Musk "About to end range anxiety"

Startet av KrW, søndag 15. mars 2015, klokken 16:20

« forrige - neste »

mr_Utopia

Sitat fra: RaBalder på mandag 16. mars 2015, klokken 20:12
Rekkeviddeangst er en psykisk greie som sitter oppi huet til sjåføren. Og helt sikker i høyre forsete også dersom det sitter noen der. Mulig det er i høyre forsete rekkeviddeangsten er størst  ::)  ???  ;D

Dersom det hadde sittet en fet kontakt i trunk slik at man kunne koblet til et aggregat på 22 kW, så kunne man ladet mens man kjørte. 22kW konstant lading skulle kunne strekke kjøreturen ganske godt.

En fordel vinterstid er det jo at aggregatet avgir så mye varme at man sparer på kupevarmen fra batteriet  ;D

Lading mens man kjører lar seg jo ikke gjøre idag, så kanskje det er dette som fixes med firmware-oppdateringen  ;)

Litt googling gir dette resultat.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/Acp_tzero_DSC00467.jpg

Så løsningen er: HENGERFESTE og FW oppdatering på DRV_CHARG=1

AC Propulsion also produced a portable internal combustion powered generator mounted on a trailer known as the Long Ranger that could be towed behind the car and feed power to the batteries during travel. The trailer used a 500 cc Kawasaki engine with a 9.5 U.S. gallon (40 liter) fuel tank and achieved 30 to 35 mpg over at least 20,000 highway miles. It is rated at 20 kW DC output and can maintain 60 to 80 mph. Video footage of the backtracking feature, which allows drivers to easily back a trailer through a set of slalom cones.

Amoss

Sitat fra: Tuxedo på mandag 16. mars 2015, klokken 19:09
Også enig...men å inkalle til pressekonferanse for dette?

Sitter med samme følelse dersom det bare er en forbedring av nav'en det er snakk om. Men må ikke glemme teaseren Jerome slapp om den kommende softwaren når han var i Amsterdam nylig. Tror kanskje Elon glemte å legge til "og noe til" på slutten denne gangen. Forbedret NAV med integrert Superlader waypoints + "on-ramp to off-ramp" autopilot?
Model S 85D

JørundG

But the automaker's official announcement did not specify a cell form factor, and a Tesla spokesperson contacted by Automotive Engineering following the announcement would not elaborate.

The Panasonic cells purchased by Tesla are specifically designed for the automaker and feature a Tesla-patented vent system within the end cap.

Panasonic er deleier av Tesla.
I best: Mod Y Performace, Mod X og Cybertruck
2017-2020 X100D
2013-2017 SP85 (en periode verdens nordligste Tesla eier)

petersv

Var det ikke snakk om å øke effekten på superladerne? Begynner å bli lenge siden dog.

JørundG

Simplifying a cheap cell

But for the Model S, Tesla  redesigned what was already a relatively simple cell to be much less complex, and to have a much lower manufacturing cost--largely by removing expensive safety systems built into each individual cell.

When used as a laptop battery, each cells requires a safety mechanisms to prevent fires. But in a large, electronically-controlled, liquid-cooled battery pack like the one used in the Tesla Model S, having certain safety features on each cell would be redundant.

Det er altså ikke en standard 18650A celle i Tesla.
Jeg er fortsatt forsiktig optimist.
I best: Mod Y Performace, Mod X og Cybertruck
2017-2020 X100D
2013-2017 SP85 (en periode verdens nordligste Tesla eier)

Tesla-man

Ser på Superchargersiden under "finn oss" at de har muligheten for å huke av for "charging partners" slik at dette vises i kartet.  Ingen i Europa enda, men endel i US + Canada, stort sett med 80 amp ladere for Tesala-eiere.
Kan det være en større utrulling av dette destination charging konseptet som kan være på trappene?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Haldenser

Er vel opptil flere som har demontert en batteripakke og har i den forbindelse avdekket cellenes kapasitet, så har lite tro på noe der. Det dreier seg nok om forbedringer på navigasjon som flere her har vært inne på...
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Dag A.

En venn av meg som har en P85+ har fortalt at han ved flere anledninger har kjørt bilen tom, og allikevel vært i stand til å kjøre 60-70km før lading.

Tror ikke jeg vil ønske å prøve dette når jeg får min om 2 uker, men det kan jo være at de er kommet opp med en mere korrekt beregning av rekkevidden basert på kjøremønster og endel andre parametre.

Vet ikke om man kan legge inn kjørerute pr idag, hvor bilen faktisk tar høyde for topografi m.m slik at den i planleggingen kan "se" hvorvidt du må lade underveis eller om du holder helt i mål.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

satheesh.net

Sitat fra: Amoss på mandag 16. mars 2015, klokken 20:18

Sitter med samme følelse dersom det bare er en forbedring av nav'en det er snakk om. Men må ikke glemme teaseren Jerome slapp om den kommende softwaren når han var i Amsterdam nylig. Tror kanskje Elon glemte å legge til "og noe til" på slutten denne gangen. Forbedret NAV med integrert Superlader waypoints + "on-ramp to off-ramp" autopilot?

Til informasjon bekreftet Jerome noe liknende da jeg snakket med han for et par måneder siden. Da var det dog enda litt mer prematurt for han å snakke om det. Men han var ganske positiv rundt oppdateringene som kommer fremover. ;)

Synes disse smulene han legger ut er tullete kryptiske! >:( ::) :P

Muffinman

Jaja, sånn går nu dagan. Jeg er ikke spent på dette i det hele tatt. Jeg har opplevd rekkeviddeangst en eneste gang. Det var i 2012 - i en Saab diesel.  Jeg har ikke dieselbil lenger, og rekkeviddeangsten har ikke vist seg siden.

fredag

Sitat fra: bb på mandag 16. mars 2015, klokken 19:22
Det må være en kombinasjon av bedre ruteestimat og integrering av andre ladepunkter enn superchargers.

Etter å ha kjørt mange tusen mil både sommer, vinter, på motorvei, i regn, gjennom tunneler og kjørt mange av de samme rutene om og om igjen har jeg lært meg hvordan jeg skal estimere rekkevidden ganske nøyaktig. Jeg har også kjennskap til hvordan jeg kan finne semihurtige 22 kW for kortere stopp eller Schuko for lengre stopp. Så jeg har ikke rekkeviddeangst.

Tenk deg hvis hvem som helst bare kan komme rett fra en fossilbil og sette seg i en Model S og få den samme hjelpen via skjermen. Hvis navigasjonen og bilen kan være såpass smart at det nesten er som å ha en erfaren elbilist med seg, så tror jeg rekkeviddeangsten blir borte.

Jeg tipper at Elon kommer til å avduke en ny knapp på skjermen i bilen som setter føreren i direkte kontakt med Bjørn for råd om å beregne rekkevidde, rutevalg og nødlading langs veien. :-)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Torpedo Ted

Sitat fra: Muffinman på mandag 16. mars 2015, klokken 21:16
Jaja, sånn går nu dagan. Jeg er ikke spent på dette i det hele tatt. Jeg har opplevd rekkeviddeangst en eneste gang. Det var i 2012 - i en Saab diesel.  Jeg har ikke dieselbil lenger, og rekkeviddeangsten har ikke vist seg siden.

Samme her... Var i bensinbilen jeg hadde rekkeviddeangst. Stadig "må jeg fylle nå, eller rekker jeg neste?".
Siden Teslaen er fulladet hver morgen har jeg alltid plenty med rekkevidde.

Gidder ikke å kjøre bil hvis jeg skal veldig langt av gårde uansett.

BMW850

Sitat fra: satheesh.net på mandag 16. mars 2015, klokken 21:16
Sitat fra: Amoss på mandag 16. mars 2015, klokken 20:18

Til informasjon bekreftet Jerome noe liknende da jeg snakket med han for et par måneder siden. Da var det dog enda litt mer prematurt for han å snakke om det. Men han var ganske positiv rundt oppdateringene som kommer fremover. ;)

Synes disse smulene han legger ut er tullete kryptiske! >:( ::) :P

Genialt spør du meg :D
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Cowboystrekk

Håper oppdateringa gir både hjelp ved navi og tweaks for lavere forbruk :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mr.rs4

Dette tror / håper jeg på;
Kanskje et bedre samarbeid i mellom chademo(flere ladestasjoner)  og tesla?
Evt får med adapteret når man har en Tesla?
Siden dobbelt lader er tatt vekk?
Og selvfølgelig oppdatert kart med ladestasjoner med flere ladere i navigasjonen.

Lenger rekkevidde tar ikke vekk rekkevidde / batteri angst.
Selv om større batteri hadde vært fint.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA