Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer med Android app og lading

Startet av Aerv, torsdag 02. april 2015, klokken 17:03

« forrige - neste »

Aerv

Hei! Jeg har lenge trålet rundt på elbilforumet men dette blir altså min første post.

Jeg og damen etablerte oss for to år siden, rundet nettopp 30 og har nå en jente på vei. Vår nedarvede Toyota Carina fylte nylig 19 år og er overmoden for huggeriet. Det er så opp til meg å finne en ny familiebil: jeg har naturligvis siktet meg inn på TMS85.

I denne sammenheng håper jeg å høre deres synspunkter om hvorvidt det følgende økonomiske scenarioet medfører at dette blir en tur i luksusfellen eller om TMS er en god idé. Min entusiasme for Tesla etter prøvekjøring er stor, men jeg (og aller mest damen) trenger rasjonelle argumenter før eventuelt innkjøp, da som eneste familiebil.

Situasjonen kan oppsummeres slik: 2x stabile middelklasse jobber, 2x studielån, 75% gjeldsgrad på 2mill huslån, 2x intakte+fulle BSU-konti samt ytterligere 300k egenkapital.  Bompenger hver dag, ca 16kkm årlig kjørelengde, ingen off-road.

Usikkerhetsmomentene:
1. Hvordan er TMS som eneste familiebil? Det er helt nødvendig med en romslig (den evinnelige barnevognen+barnesete) og pålitelig bil.

2. Kjøpe brukt S85 – hva er risikoen for å ende opp med mandagsbil med DU failure og diverse andre barnesykdommer? Er en gjennomsnittlig 2013-modell S85 til rett over 500k et bra kjøp når man klarer seg uten ACC?

3. Eventuelt kjøpe ny S85 og grave seg ned i kritisk mye gjeld?

4. Vår gamle bil vil havarere innen kort tid, men det vil ikke være mulighet for lading i privat garasje før til høsten. Holder det til hverdagsbruk (~40km/dag) med lading av S85 på jobb og offentlige stasjoner?

5. Kan man forsvare/er det forsvarlig å bruke så mye penger på bil i denne fasen av livet? Her sliter jeg med å overtale meg selv uten å trekke frem «YOLO-argumentet» som i grunn er holdbart for meg, men ikke for min tilkomne.

Det kan altså virke mer fornuftig å heller kjøpe en pent brukt Skoda Octavia og betale mer ned på huslånet fremover, men hva er da meningen med det hele?

Øyvind.h

#1
Er selv rett over 30, med en haug barn og stabil økonomi.

1. TMS fungerer ypperlig som eneste bil i familien. Fungerer til alt fra korte turer i nabolaget, til turer på kryss og tvers i Europa. Man skal ha ganske spesielle behov for å få utfordringer med TMS....
Og er bagasjebehovet styrende bør du velge Model S fremfor eksempelvis Mercedes E-klasse stasjonsvogn. Det sier litt :)

2. Helt klart et godt kjøp med de høye nyprisene nå. Du har 5 års garanti / 100.000km på bilen, og 8 år med ubregrenset km på motor og drivlinje. Glem økonomiske bekymringer de neste årene. Alt fikses av Tesla

3. Synes TMS har blitt en veldig dyr bil, men nytt er nå engang nytt :)

4. Kan du lade på jobb og offentlige stolper bør du ikke ha noen problemer (hvor bor du? Kanskje SC kan være en nødløsning innimellom?

5. Jepp. Du lever bare en gang. Litt forskjell på kjøreglede i en bil med 400hk kontra en Carina.... Du sparer også en god del på drivstoff, bom, årsavgift inntil videre. Det gjør at bilen kan sammenlignes med vesentlig rimeligere fossilbiler!

Husk at fossilbiler kanskje får kjøreforbud, forhøyede bomtakster etc fremover. Og ikke minst - ønsker du at barna dine skal puste inn eksos (spesielt diesel), når du vet at den er svært skadelig?

Edit: kan jo også legge til at Model S er en svært sikker bil. Med banebrytende deformasjonssone foran, og meget god score i krasjtest.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kagex

aerv. hvor mye bruker du/dere på bensin/reiseutgifter i året med bilen dere har nå?
P29687

Heavenfall

Vi har nå byttet ut v70 med Tesla s 85 som eneste bil. I vår familie er det 2 voksne og 3 barn.

For vår del er ikke jeg bekymret i hele tatt med å bruke denne bilen som eneste bil i lang tid fremover. Det er veldig god bagasjeplass (Vi liker bilferie gjennom europa)

Helt overbevist om at elbil er fremtiden og med Superlader til Tesla, hjemmelading og muligheter for lading på jobb ,så ser jeg for meg at det blir problemfritt å kjøre elbil i hverdagen og langtur.

ihlhaug

Jeg er 30, singel, tjener ca 500k årlig, totalt rundt 2 mill i lån.

1. Har ikke barn, men har onkelbarn jeg har drasset rundt en del og det har gått strålende, til og med med barnevogn. Det å få den inn i bilen var faktisk et kriterie.

2. Kjøp brukt og spar mye penger. Har kjørt en del og kjenner at ACC hadde vært utrolig greit å ha, har selv vurdert å selge for å kjøpe ny med autopilot, men til de prisene blir tapet for stort.

4. Kan du lade på jobb eller har en SC i nærheten skal det holde fint.

5. Jeg brukte nok litt YOLO argumentet. Å betale ned på huslånet er jo selvfølgelig det mest økonomiske, men akk så utrolig kjedelig. Har man en stabil jobb og har du gått igjennom budsjettet og ser du har råd til en Tesla, så hvorfor ikke? Det er jo litt kjedelig å ikke kunne kjøpe drømmebilen før man er 50.

6. Bonus, for å overtale dama. Tesla er en utrolig sikker bil, faktisk beste noensinne testet i USA. Dette argumentet alene burde jo være nok for å overtale henne når dere venter barn. I tillegg, hvis du regner med å kjøre 16000 pr år og med de incentivene som er nå, så sparer du fort rundt 300000 kr på 8 år. Dette mtp. drivstoff, bompenger, service, vedlikehold, etc. (ikke tatt med evt fergeutgifter). Det er også utrolig greit å vite at Tesla ordner alt på bilen, og du har ikke en krone i utgifter hvis du da har bil med servicepakke.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

fonberg

Henger meg på Øyvind.h - TMS er en utmerket altmuligbil.
To eneste minus med selve bilen etter min mening er (1) Den er ganske stor å parkere når det er trangt om plassen og (2) den mangler trekkrok. Ingen av disse minusene betyr noe for meg, men det kan jo bety mer for andre.

Ut fra min erfaring etter 16 mnd og 38000km med TMS så vil også jeg absolutt anbefale TMS som bruktbil. Min har vært uten vesentlige problemer, aldri hatt driftstans, men vært inne til avtalte oppgraderinger (forebyggende bytte av DU, laderoppgradering, titanforsterkning). Min bil er bedre i dag enn da jeg hentet den ny i november 2013 - og den er akkurat like tight og knirkefri.

Vær klar over at de eldste TMS-ene har best bagasjeplass - og velger man ny 4WD så blir plassen i frunk halvert.

Lykke til med valget.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Sjøhyene

Har to små barn på 2 og 4, hus og samboer.
Var i ca samme sko som deg for 1,5 år siden. Hadde da en SAAB 99mod stasjonvogn som var helt grei, men som var tørst på drivstoff og generelt dyr å eie da ting gikk i stykker stadig vekk.

Sånn jeg ser det så kan du tenke på det som en gammeldags vippe vekt der kjøpesummen er på den ene siden og alle de positive tingene med MS på andre siden. Kan du leve med å betale såpass mye for en bil så er den en hel drøss av positive ting med bilen som da kommer i etterkant.
Den er veldig billig å eie. Omtrent den eneste utgiften de første åra er dekk.
Plassen er ekstremt bra, og mye bedre enn vår gamle stasjonsvogn. Husk å bestill med barneseter. Du vil være veldig takknemlig for de når poden begynner i barnehage.
Vi drar mye oftere på tur med hele familien nå enn før. Sikkert litt fordi far er blitt så glad i å kjøre :) og litt fordi man ikke lenger ser på det å kjøre som en kostnad av betydning.

YOLO argumentet ditt er i aller høyeste grad relevant sånn jeg ser det. Er selv ganske konservativ med penger men annså rett og slett denne muligheten for å være så unik at jeg bare måtte slå til.

Du må være forberedt på litt feil og Tesla som organisasjon har mye å gå i forhold til kommunikasjon. Men det viktige for oss forbrukere er at de alltid (så langt i hvertfall) ordner opp i alt som ikke er 100%.

Tror å kjøpe brukt er fornuftig for deg. Sparer jo veldig mye nå på å kjøpe en bil som er ca ett år.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Amoss

Sitat fra: Aerv på onsdag 11. mars 2015, klokken 11:46
Bompenger hver dag, ...

Du har fått mange gode svar på det du spør om. Vil bare legge til her at man kanskje bør være forsiktig med å legge inn bompengefritak/gratis ferge og fordel av kollektivfelt inn i regnskapet. At man relativt snart kommer til å miste kollektivfeltet bør man helt sikkert regne med. Det er også mye press for å fjerne fritaket på ferger, og helt sikkert også bompenger. Så evnt. besparelser her må nok heller føres opp som bonus og ikke det som skal få økonomien til å gå opp.

På en annen side, som Øyvind.h korrekt var inne på, så kan jo fossiler (spesielt diesel) risikere forhøyede bompenger og til og med kjøreforbud enkelte dager. Så det eneste som er forutsigbart her er at det ikke er forutsigbart nå :p La oss håpe at regjering/storting snart kommer med forutsigbare signaler for hvordan dette blir håndtert de nærmeste årene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Anders Heibø

Øyvind.h oppsummerer dette fint :-)

Har selv en 10mnd gammel og langturer over fjellet går som en drøm! Har dessverre ikke tatt bilde av alt jeg får med meg på tur men det er mer en nok selv om vi har med Bugaboo barnevogn. Det er ok plass med barnesetet men er ikke 100% fornøyd med Isofix løsningen. Jeg har det i midten bak og da er det litt vanskelig å få selen på bak førersetet pga Isofix plasseringen. Ingen problem så lenge det ikke er 5 i bilen. Fordelen er at begge fremsetene kan stå helt bak! Bilder ligger her: https://plus.google.com/107216093204498027760/posts/LMByvcbCaxz

Har ikke råd men blir nok en til når den nye garasjen står ferdig.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Aerv

#9
Takker for respons!

Per idag bruker vi ca 20'000kr på bensin årlig. Vi bor i Bergen så der blir det ca 30kr/bompassering daglig, mer hvis rushtidsavgift er innført. Jeg har sett litt på dette excel Elbil-regnearket, men kommer frem til at kjøpet på ingen måte kommer til å "betale seg selv" inn i form av sparte utgifter med det første. Riktignok er sammenlikningsgrunnlaget nettopp mot investeringen som en Octavia representerer...

Jeg kan ikke se at Tesla enda har opprettet SC stasjon i Bergensområdet, men kanskje noen har funnet noe tilsvarende effektivt alternativ?

ihlhaug

Sitat fra: Aerv på onsdag 11. mars 2015, klokken 13:25
Jeg kan ikke se at Tesla enda har opprettet SC stasjon i Bergensområdet, men kanskje noen har funnet noe tilsvarende effektivt alternativ?

Det er SC i Åsane, kom forrige mnd. Ellers er det hurtigladere på Danmarksplass, skal visstnok bli verdens største ladeplass for elbiler.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

fonberg

Sitat fra: ihlhaug på onsdag 11. mars 2015, klokken 13:31
Sitat fra: Aerv på onsdag 11. mars 2015, klokken 13:25
Jeg kan ikke se at Tesla enda har opprettet SC stasjon i Bergensområdet, men kanskje noen har funnet noe tilsvarende effektivt alternativ?

Det er SC i Åsane, kom forrige mnd. Ellers er det hurtigladere på Danmarksplass, skal visstnok bli verdens største ladeplass for elbiler.

http://www.teslamotors.com/no_NO/findus#/bounds/62.230885547871495,11.119062027343716,58.6384206707883,-0.3671440273437838?search=supercharger&name=europe&place=asanesupercharger
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Sjøhyene

Sitat fra: Aerv på onsdag 11. mars 2015, klokken 13:25
Takker for respons!

Per idag bruker vi ca 20'000kr på bensin årlig. Vi bor i Bergen så der blir det ca 30kr/bompassering daglig, mer hvis rushtidsavgift er innført. Jeg har sett litt på dette excel Elbil-regnearket, men kommer frem til at kjøpet på ingen måte kommer til å "betale seg selv" inn i form av sparte utgifter med det første. Riktignok er sammenlikningsgrunnlaget nettopp mot investeringen som en Octavia representerer...


Skal du ha billigst mulig transport i løpet av en tiårs periode er sikkert det billigste å kjøpe en gammel stasjonsvogn til 30000kr. Poenget er vel at for all den ekstra komforten, gleden og sikkerheten du får fra en MS så er ekstra-kostnaden du betaler over ti år relativt sett veldig liten.
Mye bang for hver buck mao. :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

ØyvindO

#13
Du skal ha rimelig spesielt bruksmønster for å få bilen til å betale seg selv, og dersom du sammenligner med en bil som koster 300' mindre så tviler jeg på at en TMS totalt sett vil bli det mest gunstige.

Jeg regna litt på det før jeg slo til og fant ut at jeg kunne spytte 200' ekstra i bilbudsjettet og kjøpe TMS, uten at den totale kostnaden over 5 år økte.

For eksempel: Ny Octavia Scout med 4wd (ca 350') og TMS (ca 550') ville med mitt bruksmønster gi omtrent samme kostnader.

Det er uansett såpass mye usikkerhet rundt verdifall, kvalitet, insentivordninger, dollarkurs, moms, bompenger, Model E, Leaf med dobbel rekkevidde og så videre at det er utrolig vanskelig å si noe med stor sikkerhet :)

edit: Men duger den som familiebil? Absolutt.

Trustno1

At man kan legge til 200k ekstra på en TMS kontra en fossil stemmer bra med hva jeg har regnet meg frem til også.

Økonomisk sett så tipper jeg du kan sammenligne en s85 til 600k med en fossil til 400k og komme relativt likt ut av det.

Dette avhenger selvfølgelig av kjørelengde, men som en tommelfingeregel vil jeg anslå at du kan regne 100k spart på teslaen over levetiden pr 10k km du kjører i året.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA