Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

Sungrazer

#405
Sitat fra: LMOR på søndag 17. januar 2016, klokken 14:20
Hvordan fikk du forresten forvarmingen til å vare 1 time?
Var det bare det det ble?
Eller krysset du av i bilen hver gang du sjekket temperaturen?

Nei, holdt inne tripteller, trykket start, leste av temperatur og de andre parameterene og trykket start igjen slik at bilen gikk i dvale. Det kan være at avlesningene jeg gjorde etter 20 minutter har fortsatt forvarmingen av kupé fordi bilen ble låst opp igjen flere ganger.

Sitat fra: LMOR på søndag 17. januar 2016, klokken 14:20
Før vi kan si noe sikkert, må vi ha tilsvarende målinger på 12A med ny software. Kurvene dine fra dagen etter du byttet software tydet på at programmet er noe endret, så vi må finne ut hva endringen egentlig er, og om det er forskjell på 12A og 32A. (i tillegg til forskjell med avreisetid vs direkte varming)

Så fremst jeg har tilsvarende forhold i ettermiddag kan jeg utføre samme test, men med 12A ladekladd. Usikker på om jeg får målt strømforbruket. Jeg har en portabel sak som egentlig bare tåler 2500W dvs. 10A.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

02jan

Ang 60% regnestykke var det kun som eksempel, for å illustrere.

Men nå har jeg vært ute å kjørt siden starttid kl. 10:00. Dvs jeg fortsatte å lade med redusert til kl. 12:00 inkludert ny klimatisering (varm kupe). Nå 87%, -5 grader i batteri.

Kjørte rolig tur ca 15 km, parkert, skitur, ny klimatisering ved hjemreise (uten ladetilkobling), måler så batteritemperatur etter ca 30 km, snittemperatur kjøring+parkering -15.   

Forstår veldig godt hvorfor forskjellig ladehastighet ved omtrent samme SoC , iskaldt vær. Noen ganger starter jeg fra oppvarmet garasje andre ganger ikke. 1 time kjøring ,med kalde batterier blir ikke akkurat temperert underveis.

Forstår også at det genererer mer varme ved lading på høyere effekt, har ikke mulighet til å få 20 amper kurs eller høyere , uten betydelige investeringer ( nytt sikringskapet, graving + søknad. Ser ut til at jeg må passe på at bilen er 100% ladet, før 3 timers intervallet starter hvis jeg skal få til å tempererte med 16 amp kurs (8-11 amp lading).

Legger ved bilde fra sjekkene jeg tok idag.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på søndag 17. januar 2016, klokken 14:30
Usikker på om jeg får målt strømforbruket. Jeg har en portabel sak som egentlig bare tåler 2500W dvs. 10A.
Strømforbruket er ikke så viktig, mer temperaturene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sungrazer

Testet på nytt nå, med standard ladekladd max ladestyrke (dvs. 12A):

Før appforvarming (kun kupévarme)
18:50 utetemperatur -14,5C
18:50 batteritemperatur -1C
18:50 SoC 100%
18:50 Rekkevidde 91 km

Etter 20 minutter appforvarming (kun kupévarme)
19:10 utetemperatur -15,5C
19:10 batteritemperatur -2C
19:10 SoC 98%
19:10 Rekkevidde 87 km

Totalt energiforbruk var desverre ikke mulig å måle.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

LMOR

#410
Jeg prøver også en test nå, men bilen varmer ikke. Var din bil varm når du sjekket. Det er litt merkelig at Rekkevidden ikke har gått opp. Det blir av og til litt rot hvis en testet mye uten å kjøre bilen.
Antar at bilen var varm, og i så fall trenger vi 2 målinger til for å konkludere:

- samme test på 12A når batteriet er kaldere enn -10
- samme test på 32A når batteriet er varmere enn +5

+ at du må teste avreisetid på 32A med ca -10 på batteriet. Det å holde kupeen varm i 90minutt for å få batteriet varmt, er relativt kostbart, hvis du kan få det samme til på 20-40min.

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sungrazer

Sitat fra: LMOR på søndag 17. januar 2016, klokken 19:35
Jeg prøver også en test nå, men bilen varmer ikke. Var din bil varm når du sjekket.

Bilen var iskald. Har ikke kjørt bilen en cm i dag.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

moonbuggy

LMOR:
1.6 kwt for å varme batteriet fra -10 til pluss 10 virker for meg lavt. Det gir batteriet bare 1/2 parten av den varmekoeffesienten jeg regnet med.

Men, man kan ikke argumentere mot avleste fakta, så "so be it".

Det er en stor svakhet for oss i Norge at BMW ikke lar batteriet forvarmes høyere enn 10 grader kalde vinterdager. Den kunne gjerne vært løftet til 20 grader.

Personlig tror jeg dette er en safeguard for andre strøk, hvor man har lave nattetemperaturer og høye dagtemperaturer, samt andre worst case scenarier som kan skape høye og skadelige batteritemperaturer.

Totalt unødvendig i disse dagers Norge. Jeg kikker etter i SW etter muligheter for å løfte forvarming til 20 grader.

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på søndag 17. januar 2016, klokken 19:52
Sitat fra: LMOR på søndag 17. januar 2016, klokken 19:35
Jeg prøver også en test nå, men bilen varmer ikke. Var din bil varm når du sjekket.
Bilen var iskald. Har ikke kjørt bilen en cm i dag.
Ja men etter testen på 12A, du hadde jo på kupevarme?

Men nå har jeg funnet forklaringen i testen min som pågår, kommer snart, som om din test varmet bilen eller ikke er ikke så viktig, heller ikke de 2 første testene.

Det vi trenger nå er siste testen på 32A, som går på avreisetid 45 min, og om batteriet blir varme fortere da.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#414
Nå blir bromm litt glad  8)

Her er det bare -8 nå, så det blir ikke helt det samme som Sungrazer sin test, men konklusjonen tror jeg holder vann uansett.

Startet med +3 grader på batteriet.

Satte på kupevarme via appen. Etter en stund fikk jeg tro på at dette kom til å vise noe nytt, fordi jeg har ikke helt hatt tro på at elektroner fra 32A oppfører seg annerledes enn de som kommer fra 12A, bare at det kommer flere på samme tid.

"Programmet" som begge følger ble tydeligere på 12A, og er altså som følger:
- Først varme kupeen opp
- Så hvis ingen kommer, så bruk tiden på å varme batteriet.

Etter perioden på grafen, som er omtrent like lang på Sungrazer sin test, men totaltforbruket litt mindre, så hadde ikke batteritemperaturen begynt å gå opp før ca i det grafen går litt ned, men sluttet på +10 grader, altså opp 7 grader. (min måling er hvert 6'te sekund, så dippene er når jeg åpner døren og sjekker temperaturen)


Så da blir det interessant å se om programmet på 32A ved satt avreisetid er omvendt, siden en da vet når sjåføren kommer og kan varme batteriet først.

(som nevnt over, så er dette en relativt lite økonomisk måte å varme batteriet, fordi vi da holder kupeen varm alt for lenge. Siden batteriet holder temperaturen bedre enn kupeen, så er det mest økonomisk å varme batteriet først)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sungrazer

#415
Sitat fra: LMOR på søndag 17. januar 2016, klokken 20:50
Sitat fra: Sungrazer på søndag 17. januar 2016, klokken 19:52
Sitat fra: LMOR på søndag 17. januar 2016, klokken 19:35
Jeg prøver også en test nå, men bilen varmer ikke. Var din bil varm når du sjekket.
Bilen var iskald. Har ikke kjørt bilen en cm i dag.
Ja men etter testen på 12A, du hadde jo på kupevarme?

Ah, sånn ja - jo, godt og varmt.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Sungrazer

#416
Ok,

Med 32A L2 ladeboksen koblet i satte jeg bilen på avreise 45 minutter frem i tid, uten forvarming av kabin

21:15 utetemperatur -14C
21:15 batteritemperatur -2C
21:15 SoC 100%
21:15 Rekkevidde 90 km

22:00 utetemperatur -14C
22:00 batteritemperatur +10C
22:00 SoC 100%
22:00 Rekkevidde 94 km

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

LMOR

Veldig bra! Men beklager at jeg ikke var presis nok. Du skulle krysset av for varming av kupeen for å være 100% sikker på forskjellen, men det er ikke vanskelig å se at det er mer enn nok kapasitet på 32A til å varme kupeen i tillegg på 45min.

Fint hvis du tar en slik måling en dag det passer, slik at det ikke er noen tvil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Her er en kurver 12A med avreisetid satt 45 minutt frem. Her er det både tydelig av batteriet varmes først, opp 5 grader, og at bilen selv mener ca 20 minutt er nok til å varme opp bilen.

Igjen vil dette være mer effektivt på 32A, men forhåpentligvis vil målingene vise at programmet er det samme.

Jeg kjører en test på 20min, for å se om det varmer batteriet, eller kun kupeen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#419
Bilen varmet batteriet også ved avreisetid 20min før på 12A (opp 3 grader), men da var kupeen allerede litt varm.
Det gjorde den som beskrevet i går ikke på oppvarming av kupeen direkte fra appen.

Naturlig nok vil en på 20 minutt på 32A normalt kunne klare å varme både batteriet og kupeen ved å sette avreisetid, fordi det er nok strøm tilgjengelig til det.
Dette er grunnen til at programmet starter 3 timer før avreise, slik at en uansett strømstyrke skal ha en mulighet for å varme både batteri og kupe.

Da venter vi på en siste måling fra Sungrazer før en kan si med sikkerhet at oppvarming av batteriet også prioriteres anderledes ved avreisetid satt, enn ved direkte varming, på 32A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA