...

Dessverre akkurat samme som skjedde meg. Trodde jeg kunne får en Zoe til annonsert pris, men den gang ei. Her må Renault skjerpe seg. Tror de mister mange kunder på å lokke kunder til butikken for så å legge på alle mulige kostnader. Andre merker klarer dette bedre på en eller annen måte. Tror Renault fokuserer så mye på pris, at de tiltrekker seg prisbeviste kunder som ønsker ryddig prising.


Skal du kjøpe Renault til annonsert pris må du kjøpe fra forhandleren i Oslo. At forhandlere rundt om i landet legger på frakt fra 2-5k gjelder vel alle bilmerker. For Elises del kom det som et sjokk at vinterhjul og metallic lakk kom som et tillegg i prisen..

elektrolux

Samme for meg.

15000 kr for et sett hjul er absurd når en ser komplette felgpakker til 2-4000 kr hos Dekkonline etc.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA