Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: cirys1 på onsdag 25. mars 2015, klokken 13:51
Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 10:43
Når jeg kjører nordover er det alle andre lademuligheter etter Haukås og nå snakker vi så godt som hele Sogn og Fjordane alle andre lademuligheter enn SC.

Ifra Haukås nordover på E39 så har man SC i Sandane (Sogn og fjordane) 240km unna Haukås, videre nordover så er det ca 240 km til neste SC. Skal man et sted mitt i mellom som Førde så kan man vell benytte SC i Haukås begge veier.Jeg skjønner ikke problemet..  :)

Så om du skal  Florø og så hjem igjen eller Måløy eller Viksdalen osv. Hvordan skal du klare det uten å lade på en dag.? Gjennomkjøring helt ok. Da har du god rekkevidde - men om du skal opp og så ned igjen så kan ikke jeg kjøre store omveier for å nå SC i Sandane. Og om vinteren og til dels om sommeren også så må man lade for å ha en viss buffer.

cirys1

Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 13:58
Så om du skal  Florø og så hjem igjen eller Måløy eller Viksdalen osv. Hvordan skal du klare det uten å lade på en dag.? Gjennomkjøring helt ok. Da har du god rekkevidde - men om du skal opp og så ned igjen så kan ikke jeg kjøre store omveier for å nå SC i Sandane. Og om vinteren og til dels om sommeren også så må man lade for å ha en viss buffer.

Sjelden jeg kjører i 6 timer i en retning for og kjøre hjem igjen med det samme, men jeg ser problemet visst dette er noe du praktiserer ofte.
De dagene jeg må stå og vente på bilen og ikke omvendt så mener jeg ikke at elbilen kan erstatte fosilen. De halvtimene man har på SC skal jeg alltid klare og få tiden til og gå.

Noen har andre bruksmønster enn andre, og visst de mener selv at det går fint og vente 2-3 timer på en lokal Kiwi så er jo det bare velstand. Jeg med familie har ihvertfall ikke tålmodighet for sånt..  :)

JO

Vel skal man avgårde utenfor SC dekning tar man fossilbilen, enkelt å greit.
22kw går altfor sakte og jeg er ikke interresert i å stå 1 time for skarve 10-11 mil rekkevidde.
SC er det eneste som gir akseptabel ladefart.
Svart Model S Levert 11 Mars

cirys1

Sitat fra: JO på onsdag 25. mars 2015, klokken 14:30
Vel skal man avgårde utenfor SC dekning tar man fossilbilen, enkelt å greit.
22kw går altfor sakte og jeg er ikke interresert i å stå 1 time for skarve 10-11 mil rekkevidde.
SC er det eneste som gir akseptabel ladefart.
Jeg er helt enig, SC stort sett hele veien eller planlagt noe fremme på destinasjon slik at bilen kan lade imens jeg gjør noe annet eller sover(planlagt overnatting). For meg og bruke flere timer på og vente på bilen på et sted jeg ikke har noe som helst og gjøre er fallitterklæring, det gidder jeg ikke... :)

kos

Sitat fra: JO på onsdag 25. mars 2015, klokken 14:30
Vel skal man avgårde utenfor SC dekning tar man fossilbilen, enkelt å greit.
22kw går altfor sakte og jeg er ikke interresert i å stå 1 time for skarve 10-11 mil rekkevidde.
SC er det eneste som gir akseptabel ladefart.

Bor du ved en SC da - siden du bare lader der. Selvsagt kan man lade andre steder enn SC  - man trenger ikke å stå der i timevis, bare nok  til at man kommer til destinasjonen eller til neste SC. Får fint en buffer på 20 - 40 minutter på 22 Kw - og langt mer på 50 KW DC. Man skal vel uansett i løpet av 6 -8 timer ha en matbit. Men Schuko er  ikke noe alternativ til tesla , da snakker vi ikke dagstur. Men overnatting og helgetur.

Har gode erfaringer med dagsturer til Sogn og Fjordane med Tesla og lading med dobbeltlader. Fungerer som en fossilbil - og bufferen inn i riket kan man ta på Romarheimsdalen, Oppedal og Førde, Florø , Møløy osv men da må du enten ha tilgang til 50 KW DC eller ha dobbeltlader - om du ikke har tenkt å stå å lade på en schuko, da kommer nok også fossilen til anvendelse. Så gratulerer med tesla uten dobbeltlader og forstår hvorfor man kjører Fossil -meningsløst å spare seg til fossilbilist.



JO

Lader bilen hjemme, nærmeste sc er ca 75km hjemmefra. Poenget mitt var ikke å spare seg til fossilbilist.
Men jeg ser det som uaktuelt å stoppe å lade på tregladere. Vi har uansett 2 biler der den ene er fossil, skal man steder man ikke kan lade på destinasjon eller på SC underveis bruker jeg ikke Teslaen. Det hadde ikke en dobbellader endret på.
Poenget er at jeg ønsker å komme frem ikke stå å lade lenge, og hvis det betyr fossilbil som har rekkevidde helt frem evt 5 min på en bensinstasjon så er det helt greit for meg.
Svart Model S Levert 11 Mars

cirys1

Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 14:45
Har gode erfaringer med dagsturer til Sogn og Fjordane med Tesla og lading med dobbeltlader. Fungerer som en fossilbil - og bufferen inn i riket kan man ta på Romarheimsdalen, Oppedal og Førde, Florø , Møløy osv men da må du enten ha tilgang til 50 KW DC eller ha dobbeltlader - om du ikke har tenkt å stå å lade på en schuko, da kommer nok også fossilen til anvendelse. Så gratulerer med tesla uten dobbeltlader og forstår hvorfor man kjører Fossil -meningsløst å spare seg til fossilbilist.

Men 30 min lading på 22kW gir bare 5-6 mil, må drive og stoppe i et kjør da..?

Hvor god tid har man når man kjører elbil, kjenner jeg blir rastløs bare og tenke på denne bortkastede tiden..  :P

Epleskreller

Om man skal langt er det eneste som funker superlading. Dersom man baserer seg på en 22kW-ladestasjon ved en butikk kan man fort oppleve at den er opptatt når man kommer dit. Hva gjør man da? Det kan blir veldig lenge å vente.

Sefølgelig finnes det mange tilfeller der det er kjekt med dobbeltlader, men det er ikke for å handle på butikken på vei til hytta i påsken når "ørten" andre har samme plan. Jeg har ikke dobbeltlader nå, har aldri savnet det etter 43k km, har likevel bestilt dobbeltlader i min neste bil, men det er pga. svært mange tror det er noe man må ha (mtp. videresalg). Model S passer pr. i dag dessuten ikke for alle kjøremønstre, det er bare sånn det er..

Derfor syns jeg det er helt greit at Tesla har tatt det bort fra konfiguratoren, de har nok også skjønt at det er kun ved spesielt bruk man har behov for denne.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

JO

Det er i svært få tilfeller man trenger dobbeltlader. Jeg har en type 2 kabel som etter 1år og over 30000km fortsatt ligger fint innpakket i plasten sin. På denne tiden har jeg brukt bilen på alle turer ink tyskland utenom 1 tur på fjellet i vinter da jeg tok fossilen, var ikke interresert i å ha ladestopp på den turen som er dekket med SC. På alle langturer har jeg da stoppet på SC som fungerer greit, de lader fort nok til at jeg velger Teslaen.

Jeg vil faktisk påstå at må man stoppe på 22kw ladere rett som det er, har man valgt feil bil til sitt kjøremønster eller så har man svært god tid.

Men jeg er ikke Teslafrelst eller miljøfantast, bilen fungerer bra som 1 av 2 biler. Hadde jeg skullet hatt 1 bil så hadde jeg hatt fossil.
Svart Model S Levert 11 Mars

Kristian O

Sitat fra: cirys1 på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:06
Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 14:45
Har gode erfaringer med dagsturer til Sogn og Fjordane med Tesla og lading med dobbeltlader. Fungerer som en fossilbil - og bufferen inn i riket kan man ta på Romarheimsdalen, Oppedal og Førde, Florø , Møløy osv men da må du enten ha tilgang til 50 KW DC eller ha dobbeltlader - om du ikke har tenkt å stå å lade på en schuko, da kommer nok også fossilen til anvendelse. Så gratulerer med tesla uten dobbeltlader og forstår hvorfor man kjører Fossil -meningsløst å spare seg til fossilbilist.

Men 30 min lading på 22kW gir bare 5-6 mil, må drive og stoppe i et kjør da..?

Hvor god tid har man når man kjører elbil, kjenner jeg blir rastløs bare og tenke på denne bortkastede tiden..  :P
Eg bruker mindre tid på å fylle drivstoff no enn eg gjorde med dieselbilen tidligere  :)

La oss si at du skal besøke "gamle tante Olga" som bor 25 mil unna, altså 50 mil tur/retur. Det er i grenseland for rekkevidda og sidan dette er et tenkt tilfelle er det naturligvis ingen SC på veien. Det er derimot 22 kW ved et badeland som du har lovt ungene å stikke innom på vei heim. Du blir der gjerne et par timer, og får dermed en god buffer, uten at du må vente på lading. Med dobbellader blir den bufferen dobbelt så stor.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Øyvind.h

#265
Underholdende hvordan folk skal kappes om å fortelle at 22kW ikke holder og hvor dumt det er å vente på lading, når de fordelene jeg har hatt med 22kW er at bilen har ladet mens jeg har gjort andre ting. Og jeg har endt opp med å bruke mindre tid på lading :) Foreløpig bare en håndfull ganger i løpet av 1,5 års eierskap, men de nærmeste årene blir det sikkert flere bruksområder (frem til salg, hvor bruktprisen blir høyere og kjøpergruppen større). Lengste dagsetappe i løpet av første 1,5 år var rundt 800km, og den gikk perfekt pga 22kW lading under en pause. Lite interessert i å vente på lading. Lading bør unnagjøres i pauser man ellers ville tatt. 22kW har bidratt til å oppfylle dette ved flere anledninger.

Men så var det dette med å se muligheter da....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Epleskreller

Sitat fra: Kristian O på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:18
Sitat fra: cirys1 på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:06
Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 14:45
Har gode erfaringer med dagsturer til Sogn og Fjordane med Tesla og lading med dobbeltlader. Fungerer som en fossilbil - og bufferen inn i riket kan man ta på Romarheimsdalen, Oppedal og Førde, Florø , Møløy osv men da må du enten ha tilgang til 50 KW DC eller ha dobbeltlader - om du ikke har tenkt å stå å lade på en schuko, da kommer nok også fossilen til anvendelse. Så gratulerer med tesla uten dobbeltlader og forstår hvorfor man kjører Fossil -meningsløst å spare seg til fossilbilist.

Men 30 min lading på 22kW gir bare 5-6 mil, må drive og stoppe i et kjør da..?

Hvor god tid har man når man kjører elbil, kjenner jeg blir rastløs bare og tenke på denne bortkastede tiden..  :P
Eg bruker mindre tid på å fylle drivstoff no enn eg gjorde med dieselbilen tidligere  :)

La oss si at du skal besøke "gamle tante Olga" som bor 25 mil unna, altså 50 mil tur/retur. Det er i grenseland for rekkevidda og sidan dette er et tenkt tilfelle er det naturligvis ingen SC på veien. Det er derimot 22 kW ved et badeland som du har lovt ungene å stikke innom på vei heim. Du blir der gjerne et par timer, og får dermed en god buffer, uten at du må vente på lading. Med dobbellader blir den bufferen dobbelt så stor.

Tenk om den laderen er opptatt når du ankommer badelandet, hva gjør du da? Det beste er om du får plugget inn litt hos tante :)  Kanskje du tom. kan låne komfyrstikken ;). Å basere en tur på 22kW er risikabelt, men det finnes sefølgelig tilfeller der man kan dra nytte av opptil dobbel ladehastighet.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cirys1

Sitat fra: Kristian O på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:18
La oss si at du skal besøke "gamle tante Olga" som bor 25 mil unna, altså 50 mil tur/retur. Det er i grenseland for rekkevidda og sidan dette er et tenkt tilfelle er det naturligvis ingen SC på veien. Det er derimot 22 kW ved et badeland som du har lovt ungene å stikke innom på vei heim. Du blir der gjerne et par timer, og får dermed en god buffer, uten at du må vente på lading. Med dobbellader blir den bufferen dobbelt så stor.

Ved slike tilfeller så er det helt forstålig, for da bruker du ladetiden til noe annet fornuftig, men og drive og slå ihjel 2-3 timer ved et badeland hver 4-5 time er drøyt..  :P

kos

Sitat fra: JO på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:00
Lader bilen hjemme, nærmeste sc er ca 75km hjemmefra. Poenget mitt var ikke å spare seg til fossilbilist.
Men jeg ser det som uaktuelt å stoppe å lade på tregladere. Vi har uansett 2 biler der den ene er fossil, skal man steder man ikke kan lade på destinasjon eller på SC underveis bruker jeg ikke Teslaen. Det hadde ikke en dobbellader endret på.
Poenget er at jeg ønsker å komme frem ikke stå å lade lenge, og hvis det betyr fossilbil som har rekkevidde helt frem evt 5 min på en bensinstasjon så er det helt greit for meg.

Jeg har aldri stått i timer  på en 22kw Dobbeltlader - det meste er 1 time. Ofte sammen med at det er destinasjonen - jeg skulle til stedet eller der jeg tok en matbit. Men den ene timen gir meg en rekkevidde som gjør at jeg ikke trenger å legger rutene etter SC som ikke alltid passer med destinasjonen. Av samme årsak som du så ønsker jeg ikke å stå å lade i timer. Men å skaffe meg en buffer i mellom SC eller hjemmet / destinasjonen.

Samtidig har jeg brukt Statoil Gardermoen - da jeg ikke fikk parkeringsplass med lademuligheter. Så ladet jeg opp så jeg hadde nok til Gol. Parkerte bilen en uke - hentet den klokken 7 om morgenen og kjørte til Gol. Uten å ha muligheter for 22 kw så hadde dette blitt timer ved Statoil stasjonen. Nå ble det 40 minutter og en pølsebit. Og med ingen angst for om jeg hadde nok strøm da jeg skulle hjem om morgenen.

Ved slike anledninger ønsker jeg å ha dobbeltlader og også tilgang på 50 kw DC. Om jeg ikke har disse mulighetene så må jeg enten ha brukt fossilbil eller stå å lade lengre enn hva jeg føler er tilfredsstillende.

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. mars 2015, klokken 15:24
Underholdende hvordan folk skal kappes om å fortelle at 22kW ikke holder og hvor dumt det er å vente på lading, når de fordelene jeg har hatt med 22kW er at bilen har ladet mens jeg har gjort andre ting. Og jeg har endt opp med å bruke mindre tid på lading :) Foreløpig bare en håndfull ganger i løpet av 1,5 års eierskap, men de nærmeste årene blir det sikkert flere bruksområder (frem til salg, hvor bruktprisen blir høyere og kjøpergruppen større). Lengste dagsetappe i løpet av første 1,5 år var rundt 800km, og den gikk perfekt pga 22kW lading under en pause....

Men så var det dette med å se muligheter da....

Så hva gjør man i flere timer på en kiwi?? Og hvor lange pauser har du egentlig?? Med 10 mil i timen så støter man på ganske mange timer om dagen visst man skal lade på 22kW spesielt visst man kjører 800km.
Hvordan får du dette til og bli mindre ladetid mindre i forhold til hva? (enkeltlader?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA