Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bestilling og Venteliste

Startet av trondi, søndag 29. mars 2015, klokken 16:39

« forrige - neste »

trondi

Heisann! Har jo da endelig kjøpt meg en slik nissan leaf. 2012 modell.

Jeg ser at mange av dere er nokså kjappe på å regne forbruket i kwh og slikt.

Saken er den at jeg har en hybeltaker i huset vårt som deler på strømregningen med oss.  Personen nevnte at hun ikke ønsket å betale for ladingen av min elbil og i den anledning lurer jeg derfor på hvordan jeg skal beregne strømmen jeg bruker.

Lader for det meste om natta. har ikke tilgang på "gratis" lading, så vidt jeg har funnet ut enda.  Har en slik Charge Amps 16A lader, med tilhørende 16A kurs.

Hvordan regner jeg ut dette?
Sørlending nylig konvertert til elbiltrenden med foreløpig rekkevidde angst for våre vanlige 6-8 Oslo-Kristiansand turer i året.

USA import Nissan Leaf 2012. 34000km
Charge Amps 16A.
87% SOH

Lynet

Det enkleste er å regne 2kWh pr mil. Det er mitt gjennomsnittsforbruk over 3 år.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

fredsjo

Jeg har lurt på det samme (uten å ha en hysterisk leietaker). Blir det da korrekt å regne slik: 18 000km (normal kjørelengde for ett år) x 0,2kwh = 3600

3600kwh x 1kr (er vel sånn ca hva strømmen koster inkl alt, nettleie osv) = 3600kr årlig utgift for å kjøre 18 000 km.

Ser dette rett ut?
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

satheesh.net

Jeg ser faktisk ingen poeng i og inkludere nettleier og andre typiske avgifter man uansett må betale - elbil eller ei.

All strømpris over ca. 0,50 øre/kWh er dyrt i Norge akkurat nå. Regnestykket blir med en gang annerledes (ref. positivt) hvis man tar utgangspunkt i dette.

Olatho

Nettleia er jo avhengig av forbruket, så man kan jo ikke se bort fra den.
Men, ja. Regnestykket ser riktig ut.
Så vet jeg ikke hvor stor andel av disse (maks) 300 kronene i måneden som hybelbeboeren kunne ha kommet til å dekke...

Men det er en myte at elbiler utgjør noen enorme summer på strømregningen.

Ebe

Har du vurdert en enkel energimåler i tillegg?

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Multifunksjonell-energimaler-35617/

Kanskje vurdere å sette ned ladestyrken til 10a, aner ikke kvaliteten på den.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

e-h

Forbruk for hver eneste tur ligger jo på carwings siden også. Hvor riktig denne statistikken er vet jeg ikke.

emil

Dette er vel en USA importbil, så Carwings er ikke aktuellt. I tillegg blir ikke alltid alle turer logget i Carwings og den dagen Carwings tryner og må nullstilles sliter du.

Nettleie er greit å inkludere i kostnaden, men ikke fastprisen på abonnementet.

Uansett, kjøp en rimelig forbruksmåler og se hva forbruket ligger på. Synes 2kWh/mil er litt i overkant. Det er forbruket på kalde vinterdager, ikke om sommeren. Et snitt på 1.7-1.8 tror jeg er mer realistisk. Ellers er mange veldig skeptiske i starten og tror at elbiler har et enormt strømforbruk, men opplading av en Leaf fra helt tom til helt full bruker mindre strøm enn en 1000W panelovn som står på hele døgnet.


Speeder

Zoe 43kW

trondi

Takk for mange interessante svar så langt!
Bilen er import, så Carwings fungerer ikke.

Sitat fra: Ebe på lørdag 07. mars 2015, klokken 08:12
Har du vurdert en enkel energimåler i tillegg?

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Multifunksjonell-energimaler-35617/

Kanskje vurdere å sette ned ladestyrken til 10a, aner ikke kvaliteten på den.

Mitt støpsel for lading er utendørs. Denne tåler vel ikke det? Litt kjipt om det går vann i systemet og kortslutter. Garantien min dekker ikke dette akkurat.
Sørlending nylig konvertert til elbiltrenden med foreløpig rekkevidde angst for våre vanlige 6-8 Oslo-Kristiansand turer i året.

USA import Nissan Leaf 2012. 34000km
Charge Amps 16A.
87% SOH

tomgri

Hvordan får man til dette med Carwings? Jeg har muligheten, men det kommer ikke opp noe her. Er bare blankt.

TB

#11
Sitat fra: trondemor på fredag 06. mars 2015, klokken 23:34
Heisann! Har jo da endelig kjøpt meg en slik nissan leaf. 2012 modell.

Jeg ser at mange av dere er nokså kjappe på å regne forbruket i kwh og slikt.

Saken er den at jeg har en hybeltaker i huset vårt som deler på strømregningen med oss.  Personen nevnte at hun ikke ønsket å betale for ladingen av min elbil og i den anledning lurer jeg derfor på hvordan jeg skal beregne strømmen jeg bruker.

Lader for det meste om natta. har ikke tilgang på "gratis" lading, så vidt jeg har funnet ut enda.  Har en slik Charge Amps 16A lader, med tilhørende 16A kurs.

Hvordan regner jeg ut dette?
Ditt faktiske spørsmål er kva måte straumkostnad skal bli fordelt mellom huseiger og leigetaker?

Å måle faktisk forbruk er mulig, men ikkje alltid like praktisk. Om hybel har eigen underfordeler (lite sikringskap) kan elektriker montere seriemåler (ofte omtalt som minusmåler) på tilførselen. Dermed er det enkelt å lese av forbruket som går til hybel.

Om hybel er eit rom, og leigetaker disponerer fellesareal som bad, kjøkken osv. blir det meir komplisert. Det blir neppe praktisk, eller lønnsomt å måle tida til dusj, forbruk til komfyr, kaffetrakter osv  ;D

Ein løysing kan dermed vere fortsette med dagens fordeling, men trekke forbruk til elbilen ifrå. Her kan igjen ein "seriemåler" / "minusmåler" ein intern måler kobla på kontakten som blir brukt for elbilen bli brukt til fordeling av kostnader. Krev at dette er eigen kurs. Dette er ingen offisiell måler frå nettselskapet, dvs. ingen faste avgifter - men krev utgifter til elektriker.

Eit anna alternativ og rimelig alternativ, som ikkje krev elektriker t.d. Efergy:
http://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-tr%C3%A5dl%C3%B8s-energim%C3%A5ler/36-4500?gclid=Cj0KEQiA4OqnBRDAj9aazvPji9ABEiQANq28oH93RKQvp4jcW1LjAXB0DSlhpU7X-L1nBGcejm2Bj54aAopd8P8HAQ

Efergy måleren kobles enten til inntaket - for å måle totalt forbruk i sanntid, eller til ein enkelt kurs - for å måle denne kurs. Ved å koble til kurs som brukes for å lade elbil kan du raskt få oversikt over faktisk forbruk. Skal du måle ein enkelt kurs kobler du Efergy måler rundt den eine faseleder, utanpå isolasjonen.
(Ved trefase må alle tre "klyper" bli brukt, for einfase er det nok med ei klype.)

Efergy må kobles til i sikringsskap, der ledere er er fråkvarandre. Det er ikkje mulig å koble den rundt heile kabelen, dvs begge ledarar - summen vil bli 0.

Her er ein forklaring på Efergy
http://efergy.com/eu/instructionvideos/

Ved bruk av serie- minusmåler går strømmen igjennom denne, som ein sikring - krev elektriker:
http://tgelectronicsno.mamutweb.com/Shop/List/230V/546/1
http://tgelectronicsno.mamutweb.com/Shop/List/1-fase-kwh-m%C3%A5lere/237/1

Alternativ er å bestille ladepunkt som har inkludert kWh måler pr. punkt. Om du uansett skal ha eit fast ladepunkt er dette liten ekstra kostnad.

Eksempel:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA