Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?

Startet av olabt, onsdag 07. januar 2015, klokken 12:39

« forrige - neste »

sigurdi

Største fordelen til Tesla nå er at det egentlig ikke betyr så mye om folk kjøper Model X eller Model S.
Salget av Model S har holdt seg stabilt mye lengre en noen hadde trodd.
De kan nå produsere Model X eller Model S på samme produksjons bånd, så om det blir større salg av X en S eller motsatt betyr ikke så mye for fortjenesten.

Pris segmentet de har lagt seg på er også i den øvre priskategorien, samtidig som det ser ut til at produksjonen  for 2016 blir utsolgt før året har startet.

Dersom ikke det skjer noe drastisk med reservasjons takten og samtidig blir svært mye avbestillinger tror jeg ikke de gir noen ting til tidligere reservasjons holdere når det gjelder pris.
Gir faktisk ikke noe til noen, men prøver å få mest mulig penger inn i kassen.
Er ikke uten grunn at det kun er P90D det er mulig å konfigurere nå.
Blir svært spennende å se hva som skjer når Produksjons biler blir mulig å konfigurerer, men uttalelser ser ut til at det kun blir 90D og P90D, mens f.eks en 70D ikke kommer før de ønsker en boost i reservasjoner.

Eneste fordel en får med å låne Tesla penger i mange år er å få bilen noen måender før de som venter til de har prøvekjørt bilen. 

Signatur i EU ser også ut til å gi samme fordeler som Model S - Signatur Rød og ellers ikke noe.

Så Model 3 blir det kun reservasjon av Produksjons bil.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

samotholt

Om de selger S eller X er nok ett fett, men ikke for en del av kjøperne. Jeg kjøper ikke en S og kommer heller aldri til å kjøpe en X70D (uten at det blir vesentlig flere superladere). Ergo så vil jeg ikke kjøpe bil om ikke prisen på X90D er akseptabel, noe som på sikt kan straffe seg for Tesla (ser jo ikke ut til at prisene vil gå ned med det første). Nå har jeg ventet i to år på bilen....  (Tre år siden bestilling).

Jeg sitter med en følelse av at MX nå kommer som et resultat av at etterspørselen av MS avtar og at det uten MX ville vært reel fare for å gå tom for bestillinger. Derfor kom også S70D som et midlertidig alternativ. Dette (tror jeg) har holdt opp salget. De ligger på en pris som er "akseptabel" (ihvertfall i Norge) i forhold til alternativene i dag. S90D eller X90D dog, begynner å bli så dyre at "alternativene" kan være vesentlig billigere (f.eks. GLC hybrid - fysj).

Tesla sitt fokus er nok å få inn så mye kapital som mulig til Model 3 satsing (+ batterifabrikk). Så om de tror de får nok bestillinger for neste 2 år er vel saken biff. At det blir veldig mange avbestillinger - bortsett fra evt. i Norge - er nok tvilsomt. Jeg antar at det er først og fremst det norske markedet som virkelig merker effekten av valutaendringen.

Nåja, time will show. Det er ingen vits i å ta en beslutning før fakta foreligger (om noen få Tesla-uker   :o).

S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

samotholt

Bare for å vise hvorfor jeg kom inn på om reservasjonsbeløpet ansees som NOK eller dollar. Her er relevante deler av "fakturaen" fra Tesla for Sig.X reservasjonen min.

Wire Amount:   $40,000
Bank Name:   Wells Fargo Bank
Name:   Tesla Motors

.......

Om resultatet nå er at Tesla har krympet de 40k til 30k så må jeg si at det kan bli tungt å svelge. NB! Jeg ba om å få norsk betaling i stedet og betalte 230k NOK til norsk bank (i stedet for $40k til Wells Fargo Bank).
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

pwb

Sitat fra: samotholt på torsdag 08. oktober 2015, klokken 23:15
i stedet for $40k til Wells Fargo Bank.

De som da har betalt i $ for en del år siden vil jo da ha gjort en god fortjeneste hvis de nå trekker seg og får tilbake i $. For de som har betalt i NOK, er beløpet vekslet om av Tesla Norge så det er de som sitter igjen med en fortjeneste på rundt 80.000,- for hver som trekker seg (av de som reserverte seg når $ var lav)? Vil bilen kunne bli 80.000,- dyrere for de som ikke betalte i $ ??

sigurdi

Sitat fra: samotholt på torsdag 08. oktober 2015, klokken 23:15
Bare for å vise hvorfor jeg kom inn på om reservasjonsbeløpet ansees som NOK eller dollar. Her er relevante deler av "fakturaen" fra Tesla for Sig.X reservasjonen min.

Wire Amount:   $40,000
Bank Name:   Wells Fargo Bank
Name:   Tesla Motors

.......

Om resultatet nå er at Tesla har krympet de 40k til 30k så må jeg si at det kan bli tungt å svelge. NB! Jeg ba om å få norsk betaling i stedet og betalte 230k NOK til norsk bank (i stedet for $40k til Wells Fargo Bank).

Siden du betalte i NOK får du nok tilbakebetalt i NOK.

Hadde du hatt kvitering på betaling av $40 000 til Wells Fargo Bank hadde du hatt et sterk sak på å få tilbake $40 000 om du trekker deg, eller dette beløpet avtrekt på faktura ved kjøp av bil.

Vi som reserverte signatur senere fikk ikke faktura på $ men i NOK.

Reservasjons gebyret har heller ikke endret seg så var 230 000 så lenge det var Signaturer tilgjengelig, altså ikke valuatta kompensert.
Det samme gjelder Produksjons modeller som fremdeles er NOK 31 000
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Øyvind.h

Model X var jo varslet allerede i 2013, men har tatt lengre tid å utvikle enn forventet. Om din mening er at Model X nå kommer fordi de er i ferd med å få hodet over vannet ift etterspørsel etter Model S (dvs. de har kapasitet til å selge/produsere mer, så er jeg enig. Men det er enorm forskjell på platå i Model S salget og det å ikke få inn bestillinger. Så vidt jeg kan se er det ikke akkurat fare for å gå tom for bestillinger, men at man ønsker å pushe totalvolumet av bilsalg videre oppover er åpenbart. Det fremkommer av kvartalspresentasjoner.

S60 solgte i et lite antall og ble erstattet av S70. Naturlig utvikling ift. batteripris/kapasitet og det faktum at kundene ikke så ut til å være interessert i S60. S70 derimot har solgt veldig bra. Sikkert på bekostning av S85, men det må jo være flott at folk finner sin sweetspot i modellrekken uten å måtte strekke seg mye lenger enn de ønsker, eller kjøpe noe som ikke dekker sitt behov. Ta bort modeller som ikke selger. Introduser noen som selger. Med 70, 85 og 90 (hvorav Tesla skummer fløten med 90``en på X``en inntil videre fordi de kan) har man et godt spekter av batterikapasitet å velge mellom. 70 som en knallgod grunnmodell, 85 som dekker de flestes behov, 90 for de som vil ha alt Tesla kan levere.

Globalt har Tesla ca 30.000 reservasjoner av Model X, ikke medregnet kanselleringer. Bestiller man i dag er det ikke usannsynlig at man kan glemme å få bil i 2016. Model S og X er ment for to forskjellige kundegrupper. X``en er for soccer-moms med transport av haugevis av folk og mye bagasje. Klart X``en vil spise av S-salget, men S``en har også spist av X-reservasjonene etter at den fikk 4wd.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

N00b

Når jeg reserverte min første S i okt/nov 2012 betalte jeg inn summen i dollar.  Da gjorde Tesla et helt regnestykke på hva den summen utgjorde på pris. Tror det var 500kr i forskjell i min favør.

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

N00b


samotholt

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. oktober 2015, klokken 08:39
Om din mening er at Model X nå kommer fordi de er i ferd med å få hodet over vannet ift etterspørsel etter Model S (dvs. de har kapasitet til å selge/produsere mer, så er jeg enig.

Ja, det var det jeg mente (var dårlig formulert).
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

samotholt

Sitat fra: pwb på fredag 09. oktober 2015, klokken 07:13
Sitat fra: samotholt på torsdag 08. oktober 2015, klokken 23:15
i stedet for $40k til Wells Fargo Bank.

De som da har betalt i $ for en del år siden vil jo da ha gjort en god fortjeneste hvis de nå trekker seg og får tilbake i $. For de som har betalt i NOK, er beløpet vekslet om av Tesla Norge så det er de som sitter igjen med en fortjeneste på rundt 80.000,- for hver som trekker seg (av de som reserverte seg når $ var lav)? Vil bilen kunne bli 80.000,- dyrere for de som ikke betalte i $ ??

Bilene har jo blitt dyrere som følge av valutakursen endrer seg. Hadde bilene vært levert for to år siden så hadde prisen vært i henhold til valutakursen den gangen. Hadde man satt inn 230k i dag så hadde det vært verdt ca. $30k, og det er jo dette vi nå "får igjen" (ser det ut til) når vi skal konfigurere. Ergo må man ut med $10k for å dekke opp prisstigningen.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Norx


$ har uansett beveget seg i riktig retning de siste dagene. 8,07
Fortsetter den Norske kronen å styrke seg videre så er de jo spennende hvor raskt Tesla eventuelt setter prisen ned igjen.

N00b


Espen Hugaas Andersen

Det er nok i hvert fall ikke vits å snakke om prisreduksjon før kronekursen i hvert fall går under 7,9. Tesla ser nok at de vil kunne selge betydelig flere biler om de holder prisen på et så lavt nivå som mulig, noe de også har gjort det siste året. Spesielt nå når de skal kjøre opp den andre produksjonslinjen. Men det er så klart begrensinger, utifra prisene i USA har de nok et slingringsmonn på maks 20% lavere priser her.

Spørsmålet er om kronen vil fortsette å styrke seg. Jeg håper dette er tilfelle, men samtidig tviler jeg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Luring

Sitat fra: Luring på mandag 07. september 2015, klokken 19:59
Da har eg for min reservasjon 687 sendt inn melding om kansellering.

So Long, and Thanks for All the Fish
(får ikkje håpe det går så gale da...)

Da kansellerte eg kansellleringen min av reservasjonen min av ein standard X.
Det tok 5 veker før Tesla i det hele tatt responderte på eposten eg sendte om kansellering.
Telsa i Norge tipper konfigurator i løpet av 1-2 mnd. for standard Xi Europa, og levering event. i mars.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA