Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer med Android app og lading

Startet av Aerv, torsdag 02. april 2015, klokken 17:03

« forrige - neste »

Kallisman

Tesla dekker leie/lånebil så lenge det er garantireparasjoner.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

Olatho

En viktig ting å huske på når man bekymrer seg for lading er at det meste av landingen kan gjøres unna om natta. Selv om man ikke har egen privat lademulighet, så er det kanskje et par offentlige stikkontakter et sted i nærheten. Kjører du 40 km om dagen, så holder det å lade ca en gang i uka. Kan du parkere ved en vanlig 13A-kontakt et par netter i løpet av uka, så har du stort sett nok til å klare deg gjennom hverdagen, og så kan du evt stoppe innom en hurtiglader en gang i helga, mens du handler eller noe sånt.

Aerv

#32
Sitat fra: cirys1 på onsdag 11. mars 2015, klokken 18:11
Jeg er i samme situasjon, 2 små barn hus og kjærring..
Hovedspørsmålet mitt hva er alternativene dine??

Det er greien her: vi kan ta litt sats og få oss en Tesla (på noe bekostning av husholdsningsøkonomien) eller "safe" med å kjøpe en helt gjennomsnittlig og fossil stasjonsvogn. Jeg har personlig fint lite til overs for stasjonsvogn-sjiktet av biler, så for meg er dette et ganske binært Tesla vs Kjedelig dilemma. Av fossile alternativer jeg har sett på så langt har vi Kia Ceed SW, V60, Ford Focus, Mazda CX-5, samtlige i underkant av 300k kroners-klassen. Etter å ha kjørt en S85P synes jeg alt fossilt er å regne som søppel, så jeg har vanskeligheter med å i det hele tatt skulle ta stilling til disse bilene.

Hadde jeg tjent 300k ytterligere i året vet jeg hva jeg hadde gjort, men her befinner vi oss i den økonomiske gråsonen der en S85 representerer en stor investering. Det er vel et oppgjør vi må ta med oss selv, om det er verdt å la husholdningsøkonomien lide litt for å ha denne herlige bilen.

Takk for innsiktsfulle innspill :)

Havebigfun

Du fikk mange gode svar Aerv- noe kom ikke så godt frem- kvinnene elsker denne bilen bare de får satt seg i den og får kjørt litt. Min kone som aldri har vært bilinteressert ble knallsur da jeg solgte vår første P+- det ble en skikkelig sorgreaksjon hos henne.
Så et aspekt til- dere unge som setter barn til verden i disse dager bør se til at de overtar en planet som det er verdt å leve på- i transportsammenheng et det seff best å gå eller sykle - trenger man bil som har langdistanseopsjonen kommer man ikke forbi TMS. Det er ikke til å komme forbi at vi må avslutte fossilbruken så fort som råd- TMS er et første skritt i den rettningen- en del av de pengene du bruker går direkte til utvikling av små biler som mange har råd til og som er bærekraftige- gen 3. Har du råd- er det ikke å tvile på det valget.

Det er meget mulig at bruktbilprisene på TMS holder seg svært godt i lengden- ingen vet- men det kan være en fin bonus for å ha vært med på denne vakre reisen- i verdens beste bil 8)

Ebe

Har du en 19 år gammel Carina, så klarer du deg med en 19 år gammel Tesla også!! [emoji1]

Har dere prøvekjørt sammen? Bilkjøp handler jo mye om å føle seg tilrette i bilen også. Både sjåfør og passasjer.

Og husl at bomsatsen øker til 36kr (20% rabatt) etter nyttår. Jeg tror bompengefritaket er det som vil vare lengst i Bergen.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Olatho

Vi var forøvrig i samme situasjon som deg for et snaut år siden. I august kom både bilen og Sønnen, og vi hadde verken egen parkering eller lademulighet. Det ordna seg, og verken jeg eller kona har angret et sekund. Vi strakk oss _langt_  for å kjøpe en Tesla, men for oss har den vært en perfekt familiebil. Og til sommeren blir det bilferie langs kystriksveien.

Ebe


Sitat fra: Aerv på onsdag 11. mars 2015, klokken 11:46
Situasjonen kan oppsummeres slik: 2x stabile middelklasse jobber, 2x studielån, 75% gjeldsgrad på 2mill huslån, 2x intakte+fulle BSU-konti samt ytterligere 300k egenkapital.  Bompenger hver dag, ca 16kkm årlig kjørelengde, ingen off-road.

Om dere ikke har behov for to biler og med den økonomien og din beskrevne bilentusiasme som utgangspunkt hadde jeg kjøpt Tesla, uten tvil.

Dere har et relativt lavt lån og er ikke belånt over pipa. Dere har også godt med egenkapital i både BSU og fri kapital. To fulle BSU ser jeg som god nok sikkerhet i seg selv for huslånet ved rentestigning. Den andre kapitalen kan enten brukes til billån eller stå som en solid buffer. Jeg hadde nok brukt 200k av dem til egenkapital ved billån på tesla. Uansett så virker det som dere har stålkontroll på økonomien.

Go for it man! Jeg personlig ser ikke på dette som noe sjansespill.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

weld77

Mine erfaringer etter en hel uke med TMS som eneste bil:

1) Med bakovervendte barneseter er det litt trangt å lempe inn ungene grunnet takhøyden. Det går helt fint, men man merker at taket buer ganske kjapt nedover baki der. Varierer kanskje en del med type barnesete man har.

2) Jeg er 180 og har et fremovervendt barnesete bak førersetet, det går helt fint. Bak passasjersetet har vi et bakovervendt sete, det går også fint, men det hadde vært bittelitt trangt å ha det bak førersetet synest jeg. Igjen, kan sikkert variere med ulike modeller barneseter.

3) Merker bredden om du skal parkere ofte på trange steder. Litt dårlig sikt bakover, men det fikser forsåvidt ryggekameraet.

4) Jeg må finne en løsning for å få festet iPadene for barna når vi skal på langtur. Setene har ikke vanlig nakkestøtte de fleste slike festemekanismer baserer seg på.

5) Det er litt krøkkete å få inn sikkerhetsbeltet på barnet som sitter forovervendt bak. Kan muligens være enkeler med andre barneseter enn vi har - det går bare på at festet kommer veldig nærme setet.

Ang plass bak - ha i mente at jeg kommer fra Skoda Superb stv som har omtrent verdens største plass i baksetet så lenge det kun er to barn der (veldig lang, men ikke så bred).



3)

B_Tesla

Har forslag til 1, 4 og 5.

1) Kanskje litt sent når du først har sete, men jeg har fått anbefalt Cybex Sirona (følgelig for de mindre). Det kan roteres 90 grader, slik at du snur det når du setter barnet inn. Selv må jeg ha et mindre sete, da jeg skal snart ha barn. Sirona går ikke til nyfødt - star vel på sidene, men frarådet de første mnd.

4) Du kan ta å finne et feste som går rundt hodestøtten. Finnes noen slike. Risikoen er jo da i kolisjon. Da kan du en stropp som du tar ned bak setene og fester der. Enten gjennom seteryggen eller på annen måte. Men helt klart utfordrende det er.

5) Du kan vurdere en setebelteforlenger. Men der kjøper man kvalitet. Sjekk merkinger, og hvor du kjøper fra.

--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

TeslaK

#39
Go for it! Dere kommer ikke til å angre - og smile hver dag du setter deg i bilen:-)
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Davidsv

Sitat fra: Runemann på onsdag 11. mars 2015, klokken 17:12
1. Familiebil - fungerer bra, mye som andre biler egentlig, faktisk. Se an bruket ditt nøye, regn på bompenger osv. Kjører du langturer eks. frem og tilbake over fjellet (Bergen) engang iblant, ville jeg vært skeptisk (ja, jeg vet om ladere på veien, men likevel). Jf. Aftenpostens artikkel om tur fra Tromsø til Oslo: det går, men du må planlegge lading og også bruke tid på det (derfor tar turen mye langer tid ift. bensin/diesel). En tur "off track" for å se seg rundt kan bli vanskelig. Jeg er positiv til Tesla, men - hovedargumentet er det med langtur og fleksibilitet til å stikke ned i en lite bygd og ta seg en kaffe osv. (altså "off track & spurious travel")

Den artikkelen har ødelagt mye for ryktet, men er omtrent så misvisende som det går an å bli. En av grunnene mange kjøper bilen er jo nettopp for å dra på langtur. Angående fleksibilitet i hverdagen , så skal det veldig, veldig mye til å ikke ha nok rekkevidde igjen til tilfeldige turer, særlig hvis man har lademulighet hjemme.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Roma

Bestem deg superkjapt. Dollaren styrker seg mot krona i rekordfart. Tesla prisene i Norge henger etter i forhold til USA prisene. Dette får selvfølgelig impact på bruktmarkedet også. Det ser man jo på bruktbilprisene som rår der ute.

Aerv

Sitat fra: Roma på torsdag 12. mars 2015, klokken 07:50
Bestem deg superkjapt. Dollaren styrker seg mot krona i rekordfart. Tesla prisene i Norge henger etter i forhold til USA prisene. Dette får selvfølgelig impact på bruktmarkedet også. Det ser man jo på bruktbilprisene som rår der ute.

Bekymringsfull utvikling i denne sammenhengen ja! Bør nok også ta affære innen året før evt MVA og/eller engangsavgift blir innført.
http://www.valutakurser.no/kursutvikling.php?valuta=USD

B_Tesla

Tror nesten mva blir mer enn engangsavgift. Tesla Model s har 93-94 hk i vognkortet. Har noe med utredningen av hk på elbil.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

weld77

I dagens avgiftsregime ville en Tesla Model S (uavhengig av type) få -100.000 i CO2-avgift, 200.000 i vektavgift og så mva på toppen av det. Så særavgifter på ca 100.000 og så mva.

Mer sannsynlig er dog signaler om en gradvis innfasing av avgifter over flere år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA