Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

ganton

Interessant. Mye detaljer her og dermed litt vanskelig å henge med. Fint om en av dere kunne oppsummere konklusjonen til slutt :-)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

LMOR

#421
Sitat fra: ganton på mandag 18. januar 2016, klokken 09:50
Interessant. Mye detaljer her og dermed litt vanskelig å henge med. Fint om en av dere kunne oppsummere konklusjonen til slutt :-)
Utover variasjoner over tema, og at en avhengig av strømstyrke kan sette avreisetid mindre enn 3 timer før, så gjelder det som står referert til i #1 her i denne tråden...

Vi er i ferd med å konkludere at programmene fungerer likt på 6-32A, bare "effektiviteten" som en anderledes.
Så har det vist seg både på 12 og 32A at bilen selv velger å varme batteriet litt som det måtte passe, som f.eks. ved lading, etter at kupeen er blitt varm osv. Og jeg mener at bilen selv starter oppvarming av batteriet hvis det blir for kaldt uansett, eller kjøling hvis det blir for varmt. Det har vi ikke fått dokumentert, men det er egentlig mindre viktig.

Men sikrest/best uansett strømstyrke er å sette på avreisetid kvelden før, og aller helst la det stå på fast. Det har vært rådet fra #1 og er det fremdeles.

På 12A, og sannsynligvis på 32A er det også bedre å sette på avreisetid i stedet for direkte/umiddelbar varming av kupeen hvis du har mer enn ca 10min til du skal dra, men det er litt mer "styr". Hvis du har mindre enn ca 10min på 12A og ca 5min på 32A, så er direkte varming best, fordi det er mest behagelig og du sparer mest strøm på å varme kupeen fremfor batteriet


Men... et spesialtilfelle er hvis du skal dra "rett" til en hurtiglader. Da er nok det å sette avreisetid best uansett, fordi det programmet prioriterer oppvarming av batteriet. Da ville jeg også lagt inn noen kraftige "rykk" på vei til ladestasjonen, kraftig regenerering, kraftig aksellerasjon, regenerering, aksellerasjon osv. Da vil temperaturen i batteriet være betydelig varmere når du kommer frem  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pkhamre

I går rundt 17:00 hadde bilen ca. 25% batteri når jeg parkerte den ute i ca. -15C. Plugget den inn i 16A og satt avreisetid til 21:00 med klimatisering. Da jeg 21:00 satt meg i bilen var det -13.5C ute, og batteriet sto på +2C og ladet til ca. 68%. Er det normalt/forventet? Tenker på temperatur, ikke % ladet.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 18. januar 2016, klokken 09:06
Da venter vi på en siste måling fra Sungrazer før en kan si med sikkerhet at oppvarming av batteriet også prioriteres anderledes ved avreisetid satt, enn ved direkte varming, på 32A.
Jeg venter mest på at Sungrazer skal finne et sted til bilen som er varmere enn -10 grader, jeg. Da vil varmepumpa starte, og det utgjør helt andre resultater (som hos meg, hvor garasjen holder seg rett under 0, uansett utetemperatur).

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 18. januar 2016, klokken 10:54
Sitat fra: LMOR på mandag 18. januar 2016, klokken 09:06
Da venter vi på en siste måling fra Sungrazer før en kan si med sikkerhet at oppvarming av batteriet også prioriteres anderledes ved avreisetid satt, enn ved direkte varming, på 32A.
Jeg venter mest på at Sungrazer skal finne et sted til bilen som er varmere enn -10 grader, jeg. Da vil varmepumpa starte, og det utgjør helt andre resultater (som hos meg, hvor garasjen holder seg rett under 0, uansett utetemperatur).
Men det vil jo også gi helt andre resultater på 12A. Varmepumpen er ikke aktiv bare på 32A. Så langt har vi ikke funnet noe som virker andreledes på 32A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: pkhamre på mandag 18. januar 2016, klokken 10:49
I går rundt 17:00 hadde bilen ca. 25% batteri når jeg parkerte den ute i ca. -15C. Plugget den inn i 16A og satt avreisetid til 21:00 med klimatisering. Da jeg 21:00 satt meg i bilen var det -13.5C ute, og batteriet sto på +2C og ladet til ca. 68%. Er det normalt/forventet? Tenker på temperatur, ikke % ladet.
Det høres vel greit ut. Nå sjekket du jo ikke batteriet 17:00?, men du får maks ca 11kWh effektivt inn på den tiden, og du ladet ca 9kWh. I tillegg prøvde den både å varme batteri og kupe. Jeg la ut prioriteringene bilen jobbet etter for noen dager siden, og det å lade batteriet er prioritet 1.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Sitat fra: LMOR på torsdag 14. januar 2016, klokken 23:29

De færreste er enige? Spennende. Da ser jeg virkelig frem til disse målingene.
Jeg prøver å få frem nettopp det at det ikke spiller noen stor rolle om batteriet er +1 eller +10 grader ift hvor varm kupeen er.
Jeg skal klare å varme opp batteriet 20 grader i løpet av en halvtime uten noen problem, for det er en passiv oppvarming fra batteri og motor. Men i -18 og "rolig" kjøring får du ikke den effekten.
Denne tråden handler om preconditioning og hvordan den fungerer.
Hva mener du de fleste er uenig om?
Hva mener du vi ikke vet?
Jeg har kun fått med meg:

1. bromm mener at gass/veske systemet er med å varme batteriet. Er det noen andre som tror det nå? (det er varmekablene som lader mitt batteri på 30 minutt, og det har det vært hver natt i snart 2 år, og det er kun med setevarmeopsjon (varmekabler) at du kan forvarme batteriene)
2A. bromm mener at batteriet varmes med å sku på varmen direkte fra appen. Bør bekreftes/avkreftes, men vi har gjort det tidligere i tråden også.
2B. bromm mener det fungerer anderledes og bedre på 32A. Bør bekreftes/avkreftes.

Men ingen av disse punktene er avgjørende ift hvordan preconditioning fungerer og effekten av den?

Jeg er vel av de som er uenig med deg om effekten av kaldt batteri hvis jeg forstår deg rett.
Etter min oppfattning vil det bety svært mye for rekkevidden om batteriet er 20, 10, 1 eller -20 grader.
Forbruket i -20 og godt varmet kupe og dårlig varmet batteri henger ikke på greip.
Jeg får snitt-forbruk på 30kW/100km med pen kjøring og knapt varming av kupe.
Hva annet enn et kaldt og håpløst inneffektivt batteri kan forårsake det?
Jeg misstenker også at temperaturmålingen vi får "juger" i den forstand at den viser temperaturen midt inni batterimodulen mens alt utenfor er gradvis kaldere. Det vil i det minste kunne forklare det alt for høye forbruket.
Mellom 10 og 20 km reduseres forbruket gradvis og rekkevidden øker. Jeg sliter med å se hva annet enn batteriets temperatur som forårsaker dette og "stjeler" 10 - 30 km før forbruket stabiliserer seg på litt under 20kW/100km. Det minner meg også på å ta det med ro på virkelig kalde dager. Dersom temperaturmålingen ikke er veldig mye bedre enn det vi ser så er faren stor for skader på kalde celler når man gir for mye gass.

bromm

Du bør lese mitt innlegg #366 på side 25, Beckern (hvis du ikke allerede har lest det) - link: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20195.msg444417.html#msg444417 Der prøvde jeg å forklare dette med at "avlest batteritemp" ikke er så veldig relevant, annet enn en slags indikator, og at reelt forbruk (som en følge av forvarmingen) er mye viktigere

Det hagler med innlegg i denne tråden (flere ganger i timen, til tider), så det er ikke mulig for alle og få med seg alt (jeg sliter selv også). Målinger og observasjoner er veldig bra (no offense, LMOR) - men denne tråden er så massiv at det rett-og-slett er vanskelig å følge utviklingen i den. De foreløpige konklusjonene som jeg kan se, viser at det alltid hjelper med forvarming og at det fungerer bedre jo større ladeuttaket er (relativt sett ift. tidsforbruk). Jeg har selv sett at 15-20 minutt med app-forvarming på 32A har en betydelig effekt på forbruket i skikkelig vinterkulde. Så nå håper jeg at Ferry kan få målt temp på inlet/outlet-sløyfene til batteripakken slik at vi en gang for alle kan få et endelig svar om at batteripakken blir varmet via dette systemet. Jeg håper også at Sungrazer (som har graf-målingsmuligheter og 32A) kan få tatt målinger av sin bil ved temperatur varmere enn -10 grader (hvor varmepumpen opererer). 

Sungrazer

Sitat fra: bromm på mandag 18. januar 2016, klokken 10:54
Sitat fra: LMOR på mandag 18. januar 2016, klokken 09:06
Da venter vi på en siste måling fra Sungrazer før en kan si med sikkerhet at oppvarming av batteriet også prioriteres anderledes ved avreisetid satt, enn ved direkte varming, på 32A.
Jeg venter mest på at Sungrazer skal finne et sted til bilen som er varmere enn -10 grader, jeg. Da vil varmepumpa starte, og det utgjør helt andre resultater (som hos meg, hvor garasjen holder seg rett under 0, uansett utetemperatur).

Får vente til det blir mildere, men fortsatt frost så kan jeg teste det også. Kan nevne at i morges var batteritemperaturen +10 grader, selv etter forhåndsinnstillt avreisetid og forvarming av kupé mer enn tre timer før avreise.

Det ser rett og slett ikke ut som om bilen varmer batteriet mer enn +10 grader i de temperaturene som vi har nå. (-16,5C i morges).
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

LMOR

Sitat fra: Beckern på mandag 18. januar 2016, klokken 12:26
Jeg er vel av de som er uenig med deg om effekten av kaldt batteri hvis jeg forstår deg rett.
Etter min oppfattning vil det bety svært mye for rekkevidden om batteriet er 20, 10, 1 eller -20 grader.
---
Dersom temperaturmålingen ikke er veldig mye bedre enn det vi ser så er faren stor for skader på kalde celler når man gir for mye gass.
Vi er ikke uenige om at det betyr mye, jeg prøvde bare å vise at 0,65kWh tilført kupevarme har større effekt enn 0,65kWh tilført batterivarme på korte turer.
Spørsmålet er om ikke bilen selv varmer batteriet før det blir -20, og hvis det er for kaldt så blir ytelsen redusert for å ikke gjøre skade.
Ellers mener ikke jeg at vi skal varme enten eller, men både og, slik det stod i oppsummeringen over.
Og uansett er det ikke jeg eller du som bestemmer dette, bilen gjør en prioritering selv, og vi trenger bare vite hva vi kan hjelpe til med? Og for de som måtte være i tvil; det er enklest å holde alt varmt med 32A. Jeg har ikke hevdet noe annet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på mandag 18. januar 2016, klokken 13:11
Det ser rett og slett ikke ut som om bilen varmer batteriet mer enn +10 grader i de temperaturene som vi har nå. (-16,5C i morges).
Bilen varmer aldri batteriet til mer enn +10 uansett hvor kaldt eller varmt det er. Det er noe som moonbuggy sier mange av oss kunne tenkt oss en endring på. En "norsk" knapp, i stedet for en "USA" fokusert kjøling.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 18. januar 2016, klokken 13:04
reelt forbruk (som en følge av forvarmingen) er mye viktigere
...
men denne tråden er så massiv at det rett-og-slett er vanskelig å følge utviklingen i den.
Hvis vi nå bare kunne sagt oss enige i rådene om hvordan en beste varmer bilen, og at 32A er raskest, så hadde det ikke blitt flere målinger.
Det er marginale forskjeller mellom det som står i #1 og det som står i #421
Ingen trenger da å bry seg om batteritemperatur, og sikkert derfor en ikke har tilgang til den heller.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 18. januar 2016, klokken 13:15
Og for de som måtte være i tvil; det er enklest å holde alt varmt med 32A. Jeg har ikke hevdet noe annet.
Vel, du forsøkte vel å antyde noe annet i #237 (s16), da - når jeg (i #236), skrev at det blir fart på batterivarming med 32A:
Sitat fra: LMOR på torsdag 07. januar 2016, klokken 15:58
Det er det dessverre ingen som har rapportert bromm, du finner mange kurver i andre land også som viser at det ikke skjer på 32A.

Det motsatte er nok tilfelle, da en med standard kladd normalt trekker strømmen gjennom batteriet, mens en på 32A normalt (alltid har du sagt) trekker strømmen direkte fra nettet.

LMOR

#433
Sitat fra: bromm på mandag 18. januar 2016, klokken 13:43
Sitat fra: LMOR på mandag 18. januar 2016, klokken 13:15
Og for de som måtte være i tvil; det er enklest å holde alt varmt med 32A. Jeg har ikke hevdet noe annet.
Vel, du forsøkte vel å antyde noe annet i #237 (s16), da - når jeg (i #236), skrev at det blir fart på batterivarming med 32A:
Sitat fra: LMOR på torsdag 07. januar 2016, klokken 15:58
Det er det dessverre ingen som har rapportert bromm, du finner mange kurver i andre land også som viser at det ikke skjer på 32A.

Det motsatte er nok tilfelle, da en med standard kladd normalt trekker strømmen gjennom batteriet, mens en på 32A normalt (alltid har du sagt) trekker strømmen direkte fra nettet.
OK, bromm, det var feil/sleivete, og det startet jeg jo Svar #414 med å si (på en litt sleivete måte).
Men igjen, det fungerer ikke annerledes enn ved 32A, bare raskere. Så vi har funnet ut noe nytt takket være deg bromm (og litt meg og andre som har brukt mye tid på å dokumentere det du observerte).
Men jeg har også vist, at hvis bilen trekker strøm fra batteriet og må lades, så varmes batteriene først i noen tilfeller, så jeg hadde også delvis rett  :) (se Svar #365, selv om dette ikke er normalen lengre, slik det var for et år siden)
Men det endrer ikke på rådene, at det i de alle fleste tilfellene svarer seg å sette avreisetid, også på 32A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Sitat fra: bromm på mandag 18. januar 2016, klokken 13:04
Du bør lese mitt innlegg #366 på side 25, Beckern (hvis du ikke allerede har lest det) - link: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20195.msg444417.html#msg444417 Der prøvde jeg å forklare dette med at "avlest batteritemp" ikke er så veldig relevant, annet enn en slags indikator, og at reelt forbruk (som en følge av forvarmingen) er mye viktigere
Jeg glemte å nevne at jeg er uenig med deg også. I enda større grad.
Det vi er enige om er at vi ikke vet nok om batteritemperatur.
Varming av batteriet betyr ganske mye. Jeg har sett hva kulde gjør med Li batterier og maksstrømmen men værre, jeg har sett hva det gjør med spenningen over cellene når man trekker for mye strøm. Det er ikke pent.

Varming av kupe er det det er men viktigst er det ikke. Men som Sungazer viser så er det jo en udokumentert forvarming av batteri også når man bare varmer kupe så du får jo i pose og sekk der også.

Som moonbuggy er jeg av den oppfatning at batteriet burde vert varmere ved avgang.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA