Musk "About to end range anxiety"

Startet av KrW, søndag 15. mars 2015, klokken 16:20

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 17. mars 2015, klokken 11:15
Spekulerer litt mer jeg.

Hva om dem går i kompaniskap med typiske vei-hjelp-tilbydere (NAF/Viking/...)

Biler utstyres med et fett aggregat eller bare generator drevet bilens hovedmotor. Også diverse muligheter for lading. Gjerne høy effekt som 40-80kW.

• Type2
  • CCS
  • Chademo

Går man tom, så får man hjelp. Og er på vei videre etter 20-30 minutter etter at bilhjelpen kommer.

Veihjelp-biler må jo begynne å kunne tilby mer fornuftig hjelp til elbiler som får stans.

• Enten høy effekt onsite.
  • Eller sette igjen et aggregat som leveres tilbake på nærmeste bensinstasjon.

Alt dette OTA? Da blir jeg imponert  ;D
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Griffel

Sitat fra: boppus på tirsdag 17. mars 2015, klokken 10:08
Sitat fra: Griffel på tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:04
Mao. et stykke software som gir informasjon om ladepunkter, og som forteller deg hvilke du rekker fram til uten bekymring.

Mjo, men fortsatt mye ståhei med pressekonferanse for å fortelle at de har fikset navigeringen sin. Det bør være noe mer, eller annet.
Navigasjon opdatering med ladepunkt info, forbedret rekkevidde-kalkulasjon slik at du "vet" at du rekker dit, avtaler med kjeder om SC og 20kW ladepunkt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RaBalder

Sitat fra: fonberg på tirsdag 17. mars 2015, klokken 11:28
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 17. mars 2015, klokken 11:15
Spekulerer litt mer jeg.

Hva om dem går i kompaniskap med typiske vei-hjelp-tilbydere (NAF/Viking/...)

Biler utstyres med et fett aggregat eller bare generator drevet bilens hovedmotor. Også diverse muligheter for lading. Gjerne høy effekt som 40-80kW.

• Type2
  • CCS
  • Chademo

Går man tom, så får man hjelp. Og er på vei videre etter 20-30 minutter etter at bilhjelpen kommer.

Veihjelp-biler må jo begynne å kunne tilby mer fornuftig hjelp til elbiler som får stans.

• Enten høy effekt onsite.
  • Eller sette igjen et aggregat som leveres tilbake på nærmeste bensinstasjon.

Alt dette OTA? Da blir jeg imponert  ;D
Nei, den kommer neppe med ny firmware.....  ;D

Muffinman

Det virker ikke så fornuftig å fronte tilgjengelighet på 22KW ladepunkter all den tid bilen er avhengig av kostbar ettermontering for å utnytte over halvparten.

Busa

Alle bilene utstyres med et spesialhengerfeste for å terkke en 40kWh pakke på hjul, pakken er plassert på SC stasjonene, og retureres til en av disse etter bruk. Der står de på lading når det er ledig ;D
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

JO

Tesla kommer med en oppdatering som gir nøyaktig rekkevidde estimat og guider deg til ladepunkt som kan brukes.
Muligens kommer det og noe forbedring på rekkevidde gjennom noen optimaliseringer, men det er nok lite å hente her.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

joda

Sitat fra: JO på tirsdag 17. mars 2015, klokken 11:45
Tesla kommer med en oppdatering som gir nøyaktig rekkevidde estimat og guider deg til ladepunkt som kan brukes.
Muligens kommer det og noe forbedring på rekkevidde gjennom noen optimaliseringer, men det er nok lite å hente her.

Enig med deg :)

Tro nok det kommer noe nytt i navigasjonen ifbm bedre planlegging av reise og tilgang til ladepunkter underveis, samt noe optimalisering på strømstyringen til motor(ene) som forbedrer rekkevidden (noe)..

Ellers så kan det jo hente at de endelig er klar med Autopilot delen. (står jo nå at den er "snart tilgjengelig" på Design Studio, fra tidligere "kommer".)

En annen ting som sikkert kommer er mer info rundt er "Service" på bilene, Musk nevnte dette i intervju i Januar (Detroit bilmessen).
(Intervju kan ses her
https://www.youtube.com/watch?v=LTbQFdyizGQ og akkurat det med Service kommer ca 38 min ut i intervjuet..)

Han sa da at de ville kommer med ting som ville ta Service til et nytt nivå, og at det de kommer med har potensiale til å revolusjonere måten man opplever service på.

Under intervjuet så sa han at de ville komme med en annonsering rundt dette i løpet av en måned eller to... (og nå er det vel ca to måneder siden han sa dette..)

Så tror nok det garantert kommer mer en bare det med "rekkevidde angsten" i denne pressekonferansen.. ;)

Blir uansett spennende dette..!! :)
TMS 85D

Rødkleiv

Elon Musk er kul. Jeg anser meg som en fan. Men man må de disse uttalelsene i lys av at det er en amerikansk bilselger med sansen for gratis reklame som snakker (tweeter for å være korrekt).

Etter snart 20 år i et amerikansk selskap har jeg bullshitfilteret intakt. Det som kommer ut på andre siden etter å ha kvernet tweeten fra Musk, er en liten men sikkert kjekk funksjon knyttet til NAVI/ENERGY e.l som rulles ut til bilene. Jeg senker forventningene :-)

Tesla-man

Sitat fra: flux på tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:52
Sitat fra: Sofus på tirsdag 17. mars 2015, klokken 08:57
Sitat fra: Busa på tirsdag 17. mars 2015, klokken 07:43
Rekkevidde angst er noe som i hovedsak oppleves med el.bil, årsaken er jo ikke rekkevidde i seg selv, men snarere konsekvensene. Med en fosil bil kan man om man kjører tomt, haike tilnærmeste bensinstasjon, kjøpe en resevekanne og be om å få sitte på tilbake med noen som skal i riktig ettning.
Med litt flaks, kan man være igang igjen i løpet av under en time. Med el.bil, har man i dag ikke andre valg enn å tilkalle en biltransport.
Har stor tro på at det kommer en mulighet for å lade en Tesla som er i ferd med å gå tom fra en annen Tesla. Kanskje ikke nå, men en gang i fremtiden. Er du i ferd med å gå tom, kan du enkelt rapportere det ved å trykke på en knapp. Biler i nærheten eller på samme vei får opp en liten notification, og en som er villig til å hjelpe trykker på 'accept'.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

boppus

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:41
Det kommer nytt valg under fliken "driving".
Der kan man nå velge lavere HK for lenger rekkevidde, medium for middels, eller høy HK for mer effekt og kortere rekkevidde.
3-trinns valg.

Nix, det hjelper ikke.
Du bruker like mye energi (i jevn hastighet) uansett.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Tai

Sitat fra: boppus på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:51
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:41
Det kommer nytt valg under fliken "driving".
Der kan man nå velge lavere HK for lenger rekkevidde, medium for middels, eller høy HK for mer effekt og kortere rekkevidde.
3-trinns valg.

Nix, det hjelper ikke.
Du bruker like mye energi (i jevn hastighet) uansett.

Ja, men ved å sette en grense på HK/WH som kan trekkes ut gjøres det enklere å kontrollere. Når man kjører er det fryktelig lett å tråkke litt hardt på pedalen og hente ut mer fra batteriet enn nødvendig.

Men dette er ikke nok til å gjøre slutt på rekkevidde angsten...

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

weld77

Å gi full gass noen få ganger har ikke så mye å si for totalrekkevidden - å endre snitthastigheten fra 80 til 100 har mye mer å si på en langtur.

Jeg brukte 220Wh/km fra Tesla i Drammen til Oslo med noen ganske bra drag for å teste aksellerasjon. Fra Oslo til Strømstad brukte jeg ca 240Wh/km ved å kjøre i fartsgrensen på motorveien.

Sjøhyene

Poenget er at det er lite å hente på å begrense HK. Så lite at det nesten er neglisjerbart tenker jeg.
Mener jeg leste om noen som argumenterte for at den mest økonomiske måten å kjøre med elbil var å gi på maks fra stillestående hver gang man skal opp i fart. Forutsatt at man unngår hjulspinn så klart. Og opp til en viss ikke alt for høy fart. Man må også unngå å bruke regen, så myk kjøring når man er i riktig fart er viktig.
Grunnen til at det er sånn er elmotorens overlegne effektivitet. Ting man lærte for fossiler er ikke nødvendigvis gjeldende lenger :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

weld77

Mener å ha lest at ved økning av farten for så å bremse med regen så har man tapt ca 20% energi i tillegg til rullemotstad/luftmotstand. Så jevn fart er absolutt å anbefale.

erot

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:28
Poenget er at det er lite å hente på å begrense HK. Så lite at det nesten er neglisjerbart tenker jeg.
Mener jeg leste om noen som argumenterte for at den mest økonomiske måten å kjøre med elbil var å gi på maks fra stillestående hver gang man skal opp i fart. Forutsatt at man unngår hjulspinn så klart. Og opp til en viss ikke alt for høy fart. Man må også unngå å bruke regen, så myk kjøring når man er i riktig fart er viktig.
Grunnen til at det er sånn er elmotorens overlegne effektivitet. Ting man lærte for fossiler er ikke nødvendigvis gjeldende lenger :)

Dette stemmer nok i teorien, men dekkene gir mer friksjon mot asfalten ved større kraftoverføring og stjeler energi der. Regner med det beste i praksis er et kompromiss, dvs en bestemt, jevn og middels kraftig akselerasjon opp til farten du skal ha.

Som nevnt over, myk kjøring er viktig, men i en elbil trenger det altså ikke bety lett fot, men minst mulig fartsendring og mest mulig regen i stedet for brems, altså forutseende og våken kjøring. Fart stjeler uansett mest energi.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA