Nyetablert: Tesla som familiebil?

Startet av Aerv, onsdag 11. mars 2015, klokken 11:46

« forrige - neste »

Trond.Strom

på et enkelt TCO regnestykke har jeg

på pluss siden
16k kilometer er vel +-12000 nok i bensin/år
bompenger 7500/år
veiavgift 3000/år

på minus siden
forsikring -5000/år
dekk -2000/år

så du ser på en årlig besparelse på drøyt 15 tusen
dersom du nedskriver bilen din på 10 år har du da mulighet til å betale ca 150 tusen mere for en Tesla enn for en ICE

så en octavia er vel billigere

JO

Drivstoff osv er en meget liten del av kostnaden i ett bilhold. Tesla har store hjul og sliter dekk fort, dette koster endel. Den er ikke lenger direkte billig å forsikre. Med 16k kilometer i året kan jeg vanskelig se at det lønner seg økonomisk. Men utfra det du skriver om økonomien deres har dere definitivt råd, så det er egentlig opp til hva dere selv ønsker.
Jeg ville ikke blakket meg for en Tesla, det blir en bil som alle andre når første månedene er unnagjort.(Med mindre du er med i "menigheten" eller meget interresert i elbil)
Vei det opp mot evt bedre råd til andre ting ferie osv, verdien av romslig økonomi. Bilen er fin å kjøre og har mye bagasjeplass så at den vil fungere er det nok liten tvil om. Andre ankepunkt er at den kan bli svært dyr å eie etter at garantien er utløpt.
Skulle jeg tatt samme valg i dag, hadde jeg tatt en rimeligere fossilbil som gjør jobben. Eiergleden går over fort.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

ØyvindO

En fossilbil kan også bli svært dyr å eie etter at garantitiden er utløpt. Jeg har eid en Land Rover Discovery 3, så dette har jeg førstehånds kjennskap til  ;D

cairnz

Sitat fra: JO på onsdag 11. mars 2015, klokken 14:14
Drivstoff osv er en meget liten del av kostnaden i ett bilhold. Tesla har store hjul og sliter dekk fort, dette koster endel. Den er ikke lenger direkte billig å forsikre. Med 16k kilometer i året kan jeg vanskelig se at det lønner seg økonomisk. Men utfra det du skriver om økonomien deres har dere definitivt råd, så det er egentlig opp til hva dere selv ønsker.
Jeg ville ikke blakket meg for en Tesla, det blir en bil som alle andre når første månedene er unnagjort.(Med mindre du er med i "menigheten" eller meget interresert i elbil)
Vei det opp mot evt bedre råd til andre ting ferie osv, verdien av romslig økonomi. Bilen er fin å kjøre og har mye bagasjeplass så at den vil fungere er det nok liten tvil om. Andre ankepunkt er at den kan bli svært dyr å eie etter at garantien er utløpt.
Skulle jeg tatt samme valg i dag, hadde jeg tatt en rimeligere fossilbil som gjør jobben. Eiergleden går over fort.

Dekkslitasje er ikke avhengig av tid, men av kilometre.
Med 16.000km i året, og jevn slitasje året rundt, altså 8000km på sommer og 8000km på vinterhjul ville jeg ha hatt sommerdekk i minst 5 år, og vinterdekk i minst 3 før jeg hadde trengt bytte.

R2-ene jeg har på nå er fortsatt ~6mm igjen av både foran og bak, og de bak har gått 23000km og de foran ca 38000km.
GY-ene har jeg kjørt 35000km på og har enda mange km igjen foran. Bak ble de byttet på ~20000km pga punktering i sidevegg.
Forsikringen er under 1000kr i måneden for de aller fleste.
Elbilist

Muffinman

På min bil ruller R2 20-25.000km bak og minst 60.000km foran om man ikke roterer.

jog

Jeg kjøpte 4 nye sommerdekk til 2000 altså 500 pr stk. så sommerdekk prisen er ikke så dyr.  Dette fordi det er mange som vil bli kvitt orginaldekka.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Aerv

Sitat fra: ihlhaug på onsdag 11. mars 2015, klokken 13:31
Det er SC i Åsane, kom forrige mnd. Ellers er det hurtigladere på Danmarksplass, skal visstnok bli verdens største ladeplass for elbiler.

Dette gjør livet og valget betydelig enklere! Takk for info

Ja som det nevnes her, med nedskriving over 10 år sparer man etter dagens regelverk og strømpriser inntil 100-300'000 kr relativt til fossilbil - avhengig av bruk. Men med mindre man er ivrig etter å inngå et større billån med 6% effektiv rente er den innledende kjøpssummen for selv en brukt 85S litt utenfor komfortsonen. Det arbeides altså med å myke opp damen for denne muligheten! For min del står jeg gjerne over en sommerferie for at det skal gå opp, men det konseptet er ikke like populært hos alle.

Øyvind.h

Sitat fra: jog på onsdag 11. mars 2015, klokken 15:23
Jeg kjøpte 4 nye sommerdekk til 2000 altså 500 pr stk. så sommerdekk prisen er ikke så dyr.  Dette fordi det er mange som vil bli kvitt orginaldekka.
Goodyear 19" dekkene er latterlig billige ift hva du får. Godt grep, god levetid og lav pris. Rundt 4500,- nye levert i Norge fra Tirerack.
Eller 2-3000,- for ubrukte om du kjøper fra noen som ønsker å kvitte seg med dem. Til sammenligning tror jeg at jeg endte opp med å betale rundt 2000,- for ett enkelt dekk til en kjip Passat fordi det bare var Møller som hadde Dunlop Graspic (eller hva det nå het) inne.

Dekkene holder lett 3-4 sesonger (til de uansett bør byttes pga alder).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Runemann

Hei,

jeg er ny her selv på forumet, og har kjørt en del i min brors Tesla. La meg svare:

1. Familiebil - fungerer bra, mye som andre biler egentlig, faktisk. Se an bruket ditt nøye, regn på bompenger osv. Kjører du langturer eks. frem og tilbake over fjellet (Bergen) engang iblant, ville jeg vært skeptisk (ja, jeg vet om ladere på veien, men likevel). Jf. Aftenpostens artikkel om tur fra Tromsø til Oslo: det går, men du må planlegge lading og også bruke tid på det (derfor tar turen mye langer tid ift. bensin/diesel). En tur "off track" for å se seg rundt kan bli vanskelig. Jeg er positiv til Tesla, men - hovedargumentet er det med langtur og fleksibilitet til å stikke ned i en lite bygd og ta seg en kaffe osv. (altså "off track & spurious travel")

2. Brukt S85 osv - vet ikke, hør på de andre. Husk en ting: små barn i bil griser til bilen altså, sånn er det bare, så - om du har småbarn er det greit å ha en "slitebil" når de er små, og ikke bekymre seg for en "pristine" bil (som du kjæler med for mye), det er mitt tips

3. Gjeld - det må du se an ift. din egen inntekt/gjeld. Jeg ville nok si at en Renault Megane eller Citroen C3 Picasso, eller den Octavia du nevner, kunne "serve your needs" i lang tid fremover - og så kan du kjøpe en helt ny og fin el-bil om si 5-7 års tid, hvis du er like giret på det. Vi går inn i en økonomisk bølgedal nå her altså, og sitte der med en dyr Tesla hvis jobben skulle ryke e.a., en bil som faller relativt mer i pris, og når kanskje særfordeler til elbiler faller bort etterhvert - vel jeg vet ikke du

4. Ladingen - går sikkert greit det scenariet ditt der

5. Nei, ikke slik jeg ser det. Det er mulig at du har solid økonomi og kan håndtere det, og da er det vel greit. Men fremover - hvis det er flere tusen hver måned, i laaang tid, som må gå med til å betjene lånet, og hvis du har små barn (jeg har to), vel - det er en del andre greier du kommer til å trenge penger til, believe me

Så - ikke bry deg om Tesla nå. Det er min mening. Se ting an litt, og husk at økonomisk fleksibilitet = mer frihet. Kjøp deg en billig og bra bil, lev vel med kone og barn, og enjoy life, man

Trustno1

Sitat fra: Runemann på onsdag 11. mars 2015, klokken 17:12

1. Familiebil - fungerer bra, mye som andre biler egentlig, faktisk. Se an bruket ditt nøye, regn på bompenger osv. Kjører du langturer eks. frem og tilbake over fjellet (Bergen) engang iblant, ville jeg vært skeptisk (ja, jeg vet om ladere på veien, men likevel). Jf. Aftenpostens artikkel om tur fra Tromsø til Oslo: det går, men du må planlegge lading og også bruke tid på det (derfor tar turen mye langer tid ift. bensin/diesel). En tur "off track" for å se seg rundt kan bli vanskelig. Jeg er positiv til Tesla, men - hovedargumentet er det med langtur og fleksibilitet til å stikke ned i en lite bygd og ta seg en kaffe osv. (altså "off track & spurious travel")

Mange gode svar du hadde, men jeg klarer ikke la være å kommentere denne.

Aftenpostens artikkel er jo bare vås, det har vel blitt påvist flere ganger.

Min P85 kjørte jeg 41k km på 10 mnd og opplevde aldri rekkevidde som en begrensning en eneste gang. Ja, man bør planlegge litt mer når man kjører, men SC står så tett nå at det er få ganger det ikke er mulig å ta en avstikker når man ønsker det.

Det stemmer også at man må beregne litt mer tid på ladning, men dette skjer i all hovedsak etter man har kjørt 3-4 timer, ogen 20-30 minutters stopp er på sin plass uansett. Sikkert smak og behag, men når man sparer 3-400kr på å ikke fylle drivstoff, er den 30 minutters mat/dopausen de fleste hadde tatt uansett helt innafor i mitt hode.

Muffinman

Den artikkelen ja...om vi snakker om den samme brukte journalisten en 60kwh bil som gir dobbel ladetid på SC, og gikk systematisk inn for å lade "fullt". Det inntil dobler ladetiden enda en gang.

I ettertid er det nå i tillegg kommet en superlader på Klett. Oslo-Tromsø vil vel neppe kreve mer stans for lading enn man ellers trenger for å spise/gå på do/strekke på beina med en 85, forutsatt litt fornuft.

Cobos

Sitat fra: Aerv på onsdag 11. mars 2015, klokken 15:35
Sitat fra: ihlhaug på onsdag 11. mars 2015, klokken 13:31
Det er SC i Åsane, kom forrige mnd. Ellers er det hurtigladere på Danmarksplass, skal visstnok bli verdens største ladeplass for elbiler.

Dette gjør livet og valget betydelig enklere! Takk for info

Ja som det nevnes her, med nedskriving over 10 år sparer man etter dagens regelverk og strømpriser inntil 100-300'000 kr relativt til fossilbil - avhengig av bruk. Men med mindre man er ivrig etter å inngå et større billån med 6% effektiv rente er den innledende kjøpssummen for selv en brukt 85S litt utenfor komfortsonen. Det arbeides altså med å myke opp damen for denne muligheten! For min del står jeg gjerne over en sommerferie for at det skal gå opp, men det konseptet er ikke like populært hos alle.
Jeg og veldig mange andre her har reist med Model S nedover i Europa på nettopp sommerferie. Det trenger ikke være dyrt og ja du bruker nok fort 1-2 timer ekstra på en hel dags kjøretur. Men for meg personlig synes jeg 2t er maks i høy hastighet før jeg ønsker å strekke beina, hvile hodet litt og tømme den interne tanken. Da fylles Tesla'en opp gratis og raskt. Med 85kW har du mer enn nok strøm for små avstikkere, sålenge du ikke er helt idiot. De nye funksjonene i 6.1 rundt navigasjonen er til god hjelp her. Så bruk billig bilferie som et argument :)

Det er riktig at en 30 000kr Octavia kan være billig bilhold, men det krever at man vinner i reparasjonslotteriet hvert eneste år. Eller kjenner noen som er gode hobbymekanikere og som skylder deg mange tjenester... Så det er noe å si for sikkerheten med garanti og trafikksikkerheten naturligvis.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Ebe

Får du barn som blir bilsjuke ville jeg vurdert en høyere bil, men det vet du jo ikke ennå.

Vi har to små og en snart tenåring og kjøpte en Peugot 5008, syvseter og man sitter relativt høyt. Det var en 2010 mod som hadde gått 75k km. Betalte ca 200.000,-.

Selvfølgelig en bilklasse i en helt annen liga enn en TMS, men det er fantastiske biler til sitt bruk disse nyere store familiebilene (familietanksene).

Tenker du økonomi og praktisk bruk, så tror jeg dette er et bedre valg. Men et MYE kjedeligere valg. Hehe.

Vi kunne dermed også kjøpe en flett ny Leaf til 240.000 og løse logistikkkabalen i hverdagen bedre. Vi slipper dermed også unna bompenger, parkering osv i Bergen. Leafen er stort sett eneste bil vi bruker i hverdagen.

Jeg vet ikke hva en tesla koster i forsikring, men vi betaler ca 9.000 i året for begge bilene, 10k + 16k km.

Til syvende og sist er det et valg mellom økonomi og en premium bil. Et valg mellom å kjøpe med hjertet eller hodet.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Men rekkevidde hadde jeg ikke tenkt å vurdere som et problem en gang. Spesielt med ei litta i bilen, så må/burde dere ta pauser uansett. Tar dere de ved SC, så er dere i oraksis uendelig rekkevidde :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

cirys1

Jeg er i samme situasjon, 2 små barn hus og kjærring..
Hovedspørsmålet mitt hva er alternativene dine??
At Tesla fungerer som familiebil har flere her gått gode for, men visst alternativet er en Avensis til 200k så er ikke Tesla fornuftig eller økonomisk. Man kan kjøre mye bom og kjøpe mye diesel for 400k.
Her i husholdningen så har "hovedbilen" kostet mellom 400-600 de siste årene, så for meg så blir det ikke sånn kjempehopp.(brukt) Jeg bruker generelt veldig mye penger på bil og bytter ofte, økonomisk neppe men utrolig artig.
Selv har jeg bestemt meg for og prøve Tesla som neste bil, min største bekymring blir service nivået, jeg har to biler, men visst man må ha leiebil hver gang bilen skal stå på verkstedet i 3-6 dager kan dette og bli dyrt. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA