Hovedmeny

Preconditioning

Startet av BOStrand, mandag 16. mars 2015, klokken 14:07

« forrige - neste »

tessy

Se der ja, det visste jeg ikke, trodde att alt slo seg på når du stilte den inn til avgang, men ser klimatisering ikke var huket av ja, kjipt hun ikke skal bruke den neste uken da hun kjører X1 sin til fjells i påsken, men antar att dette nok er feilen ja, godt noen med peiling her :-)

JorgenM

Burde vært mye tydligere forklart i appen hva dette betyr egentlig :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Egil Fonn

Sitat fra: Beckern på onsdag 27. januar 2016, klokken 09:54
Sitat fra: leitom på tirsdag 26. januar 2016, klokken 20:06
Sitat fra: bromm på tirsdag 26. januar 2016, klokken 10:04
Sitat fra: leitom på tirsdag 26. januar 2016, klokken 09:46
Så BMW har laget to forskjellige batteripakker avhengig av rex/bev?
Det er langt i fra rasjonelt!
Nei, batteripakken er den samme på begge. Men REx har som kjent en 2-sylindret bensinmotor med generator som kan lade batteripakken. Og siden alt mikk-makket med denne motoren tar veldig mye plass, så har de tatt bort varmepumen på REx-utgaven (bensintanken er plassert der hvor mye av de ulike komponenetene for varmepumpeanlegget står). Begge har 1kW varme-element i batteripakken, men REx-utgaven ser ut (ifølge amerikanske rapporter), til å bruke mye lengre tid for å få effekt ut av forvarmingen.

Ok, da er det ingen ting på innsiden av chassiet til batteripakken som er forskjellig?

Varmeelementet er vel optional i mange land. Den følger svjv snodig nok setevarme, så alle som har treg oppvarming kan evt forklares ved at de ikke har varmeelement med som tilleggsutstyr.
I norge er det standardutstyr.

Puster liv i denne gamle tråden.  Skal skaffe meg en i3 94ah rex. Jeg antar at spillvarme fra rex motoren brukes til oppvarming av kupe og batteri? Noen som har erfaring med dette?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Samco

Spm varmer en i3 batteri pakken med bruk av ladekladden og tidsatt preheat eller blir det ikke nok strøm.

Klykken

#544
Ja. Får den for lite strøm fra kladd brukes batteri i tillegg.
Oppvarming starter ofte 3timer før avsatt tid og timer må derfor settes minimum tre timer før avreise.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Egil Fonn

#545
Er bilen koblet til 6,5 kw lader og høyere vil den varme kupe og batteri samtidig uten forhånd innstilt avreise tidspunkt. Er batteriet veldig nedkjølt er det begrenset hvor mye 1kw batterivarmer øker batteri temp på 30min forvarming. Med lav ladestrøm tilgjengelig og i streng kulde lønner det seg å sette avreisetid på forhånd får å være sikker på at batteriet skal bli temperert.
Bilen prioriterer i denne rekkefølge. 1: varming av kupe 2: Lading av batteri 3: Varming av batteri.

Batteri varmes ikke av varme element uten at bilen er tilkoblet strøm.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

moonbuggy

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 22. november 2018, klokken 19:01
Puster liv i denne gamle tråden.  Skal skaffe meg en i3 94ah rex. Jeg antar at spillvarme fra rex motoren brukes til oppvarming av kupe og batteri? Noen som har erfaring med dette?
litt utenfor tråden:
Jeg har også lurt litt på i3 94ah rex. Hvordan skaffer du deg en i3  rex?
Bruktimport fra Sverige eller andre land? Å kjøpe i Norge blir vel for dyrt i forhold til BV...

Samco


Egil Fonn

Sitat fra: moonbuggy på fredag 23. november 2018, klokken 13:36
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 22. november 2018, klokken 19:01
Puster liv i denne gamle tråden.  Skal skaffe meg en i3 94ah rex. Jeg antar at spillvarme fra rex motoren brukes til oppvarming av kupe og batteri? Noen som har erfaring med dette?
litt utenfor tråden:
Jeg har også lurt litt på i3 94ah rex. Hvordan skaffer du deg en i3  rex?
Bruktimport fra Sverige eller andre land? Å kjøpe i Norge blir vel for dyrt i forhold til BV...

Ikke veldig utenfor tråden. Hvordan rex bruker spillvarme har sammenheng med energiforbruk til kupevarming og hastighet på hurtiglading.
Ny i Norge blir denne veldig dyr pga gjeldende avgifter. Bruktimport fra Sverige eller EU er en løsning. Hadde håpet det skulle dukke opp en pent brukt Norsk bil. Veldig få av disse 94ah modellene registrert ny i Norge. Genialt konsept denne bilen om man ikke har mange bomringer å krangle med. Kjøre mest mulig EL og de få gangene det er mangel på lader, er ladekø eller må rekke en ferge er det bare å fyre igang rexén :-)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

moonbuggy

#549
Egil Fonn:
Beklager, jeg mente egentlig at mitt spørsmål var litt utenfor tråden...
Takk for svar og er helt enig i konklusjonen. Som du sier ferger, men også andre uforutsette ting i vinterlandet Norge. Strømstans, stengte veier osv. osv. Med Rex har man sikkerhet for det meste. En liten bensinkanne i bilen, og man kan takle nesten alt...

moonbuggy

#550
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 22. november 2018, klokken 19:01
Skal skaffe meg en i3 94ah rex. Jeg antar at spillvarme fra rex motoren brukes til oppvarming av kupe og batteri? Noen som har erfaring med dette?
Så vidt jeg finner ut, så brukes ikke spillvarme fra rex motoren til oppvarming av kupe. Bare indirekte gjennom batteriet.
Nå legger mange vekt på at Rex ikke har varmepumpe, og at det skulle utgjøre så stor forskjell. Det de fleste ikke vet, er at varmepumpen i BEV kuttes helt ut ved -10, og virker ellers slett ikke særlig effektivt i kuldegrader. Kort og godt, denne varmepumpen er slett ikke et genialt bidrag en kald vinter.
I beste fall leverer den varme 1:2 ved 10 plussgrader, og deretter faller det fort.
Starter man opp i en kald bil, så varmes bilen automatisk av 5kw varmetrådene i før varmepumpen etterhvert hjelper til, over -10....

Egil Fonn

Varmepumpe utgjør ikke så mange km på rekkevidde nei.  Er det kaldere en -10 stenges varmepumpen ned ja. En fordel uten varmepumpe er stillegående oppvarming av bil (0 utvendig støy :-)
Litt merkelig om BMW ar designet bilen slik at spillvarme fra rex motoren ikke benyttes til kupe/batteri varming. Har erfart at BEV versjonen benytter spillvarme fra el motor og batteri til oppvarming av kupe. Kommer tilbake med oppdatering på dette når jeg har fått testa rexén i skikkelig kulde.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

moonbuggy

#552
Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 27. november 2018, klokken 07:06

Litt merkelig om BMW ar designet bilen slik at spillvarme fra rex motoren ikke benyttes til kupe/batteri varming. Har erfart at BEV versjonen benytter spillvarme fra el motor og batteri til oppvarming av kupe. Kommer tilbake med oppdatering på dette når jeg har fått testa rexén i skikkelig kulde.
Jeg stusser litt over akkurat det. Jeg antok at både BEV og REX har to helt adskilte systemer for cooling. HV batteri/og cabin(heating/cooling) og et annet som forsyner EME, REME, KLE og Electrical Motor samt Rex.
HV batteri og cabin systemet har spesial coolant og rommer 1.6 liter væske.
Det andre systemet bruker vanlig coolant og rommer h.h.v. 4.5 liter BEV og 8.3 liter Irex. I det siste systemet er noen av enhetene seriekoblet, og andre parallellkoblet etter forbruk, og styrt gjennom følere.
Rex f.eks. kjører internt inntil temperatur når 85 grader...

Egil Fonn


https://www.youtube.com/watch?v=US6N5FOySx0
Etter å ha studert denne video snutten er jeg ikke i tvil om at Rex leverer varme til batteriet.  Etter få minutter rex drift øker epower fra 1-5 barer mens batteri% ligger stabilt på 5%.  Ute temp skriver han er -21 grader C. Dette er i Canada og der er rex programmert til oppstart først når batteriet kommer under 7%. I Europa kan rex startes fra 70% soc. Dette lover godt. Da kan rex brukes til varming av kaldt batteri før ankomst hurtiglader :-)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

#554
Må arrestere meg selv litt her. Etter nærmere ettertanke er lav epower i denne videoen kombinasjon av lav batteri temp, lav batteri % og lav temperatur i nyoppstartet rex motor. Etterhvert som rex motor blir driftsvarm øker samlet tilgjengelig epower.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA