Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

JO

Vel vi har nok litt forskjellig tilnærming. For meg er det ikke ett poeng å bruke teslaen til alt. Den brukes til det som passer dens kapasitet(ink SC). Fossilbilen dekker resten. dobbeltlader hadde ikke endret det. Jeg bruker ikke å stoppe 1-x timer når jeg er på kjøretur, ei heller pleier jeg å stoppe for å spise så ofte. I en del tilfeller blir da fossilen alternativet.
Svart Model S Levert 11 Mars

cirys1

Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:30
Jeg har aldri stått i timer  på en 22kw Dobbeltlader - det meste er 1 time.
Litt lenger oppe skriver du 20-40 min, det gir deg 5-6 mil, men da må man stoppe veldig ofte eller så må man ha mye lenger stopp..??

Kristian O

Sitat fra: cirys1 på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:46
Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:30
Jeg har aldri stått i timer  på en 22kw Dobbeltlader - det meste er 1 time.
Litt lenger oppe skriver du 20-40 min, det gir deg 5-6 mil, men da må man stoppe veldig ofte eller så må man ha mye lenger stopp..??
Det spørst vel kor langt du skal?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

kos

#273
Det er flere på denne tråden som tror at 22 kw og dobbeltlader er istedenfor SC - nei - det er et tillegg for å kunne skaffe deg "buffer" mellom to SC når rutene ikke dekker fult ut distansen på en lading. Si at man kjører Bergen - Florø - Bergen og været er våt veibane og man ønsker en buffer på 50 km. Det er i slike tilfeller man bruker dobbeltladeren og man kan kjøre problemfritt distansen. Når man samtidig har mange 22 kw å velge i kan man lade når det passer. Lade 5 - 10 mil og ha dermed en buffer i forhold til den totale distansen. Eksempel er at du starter en tur og du har 30 mil rekkevidde , og det ikke er noen SC på veien - men du trenger 32 mil totalt. Da er det enkelt å lade 6 mil på en 22 kw AC lader og ha god margin. Står ikke i timer å lade. Men har du enkeltlader og ikke adapter for 50KW DC så begynner klokka å gå. Det er nemlig det samme som dere ikke vil, som jeg også ikke vil - stå å lade i timer. Men jeg sparer ikke på "22" kw eller andre lademuligheter for å ende opp med fossilbilen. Så kan dere selvsagt ha andre kjøre vaner som tilsier at bruken er minimal. Ja - den kjøper jeg , men kom ikke å si at da kjører jeg fossilen. Da har du spart deg til fossilbil.

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:37
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:24
Underholdende hvordan folk skal kappes om å fortelle at 22kW ikke holder og hvor dumt det er å vente på lading, når de fordelene jeg har hatt med 22kW er at bilen har ladet mens jeg har gjort andre ting. Og jeg har endt opp med å bruke mindre tid på lading :) Foreløpig bare en håndfull ganger i løpet av 1,5 års eierskap, men de nærmeste årene blir det sikkert flere bruksområder (frem til salg, hvor bruktprisen blir høyere og kjøpergruppen større). Lengste dagsetappe i løpet av første 1,5 år var rundt 800km, og den gikk perfekt pga 22kW lading under en pause....

Men så var det dette med å se muligheter da....

Så hva gjør man i flere timer på en kiwi?? Og hvor lange pauser har du egentlig?? Med 10 mil i timen så støter man på ganske mange timer om dagen visst man skal lade på 22kW spesielt visst man kjører 800km.
Hvordan får du dette til og bli mindre ladetid mindre i forhold til hva? (enkeltlader?)
Det er sitater som "Timevis på kiwi" som illustrerer at man ikke ser muligheter.
I korte trekk er det tre situasjoner jeg har hatt bruk for dobbeltlader i løpet av første 1,5 år:

1. På en 800km tur via København i fjor sommer. Ønsket en lengre pause i sentrum for å dele en lang dagsetappe i to. 22kW ladere midt i sentrum. CHAdeMO laderen var tidsbegrenset til 30 min. 22kW ingen tidsbegrensning så bilen kunne stå der så lenge pausen varte (ca 2,5 timer)

2. På turer til Borlänge (fra Oslo) hvor vi pleier å bunkre opp på Kongsvinger før vi kjører ut i ødeland (kalt Finnskogen). Turen er ca 39 mil. Dvs i grenseland ift rekkevidde. 30 min lading mens vi bunkrer opp gir behagelig buffer. Med enkeltlader måtte jeg tatt lenger pause enn nødvendig. Alternativet er en 4 mil lengre rute via SC i Karlstad.

3. Hender vi handler i Strømstad. 22kW i kjelleren ved butikken der vi handler har ved ett tilfelle medført at vi kunne droppe stopp på SC på Solli.

Det var de jeg kom på i farten. Har naturligvis brukt laderen flere ganger (blant annet når vi besøkte Inspira og badelandet ved siden av.) Visste det var 8 da gratis 22kW stolper der, så jeg fylte rundt 60kWh under besøket.

Hva fremtiden bringer vet jeg ikke. Kanskje jeg ikke får brukt den i det hele tatt de neste 4-5 årene? Kanskje jeg får bruk for den ofte? Hvem vet, men jeg ser i hvert fall muligheter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:50
Sitat fra: cirys1 på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:37
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:24
Underholdende hvordan folk skal kappes om å fortelle at 22kW ikke holder og hvor dumt det er å vente på lading, når de fordelene jeg har hatt med 22kW er at bilen har ladet mens jeg har gjort andre ting. Og jeg har endt opp med å bruke mindre tid på lading :) Foreløpig bare en håndfull ganger i løpet av 1,5 års eierskap, men de nærmeste årene blir det sikkert flere bruksområder (frem til salg, hvor bruktprisen blir høyere og kjøpergruppen større). Lengste dagsetappe i løpet av første 1,5 år var rundt 800km, og den gikk perfekt pga 22kW lading under en pause....

Men så var det dette med å se muligheter da....

Så hva gjør man i flere timer på en kiwi?? Og hvor lange pauser har du egentlig?? Med 10 mil i timen så støter man på ganske mange timer om dagen visst man skal lade på 22kW spesielt visst man kjører 800km.
Hvordan får du dette til og bli mindre ladetid mindre i forhold til hva? (enkeltlader?)
Det er sitater som "Timevis på kiwi" som illustrerer at man ikke ser muligheter.
I korte trekk er det tre situasjoner jeg har hatt bruk for dobbeltlader i løpet av første 1,5 år:

1. På en 800km tur via København i fjor sommer. Ønsket en lengre pause i sentrum for å dele en lang dagsetappe i to. 22kW ladere midt i sentrum. CHAdeMO laderen var tidsbegrenset til 30 min. 22kW ingen tidsbegrensning så bilen kunne stå der så lenge pausen varte (ca 2,5 timer)

2. På turer til Borlänge (fra Oslo) hvor vi pleier å bunkre opp på Kongsvinger før vi kjører ut i ødeland (kalt Finnskogen). Turen er ca 39 mil. Dvs i grenseland ift rekkevidde. 30 min lading mens vi bunkrer opp gir behagelig buffer. Med enkeltlader måtte jeg tatt lenger pause enn nødvendig. Alternativet er en 4 mil lengre rute via SC i Karlstad.

3. Hender vi handler i Strømstad. 22kW i kjelleren ved butikken der vi handler har ved ett tilfelle medført at vi kunne droppe stopp på SC på Solli.

Det var de jeg kom på i farten. Har naturligvis brukt laderen flere ganger (blant annet når vi besøkte Inspira og badelandet ved siden av.) Visste det var 8 da gratis 22kW stolper der, så jeg fylte rundt 60kWh under besøket.

Hva fremtiden bringer vet jeg ikke. Kanskje jeg ikke får brukt den i det hele tatt de neste 4-5 årene? Kanskje jeg får bruk for den ofte? Hvem vet, men jeg ser i hvert fall muligheter.

Takk for den - godt at jeg ikke er alene om å forstå bruksområdet for en dobbeltlader, begynte å føle meg ensom.  :)

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

JO

Vel jeg sparer meg ikke til å bruke fossilen, som jeg sier, dobbeltlader hadde ikke endret min bruk av Teslaen, Den gjør faktisk ingen forskjell. På over 30000km er fortsatt type2 kabelen innpakket.
Jeg bruker fossilen der den er mest hensiktsmessig og teslaen der den er mest hensiktsmessig. Hvis jeg skal en rundtur som skal gjøres på 1 dag der jeg må stoppe å lade flere ganger på SC så dropper jeg Teslaen da og. Poenget mitt er at jeg er ikke villig til å forsake mye tid for å kjøre elektrisk. det ville ikke en dobbeltlader endret noe på.
Samtidig så er jeg ikke så hjernevasket av Teslamenigheten at jeg ikke kan bruke andre biler. Er mange biler som er minst like bra eller bedre, men få som er bedre å slippe avgifter/bom/ferje med.
Svart Model S Levert 11 Mars

Øyvind.h

Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:58
Takk for den - godt at jeg ikke er alene om å forstå bruksområdet for en dobbeltlader, begynte å føle meg ensom.  :)
For all del - noen kommer sikkert aldri til å få bruk for dobbeltladeren før de skal selge bilen videre. Men bagatellisering av bruksområder og behov fordi en selv ikke ser eller vil se mulighetene synes jeg er unødvendig.

Hopper av her, for denne diskusjonen har jeg vært med på ørten ganger før. Og den kommer sikkert ørten ganger i fremtiden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Sitat fra: JO på onsdag 25. mars 2015, klokken 16:01
Vel jeg sparer meg ikke til å bruke fossilen, som jeg sier, dobbeltlader hadde ikke endret min bruk av Teslaen, Den gjør faktisk ingen forskjell. På over 30000km er fortsatt type2 kabelen innpakket.
Jeg bruker fossilen der den er mest hensiktsmessig og teslaen der den er mest hensiktsmessig. Hvis jeg skal en rundtur som skal gjøres på 1 dag der jeg må stoppe å lade flere ganger på SC så dropper jeg Teslaen da og. Poenget mitt er at jeg er ikke villig til å forsake mye tid for å kjøre elektrisk. det ville ikke en dobbeltlader endret noe på.
Samtidig så er jeg ikke så hjernevasket av Teslamenigheten at jeg ikke kan bruke andre biler. Er mange biler som er minst like bra eller bedre, men få som er bedre å slippe avgifter/bom/ferje med.

På en dag er det få som må lade på flere SC - da kjører du ekstremt langt og ekstremt fort. - da er du ikke i Norge heller. I så fall snakker vi Norge på langs.

Og er du i Norge snakker vi om Oslo - Bergen- Oslo på en dag. Da er ingen bil bra - da tar jeg fly.

Det vi snakker om er en lading med dertil buffer på 5 -10 mil. Et stopp totalt på 20 - 40 minutter i løpet av en dag. Så kan man egentlig lade når man vil i løpet av dagen - om du vil ha mat - pisse - eller strekke beina. De aller fleste gjør det. Og med tettheten av 22 kw ladere så skal det godt gjøres at det ikke passer med en slik. Og som sakt når du skaffer deg bufferen i løpet av dagen spiller ingen rolle - du har nok om du lader på slutten eller i begynnelsen. Det er det vi bruker 22 kw til, og da er enkellader noe som steler tid. Noe som du heller ikke liker , men da er det mer hensiktsmessig å bruke fossilen. Helt enig.  Men da bruker du heller ikke teslaen optimalt. For du skal helt sikkert spise - pisse og strekke beina i løpe av dagen med fossilen også.

Sjøhyene

Du kjører på små marginer hvis en halvtimes stopp på 22kw er akkurat det som skal til. For ikke å snakke om differanse 22 vs 11. På en halvtime utgjør vel det ca 20km i ekstra rekkevidde.
Lurer på hva slags kjørevaner dere har dere som "stadig vekk" er avhengig av denne ekstra boosten.
På en time har han med dobbeltlader fått 40km ekstra. Er det virkelig ofte at slike situasjoner kommer opp? Kjører dere ofte 40+ mil på en dag og attpåtil i et område utenfor SC dekning?
Skjønner jo at noen av de som bor langt nord for trondheim har sånne behov eller de som kjører ektremt mye i jobb f.eks. Men at det er mange som opplever et sånt behov ofte kan jeg ikke fatte og begripe.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

kos

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 25. mars 2015, klokken 16:39
Du kjører på små marginer hvis en halvtimes stopp på 22kw er akkurat det som skal til. For ikke å snakke om differanse 22 vs 11. På en halvtime utgjør vel det ca 20km i ekstra rekkevidde.
Lurer på hva slags kjørevaner dere har dere som "stadig vekk" er avhengig av denne ekstra boosten.
På en time har han med dobbeltlader fått 40km ekstra. Er det virkelig ofte at slike situasjoner kommer opp? Kjører dere ofte 40+ mil på en dag og attpåtil i et område utenfor SC dekning?
Skjønner jo at noen av de som bor langt nord for trondheim har sånne behov eller de som kjører ektremt mye i jobb f.eks. Men at det er mange som opplever et sånt behov ofte kan jeg ikke fatte og begripe.

Om du kjører utenfor det sentrale Norge så vil du oppdaget at det bor folk også der, og at det nesten ikke finnes SC der - men mange 22 kw og 50 Kw DC. Å ha en buffer ved fjelloverganger - i slapseføre og storm er noe vi som ferdes der setter pris på. Jeg kjører i disse områdene og uten 22 kw og uten lademuligheter så hadde jeg faktisk ikke vurdert Tesla. Det er det som er så bra med Tesla er alle lade mulighetene. Og rekkevidden sammen med disse gir uante muligheter om man bare vil se de. Og - ja ved en fjellovergang om vinteren så spiller 4 mil forskjell på sikkert og risikofylt.


Muffinman

Stikk heller ut og nyt sola folkens  :)

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:24
Underholdende hvordan folk skal kappes om å fortelle at 22kW ikke holder og hvor dumt det er å vente på lading, når de fordelene jeg har hatt med 22kW er at bilen har ladet mens jeg har gjort andre ting. Og jeg har endt opp med å bruke mindre tid på lading :) Foreløpig bare en håndfull ganger i løpet av 1,5 års eierskap, men de nærmeste årene blir det sikkert flere bruksområder (frem til salg, hvor bruktprisen blir høyere og kjøpergruppen større). Lengste dagsetappe i løpet av første 1,5 år var rundt 800km, og den gikk perfekt pga 22kW lading under en pause. Lite interessert i å vente på lading. Lading bør unnagjøres i pauser man ellers ville tatt. 22kW har bidratt til å oppfylle dette ved flere anledninger.

Samme her. Jeg sparer altså en god halvtime på turen til hytta ved å lade på 22kW istedenfor på SC. SC-nettet blir aldri finmasket nok til at man ikke må kjøre omveier i ny og ne, men komplettert med 22kW ladepunkter kan man mye enklere kjøre den veien man vil. Som f.eks for vår del betyr Rv4/Rv34/Rv33/Rv250 til hytta via 22kW på Dokka, istedenfor E6 via SC Lillehammer som er 6 mil lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:25
Tenk om den laderen er opptatt når du ankommer badelandet, hva gjør du da? Det beste er om du får plugget inn litt hos tante :)  Kanskje du tom. kan låne komfyrstikken ;). Å basere en tur på 22kW er risikabelt, men det finnes sefølgelig tilfeller der man kan dra nytte av opptil dobbel ladehastighet.

Hvis det hypotetiske badelandet er på Grålum utenfor Sarpsborg er det 8 22kW stolper der ;)

Riktignok er den en SC i nærheten, men har man lovet ungene å bade er det vel deilig å slippe SC stopp i tillegg? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA