Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:37
Så hva gjør man i flere timer på en kiwi?? Og hvor lange pauser har du egentlig?? Med 10 mil i timen så støter man på ganske mange timer om dagen visst man skal lade på 22kW spesielt visst man kjører 800km.
Hvordan får du dette til og bli mindre ladetid mindre i forhold til hva? (enkeltlader?)

Kjører du 800km en vei passerer du nok en SC. Jeg har derimot 566km tur/retur hytta og der finnes ingen lademulighet. Legg på vampire drain i noen dager så går det nok oppunder 600km typical på tur/retur. Da mangler jeg ca. 200km. En stopp på veien opp for å handle samt spise middag og en på vei ned for å spise lunsj så er turen i boks uten å kjøre til sammen 12 mils omvei om SC. Evt. bare en time til sammen om hytteturen starter eller slutter på jobb (10 mil hjemmefra retning hytta). Typisk bruksområde for dobbeltlader, med enkeltlader tar det alt for lang tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tesla65

Jeg valgt å få lagt til dobbellader på min S85d som kommer i mai.
Om jeg får bruk for den får tiden vise. Har egentlig klart meg uten på den jeg har i dag, men har blitt overbevist om å ha dobbellader er ett stort ++++
Fikk lagt til dobbellader rett før de fjernet muligheten
Hvit P85 Solgt

Amoss

Sitat fra: JO på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:41
For meg er det ikke ett poeng å bruke teslaen til alt.

Men for mange er det nettopp det. Mange kunne godt ha beholdt fossilen og kjøpt seg en Leaf (eller e-Golf) i tillegg, men valgte istedet å erstatte fossilen med en Tesla - og da er det ett poeng at man kan bruke den til alt man har behov for. Stort sett om det er det som er valget vil jeg tro at en dobbeltlader er billigere enn å beholde en fossil ;)  (Men ja, dersom behovet f.eks. er å trekke henger så må man kanskje ha den likevel - men det er en annen debatt)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cirys1

Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 16:16
På en dag er det få som må lade på flere SC - da kjører du ekstremt langt og ekstremt fort. - da er du ikke i Norge heller. I så fall snakker vi Norge på langs.

Og er du i Norge snakker vi om Oslo - Bergen- Oslo på en dag. Da er ingen bil bra - da tar jeg fly.

Det vi snakker om er en lading med dertil buffer på 5 -10 mil. Et stopp totalt på 20 - 40 minutter i løpet av en dag. Så kan man egentlig lade når man vil i løpet av dagen - om du vil ha mat - pisse - eller strekke beina. De aller fleste gjør det. Og med tettheten av 22 kw ladere så skal det godt gjøres at det ikke passer med en slik. Og som sakt når du skaffer deg bufferen i løpet av dagen spiller ingen rolle - du har nok om du lader på slutten eller i begynnelsen. Det er det vi bruker 22 kw til, og da er enkellader noe som steler tid. Noe som du heller ikke liker , men da er det mer hensiktsmessig å bruke fossilen. Helt enig.  Men da bruker du heller ikke teslaen optimalt. For du skal helt sikkert spise - pisse og strekke beina i løpe av dagen med fossilen også.
Så du kan kjøre til Måløy på 22kW ladere men ikke til Oslo på SC, det tar kortere tid med SC selv om det er en time lenger.??

Det er nettopp Oslo-Bergen-Fredrikstad kjøring jeg har kjøpt Tesla til, og videre nedover i Europa ethvert.
Når jeg kjører Oslo Bergen alene så trenger jeg to stopp i en fosil, 20-30min spise/pisse og kanskje et stop til på 5 min når jeg må pisse igjen. Med Tesla trenger jeg bare et stopp til Oslo på kanskje 40 min altså nesten ingen forskjell.
Skal jeg dra på fjellet så er det bare 4mil og 9mil visst jeg vill på et mye bedre ett, og bruke bilen optimalt for meg vil være og vente minst mulig på den.


GOS

Sitat fra: cirys1 på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:06
Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 14:45
Har gode erfaringer med dagsturer til Sogn og Fjordane med Tesla og lading med dobbeltlader. Fungerer som en fossilbil - og bufferen inn i riket kan man ta på Romarheimsdalen, Oppedal og Førde, Florø , Møløy osv men da må du enten ha tilgang til 50 KW DC eller ha dobbeltlader - om du ikke har tenkt å stå å lade på en schuko, da kommer nok også fossilen til anvendelse. Så gratulerer med tesla uten dobbeltlader og forstår hvorfor man kjører Fossil -meningsløst å spare seg til fossilbilist.

Men 30 min lading på 22kW gir bare 5-6 mil, må drive og stoppe i et kjør da..?

Hvor god tid har man når man kjører elbil, kjenner jeg blir rastløs bare og tenke på denne bortkastede tiden..  :P

Noen gjør seg dummere enn de er. Nok for meg.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

BMW850

Eller kanskje de rett og slett ikke har større forutsetninger? De forsøker sikkert...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

kos

Sitat fra: cirys1 på onsdag 25. mars 2015, klokken 18:29
Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 16:16
På en dag er det få som må lade på flere SC - da kjører du ekstremt langt og ekstremt fort. - da er du ikke i Norge heller. I så fall snakker vi Norge på langs.

Og er du i Norge snakker vi om Oslo - Bergen- Oslo på en dag. Da er ingen bil bra - da tar jeg fly.

Det vi snakker om er en lading med dertil buffer på 5 -10 mil. Et stopp totalt på 20 - 40 minutter i løpet av en dag. Så kan man egentlig lade når man vil i løpet av dagen - om du vil ha mat - pisse - eller strekke beina. De aller fleste gjør det. Og med tettheten av 22 kw ladere så skal det godt gjøres at det ikke passer med en slik. Og som sakt når du skaffer deg bufferen i løpet av dagen spiller ingen rolle - du har nok om du lader på slutten eller i begynnelsen. Det er det vi bruker 22 kw til, og da er enkellader noe som steler tid. Noe som du heller ikke liker , men da er det mer hensiktsmessig å bruke fossilen. Helt enig.  Men da bruker du heller ikke teslaen optimalt. For du skal helt sikkert spise - pisse og strekke beina i løpe av dagen med fossilen også.
Så du kan kjøre til Måløy på 22kW ladere men ikke til Oslo på SC, det tar kortere tid med SC selv om det er en time lenger.??

Det er nettopp Oslo-Bergen-Fredrikstad kjøring jeg har kjøpt Tesla til, og videre nedover i Europa ethvert.
Når jeg kjører Oslo Bergen alene så trenger jeg to stopp i en fosil, 20-30min spise/pisse og kanskje et stop til på 5 min når jeg må pisse igjen. Med Tesla trenger jeg bare et stopp til Oslo på kanskje 40 min altså nesten ingen forskjell.
Skal jeg dra på fjellet så er det bare 4mil og 9mil visst jeg vill på et mye bedre ett, og bruke bilen optimalt for meg vil være og vente minst mulig på den.

Det er ingen SC mellom Bergen og Florø - det er en på Haukås - men da er du i Bergen og ikke i Florø.
Du rekker ikke Florø - Bergen - Florø på en lading, men om du lader på en av 22 laderne mellom Romerheimsdalen og Førde  så går det bra. Jeg bruker ikke 22 kw mellom Bergen og Oslo da bruker jeg SC hvordan kom du på den ideen ?. Men jeg ser jo at du skal bare mellom SC og da trenger du faktisk ikke tenke på dobbeltlader. Vi andre har en litt større horisont

toppi

Dette er jo en diskusjon man aldri blir enige i, så lenge alle ser på sitt bruksmønster som den eneste sannhet.

Noen synspunkter fra meg:

1. Skal Elbilen bli allemannseie må det være enkelt. Det er greit at entusiastene ser alle muligheter, og har frunken full av adapteret, men mange interesserer seg null og niks for dette.

2. Jeg har snakket med mange jeg som tror dobbeltlader gir dobbelt så nye strøm fra en Schuko. Derfor er det viktig med saklig informasjon til nye kjøpere med budsjett, slik at de kan ta en standpunkt på riktig grunnlag.

3. Det er en god grunn til at dobbeltlader nå blir tatt bort. Førre og førre vil ha det, samt at Musk vil at elbil skal være enkelt.

4. Jeg er overbevist om at SC destinasjoner vil være "overalt" innen få år.
Dette er jo det geniale til Tesla, og vil være svært viktig for Model 3.
Man skal slippe å måtte planlegge å stoppe både  her og der for å komme frem.

Ingen tvil om at mange har brukt for dobbeltlader, men heller liten tvil om at færre og færre har behovet, og at mange kunne brukt pengene på noe annet.

Når elbilen blir allemannseie, og SC står tett i tett, vil  denne diskusjonen kun være for spesielt interesserte (2017/2018)





Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

cirys1

Sitat fra: GOS på onsdag 25. mars 2015, klokken 19:36
Noen gjør seg dummere enn de er. Nok for meg.
Så man stopper i en halv time ekstra for og få 5 mil ekstra kjørelengde og dette ble dumt for deg, en halvtime er den totale stopptiden jeg har med en fosil Bergen-Oslo og den vill bli tilnærmet uendret i en Tesla..

Å prøve og drite ut andre når man selv skriver setninger som "Nok for meg." sier jo sitt..

kos

Sitat fra: toppi på onsdag 25. mars 2015, klokken 19:53
Dette er jo en diskusjon man aldri blir enige i, så lenge alle ser på sitt bruksmønster som den eneste sannhet.

Noen synspunkter fra meg:

1. Skal Elbilen bli allemannseie må det være enkelt. Det er greit at entusiastene ser alle muligheter, og har frunken full av adapteret, men mange interesserer seg null og niks for dette.

2. Jeg har snakket med mange jeg som tror dobbeltlader gir dobbelt så nye strøm fra en Schuko. Derfor er det viktig med saklig informasjon til nye kjøpere med budsjett, slik at de kan ta en standpunkt på riktig grunnlag.

3. Det er en god grunn til at dobbeltlader nå blir tatt bort. Førre og førre vil ha det, samt at Musk vil at elbil skal være enkelt.

4. Jeg er overbevist om at SC destinasjoner vil være "overalt" innen få år.
Dette er jo det geniale til Tesla, og vil være svært viktig for Model 3.
Man skal slippe å måtte planlegge å stoppe både  her og der for å komme frem.

Ingen tvil om at mange har brukt for dobbeltlader, men heller liten tvil om at færre og færre har behovet, og at mange kunne brukt pengene på noe annet.

Når elbilen blir allemannseie, og SC står tett i tett, vil  denne diskusjonen kun være for spesielt interesserte (2017/2018)

Kjøp deg et atlas over Norge og begynn å ta med resten av riket og ikke bare der du bor. SC overalt ? har du noen begreper over avstand i Norge og innbyggerantallet.? Om elbilen skal kunne brukes som en fossil så er flere lademuligheter det eneste som er mulig.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

kos

#296
Sitat fra: cirys1 på onsdag 25. mars 2015, klokken 20:01
Sitat fra: GOS på onsdag 25. mars 2015, klokken 19:36
Noen gjør seg dummere enn de er. Nok for meg.
Så man stopper i en halv time ekstra for og få 5 mil ekstra kjørelengde og dette ble dumt for deg, en halvtime er den totale stopptiden jeg har med en fosil Bergen-Oslo og den vill bli tilnærmet uendret i en Tesla..

Å prøve og drite ut andre når man selv skriver setninger som "Nok for meg." sier jo sitt..

Får prøve å gjøre dette enkelt - Bergen - Florø - Bergen er ca 48 mil over flere fjelloverganger.
I teorien så skal dette gå med en lading på en Tesla. Men praksis sier at man må ha 5 - 10 mil ekstra for å være sikker med henblikk på vær og vind og føreforhold. Mellom Bergen og Florø er det ingen SC. Men en rekke med 22 kw og 50 kw DC.

Ved å stoppe på en av stasjonene å lade i 40 minutter så har man buffer til å kjøre att og fram.

Avstanden er som Oslo - Bergen - men da har du SC og bruker selvsagt den.

Når man skal kjøre 48 mil trenger man en pause og da lader man. Akkurat som mellom Oslo og Bergen. N

Når jeg kommer hjem så stopper jeg på Haukås og lader på SC. Så har jeg full bil når jeg kommer hjem. Om jeg ikke lader hjemme på 11 kw.  Det samme kan jeg på veien opp om ikke bilen er ladet hjemme.   

Om du har enkellader så blir det 80 minutter - Eller om det er vinter så kan du kalkulere med en pause på 2 timer med enkellader  osv

Olatho

"Enkelt" er det vel hvis bilen kan lade så raskt som mulig på enhver mulig ladestasjon. Å bare kunne utnytte 11 kW på en 22 kW ladestasjon er jo tøvete. Å fjerne det som et valg er jeg enig i, men da burde de gjort 22 (eller helst 43) kW til standard.

Kostprisen til Tesla på en 22 (eller 43) kontra en 11 kW installasjon er neppe stor sett i forhold til alle de andre endringene og tilleggene som gjøres til standard.

GOS

@KOS
Vær sikker på at det er andre enn Øyvind H. som støtter deg i ditt syn. Både dere og jeg har nok brukt dobbellader mye på samme måte. Jeg tror ikke jeg har stått mer enn 30 minutt, kanskje en gang 40 minutt mens jeg spiste middag, på en Type 2 lader. Alle gangene har det vært fordi jeg hadde noe å gjøre uansett, og da fikk jeg det bufferet jeg trengte for å komme hjem, til destinasjon eller til SC med trygg margin. Det er ikke nødvendigvis mange gangene, men de er gode å ha disse 22 kw laderne når en først allikevel må stoppe.
Og flere Type 2 blir det som gjør det enda enklere å farte utenfor hovedfartsårene:-)

Takk for at du har tatt deg så mye tid i dag til å forklare andre hvordan det for deg, meg og andre er nyttig å lade med 22 kw der hvor det ikke finnes nok SC'er på kjøreruten
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

cirys1

Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 19:53
Jeg bruker ikke 22 kw mellom Bergen og Oslo da bruker jeg SC hvordan kom du på den ideen ?

Leste du innlegget før du besvarte??

Det var du som skrev at Bergen Oslo Bergen ble for langt og kjøre, men du hadde Florø, Måløy og en til som eksempel der man trengte dobbeltlader. Det tar like lang tid og kjøre til Bergen Måløy Bergen med 22kW lading som det tar og kjøre Bergen Oslo Bergen med SC.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA