Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: super lader på Danmarksplass?

Startet av KrW, tirsdag 07. april 2015, klokken 11:02

« forrige - neste »

KrW

Synes dette fortjener en egen tråd. Elon Musk på twitter for litt over en time siden:

"Tesla press conf at 9am on Thurs. About to end range anxiety ... via OTA software update. Affects entire Model S fleet."

Utrolig spennende hva han har funnet på nå. Tenker han å forlenge rekkevidden på alle bilene med en softwareoppdatering over luften?  ;)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Tuxedo

Det er ikke fysisk mulig å øke rekkevidden noe særlig gitt at batteristørrelsen er den samme.  Tror heller at de som har angst nå vil få automatisk psykoterapi fra den store skjermen.  Personlig har jeg aldri hatt rekkeviddeangst.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Dennis

Veldig spennede :) siden dette gjelder alle bilene og er en software oppdatering så er det vanskelig å si hva dette kan være. Og gi litt mer tilgang til batteriet er jo en mulighet. Men er vel ikke mye å hente der? Han bruker veldig sterke ord i den twitter meldingen. Så må jo være noe vesentlig de har fått til når han bruker slike ord.

Trustno1

Skal jeg gjette så er det en vesentlig forbedring av beregnet rekkevidde.

Det er mye som går an å gjøre med software her
Man kan ta i betraktning vær,høyde, fartsgrense, temperatur, klimaanlegg, trafikk, tidligere forbruk på samme strekkning og sikkert flere variabler som er mulig å ta med i beregningen for å få en mer nøyaktig rekkevidde.

Fastlane83


Sitat fra: Trustno1 på søndag 15. mars 2015, klokken 16:36
Skal jeg gjette så er det en vesentlig forbedring av beregnet rekkevidde.

Det er mye som går an å gjøre med software her
Man kan ta i betraktning vær,høyde, fartsgrense, temperatur, klimaanlegg, trafikk, tidligere forbruk på samme strekkning og sikkert flere variabler som er mulig å ta med i beregningen for å få en mer nøyaktig rekkevidde.

Akkurat dette tror jeg å. Litt begrenset hva en softwareoppdatering kan gjøre. Men vi får se på torsdag!
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

Tuxedo

Sitat fra: Trustno1 på søndag 15. mars 2015, klokken 16:36
Skal jeg gjette så er det en vesentlig forbedring av beregnet rekkevidde.

Det er mye som går an å gjøre med software her
Man kan ta i betraktning vær,høyde, fartsgrense, temperatur, klimaanlegg, trafikk, tidligere forbruk på samme strekkning og sikkert flere variabler som er mulig å ta med i beregningen for å få en mer nøyaktig rekkevidde.
Etter forrige oppdatering så gjør jo software allerede mye av dette (hvis du har på navi).  Så jeg skjønner ærlig talt ikke hva dette kan være. De pleier heller ikke å innkalle til pressekonferanse ved SW-oppdatering.  Er forberedt på en gedigen skuffelse.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Trustno1

Sitat fra: Tuxedo på søndag 15. mars 2015, klokken 16:43
Sitat fra: Trustno1 på søndag 15. mars 2015, klokken 16:36
Skal jeg gjette så er det en vesentlig forbedring av beregnet rekkevidde.

Det er mye som går an å gjøre med software her
Man kan ta i betraktning vær,høyde, fartsgrense, temperatur, klimaanlegg, trafikk, tidligere forbruk på samme strekkning og sikkert flere variabler som er mulig å ta med i beregningen for å få en mer nøyaktig rekkevidde.
Etter forrige oppdatering så gjør jo software allerede mye av dette (hvis du har på navi).  Så jeg skjønner ærlig talt ikke hva dette kan være. De pleier heller ikke å innkalle til pressekonferanse ved SW-oppdatering.  Er forberedt på en gedigen skuffelse.

Forrige oppdatering var nok en "light" utgave av hva de jobber med tenker jeg. Såvidt jeg vet tar den kun hensyn til høyde, samt den korrigerer seg ut fra forbruk.

Men enig i at det virker merkelig at de skal ha en pressekonferanse bare pga software oppdatering. Jeg tror også at det må være noe mer

RaBalder

Kan nok bli bedre. Men det er en del faktorer som dem aldri kan være sikker på å få korrekte. Så da spørs det hvor mye man skal dille med det når man alltid vil ha usikre faktorer.


  • Trafikk på en veistrekke kan dem i beste fall få rett. Men sansynligvis har dem ikke peiling. Tenk at man skal kjøre fra Narvik til Tromsø. Er ikke mange Teslaer å hente inn data fra på forhånd.
  • Og dem kan heller ikke vite om man kjører foran snøplogen og brøyter gjennom 3 cm sørpe. Eller etter snøplogen på nybrøytet vei. Men dette har svært mye å si for rekkevidden.

OleJA

Mine '5 cent'; tipper på en integrering av andre ladepunkt i tillegg til superladere i navigatoren. F.eks ved at man blir spurt om man vil dele ut posisjon og info om ladepunkt som man benytter med andre TMS. Da vil vi relativt fort få bygget opp en omfattende database over lademuligheter.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Hyperstress

Forbedret navigasjon via ladestasjoner kan være en mulighet, men høres rart ut å hype det såpass bare for det.. Det er jo noe andre elbiler har hatt hele tiden. Og Jerome G. Kalte det amazing eller awesome update, så det må vel være litt mer i oppdateringen en som så. Om de har mer å tyne ut av motor og batteri så kan det vel uansett ikke være mer enn noen få prosent.

Spennende å se.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

elbas

Hva med tredjeparts- apper som muliggjør netflix/videostreaming mens man venter på at ladingen fullføres? :)
Nissan leaf 2014

StevenE

Det er også programvare som styrer batteri ytelsen, kjøling, DU osv så det er 100% mulig at det kan bli bedre ved en oppdatering OTA av firmware på slike underliggende systemer. Interfacen /brukergrensesnitt kjører på en eget OS og står løs fra det som kjører bilen.

Det blir sikkert flere ting som blir forbedret, det er det som er så bra med Tesla - at det kan bli oppdatert hele veien. Og jeg også trur at det blir en stor oppdatering. Men det mest viktigste er at de skal vel publisere kvartal tall snart og må derfor vise hva de skal gjøre for å bli enda bedre i tiden framover.

Ingen peiling hva de kommer med, men de jobber med mye :-) spennende!

vårt bil er fortsatt i kø for å bli bygd så alt som kommer nå, blir vel installert ved produksjon.
07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

Tor med Leifen


nortrahof

Det kan også være at nyere batteripakker kan lades mere?
SOC og kapasitet er vel det samme nå som tidligere, selv om batteriteknologi er fortløpende forbedret. Kanskje man nå vil øke denne - men det vil sikkert bli differensiert ut fra batteritype?
Det kan også være at man tillater en kapasitetsøkning på alle eksisterende batterier ut fra erfaringer om hvor mange batteripakker som har havarert? Dette er en status som stadig blir bedre etter som tiden går.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

TeslaK

Tipper på mer nøyaktig estimert forbruk i navigasjonen kombinert med integrert ladekart (22kW) og kanskje Tesla-sponset 22kW ladere.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA