Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

Rabiat22

Tusen Takk :)

Sitat fra: Beckern på mandag 11. januar 2016, klokken 08:38
Sitat fra: Klykken på mandag 11. januar 2016, klokken 06:53
Man må inn i servicemenyen. Står fremgangsmåte i en av trådene i dette forumet. Bruk søkefunksjonen. :)

Og skulle du finne på å prøve den "fantastiske" søkefunksjonen så på pass på følgende:
- Bruk menyvalget søk, ikke søkefeltet øverst til høyre. Det kan ikke filtrere på grupper og gir noen tusen treff.
I søkesiden må du se etter en + under søkekriterier med en sjekkboks der det står: Velg en seksjon du vil søke i, eller velg alle. Kryss bort "alle" utvid ved å trykke pluss og velg "BMW i".
Så går du i søkefeltet og skriver "service meny" eller "service menu".
Søk for all del ikke på det du engentlig søker "Servicemeny" for det ordet er ikke i bruk i noen av de relevante trådene.
Deretter scroller du forbi alle gruppealternativene og trykker søk.
Da bør emnet skult service meny komme opp som treff 6 eller deromkring.
Dropp hele førsteposten ettersom det meste er feil.
Les litt mellom linjene eller søk andre trårder med lite relaterte emner og du finner omtrent ut hvilke knapper det er du skal trykke og holde eller på annen måte betjene.
Det er så enkelt atte.   ;)

Eller du kan klikke på denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17080.0.html
som jeg vet at også Klykken har linket til andre steder.

02jan

Da har jeg tatt ny test på lading på LOW i middels kulde.

Min konklusjon, er at lading på low i kulde, ikke gir temperert batteri.
Jeg kommer heretter lade på REDUSERT eller mer effekt.

Temp ute siste døgn :konstant -16 til -17 grader.  Parkerte i går kl:18:00 , med 15% bat.kap. Starttid satt til 10:00, inkludert klimatisering.

Resultat kl. 10:00 ladet opp til 87%, varm kupe, maxkap viser nå 17,5 kw.
Utetemp vises i meny på - 16.7, batteritemperatur viser -9 grader.



Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Så lenge i hvert fall noen sender meg meldinger om at de liker grafene, så legger jeg ut en interessant for i dag. Som kanskje noen fikk med seg, hadde jeg problemer med ladeluken i forgårs, slik at forvarming ikke ble kjørt i går.

Derfor er denne grafen spesielt interessant. Det var -11 grader i natt, og batteriet var garantert -11 etter å ha stått uten forvarming i 48 timer.

Første trekk til varmekablene står nå på i 1 time, mot normalt i 30min. Det neste småladingene/trekkene etterfølges at det karakteristiske varmekabeltrekket, for å holde batteriet på +10. Kupevarming stod ikke på. Resultatet er altså fra -11 til +10 på 1 time + litt ekstra/vedlikehold.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sungrazer

Sitat fra: LMOR på søndag 17. januar 2016, klokken 10:34
Første trekk til varmekablene står nå på i 1 time, mot normalt i 30min. Det neste småladingene/trekkene etterfølges at det karakteristiske varmekabeltrekket, for å holde batteriet på +10. Kupevarming stod ikke på. Resultatet er altså fra -11 til +10 på 1 time + litt ekstra/vedlikehold.

Og dette er ved bruk av ladekladden, ikke veggboks på 16A eller 32A?
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på søndag 17. januar 2016, klokken 10:48
Sitat fra: LMOR på søndag 17. januar 2016, klokken 10:34
Første trekk til varmekablene står nå på i 1 time, mot normalt i 30min. Det neste småladingene/trekkene etterfølges at det karakteristiske varmekabeltrekket, for å holde batteriet på +10. Kupevarming stod ikke på. Resultatet er altså fra -11 til +10 på 1 time + litt ekstra/vedlikehold.
Og dette er ved bruk av ladekladden, ikke veggboks på 16A eller 32A?
Ja dette er standardkladd, har aldri opplevd å ikke ha +10 og varm bil. Siden prosessen starter 3 timer før, så burde det teoretisk være mulig å øke temperaturen med ca 35 grader, i hvert fall ned til 9A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: 02jan på søndag 17. januar 2016, klokken 10:30
Da har jeg tatt ny test på lading på LOW i middels kulde.

Min konklusjon, er at lading på low i kulde, ikke gir temperert batteri.
Jeg kommer heretter lade på REDUSERT eller mer effekt.

Temp ute siste døgn :konstant -16 til -17 grader.  Parkerte i går kl:18:00 , med 15% bat.kap. Starttid satt til 10:00, inkludert klimatisering.

Resultat kl. 10:00 ladet opp til 87%, varm kupe, maxkap viser nå 17,5 kw.
Utetemp vises i meny på - 16.7, batteritemperatur viser -9 grader.
Jeg satt på en test på 6A nå, men det er nok over grensen å lade 85% + varme opp bil og batteri på 16 timer i kaldt vær. Det burde ikke være noen overraskelse? Du kan maks få ut 21kWh på 16 timer, og du har mye tap i kaldt vær.
Men at batterivarming ikke følger samme program, har jeg vanskelig for å tro.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Den siste forstod jeg ikke.

Det jeg ser av grafen, er hvis jeg antar at din bil var 100% ladet, så bruker forvarmingen ca 1kwt + - 1 time + noen minutter med topper opp mot 2kwt.

Ladingen jeg har satt på ligger på rundt 1kwt. Bilen vet at den skal ut å kjøre kl. 10:00. For meg ser det ut til at den bruker nesten  all strøm til å lade batteri,for å oppnå 100 . Selv om 100 ikke er før kl. 13:00.
Hvis kaldt batteri skader mer en klimatisert, vil jeg heller ha 60% kap og +9 på batteri , en 85% og -9.  Da hadde jeg hatt mulighet til å sette den til høyre ladestyrke, hvis behovet for høyere % ved start.

Går usannsynlig tregt med både ac og DC lading med disse temperaturer. Etter 1,5 time kjøring i går . Brukte jeg like lang tid å få 3kwt DC , som 10kw DC med temperert batteri.

Hvis det er slik at bruker skal kunne alt om strøm for å bruke bil, så burde det i minste vært en temperaturmåler ,slik at det var mulig å lære/forstå. Det er jo så mye ding ding lyder på nye biler, som betyr lite for min del.

Ligger i ryggmargen min å redusere strømuttaket i kulde, da det nå allerede går Max på diverse andre kurser i skapet.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Sungrazer

#397
Gjorde nettopp en test. Bilen har ikke vært i bruk siden fredag ettermiddag, og har stått med 32A L2 lading siden. SoC er 100%.

Før appforvarming (kun kupévarme)
11:05 utetemperatur -13,5C
11:05 batteritemperatur -10C
11:05 SoC 100%
11:05 Rekkevidde 90 km

Etter 20 minutter appforvarming (kun kupévarme)
11:25 utetemperatur -13,5C
11:25 batteritemperatur -6C
11:25 SoC 100%
11:25 Rekkevidde 90 km
Totalt energiforbruk 1,827 kWh

Etter ytterlige 25 minutter appforvarming (kun kupévarme)
11:50 utetemperatur -12,5C
11:50 batteritemperatur 0C
11:50 SoC 100%
11:50 Rekkevidde 91 km
Totalt energiforbruk 3,023 kWh

Etter en time appforvarming (kun kupévarme)
12:05 utetemperatur -12,5C
12:05 batteritemperatur +3C
12:05 SoC 100%
12:05 Rekkevidde 92 km
Totalt energiforbruk 3,461kWh

Avsluttet test av appforvarming (kun kupévarme)
12:19 utetemperatur -12,1C
12:19 batteritemperatur +6C
12:19 SoC 100%
12:19 Rekkevidde 93 km
Totalt energiforbruk 3,646kWh

Hører ikke et pip fra varmepumpe.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

bromm

Sitat fra: Sungrazer på søndag 17. januar 2016, klokken 11:45
Hører ikke et pip fra varmepumpe.
Nei, den skal ikke kunne gå under -10 grader heller - står flere plasser i pdf'en, her er utdrag fra side 43:

LMOR

Sitat fra: 02jan på søndag 17. januar 2016, klokken 11:27
Den siste forstod jeg ikke.
... vil jeg heller ha 60% kap og +9 på batteri , en 85% og -9... 
Poenget er at 3 timers forvarming, og valg av 1000W varmetråder er laget for at det skal fungere likt fra 6A til 32A, men selvfølgelig da forutsatt at du ikke trenger lading de 3 timene, slik du trengte.

Men regnestykket ditt må være feil. 25% forskjell utgjør ca 5kWh, og det kreves bare ca 1,5kWh å heve temperaturen i batteriet fra -9 to +9, så hadde det vært nok kapasitet, burde det gått.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på søndag 17. januar 2016, klokken 11:45
Gjorde nettopp en test. Bilen har ikke vært i bruk siden fredag ettermiddag, og har stått med 32A L2 lading siden. SoC er 100%.
Flott test!
Du får en indirekte varme ved å holde liv i bilen så lenge, akkurat som jeg får med 12A, men ikke er direkte varming av batteriene, fordi det på mindre enn 1 time med 32A, ikke burde være noe problem å varme opp batteriene til +10 samtidig som du varmer kupeen.

Fint hvis du klarer en tilsvarende test med å sette avreise f.eks 45min frem i tid. Da burde batteriet være +10 og kupeen varm.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sungrazer

#401
Sitat fra: LMOR på søndag 17. januar 2016, klokken 12:48
Flott test!
Du får en indirekte varme ved å holde liv i bilen så lenge, akkurat som jeg får med 12A, men ikke er direkte varming av batteriene, fordi det på mindre enn 1 time med 32A, ikke burde være noe problem å varme opp batteriene til +10 samtidig som du varmer kupeen.

Bilen var låst hele tiden, og jeg var ikke i nærheten av bilen, med unntak av de gangene jeg hoppet inn i bilen for å lese av SoC, temperatur og rekkevidde. Så i praksis så var bilen i "dvale" bortsett fra at den gjorde klimatisering av kupé. Om kupévarme påvirker batteritemperatur så mye så ligger føleren veldig nært inntil kupé, og vil ikke avspeile reell batteritemperatur. Så teite tror jeg ikke BMW ingniørene er. Hvis helsen av batteriene er avhengig av batteritemperatur så tar de nok temperaturen dypere inne i batteriene, hvor kupé eller utsidetemperatur ikke har direkte påvirkning.

Det undrer meg litt at batteritemperaturen bare var -10 C, selv om bilen har stått i mer enn 36 timer i under -10 inne i en garasje. Det er nesten som om den ikke viser absolutt temperatur når det er så kaldt, men rett og slett en grenseverdi (spekulasjon).

Om kupévarme påvirker batteritemperaturen må temperaturføleren ligge veldig knotete til i forhold til kupé

Sitat fra: LMOR på søndag 17. januar 2016, klokken 12:48
Fint hvis du klarer en tilsvarende test med å sette avreise f.eks 45min frem i tid. Da burde batteriet være +10 og kupeen varm.

Kan forsøke senere, om batteritemperatur viser -10 grader.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

LMOR

Tror kanskje denne testen vil fungere bedre, og den bør fungere uten at batteriet er kaldere enn +5, men jo kaldere jo bedre.

-10 minutt med kupevarme fra appen
-sette avgangstid 20 minutt frem i tid, men måle batteritemp etter 10 minutt.

Men de to målingene bør starte på samme batteritemp og samme omgivelsestemp.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#403
Her er en kurve på 6A (low)

Start utetemp: -8
% ladet: 94%
Batteritemp: +5

Etter 3 timer:
Utetemp: -7
% ladet: 100%
Batteritemp: +10

Kupeen har enda ikke blitt varmet, fordi avgangstid var satt til 15:00, så det bør det være tid til, men det var ikke så viktig i denne testen.

Kan ikke se at det fungerer forskjellig fra 12A, bare at du selvfølgelig totalt sett må ha nok tid til å lade og varme, og det blir bedre med 12A og selvfølgelig enda bedre med 32A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på søndag 17. januar 2016, klokken 11:45
Avsluttet test av appforvarming (kun kupévarme)
12:19
Hvordan fikk du forresten forvarmingen til å vare 1 time?
Var det bare det det ble?
Eller krysset du av i bilen hver gang du sjekket temperaturen?

Før vi kan si noe sikkert, må vi ha tilsvarende målinger på 12A med ny software. Kurvene dine fra dagen etter du byttet software tydet på at programmet er noe endret, så vi må finne ut hva endringen egentlig er, og om det er forskjell på 12A og 32A. (i tillegg til forskjell med avreisetid vs direkte varming)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA