Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer med Android app og lading

Startet av Aerv, torsdag 02. april 2015, klokken 17:03

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: weld77 på torsdag 12. mars 2015, klokken 08:50
I dagens avgiftsregime ville en Tesla Model S (uavhengig av type) få -100.000 i CO2-avgift, 200.000 i vektavgift og så mva på toppen av det. Så særavgifter på ca 100.000 og så mva.

Mer sannsynlig er dog signaler om en gradvis innfasing av avgifter over flere år.

Husk vektfradraget på 26% for ladbare biler...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thawi

Jeg har mer eller mindre akkurat samme situasjon som du beskriver, med det unntaket at jeg fikk overtalt samboeren for nesten ett og et halvt år siden :) Vi fikk vår Model S utlevert i mai i fjor og har tilbakelagt 22,5k kilometer. Det største problemet så langt er småkrangling om hvem som skal få kjøre :)

1. Vi har TMS som vår eneste bil. Baggasjeplassen er vesentlig bedre en i vår tidligere Volvo stasjonsvogn, og vi har ikke hatt noen problemer med rekkevidde eller lademuligheter. Med familie i Stockholm tar vi turen dit innimellom, samt hytteturer både i Sverige og Norge uten problemer.

2. Alle TMS'er som selges nå er vel fortsatt under garanti, og man får leiebil om det skulle trenges en service. Tesla dekket også bensinutgiftene da vi hadde vår på service og de bare hadde andre typer biler igjen til utlåns (tok lit tid grunnet noe bestilling av deler). DU problemene var vel på P85 modellene, og er også utbedret.

3. Vi regnet på hvor mye det ville koste oss over tid, og kom frem til at det sammenliknet med de alternativene som ville være aktuelle for oss ble et akseptabelt regnestykke. Spesielt siden vi bruker bilen relativt mye.

4. Det mest komfortable er nok å ha fast tilgang til en kontakt hjemme, men for vår del ville vi også fint klart oss med lading på jobb eller offentlige plasser. Jeg er usikker på hvor aktuelt det hadde vært for oss om man ikke visste at det ville komme mulighet for hjemmelading etterhvert, men med et batteri på den størrelsen som er i TMS85 kan jeg ikke tenke meg at det heller skulle være noe problem. Jeg kjenner også et par som har TMS uten egen parkeringsplass, som bare baserer seg på gateparkering og tilgang til offentlig stolper (i Oslo).

5. YOLO hadde nok litt innvirkning på oss også, men regnestykket over tid var også positivt. Vi la også vekt på at med en nyere bil var det garantier som ga et sikrere bilhold fremover. Vi hadde noen store verkstedsregninger på vår gamle bil, og den ble ikke mer en 5-6 år gammel (fra produksjonsdato) før vi solgte den til fordel for en Tesla.

Vi angrer definitivt ikke på at vi valgte å satse på en Tesla Model S. Det er en fantastisk bil å kjøre. Det nærmer seg et år siden vi fikk vår, og vi har ikke opplevd at bilen har lagt noen begrensninger på oss på noen måte. Snarere tvert imot.

Amoss

Sitat fra: weld77 på torsdag 12. mars 2015, klokken 08:50
I dagens avgiftsregime ville en Tesla Model S (uavhengig av type) få -100.000 i CO2-avgift, 200.000 i vektavgift og så mva på toppen av det. Så særavgifter på ca 100.000 og så mva.

Mer sannsynlig er dog signaler om en gradvis innfasing av avgifter over flere år.

Nja, blir ikke vektavgiften beregnet for vekten uten batteri? I så fall havner særavgiftene svært nært null... (Men det varer vel heller ikke evig, men antagelig til etter at mva har kommet opp i full prosentsats).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Aerv

#48
Jeg har sketchet opp et utkast for hvordan best å finansiere innkjøp av S85. Veldig åpen for tilbakemelding!

Pris brukt S85: 500k
Egenkapital: 300k
Grønt billån DNB: 200k    *(for høy gjeldsgrad på huslån til å få bilen inn der)

Nedbetalingstiden for billån settes så til 2 år (5,85% eff.rente) og månedlige avdrag = 9000kr.
Over disse 2 årene ofrer jeg min BSU pålydende 200k som da vil betjene huslånet og blø ut over 24 månedlige avdrag. Da har huslånet tilnærmet like månedlige avdrag som billånet. Dette medfører at månedlige utgifter for husholdningens vedkommende forblir uforandret i perioden. Etter 2 år er bilen nedbetalt og man fortsetter som vanlig på huslånet.

For dristig?

aness

Sitat fra: Aerv på torsdag 12. mars 2015, klokken 10:47
Jeg har sketchet opp et utkast for hvordan best å finansiere innkjøp av S85. Veldig åpen for tilbakemelding!

Pris brukt S85: 500k
Egenkapital: 300k
Grønt billån DNB: 200k    *(for høy gjeldsgrad på huslån til å få bilen inn der)

Nedbetalingstiden for billån settes så til 2 år (5,85% eff.rente) og månedlige avdrag = 9000kr.
Over disse 2 årene ofrer jeg min BSU pålydende 200k som da vil betjene huslånet og blø ut over 24 månedlige avdrag. Da har huslånet tilnærmet like månedlige avdrag som billånet. Dette medfører at månedlige utgifter for husholdningens vedkommende forblir uforandret i perioden. Etter 2 år er bilen nedbetalt og man fortsetter som vanlig på huslånet.

For dristig?

Dytt 300k egenkapital og 200k BSU inn i huset, refinansier.

ihlhaug

Sitat fra: Aerv på torsdag 12. mars 2015, klokken 10:47
Jeg har sketchet opp et utkast for hvordan best å finansiere innkjøp av S85. Veldig åpen for tilbakemelding!

Pris brukt S85: 500k
Egenkapital: 300k
Grønt billån DNB: 200k    *(for høy gjeldsgrad på huslån til å få bilen inn der)

Nedbetalingstiden for billån settes så til 2 år (5,85% eff.rente) og månedlige avdrag = 9000kr.
Over disse 2 årene ofrer jeg min BSU pålydende 200k som da vil betjene huslånet og blø ut over 24 månedlige avdrag. Da har huslånet tilnærmet like månedlige avdrag som billånet. Dette medfører at månedlige utgifter for husholdningens vedkommende forblir uforandret i perioden. Etter 2 år er bilen nedbetalt og man fortsetter som vanlig på huslånet.

For dristig?

Jeg synes det høres greit ut. Kanskje mest fordi jeg gjorde nesten nøyaktig det samme selv, men var heldig og fikk rente på 3% på de 200.000 til billånet.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

arnkl

Minner igjen om lovanden i regjeringserkleringa om å ikkje endre avgiftsfordelane for elbilar før tidligst i 2017. Eg trur ikkje regjeringa vil innføre noko i 2016 når dei ved å vente eit år til ikkje kan skuldast for å bryte ein klar lovnad.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

weld77

Den regjeringen vi har nå blir aldri gjenvalgt uansett hva som skjer så akkurat det tror jeg ikke bekymrer de nevneverdig.

Jeg regner dog med at Venstre klarer å stoppe det meste siden det vil være en viktig symbolsak for de som ikke koster altfor mye å gjennomføre.

TMX

Hei.

Jeg var i nesten samme situasjon som deg.
Vi er småbarnsforeldre og gikk fra en fornuftig, men kjedelig Skoda Octavia til en brukt TMS 85.
Har ikke hatt noen av de problemene du frykter/bekymrer deg over.

Vil anbefale deg å gå for en 2014 modell. Tesla lærte mye fra feil på de første bilene så det er gjerne litt mindre barnesykdommer på 2014 modellene, jeg kjøpte en fra August 2014. Da får du også elektrisk innfellbare speil og titanium beskyttelses plate under. Tror også det ble gjort enkelte forbedringer med setene i forhold til de første 2013 bilene.

Jeg vil si at den største risikoen er at annenhåndsverdien om 5 år på TMS er et stort usikkerhetsmoment. Tesla er også en blodfersk bilprodusent og det er ingen garanti for at de vil klare seg i årene framover. De klarer seg i hvert fall ikke hvis ikke resten av verden begynner å kjøpe EL biler sånn som vi i nordmenn gjør. Går Tesla under så vil annenhåndsverdien rase ned.

Personlig syntes jeg det er verdt risikoen og jeg fikk overtalt kona også  ;D

ØyvindO

#54
Sitat fra: TMX på torsdag 12. mars 2015, klokken 13:48
Vil anbefale deg å gå for en 2014 modell. Tesla lærte mye fra feil på de første bilene så det er gjerne litt mindre barnesykdommer på 2014 modellene, jeg kjøpte en fra August 2014. Da får du også elektrisk innfellbare speil og titanium beskyttelses plate under. Tror også det ble gjort enkelte forbedringer med setene i forhold til de første 2013 bilene.

Elektrisk innfellbare speil får man ettermontert for 5000,-

Titanium beskyttelsesplate får man ettermontert gratis av Tesla.

Rett skal være rett :)

edit: Helt enig i at annenhåndsverdien er den store ukjente når det gjelder TMS, men tenker samtidig at fossiler også går en usikker tid i møte med potensielle avgiftslettelser til hybrider og enda mer "straff" for rene dieselbiler i bynære områder.

Øyvind.h

Tips: Alle kan få titanskjold om de ønsker. Jeg har dette på min -13 modell.
Alle kan også få innfellbare speil fordi brakettene må byttes på alle uten innfellbare speil.  Jeg stod over dette da jeg ikke ønsker dette på min bil, og har heller ikke behov.

I starten av 2014 ble det levert en del biler som hadde problemer med panotak. Frem til midten av 2014 ble biler levert uten oppgraderte ladekabler (dvs 13/26A begrensning).
Cluet er med andre ord kanskje å skaffe seg en bil fra 2015 :) Fordi forbedringen tilføres fortløpende hjelper det ikke å se på kalenderår. Og får man bil uten en forbedring kan man ofte klage (om man faktisk har problemer) og få oppgradert sin bil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

B_Tesla

Vil bare påpeke hvor liten denne beryktede titanplaten er. Det er snakk om en plate på ca 1.2mx0.25m. Tror alle biler idag har det. Det byttes på service. Sitter vel mellom dekkene forran og batteripakken. Er ikke under hele bilen som det virker som noen tror.

Med dagens priser er nok beste kjøpet en helt ny S85/P85 som står på lager hos Tesla I Norge. Disse er ca 100k under nypris idag, + - litt. Da får man ACC og annet nytt snaks, samt nesten feilfri bil. Så forøvrig at å oppgradere en gammel bil til ny HW er mulig, og kostnadsestimatet er den nette sum av 65 000 dollar++. Ref: http://teslatap.com/modifications/autopilotlane-departure-retrofit/
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

F_P

Sitat fra: B_Tesla på torsdag 12. mars 2015, klokken 14:39Så forøvrig at å oppgradere en gammel bil til ny HW er mulig, og kostnadsestimatet er den nette sum av 65 000 dollar++. Ref: http://teslatap.com/modifications/autopilotlane-departure-retrofit/

Tatt godt i på tidsbruken ser jeg. spesielt på lednigsnettet. Man trenger nok ikke å bytte hele det, men men. Hadde bremsesystemet vært likt før og etter hadde dette vært gjort av noen alt.

Til trådstarter. Løp og kjøp. Mange gode argumenter her så jeg skal ikke forsøke å komme med noen nye.

Det jeg imidlertid bet meg merke i er billig bil = billigst. Vel jeg hadde en sånn. Passat het den og var fra 2003. Kostet 125000,- i innkjøp, og ble panikkjøpt etter at jeg solgte en svindyr Golf. Tenkte at den kan jeg ha mens jeg ser etter en annen bil. Vi kan vel si den sånn at jeg vant ikke i det omtalte reperasjonslotteriet, og jeg kan skru en del mer enn de fleste. Før jeg kvittet meg med den kostet den meg nesten 3000,- pr. mnd, jepp jeg reparerte, fikset og hadde den på service for den nette sum av tett på 100.000,- før vettet slo til og den ble solgt for skarve 18.000,-. Det er ikke direkte billig totalt bilhold når man legger på drøye 2000,- i dieselutgifter og 950,- i bom pr. mnd. Sett bort fra verditap er Model S'en jeg har nå, kjøpt ny september 2014 til den nette sum av 668.000,-, kun 5-600,- dyrere pr. mnd inkl. strømmen. :)

Bra bil den Passaten altså...
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

E_S

Man kan ikke sveve på en rosa sky hva angår verditapet på Tesla heller. Det er en vanvittig dyr bil som vil synke mange tusen kroner i verdi hver eneste uke, hver eneste måned.

Jeg hadde vel med litt "kreativ planlegging" kunnet kjøpe en billig TMS, men jeg endte med å kjøpe brukt billig Leaf til å ta unna det daglige behovet for bil (10-11 mil/dag + bompenger) og heller beholde den gamle E-klassen som ikke er verdt noenting lenger til de gangene jeg har behov for hengerfeste, ekstra plass eller "ubegrenset" rekkevidde. Det som sikkert skiller litt for min del er at alt som må repareres/skiftes/vedlikeholdes gjør jeg selv , så jeg har ingen utgifter til verksted, kun deler. Dette gjør den gamle bilen særdeles billig å eie selv om den blir lite brukt. Leafen har vist seg å være førstevalget så langt det er mulig fordi den er "gratis" å kjøre. Verditap har den også, men verditapet i kroner på en bil til snaut 200k er i det minste mye mindre enn på en bil til 6-700k.

Jeg hadde hoppet over å anskaffe så dyr bil. Jeg vil faktisk så langt som å påstå at bil i den prisklassen bør man ikke handle før man har i hvert fall halve kjøpesummen "til overs" i form av penger man aldri trenger å se igjen. Husk også på at om man ikke justerer opp månedlige avdrag på huslånet kraftig vil det å bake bilen inn i boliglånet medføre at man nedbetaler bilen så sakte at man vil ha mer gjeld igjen på den enn den er verdt så lenge man ikke er heldig og spekulerer i verdistigning på bolig og lignende.

Jeg anser meg selv som bilinteressert, men er likevel ikke interessert i å øse ut mange tusen kroner i måneden på et transportmiddel hvis 95% av bruk er å frakte meg til og fra jobb.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på torsdag 12. mars 2015, klokken 15:48
Jeg hadde hoppet over å anskaffe så dyr bil. Jeg vil faktisk så langt som å påstå at bil i den prisklassen bør man ikke handle før man har i hvert fall halve kjøpesummen "til overs" i form av penger man aldri trenger å se igjen.

Det kommer vel an på endel andre forhold, som inntekt. Vi lånte 75% av kjøpesummen men avdragene på billånet utgjør bare ca. 8% av netto inntekt. Ser ikke på det som noe problem overhodet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA