Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?

Startet av olabt, onsdag 07. januar 2015, klokken 12:39

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 11. august 2015, klokken 20:49
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 11. august 2015, klokken 19:59
Dette utsagnet er tydeligvis fra januar 2013: http://blogs.windsorstar.com/business/electric-tesla-model-x-to-compete-with-premium-suvs-minivans

Siden da har Elon Musk sagt "low single digit percentage" mer enn Model S. Da snakker vi i hvert fall under 5%, kanskje 2-3%.

Man må vel være taktisk også og prise den slik at enkelte fortsatt velger S. Med  bare 3-4000 $/€ i differanse vil nok de aller fleste velge X og Tesla må da flytte hele produksjonskapasiteten fra "trygge og velkjente"  S og over på mer upløyd mark og X. Med de ulemper det kan få..
Det Tesla bør gjøre er å lansere Model X til den prisen som er lovet, og deretter justere prisene utifra ønsket miks av biler. Det gir de som har hatt resevasjoner i 2-3 år muligheten til å konfigurere før Tesla eventuelt hever prisene. 6+ mnd ventetid vil også påvirke etterspørselen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Norx

Noen som har sjekket oppdaterte q7 priser  i USA?  Det er vel antydet rundt i det leiet  der også tidligere?

Stikkkontakt

Sitat fra: Norx på tirsdag 11. august 2015, klokken 23:31
Noen som har sjekket oppdaterte q7 priser  i USA?  Det er vel antydet rundt i det leiet  der også tidligere?

Prisene på nye Q7 er ikke kommet,men de starter under 50.000$. S70D starter på 75.000. Jeg tipper Model X ikke blir 25.000$ billigere enn tilsvarende S.

Jeg  tipper X70D koster ca 660.000 kr helt ribbet. Kanskje litt mer dersom jeg skal høre på Teslamannen som sa "like under XC90"
XC90 starter på 742.900 kr.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

thilo

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 11. august 2015, klokken 20:49Man må vel være taktisk også og prise den slik at enkelte fortsatt velger S. Med  bare 3-4000 $/€ i differanse vil nok de aller fleste velge X og Tesla må da flytte hele produksjonskapasiteten fra "trygge og velkjente"  S og over på mer upløyd mark og X. Med de ulemper det kan få..

Er nok litt smak og behag, hadde ikke valgt X selv om den hadde vært 50.000 kr billiger en S. Har venner som ikke engang vurderer X pga. dørene, hadde Model S mulighet for hengerfeste hadde dem vært veldig interessert...
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

krl

Det virker som om de fleste uten hytte i øde områder har innsett at rekkevidden til Model S 85 og oppover er mer enn god nok. Men mangelen på hengerfeste er et problem.

Tesladigger

Sitat fra: krl på torsdag 13. august 2015, klokken 16:55
Det virker som om de fleste uten hytte i øde områder har innsett at rekkevidden til Model S 85 og oppover er mer enn god nok. Men mangelen på hengerfeste er et problem.
Enig i det, tror flere av dem som vurderer X, hadde gått for S hvis den hadde hatt mulighet for hengerfeste.
Jeg er selv en av dem som har tenkt litt på å gå over til X pga. savn av hengerfeste, men hadde ikke vurdert det hvis det var hengerfeste mulighet på Model S.
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

asbkar

Hadde gått for model s hvis den hadde hengerfeste for to år siden. Ble X-reservasjon i stedet. Siden har prisen steget så mye at det nok ikke blir aktuelt med tesla likevel. Har iMiev + avensis stasjonsvogn Mesteparten av kjøringa er allerede elektrisk, så regnestykket går ikke opp med sparte utgifter og andre fordeler på tesla vs avensis. Trenger en bil med mye plass og hengerfeste ofte nok til at avensisen får bli en stund til. Synd, for både jeg og ungene har ganske tesla-dilla. Får håpe på dollarskrell eller noe snart!
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

sigurdi

Sitat fra: krl på torsdag 13. august 2015, klokken 16:55
Det virker som om de fleste uten hytte i øde områder har innsett at rekkevidden til Model S 85 og oppover er mer enn god nok. Men mangelen på hengerfeste er et problem.
Rekevidden til Model S er super og Model X blir ca 10% lavere så ikke noe poeng å vente på Model X ivertfall om en tenker rekevidde.

Jeg venter tomodig på X, pga jeg trenger ledig sete mellom guttene på lantur og dermed ønske om mer en 5 sitteplasser for voksne/halv voksne.
Trenger og plass til hund og henger for å kjøre søppel, IKEA, Maxbo....
Har og hatt litt høyere sittestilling i bilene våre siste 10 årene og liker det svært godt.
Model S er god å kjøre osv, men å sette seg inn/ut kunne vært bedre blir ikke yngre med årene. :-)
Så praktiske ting er prioritert når vi kjøper fremkomst middel, hadde jeg visst at den skulle vært utsatt til 2015/16 i 2013 hadde vi vært lykkelige eiere av Model S i dag og muligens ikke vurdert X.

Et kraftig dollar fall hadde vært supert ja.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Silkefot

Ikke ha alt for mye forventninger til hengerfeste, i følge en selger kan det ta år å få den godkjent i Norge som jeg tidligere har nevnt i en annen tråd
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

sigurdi

Sitat fra: Silkefot på fredag 14. august 2015, klokken 12:08
Ikke ha alt for mye forventninger til hengerfeste, i følge en selger kan det ta år å få den godkjent i Norge som jeg tidligere har nevnt i en annen tråd
Norge er ikke problemet, reglene i Norge aksepterer både USA og EU godkjenninger.
EU er et annet kapittel og har vært vanskelige med andre leverandører av hybrid, elektrisk har de ikke noe regelverk som passer 100%, så mye dokumentasjon og papirmølle for å få det gjennom.
Redd vi vil lide under felles EU godkjenning, men Tesla har hatt mye tid, så har de startet tidlig, bør de kunne klare å få dette gjennom før bilene kommer til EU.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

samotholt

Skjønner ikke dette. Hvorfor kan ikke hengerfeste godkjennes i samme slengen som resten av bilen? Vi snakker jo om orginalutstyr her. Takstativ har jo ikke vært noe problem på Model S.

Hengerfeste er helt klart et must for mange norske kjøpere. Såpass regner jeg med at Tesla også er informert om. Iom. at Tesla selger like mye i Norge som resten av Europa  så har jeg også vanskelig for å tro at man ikke sørger for å få det på plass - om det er mulig via US-regler (om det er mulig) - selv om EU må vente. Mangel på hengerfeste kan påvirke salget temmelig mye vil jeg tro så dette må jo være en enkel? måte å sikre salget på.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

latigo

Eg reserverte model X i desember 2013 (nr 1148), men reserverte S70D før siste prisauke og med referal-link frå Bjørn Nyland. Denne må bekreftast i dag, så då blir det kansellering av model X. S70D er for meg konkurransedyktig i pris med Superb/Mondeo/Passat utan for mykje ekstrautstyr, når X blir 50-100k dyrare går ikkje dette opp lengre.

Norx

Liker å sette meg inn bil og ikke ned, men hengerfeste har vært viktigste grunnen for å vente. Nå når dette ser ut til å bli norges dyreste hengerfeste så ryker nok min reservasjon også. Venter på endelig pris før beslutning tas.  $ var ca. NOK6.30 når jeg la inn reserverasjonen.

KrW

DNBs prognose for dollaren:
** Dollar: 8,21 kroner fredag En dollar vil koste 8,40 kroner i november, ifølge DNB, og deretter vil kronen klatre til 7,96 i februar 2016 og fortsette oppgangen til 7,02 i august 2019.

Kanskje blir det noen år før vi får se prissenkning av Tesla i Norge.

Om man konverterer norske priser nå så får man ca. samme pris på kurs 7,75. Skulle tro vi må ned på nærmere 7 før de vil sette ned prisen. 2019 ifølge prognosen :-)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Amoss

Sitat fra: KrW på søndag 23. august 2015, klokken 16:03
2019 ifølge prognosen :-)

Auda! Dette kan umulig stemme, jeg har "bestilt" en kurs på 6-tallet til høsten 2017->vinter/vår 2018 :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA