Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?

Startet av olabt, onsdag 07. januar 2015, klokken 12:39

« forrige - neste »

Norx

Ser skikkelig kjedelig ut.  Når det er sagt,  så blir det spennende med endelige Norske priser.  Får vi dem fra tirsda/onsdag mon tro?

sigurdi

Er Onsdag her når eventen går så satser på at konfiguratoren er tilgjengelig for signatur bilen om ikke noe annet på Onsdag.

Tror vel kanskje at design studio blir tilgjengelig, men litt usikker om får lov å konfiguerer med en gang eller bare reserver?

Men betyr vel egentlig ikke så mye om alle får konfigurert og kjøpt, men vin blir delt ut i rekevølge etter reservasjons nummer og så bestillings nummer.

Fordel for oss, men stor fare nå for at de tar en prisjustering samtidig som lansering.

Håper at de venter slik at de som har reservasjon inne ivertfall får "gammel" pris.
(Lever lenge i håpet)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

El Electrico



petersv


samotholt

Er det noen som vet hvordan de gjør det i forhold til valutakurs på innbetalt reservasjonsbeløp? For oss som har reservert Sig. så har vi betalt 230k som _da_ skulle tilsvare 40k dollar (som de i US måtte betale). Dette betyr at NOK da var ca. 5.9 i forhold til dollar.

Spørsmålet jeg prøver å stille er om det allerede betalte reservasjonsbeløpet blir ansett som NOK eller dollar. Om dette blir ansett som NOK med dagens kurs så har jo pengene vesentlig mindre verdi i dag enn når Tesal fikk låne dem.... Blir beløpet ansett som 40k dollar derimot så får man jo en god del av bilen til "gammel pris".

I mine øyne så bør sistnevnte være tilfellet. Det blir dumt å bli straffet for at man lånte bort penger til Tesla - og som de har hatt god bruk for.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

sigurdi

Sitat fra: samotholt på torsdag 08. oktober 2015, klokken 08:27
Er det noen som vet hvordan de gjør det i forhold til valutakurs på innbetalt reservasjonsbeløp? For oss som har reservert Sig. så har vi betalt 230k som _da_ skulle tilsvare 40k dollar (som de i US måtte betale). Dette betyr at NOK da var ca. 5.9 i forhold til dollar.

Spørsmålet jeg prøver å stille er om det allerede betalte reservasjonsbeløpet blir ansett som NOK eller dollar. Om dette blir ansett som NOK med dagens kurs så har jo pengene vesentlig mindre verdi i dag enn når Tesal fikk låne dem.... Blir beløpet ansett som 40k dollar derimot så får man jo en god del av bilen til "gammel pris".

I mine øyne så bør sistnevnte være tilfellet. Det blir dumt å bli straffet for at man lånte bort penger til Tesla - og som de har hatt god bruk for.
Pris på bil i Norge er i NOK, inbetaling blir bare trekt av totalprisen på bilen. :-(
Så 230 000 blir trekt av på sluttfaktura.
Tesla er ikke kjent for å være "snille" og gi bort så mye.
Så Signatur reservasjon kan ende opp som model S med eneste fordel at en kan velge Signatur rød.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

SurSnasen

Sitat fra: samotholt på torsdag 08. oktober 2015, klokken 08:27
Spørsmålet jeg prøver å stille er om det allerede betalte reservasjonsbeløpet blir ansett som NOK eller dollar. Om dette blir ansett som NOK med dagens kurs så har jo pengene vesentlig mindre verdi i dag enn når Tesal fikk låne dem.... Blir beløpet ansett som 40k dollar derimot så får man jo en god del av bilen til "gammel pris".

Har du betalt i NOK? Da må jo beløpet bli ansett som NOK. Om Tesla tok dette beløpet, og pløyde det over til USA som en USD-transaksjon når du betalte inn, vil jeg til dels kunne være enig med deg. Men det tviler jeg på at de har gjort. Tipper de heller har beholdt pengene i Norge, og heller gjør transaksjonen mot USA når overleveringen av selve bilen skjer.

samotholt

Sitat fra: StianSalG på torsdag 08. oktober 2015, klokken 09:48
Sitat fra: samotholt på torsdag 08. oktober 2015, klokken 08:27
Spørsmålet jeg prøver å stille er om det allerede betalte reservasjonsbeløpet blir ansett som NOK eller dollar. Om dette blir ansett som NOK med dagens kurs så har jo pengene vesentlig mindre verdi i dag enn når Tesal fikk låne dem.... Blir beløpet ansett som 40k dollar derimot så får man jo en god del av bilen til "gammel pris".

Har du betalt i NOK? Da må jo beløpet bli ansett som NOK. Om Tesla tok dette beløpet, og pløyde det over til USA som en USD-transaksjon når du betalte inn, vil jeg til dels kunne være enig med deg. Men det tviler jeg på at de har gjort. Tipper de heller har beholdt pengene i Norge, og heller gjør transaksjonen mot USA når overleveringen av selve bilen skjer.

Om pengene blir i Norge skjønner ikke jeg hvorfor de må rote inn Nederland ved tilbakebetaling av reservasjonsbeløp (noe de gjorde med min S reservasjon).
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

petersv

Det er i NOK, så derfor har Tesla tatt risikoen, og som det viste seg tjent på det. De kunne likegodt tapt på det, og da tipper jeg at du ikke hadde vært særlig interessert i å betale valutadifferansen?

Jeg betalte reservasjonsbeløpet i Euro på den første Model S-en min, og tapte noen kroner på kursutviklingen.

samotholt

Sitat fra: petersv på torsdag 08. oktober 2015, klokken 11:19
Det er i NOK, så derfor har Tesla tatt risikoen, og som det viste seg tjent på det. De kunne likegodt tapt på det, og da tipper jeg at du ikke hadde vært særlig interessert i å betale valutadifferansen?

Nå har tydligvis vi tatt mer risiko enn Tesla har gjort. De har fått låne penger og leverer ikke som "avtalt". Om de - til tross for vår temmelig store tolmodighet - også tar overskuddet ved lånet som nå sikkert beløper seg til rundt 85k NOK (40x2 + 5 i rente) så.....

Jeg hadde ikke villet betale differansen om det gikk andre veien, men så er det heller ikke jeg som har stelt i stand problemet. Jeg hadde ingen interesse i å spekulere i valuta, men må tydligvis ta støyten nå.

Når det er sagt så taper jeg jo lite (bare rentene) om jeg avbestiller....
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

SurSnasen

Sitat fra: samotholt på torsdag 08. oktober 2015, klokken 11:35
Nå har tydligvis vi tatt mer risiko enn Tesla har gjort. De har fått låne penger og leverer ikke som "avtalt". Om de - til tross for vår temmelig store tolmodighet - også tar overskuddet ved lånet som nå sikkert beløper seg til rundt 85k NOK (40x2 + 5 i rente) så.....

Jeg hadde ikke villet betale differansen om det gikk andre veien, men så er det heller ikke jeg som har stelt i stand problemet. Jeg hadde ingen interesse i å spekulere i valuta, men må tydligvis ta støyten nå.

Hva står i avtalen mellom deg og Tesla? Hvilke reservasjoner har Tesla gjort der?

Espen Hugaas Andersen

Avtalen sier at man ikke låser en gitt pris, har krav på prioritert levering, eller noe slikt. Lovlig sett er det en veldig dårlig avtale. Men loven er en ting, hva Tesla bør gjøre er en annen ting.

Jeg tror ikke man vil få reservasjonsbeløpet valuta-justert, men jeg *håper* at Tesla har valutasikret ca 100k USD per reservasjon i snitt. Og så setter de prisene for eksisterende reservasjonsholdere i forhold til en gunstig valutakurs. Om Tesla bruker f.eks 7,1 NOK/USD på eksisterende reservasjoner og 8 NOK/USD på nye reservasjoner, så vil de som sitter med reservasjon i dag ha liten grunn til å klage. Da kan de kjøpe en bil til 710k NOK i dag som vil koste 800k NOK i morgen.

Er dette sannsynlig? Tja, jeg vet ikke, men jeg *håper*. Om Tesla bruker f.eks 8 NOK/USD for å sette prisingen fra dag en så vil jeg nok trolig kansellere ordren og vente på Model 3/Y.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

N00b

Musk har uttalt at de ikke valuta sikrer men har en løpende justering av priser i forskjellige markeder.

Altså sitter Tesla med risiko, både for tap og gevinst på biler i innestående til avtalt pris og innskudd innbetalt i lokal valuta.
Så å håpe at de gir oss 30% kompensasjon for devaluering av Kr vs dollar er å tro på julenissen. 

Det er jo heller slik at Tesla konsekvent siste 2 årene har tapt penger på prisjusteringer som hele tiden kommer bak, til tider veldig langt bak forandringer i valutakurser.

samotholt

Sitat fra: N00b på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:53
Altså sitter Tesla med risiko, både for tap og gevinst på biler i innestående til avtalt pris og innskudd innbetalt i lokal valuta.
Så å håpe at de gir oss 30% kompensasjon for devaluering av Kr vs dollar er å tro på julenissen. 
Joa, men her er at det ikke avtalt pris. Nå har vi gått ett Tesla-år (eller to) over tiden - noe som medfører at det har blitt en helt annen pris på bilen en det man kunne forvente i utgangspunktet. Prisen skulle jo være på Model S nivå. I tillegg så gjør jo utsettelsene det temmelig vanskelig å planlegge.

Jeg tviler på julenissen i dette tilfellet, men det blir fort tap for begge parter....

Sitat fra: N00b på torsdag 08. oktober 2015, klokken 14:53
Det er jo heller slik at Tesla konsekvent siste 2 årene har tapt penger på prisjusteringer som hele tiden kommer bak, til tider veldig langt bak forandringer i valutakurser.
Det kom kunden til gode, og er noe de har tatt sjansen på. Da var det imidlertid en kjøpsavtale på plass, i dette tilfellet er det egentlig bare penger vi har lånt til Tesla, med en intensjon om å kjøpe. I dette tilfellet vil det komme Tesla til gode uansett.

Tror ikke det er mye vits i å diskutere dette mer, utover å konstantere at pga. at Tesla har vært veldig trege med å få ut Model X så har bilene blitt temmelig mye dyrere enn man kunne forvente. Om ikke Tesla er velvillig med oss norske kjøpere så kan dette resultere i en god del mindre solgte biler....
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA