Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mercedes-Benz SLS AMG electric vs Tesla Model S

Startet av spigney, fredag 03. april 2015, klokken 11:45

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Ohm på torsdag 12. mars 2015, klokken 20:10
Sitat fra: spigney på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:53
Regner med at folk flest har gjort seg noen tanker om dette, og kanskje gjort nødvendige tiltak.

http://www.rb.no/Elbilen_din_kan_v_re_en_brannfelle-5-43-34884.html
Gjort meg tanker rundt dette. Anser hele artikkelen som skremselspropaganda mot elbil.  Burde gått ut å advart mot alt elektrisk utstyr som drar mer enn 2kw. Feil bruk vil nok kunne føre til brann, men det gjelder ikke spesielt elbillading. Jeg har merket litt varme i kontaktene innimellom, men det gjorde jeg også på defamotor og kupevarmeren min. Det skal bli rimelig varmt før det tar fyr.

Dette er ikke propaganda og elektrisk anlegg i tre konstruksjoner med et anlegg som ikke er kontrollert på 40 år kan medføre stor fare for antenning spesielt i tre konstruksjoner som er gamle.

Ohm

Sitat fra: kos på torsdag 12. mars 2015, klokken 20:39
Sitat fra: Ohm på torsdag 12. mars 2015, klokken 20:10
Sitat fra: spigney på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:53
Regner med at folk flest har gjort seg noen tanker om dette, og kanskje gjort nødvendige tiltak.

http://www.rb.no/Elbilen_din_kan_v_re_en_brannfelle-5-43-34884.html
Gjort meg tanker rundt dette. Anser hele artikkelen som skremselspropaganda mot elbil.  Burde gått ut å advart mot alt elektrisk utstyr som drar mer enn 2kw. Feil bruk vil nok kunne føre til brann, men det gjelder ikke spesielt elbillading. Jeg har merket litt varme i kontaktene innimellom, men det gjorde jeg også på defamotor og kupevarmeren min. Det skal bli rimelig varmt før det tar fyr.

Dette er ikke propaganda og elektrisk anlegg i tre konstruksjoner med et anlegg som ikke er kontrollert på 40 år kan medføre stor fare for antenning spesielt i tre konstruksjoner som er gamle.
Enig i det, men det gjelder ikke primært elbiler. Hvis du kjøper et gammelt hus med vedfyring og dårlig elektrisk anlegg, og så fyller huset med panelovner, så kan det være en utfordring. Men dette med at elbiler er en potensiell brannfelle i større grad en annet elektrisk forbruk er tullball.

samme med skrusikringer, det er ikke mer brannfarlig en automatsikringer, bare mer tungvint. Brorparten av husene på østlandet har hatt elsjekk de senere år også, så dette er etter min mening overdrevet.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

kos

Sitat fra: Ohm på torsdag 12. mars 2015, klokken 20:51
Sitat fra: kos på torsdag 12. mars 2015, klokken 20:39
Sitat fra: Ohm på torsdag 12. mars 2015, klokken 20:10
Sitat fra: spigney på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:53
Regner med at folk flest har gjort seg noen tanker om dette, og kanskje gjort nødvendige tiltak.

http://www.rb.no/Elbilen_din_kan_v_re_en_brannfelle-5-43-34884.html
Gjort meg tanker rundt dette. Anser hele artikkelen som skremselspropaganda mot elbil.  Burde gått ut å advart mot alt elektrisk utstyr som drar mer enn 2kw. Feil bruk vil nok kunne føre til brann, men det gjelder ikke spesielt elbillading. Jeg har merket litt varme i kontaktene innimellom, men det gjorde jeg også på defamotor og kupevarmeren min. Det skal bli rimelig varmt før det tar fyr.

Dette er ikke propaganda og elektrisk anlegg i tre konstruksjoner med et anlegg som ikke er kontrollert på 40 år kan medføre stor fare for antenning spesielt i tre konstruksjoner som er gamle.
Enig i det, men det gjelder ikke primært elbiler. Hvis du kjøper et gammelt hus med vedfyring og dårlig elektrisk anlegg, og så fyller huset med panelovner, så kan det være en utfordring. Men dette med at elbiler er en potensiell brannfelle i større grad en annet elektrisk forbruk er tullball.

samme med skrusikringer, det er ikke mer brannfarlig en automatsikringer, bare mer tungvint. Brorparten av husene på østlandet har hatt elsjekk de senere år også, så dette er etter min mening overdrevet.

Skrusikringer er bra greier - men de må være tilskrudd - det samme med kontaktene at polene er teitet og at ledningen ikke er sprø. Er ikke akkurat romfarts vitenskap. Men med litt innsikt og enkle forhånds regler så går det bra - Ta en visuell kontroll,  skal ikke mer til.

Men jeg kalkulerer med at her vil vi få noen overskrifter - fordi at det skjer ikke momentant men over tid. Kald sprenging  i skruer og kontakter er en reell fare. Er litt pirkete nå, men kalkulerer med at dette kommer til å skje. Har selv sett dette i anlegg. Og brannfaren var tilstede.

Ohm

Sitat fra: kos på torsdag 12. mars 2015, klokken 21:02
Sitat fra: Ohm på torsdag 12. mars 2015, klokken 20:51
Sitat fra: kos på torsdag 12. mars 2015, klokken 20:39
Sitat fra: Ohm på torsdag 12. mars 2015, klokken 20:10
Sitat fra: spigney på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:53
Regner med at folk flest har gjort seg noen tanker om dette, og kanskje gjort nødvendige tiltak.

http://www.rb.no/Elbilen_din_kan_v_re_en_brannfelle-5-43-34884.html
Gjort meg tanker rundt dette. Anser hele artikkelen som skremselspropaganda mot elbil.  Burde gått ut å advart mot alt elektrisk utstyr som drar mer enn 2kw. Feil bruk vil nok kunne føre til brann, men det gjelder ikke spesielt elbillading. Jeg har merket litt varme i kontaktene innimellom, men det gjorde jeg også på defamotor og kupevarmeren min. Det skal bli rimelig varmt før det tar fyr.

Dette er ikke propaganda og elektrisk anlegg i tre konstruksjoner med et anlegg som ikke er kontrollert på 40 år kan medføre stor fare for antenning spesielt i tre konstruksjoner som er gamle.
Enig i det, men det gjelder ikke primært elbiler. Hvis du kjøper et gammelt hus med vedfyring og dårlig elektrisk anlegg, og så fyller huset med panelovner, så kan det være en utfordring. Men dette med at elbiler er en potensiell brannfelle i større grad en annet elektrisk forbruk er tullball.

samme med skrusikringer, det er ikke mer brannfarlig en automatsikringer, bare mer tungvint. Brorparten av husene på østlandet har hatt elsjekk de senere år også, så dette er etter min mening overdrevet.

Skrusikringer er bra greier - men de må være tilskrudd - det samme med kontaktene at polene er teitet og at ledningen ikke er sprø. Er ikke akkurat romfarts vitenskap. Men med litt innsikt og enkle forhånds regler så går det bra - Ta en visuell kontroll,  skal ikke mer til.

Men jeg kalkulerer med at her vil vi få noen overskrifter - fordi at det skjer ikke momentant men over tid. Kald sprenging  i skruer og kontakter er en reell fare. Er litt pirkete nå, men kalkulerer med at dette kommer til å skje. Har selv sett dette i anlegg. Og brannfaren var tilstede.
Sant nok det. Og når en elbil forårsaker brann, da blir det nok god dekning og mange forsider. Men som du sier, ting kan skje, så elanlegget bør være i orden, det gjelder enten man lader elbil eller har panelovner.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA