Hovedmeny

Preconditioning

Startet av BOStrand, mandag 16. mars 2015, klokken 14:07

« forrige - neste »

Sungrazer

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 26. januar 2016, klokken 11:00
SitatDen kjøles ned! Fordi den fordamper fra veske til gass. Dette kalles Joule–Thomson effekten, og gjelder alle komprimerte, flytende gasser ved romtemperatur. Unntatt hydrogen, helium og neon.

Håper det er greit å korrigere litt, uten å hive meg inn i diskusjonen.. 

Jo, gjør nå inderlig det! :D  (y)

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 26. januar 2016, klokken 11:00
JT-effekt gjelder temperaturendring ved ekspansjon av gass ved høyt trykk til gass ved lavt trykk. Kjøling ved flashing fra væske til gass over ventil er noe helt annet, og kalles fordampningsentalpi. Det høres mye kjedeligere enn JT-effekt, men alle effekter kan ikke få kule navn :(

Ja, der kan du se. Slik går det når man lider av Dunning Krueger effekten, da går det litt i ball med google search for å underbygge påstander. ;) Takk - da lærte jeg noe nytt i dag også, men påstanden står: Vesken fordamper, og det krever varme som tas fra omgivelsene som igjen kjøles ned. Det var bare brukt feil begrep. :)

Så vil jeg nå heller ikke påstå at fordampningsentalpi var ukult navn. ;)
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

bromm

Ja innspill er helt greit ja, Kavorka :D

Noen kommentar til posten før Kavorka sin, Sungrazer ?

Hvor kaldt (eller varmt) er det "varmeste" man får ut av denne "fordampningsentalpien" ?

Sungrazer

Sitat fra: bromm på tirsdag 26. januar 2016, klokken 10:24

Når det gjelder condenser - så er det tydeligvis to av dem:
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/64/64_1959/
Denne er noget større, og den er navngitt "Condenser, air conditioning", som jo passer bedre med den venstre på tegningene, og den er tydeligvis den samme for biler uten varmepumpe også.

Dette er radiatoren i front, den synes bedre på denne tegningen:

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/64/64_1982/

Der ser du også kondensoren til kompressoren i grått. Den ligger også i front, men litt lenger bak og ned i forhold til radiatoren.

Vanskelig å si noe om det er en spjeldløsning her, siden vi ikke ser resten rundt - men jeg tror det står en vifte inntil denne, så på den måten er iallefall effekten regulerbar.

Fordamperen til klima/luftkondisjoneringen finner du her

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/64/64_1949/

Den har definitivt en spjeldløsning for å regulere varme/kulde. Luften som passerer denne passerer også kupéfilteret. Hele innsatsen ser du her:

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/64/64_1967/

Jeg er helt med på at EXV#6 ikke kan være helt åpen for å unngå backflow i systemet (selv om den visserligen kan åpnes hele veien fra 0-100% iht. teksten i pdf'en). Men samtidig så har vi det store spørsmålet ubesvart: Hva er temperaturen på dette "kjøle-anlegget" når det er på det varmeste ? Kan den være +10°C - siden de fleste ender opp med å avlese akkurat den verdien i "Batterientemp" nå bilen er ferdig forvarmet ? Tja, kanskje det ja - og hva har dette resultert i da, mon tro - hvis batteripakken var under eller rundt 0 grader ved start av forvarming ? ? ?

Se mitt redigerte svar fra i dag tidlig. Jeg sier ikke at det er umulig lenger, men det krever at visse forutsetninger er gitt. Som at det er mulig å slippe inn varm R134a i flytende form til ventil #6 og at den kan regulere fordampingen slik at den ekspanderende gassen ikke blir kaldere enn det kalde batteriet. Da kan kanskje varmepumpen sammen med varmekablene i batterikassen være i stand til å varme batteriet.

Kavorka

Kjente ikke til DK syndromet, men det var interessant lesning :) Sammenhengen med lav humor-score er jo morsomt i seg selv!

Sungrazer

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 26. januar 2016, klokken 12:30
Kjente ikke til DK syndromet, men det var interessant lesning :) Sammenhengen med lav humor-score er jo morsomt i seg selv!

Det er en digresjon, men jeg vil hevde at mange i toppstillinger, kanskje spesielt innenfor politikk, lider av DK effekten. :P

Sungrazer

Forøvrig, her er to interessante videoer om hvordan en scrollkompressor fungerer:

https://www.youtube.com/watch?v=A8jEXAQy9go

https://www.youtube.com/watch?v=gRfF_z-_eNM

leitom

Sitat fra: bromm på tirsdag 26. januar 2016, klokken 10:04
Sitat fra: leitom på tirsdag 26. januar 2016, klokken 09:46
Så BMW har laget to forskjellige batteripakker avhengig av rex/bev?
Det er langt i fra rasjonelt!
Nei, batteripakken er den samme på begge. Men REx har som kjent en 2-sylindret bensinmotor med generator som kan lade batteripakken. Og siden alt mikk-makket med denne motoren tar veldig mye plass, så har de tatt bort varmepumen på REx-utgaven (bensintanken er plassert der hvor mye av de ulike komponenetene for varmepumpeanlegget står). Begge har 1kW varme-element i batteripakken, men REx-utgaven ser ut (ifølge amerikanske rapporter), til å bruke mye lengre tid for å få effekt ut av forvarmingen.

Ok, da er det ingen ting på innsiden av chassiet til batteripakken som er forskjellig?
2016 - BMW i3 - Arravani Grey
2012 - BMW 320d xdrive - E91 - Safir black

Beckern

Sitat fra: leitom på tirsdag 26. januar 2016, klokken 20:06
Sitat fra: bromm på tirsdag 26. januar 2016, klokken 10:04
Sitat fra: leitom på tirsdag 26. januar 2016, klokken 09:46
Så BMW har laget to forskjellige batteripakker avhengig av rex/bev?
Det er langt i fra rasjonelt!
Nei, batteripakken er den samme på begge. Men REx har som kjent en 2-sylindret bensinmotor med generator som kan lade batteripakken. Og siden alt mikk-makket med denne motoren tar veldig mye plass, så har de tatt bort varmepumen på REx-utgaven (bensintanken er plassert der hvor mye av de ulike komponenetene for varmepumpeanlegget står). Begge har 1kW varme-element i batteripakken, men REx-utgaven ser ut (ifølge amerikanske rapporter), til å bruke mye lengre tid for å få effekt ut av forvarmingen.

Ok, da er det ingen ting på innsiden av chassiet til batteripakken som er forskjellig?

Varmeelementet er vel optional i mange land. Den følger svjv snodig nok setevarme, så alle som har treg oppvarming kan evt forklares ved at de ikke har varmeelement med som tilleggsutstyr.
I norge er det standardutstyr.

Sungrazer

Sånn, bare jeg finner en måte å feste temperatursensorene på rørstussene som går inn på batterikassen så tror jeg nok vi skal få noen målinger både under lading, prekondisjonering og kjøring. Om det er noe interesse for det.

Jeg satte opp en Raspberry Pi med et 1-wire kort og foreløpig to sensorer, må vel også ha en for utetemperatur og kabintemperatur. Slik som det står nå avleser systemet temperaturen hvert 30 sekund.

Dette er bare en eksempelgraf.

Ferry

Du kommer meg i forkjøpet her, Sungrazer! :) Jeg hadde tenkt å bare tape sensorene fast til rørstussene. Deretter en runde med noe isolerende materiale, skumplast e.l. Så mer tape. Foreløpig sliter jeg litt med å lese sensorene  >:( Har dog en oppe og går med logging til io.adafruit.com vha. mqtt.
Jeg tenkte å logge og tegne kurver for begge rørstusser, samt en kurve for differansen mellom dem. Kabin- og utetemperatur skader jo heller ikke. Det er easy peasy når alt det andre er oppe og går.
Kjør på, jeg er i hvert fall interessert. Fortell gjerne mer om detaljene, type sensorer etc.

Sungrazer

Sitat fra: Ferry på fredag 29. januar 2016, klokken 10:03
Du kommer meg i forkjøpet her, Sungrazer! :)

Jeg hadde mye klart fra tidligere eksperimenteringer på jordvarmepumpen vår. Hvor jeg målte temperatur på kollektorvarme tur/retur, gulvvarme tur/retur, kaldt/varmtvann og også luft til/fra varmeveksler. Desverre krasjet sdkortet i Rpi'n slik at det var ikke mulig å få hentet ut det jeg hadde programmert. Så jeg måtte starte mye på scratch igjen, men hadde da hardware. :)

Jeg hadde tenkt å bare tape sensorene fast til rørstussene. Deretter en runde med noe isolerende materiale, skumplast e.l. Så mer tape. Foreløpig sliter jeg litt med å lese sensorene  >:( Har dog en oppe og går med logging til io.adafruit.com vha. mqtt.

Da er du godt på vei. Jeg logger lokalt og bruker rrdtool til å lage grafer. Forsyner bare RPi'n fra USB kontakten i bilen.

Jeg tenkte å logge og tegne kurver for begge rørstusser, samt en kurve for differansen mellom dem. Kabin- og utetemperatur skader jo heller ikke. Det er easy peasy når alt det andre er oppe og går.
Kjør på, jeg er i hvert fall interessert. Fortell gjerne mer om detaljene, type sensorer etc.

Om du har noe kunnskap om linux og programmering lar det seg lett sette opp en RPi med wheezy, eller siste jessie. Deretter burde dette la deg komme langt på vei.

https://www.mkompf.com/weather/pionewiremini.html

Personlig bruker jeg OWFS og et datterkort, se mer her:

http://wiki.m.nu/index.php/OWFS_with_i2c_support_on_Raspberry_Pi_(English_version)

https://www.m.nu/1wire-expansion-module-p-677.html

Her logger jeg ute- /innetemperaturer på arbeidsrommet mitt hjemme.

Klykken

Dere opererer på et litt annet nivå enn de fleste håndterer ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sungrazer

Sitat fra: Klykken på fredag 29. januar 2016, klokken 11:33
Dere opererer på et litt annet nivå enn de fleste håndterer ;D

Yrke og miljøskadet ... ;)

LMOR

Jeg er alltid interessert i tall. Har også sensor system med fjernavlesning, men for pysete til å demontere bilen, samt at mine måling er vurdert verdiløse så mange ganger nå at det ikke er noe poeng å komme med nye måling i denne tråden. Jeg skal bidra med å dokumentere om jeg ser samme endring i grafen som du fikk med ny software
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Synes ikke dere som bidrar på mer vitenskapelig vis enn oss som sitter på sidelinjen skal gi opp selv om det byr på litt motgang fra andre ildsjeler.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA