Musk "About to end range anxiety"

Startet av KrW, søndag 15. mars 2015, klokken 16:20

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Busa

Rekkevidde angst er noe som i hovedsak oppleves med el.bil, årsaken er jo ikke rekkevidde i seg selv, men snarere konsekvensene. Med en fosil bil kan man om man kjører tomt, haike tilnærmeste bensinstasjon, kjøpe en resevekanne og be om å få sitte på tilbake med noen som skal i riktig ettning.
Med litt flaks, kan man være igang igjen i løpet av under en time. Med el.bil, har man i dag ikke andre valg enn å tilkalle en biltransport.

Det har lenge vært tale om at el.bil batteriene skal utvikles og bli mye bedre (rimeligere og høyere kapasitet), dette burde snart bli synlig, slik at man kan ta ut mere av dagens celler. Men han skriver jo at det gjelder hele flåten, noe som må bety at også de første bilene som ble levert skal være med.
Det man kunne tenke seg, er en kombinasjon av mere avansert programvare, samt at man har kommet til at det ved skånsom og skjelden bruk, er forsvarlig å ta ut mere av batteriets restkapasitet, det vil si en nødmodus hvor bilen kan kjøre 10-15 mil ekstra, men da med begrenset effektutak.
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

herr x


Sitat fra: Busa på tirsdag 17. mars 2015, klokken 07:43Det man kunne tenke seg, er en kombinasjon av mere avansert programvare, samt at man har kommet til at det ved skånsom og skjelden bruk, er forsvarlig å ta ut mere av batteriets restkapasitet, det vil si en nødmodus hvor bilen kan kjøre 10-15 mil ekstra, men da med begrenset effektutak.
Jeg tror ikke på effektreduksjon kun i nødmodus uten snarere at bilen, når range anxiety er avslått, kontinuerlig styr tilgang til effekt for at du til en hver tid skal kunne klare å kjøre til en superlader eller annen lader.
Når du kjører Model S skal du altså aldri trenge å tenke på om du kommer til å klare å kjøre til neste superlader - med Range Anxiey avslått vil bilen ikke la deg kjøre på en slik måte at det kan bli problemer med å rekke.
Model X, 90D

Sjøhyene

Sitat fra: RaBalder på mandag 16. mars 2015, klokken 20:12

Dersom det hadde sittet en fet kontakt i trunk slik at man kunne koblet til et aggregat på 22 kW, så kunne man ladet mens man kjørte. 22kW konstant lading skulle kunne strekke kjøreturen ganske godt.

En fordel vinterstid er det jo at aggregatet avgir så mye varme at man sparer på kupevarmen fra batteriet  ;D

Lading mens man kjører lar seg jo ikke gjøre idag, så kanskje det er dette som fixes med firmware-oppdateringen  ;)

Ikke dumt. Må ha en måte å få eksosen ut bak bilen på da. Kanskje den kan transporteres via rør under bilen og så ut helt bakerst?
Det å plassere aggregatet i frunken er jo også veldig smart da de færreste bruker denne plassen regelmessig uansett. Det å fylle på til aggregatet kan jo også gjøres på en hver bensinstasjon.

Ser for meg at en del sikkert bare vil velge å la aggregatet gå kontinuerlig når man kjører for å slippe å plugge i til lading så ofte.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Sofus

Sitat fra: Busa på tirsdag 17. mars 2015, klokken 07:43
Rekkevidde angst er noe som i hovedsak oppleves med el.bil, årsaken er jo ikke rekkevidde i seg selv, men snarere konsekvensene. Med en fosil bil kan man om man kjører tomt, haike tilnærmeste bensinstasjon, kjøpe en resevekanne og be om å få sitte på tilbake med noen som skal i riktig ettning.
Med litt flaks, kan man være igang igjen i løpet av under en time. Med el.bil, har man i dag ikke andre valg enn å tilkalle en biltransport.
Har stor tro på at det kommer en mulighet for å lade en Tesla som er i ferd med å gå tom fra en annen Tesla. Kanskje ikke nå, men en gang i fremtiden. Er du i ferd med å gå tom, kan du enkelt rapportere det ved å trykke på en knapp. Biler i nærheten eller på samme vei får opp en liten notification, og en som er villig til å hjelpe trykker på 'accept'.
Model S

Griffel

#140
Elon Musk har jo nermest klart og tydelig fortalt hva det går om:
"About to end range anxiety ... via OTA software update. Affects entire Model S fleet."
Altså fjerne rekkeviddeangst, ikke øke rekkevidde.
En Software update.

Mao. et stykke software som gir informasjon om ladepunkter, og som forteller deg hvilke du rekker fram til uten bekymring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

Sitat fra: Sofus på tirsdag 17. mars 2015, klokken 08:57
Sitat fra: Busa på tirsdag 17. mars 2015, klokken 07:43
Rekkevidde angst er noe som i hovedsak oppleves med el.bil, årsaken er jo ikke rekkevidde i seg selv, men snarere konsekvensene. Med en fosil bil kan man om man kjører tomt, haike tilnærmeste bensinstasjon, kjøpe en resevekanne og be om å få sitte på tilbake med noen som skal i riktig ettning.
Med litt flaks, kan man være igang igjen i løpet av under en time. Med el.bil, har man i dag ikke andre valg enn å tilkalle en biltransport.
Har stor tro på at det kommer en mulighet for å lade en Tesla som er i ferd med å gå tom fra en annen Tesla. Kanskje ikke nå, men en gang i fremtiden. Er du i ferd med å gå tom, kan du enkelt rapportere det ved å trykke på en knapp. Biler i nærheten eller på samme vei får opp en liten notification, og en som er villig til å hjelpe trykker på 'accept'.

boppus

Sitat fra: Griffel på tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:04
Mao. et stykke software som gir informasjon om ladepunkter, og som forteller deg hvilke du rekker fram til uten bekymring.

Mjo, men fortsatt mye ståhei med pressekonferanse for å fortelle at de har fikset navigeringen sin. Det bør være noe mer, eller annet.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

serenejet

Sitat fra: boppus på tirsdag 17. mars 2015, klokken 10:08
Mjo, men fortsatt mye ståhei med pressekonferanse for å fortelle at de har fikset navigeringen sin. Det bør være noe mer, eller annet.

Ja, for Tesla har jo ingen historikk for å lage mye gratis PR ut av lite...
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

Amoss

Sitat fra: boppus på tirsdag 17. mars 2015, klokken 10:08
Mjo, men fortsatt mye ståhei med pressekonferanse for å fortelle at de har fikset navigeringen sin. Det bør være noe mer, eller annet.

Sant nok, men som jeg har nevnt tidligere så betyr ikke tweeten at det ikke også er andre forbedringer i 6.2 eller hva SW versjonen kommer til å bli hetende. Kan jo være mye mer - og kanskje viktigere - enn NAV oppdateringen, men at dette var vinklingen som ville gi mest oppmerksomhet i en enkel tweet.
Model S 85D

Sjøhyene

Er vel regelen heller enn unntaket at Elons tweeten blir hauset opp noe voldsomt når alle begynner å spekulere, for deretter å bli veldig skuffet når "avdukingen" skjer.

Ganske sikker på at denne kun har med ekstra og smartere nav-info å gjøre. Informasjon man kan stole på er jo beste medisinen mot angst. Ikke mer komplisert enn det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Brede

Veldig enig i at en må ha litt is i magen når mr. Musk kommer med slike tweets, vanligvis så kommer "nedturen" rimelig kjapt etter opphausede diskusjoner på nett..

Men.. Pressekonferanse? Det er vel sjelden de har skuffet stort på pressekonferanser?
Husker at sist han annonserte pressekonferanse på nogenlunde samme måte så droppet han AWD og 700hk!

Men som sagt; is i magen!  ;D

RaBalder

Spekulerer litt mer jeg.

Hva om dem går i kompaniskap med typiske vei-hjelp-tilbydere (NAF/Viking/...)

Biler utstyres med et fett aggregat eller bare generator drevet bilens hovedmotor. Også diverse muligheter for lading. Gjerne høy effekt som 40-80kW.

  • Type2
  • CCS
  • Chademo

Går man tom, så får man hjelp. Og er på vei videre etter 20-30 minutter etter at bilhjelpen kommer.

Veihjelp-biler må jo begynne å kunne tilby mer fornuftig hjelp til elbiler som får stans.

  • Enten høy effekt onsite.
  • Eller sette igjen et aggregat som leveres tilbake på nærmeste bensinstasjon.

Jejl

Elon har gjort en avtale med alle verdens lyktestolper og funnet ut at utskifting til LED vil halvere energiforbruket og 22 kw ladepunkter kan monteres ca hver 20. km.

cra

En type "Start booster" på Viking-bilen er kanskje ikke umulig. Trenger ikke være aggregat heller; det kan godt være en batteripakke som lades opp på miljøvennlig vis mens den ikke brukes. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA