Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mercedes-Benz SLS AMG electric vs Tesla Model S

Startet av spigney, fredag 03. april 2015, klokken 11:45

« forrige - neste »

spigney

Regner med at folk flest har gjort seg noen tanker om dette, og kanskje gjort nødvendige tiltak.

http://www.rb.no/Elbilen_din_kan_v_re_en_brannfelle-5-43-34884.html
-Nysgjerrig på elbil, men nå ble ny S500 4matic
-Har reservasjon på ny E-golf
-Har bestilt ny E-golf (bestilt 27.12.2016)

moonbuggy

Vel, erfaringen tilsier vel nå at disse "advarslene" ikke har særlig for seg. Det er nå 50.000 elbiler i Norge. Hvor mange branner har vi hatt tilknyttet ladeproblematikk ?

Jeg kan ikke huske å ha sett noen.

sigurdi

Har vel vært minst et par branner i garasjer som mulig er tilknyttet elbil lading.
Varmtvannsberedere over 2000W tilkoblet med vanlig stikk kontakt også et potensiale for overoppheting av kontakten og i værste tilfelle føre til brann.
Det er svært viktig at oppføring av ladepunkter er utført forskrifts messig og i henhold til regelverk, da er ikke dette værre en andre strøm forbrukere.
Har selv selv vært hos kamerater og påpekt feil i el innstalasjonen utført av elektrikkere, men de har alltid kommet innom og ryddet opp.
Takket for informasjonen og skuldet på at automatene var så like.
(Tilfeller der det ikke var montert jordfeil vern på utekontakter og et tilfelle med for hardt moment på skrue i industri stikk uten niter og kabel var nesten kappet av.) (hadde med moment nøkkel når vedkommende kom tilbake, tror det 2.4Nm denne skulle trekkes til med og sto i Bruksanvisningen til kontakten)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

fws

Nå er det i følge det nye regelverket ikke lov å sette opp vanlig stikkontakt for bruk til lading av elbil på mer enn 10A. Hovedproblemet med vanlig stikkontakt er at selve kontakten ikke er egnet for så mye strøm over tid. Selve stikket blir fort slitt slik at det fort blir dårlig kontakt, som igjen fører til varmegang.
Det er desverre mange gamle elanlegg i garasjer rundt om i norge. Hvis man har mulighet til å sette opp en ladestasjon på veggen vil det absolutt være det beste.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: sigurdi på torsdag 12. mars 2015, klokken 08:19
Har vel vært minst et par branner i garasjer som mulig er tilknyttet elbil lading.

Ikke hvor elbilen/lading var brannkilden, så det er vel ikke relevant?

At det er tryggere å lade elbiler på en 10A kurs enn en 16A kurs, når EVSE trekker 10A skjønner jeg ikke helt -men det ser nå ut til å være konklusjonen til myndighetene.

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Sitat fra: fws på torsdag 12. mars 2015, klokken 09:33
Nå er det i følge det nye regelverket ikke lov å sette opp vanlig stikkontakt for bruk til lading av elbil på mer enn 10A.
Men en vanlig 16A kurs med blå CEE 1-fas veggkontakt er vel lov? I så fall er det jo bare be en elektriker om å bytte ut veggkontakten. De fleste EVSE leveres med blå CEE, ellers er det jo bare å bruke en kort overgang.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kos

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 12. mars 2015, klokken 10:32
Sitat fra: sigurdi på torsdag 12. mars 2015, klokken 08:19
Har vel vært minst et par branner i garasjer som mulig er tilknyttet elbil lading.

Ikke hvor elbilen/lading var brannkilden, så det er vel ikke relevant?

At det er tryggere å lade elbiler på en 10A kurs enn en 16A kurs, når EVSE trekker 10A skjønner jeg ikke helt -men det ser nå ut til å være konklusjonen til myndighetene.

Thomas

Brannårsak nummer en i Norge er elektriske anlegg . Belastning over tid svekker anlegget og ved dårlig kontakt - løse skruer - ikke teitet nok så utvikles det varme i disse punktene på hele kursens strekk og vil medføre at kontakter enten det er plast eller porselen blir sprø og mister funksjonalitet. Ledninger blir mantlingen / isolasjon sprø og faller av og igjen kan lage kortslutning eller varmgang.

En elbil ladestasjon i hjemmet er et stort pluss og vil medføre at du har et anlegg som er dimensjonert for belastningene.

Om du har et 10 amp eller et 16 amper anlegg så er det når du bruker det mot maks belastning over tid at dette vil skje. Det er like gale å maks belaste en 10 amp som en 16 amper. Det som er best er å belaste en 16 amp kurs med kun 10 amper. Enten du har en ladestasjon eller du har en egnet "vanlig" kontakt.

Samtidig er det viktig at anlegget blir etter sett og at koblinger blir etter teitet og at ledninger blir kontrollert for sprø mantling / isolasjon.

At det ikke har medført en alvorlig dødsbrann pga elbil kan vi glede oss over, men den vil komme om ikke elbil eiere tar høyde for ladeproblemet dette kan medføre.

Brann er et stort samfunns problem og setter ikke bare din bil eller hjem i fare , men hele nabolaget - noe å tenke på.

elektrolux

Sitat fra: fws på torsdag 12. mars 2015, klokken 09:33
Hovedproblemet med vanlig stikkontakt er at selve kontakten ikke er egnet for så mye strøm over tid. Selve stikket blir fort slitt slik at det fort blir dårlig kontakt, som igjen fører til varmegang.

Vi ladet elbiler med både 10A og 14A uten problemer fra vanlige stikk, men i 2008 kom kladder på 1/2 kg og mer og DET er ikke slike stikk bygget for å tåle vekten av.

Når så disse kladdene blir hengene og trekke støpselet skjevt i stikket får ikke kontaktflatene i stikket god nok kontakt med støpselets pinner og varmgang oppstår. Når støpselet så blir varmt ødelegges plasten som skal støtte stikket og en er inne i en ond sirkel.

Et Schuko stikk/støpsel som brukes korrekt tåler påstemplet strømlast kontinuerlig. Hva skulle ellers vært alternativet? 10 min? 1/2 time? 2 timer?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

fws

Jeg kan anbefale å ta en titt på denne: http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8rer.pdf

Hvis jeg skal bli litt nerdete, så kan jeg nevne at det står i NEK400:2014.
"For modus 1 og modus 2 lading skal hvert tilknytningspunkt anordnes med:
en stikkontakt eller apparatplugg i samsvar med NEK EN 60309-2, eller
en stikkontakt i samsvar med NEK 502 dersom merkestrømmen for overstrømsvernet som beskytter stikkontakten er ≤10 A."

Jeg har desverre ikke tilgang til NEK400 for øyeblikket, ellers kunne jeg tatt ut et større utdrag.
Det har blitt nevnt i andre innlegg for en stund tilbake. Men det kan jo være greit å nevne det her og :)
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Electrix

En liten ting å huske på når det snakkes om elektrisitet som en av de største brannårsakene er at man her inkluderer alt elektrisk utstyr og feil bruk av dette.

DSB.no:
SitatBrannårsaker

Åpen ild og elektrisitet er de største brannårsakene. Elektrisitet (teknisk og feil bruk) står for 40-45 % av de etterforskede brannene, med feil bruk i form av tørrkoking og teknisk feil i form av serielysbue som de største underkategoriene. Åpen ild utgjør rundt en fjerdedel av bygningsbrannene.
Dødsbranner har en annen årsaksfordeling. Her er åpen ild mye mer dominerende, med omtrent 40 % andel. Røyking og levende lys er her de største underkategoriene. Tørrkoking er en annen stor årsak.

Av de brannene med elektrisk årsak er feil bruk som tørrkoking ol de største årsakene, og av de tekniske årsakene er det stort sett feil i utstyr som tørketromler ol som dominerer. Slik det presenteres i media skulle man tro det var det elektriske anlegget som var det farligste, men det er ikke så ofte at dette forårsaker brann.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kos

Sitat fra: Electrix på torsdag 12. mars 2015, klokken 13:59
En liten ting å huske på når det snakkes om elektrisitet som en av de største brannårsakene er at man her inkluderer alt elektrisk utstyr og feil bruk av dette.

DSB.no:
SitatBrannårsaker

Åpen ild og elektrisitet er de største brannårsakene. Elektrisitet (teknisk og feil bruk) står for 40-45 % av de etterforskede brannene, med feil bruk i form av tørrkoking og teknisk feil i form av serielysbue som de største underkategoriene. Åpen ild utgjør rundt en fjerdedel av bygningsbrannene.
Dødsbranner har en annen årsaksfordeling. Her er åpen ild mye mer dominerende, med omtrent 40 % andel. Røyking og levende lys er her de største underkategoriene. Tørrkoking er en annen stor årsak.

Av de brannene med elektrisk årsak er feil bruk som tørrkoking ol de største årsakene, og av de tekniske årsakene er det stort sett feil i utstyr som tørketromler ol som dominerer. Slik det presenteres i media skulle man tro det var det elektriske anlegget som var det farligste, men det er ikke så ofte at dette forårsaker brann.

Det er helt riktig at tørrkoking kommer inn under elektriske branner og er en  store rapporterings kilde. Men da må man se hva som er årsaken til det, og det er føring av statistikk.


Tørrkoking er ikke feil på det elektriske anlegget og er menneskelig feil. Her må man se det hele bildet og lese statistikk for hva det er verdt. Har selvsakt ikke noe med feil på elektriske anlegg. Om det er dette som er brannårsaken i ditt hus er det straffbart. Du får et forenklet forelegg på ca 5000kroner.

Elektriske branner har flere årsaker teknisk feil i form av serielysbue, er her en felles kategori. Under her finner du de fleste branner som oppstår i elektriske anlegg som normalt ender i temperaturøkning i omgivelsene med dertil brann.

At DSB har valg å putte inn tørrkoking i statistikken er ene og alene en rapporterings teknisk kilde.






Ohm

Sitat fra: spigney på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:53
Regner med at folk flest har gjort seg noen tanker om dette, og kanskje gjort nødvendige tiltak.

http://www.rb.no/Elbilen_din_kan_v_re_en_brannfelle-5-43-34884.html
Gjort meg tanker rundt dette. Anser hele artikkelen som skremselspropaganda mot elbil.  Burde gått ut å advart mot alt elektrisk utstyr som drar mer enn 2kw. Feil bruk vil nok kunne føre til brann, men det gjelder ikke spesielt elbillading. Jeg har merket litt varme i kontaktene innimellom, men det gjorde jeg også på defamotor og kupevarmeren min. Det skal bli rimelig varmt før det tar fyr.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

tomrh

Historien gjentas. "Do you want these deadly currents in your home?" var  bl.a. argumentasjonen til likestrøm-leiren mot vekselstrømsleiren for 100 år siden. Heldigvis seiret fornuften den gang.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

moonbuggy

Riktig, og da var det andre interesser bak (Edisons likestrømsløsning).

kos

Sitat fra: tomrh på torsdag 12. mars 2015, klokken 20:22
Historien gjentas. "Do you want these deadly currents in your home?" var  bl.a. argumentasjonen til likestrøm-leiren mot vekselstrømsleiren for 100 år siden. Heldigvis seiret fornuften den gang.

Elbiler er ikke farlig. Schuko kontakt er ikke farlig. Men om du belaster et anlegg hardt så må du se til at det er kontrollert. Enkel sjekk er å kjenne på sikringene om de er varme og sjekke om kontakten er varm. Men i ditt hus er det aller beste å ha et fast anlegg med egen kurs og egen lade punkt. Burde ikke være det helt store å få dette til  - men det er ingen propaganda at elektrisk strøm er farlig når dette ikke er faglig utført.. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA