Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?

Startet av olabt, onsdag 07. januar 2015, klokken 12:39

« forrige - neste »

Bjoris

Prisoppgang på mandag sa Tesla i kveld! Testet S uten luft og hi-fi nå og da hadde de nettopp fått beskjed! Det begynner å bli heftige priser nå om de tar valutaen helt opp til dagens nivå, tipper de ikke tar ut alt for å unngå fullstendig stopp i omsetningen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

petersv


sigurdi

Sitat fra: petersv på torsdag 12. november 2015, klokken 14:31
Kan jo håpe at krona styrker seg før X skal betales.
Har hatt håp om at krona skullestyrke seg i snart 2 år, men ser desverre svært dårlig ut.
Blir vel feil å satse på en skikkelig kald vinter slik at det blir brukt mye olje og oljeprisen går opp igjen slik at krona stryker seg. :(
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

KrW

Går fremdeles stygge rykter om denne prisstigningen. Nå ryktes det om iløpet av denne uka. Utsagn som "det vil nok være hyggeligere å være på denne siden av prisstigningen"  og lignende lover ikke så bra  :-\
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

sigurdi

Sitat fra: KrW på tirsdag 17. november 2015, klokken 15:35
Går fremdeles stygge rykter om denne prisstigningen. Nå ryktes det om iløpet av denne uka. Utsagn som "det vil nok være hyggeligere å være på denne siden av prisstigningen"  og lignende lover ikke så bra  :-\
Så kommer Black Friday.  8)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Havebigfun

Prisøkningene har vel skjedd over helgene- i såfall blir det heller black monday snart.

KrW

Snakket med en Tesla-ansatt idag. Hørtes ut som om Tesla må tenke på hva er prisen ved kjøpstidspunktet som blir f.eks 6 måneder frem i tid når vi bestiller X, når de skal justere prisen i forhold til dollar. Er det noen som har noen ferske prognoser på hva dollaren blir til neste år?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

nie

Sitat fra: KrW på onsdag 25. november 2015, klokken 22:33
Snakket med en Tesla-ansatt idag. Hørtes ut som om Tesla må tenke på hva er prisen ved kjøpstidspunktet som blir f.eks 6 måneder frem i tid når vi bestiller X, når de skal justere prisen i forhold til dollar. Er det noen som har noen ferske prognoser på hva dollaren blir til neste år?
Isåfall hadde vedkommende vært en svært rik mann

weld77

Sitat fra: KrW på onsdag 25. november 2015, klokken 22:33
Snakket med en Tesla-ansatt idag. Hørtes ut som om Tesla må tenke på hva er prisen ved kjøpstidspunktet som blir f.eks 6 måneder frem i tid når vi bestiller X, når de skal justere prisen i forhold til dollar. Er det noen som har noen ferske prognoser på hva dollaren blir til neste år?

Hva den blir vet ingen. Eneste som er "sikkert" er den fremtidige vekslingskursen man kan låse inn i dag. Den fremkommer kun som en følge av valutakursen nå og rentedifferansen mellom USD og NOK.

Så dersom du kontakter en bank i dag for å avtale en vekslingskurs om la oss si 6 mnd så vil den kursen være relativt nærme dagens kurs siden det ikke er allverdens rentedifferanse mellom USD og NOK på 6 måneders horisont. Skal du avtale en kurs om 10 år vil du komme et stykke ned på 8-tallet.

Ingen av disse prisene banken viser sier noesomhelst om hva banken tror eller mener - det er bare ren matematikk.

Les eksempelvis her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Interest_rate_parity

Espen Hugaas Andersen

Nå selges Model S til valutakurs 8,0-8,1, der den før var 7,6-7,7.

Jeg får bare håpe at Model X selges til en gunstigere valutakurs, ellers blir det nok ikke Model X på meg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

KrW

5% prisstigning er bedre enn det kunne vært, men skulle selvsagt være foruten. Håper at dette er siste prisstigning nå før X. Trenger faktisk ikke være det. Kan jo enda bli noen måneder før man kan bestille her i Europa. Har vel blitt sagt av Musk at alle vil kunne få tilgang til konfigurering iløpet av året da men.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: KrW på mandag 30. november 2015, klokken 07:30
5% prisstigning er bedre enn det kunne vært, men skulle selvsagt være foruten. Håper at dette er siste prisstigning nå før X. Trenger faktisk ikke være det. Kan jo enda bli noen måneder før man kan bestille her i Europa. Har vel blitt sagt av Musk at alle vil kunne få tilgang til konfigurering iløpet av året da men.
5% er i seg selv ikke så mye, men det kommer på toppen av en rekke andre valutajusteringer. Som jeg sa tilbake i mars:

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 10. mars 2015, klokken 14:39
Det begynner absolutt å se skummelt ut. Min grense for hva en greit utstyrt Model X 85D (eller lignende) er ca 800k kroner.

Akkurat nå ligger en greit utstyrt Model S 85 i området 700k, og hvis man legger på 5% fordi det er en Model X og justerer 10% for valuta, så havner vi ca på 805k kroner.

Grovt regnet vil jeg tro at USD/NOK må være under 8 kroner for at jeg kan kjøpe en Model X. Lengre vil jeg rett og slett ikke strekke meg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Epleskreller

Dersom de bruker ca 8 i kurs på Model X blir jeg veldig fornøyd, frykter 9... Realiteten er at pengene våre er mindre verd enn før.

Priser med kurs 8 og 8,5.

Base price of 70D: USD 80k, dvs 640k-680k kr
Base price of 90D: 95.5k, and includes air suspension, dvs 764-812k
Base price of P90D: 115.5k, and includes air suspension and active spoiler, dvs 924-982k

Jeg tror både 70 og 90 kan selge godt med priser i disse intervallene. Tror mange vil kansellere signatur siden de må være P90D..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

KrW

Noen som har regnet på oppgangen på 90D? Jeg husker bare gamleprisen på 70D. Og hva med tilvalgene som luft og lyd osv.?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Epleskreller

Sitat fra: KrW på mandag 30. november 2015, klokken 09:13
Noen som har regnet på oppgangen på 90D? Jeg husker bare gamleprisen på 70D. Og hva med tilvalgene som luft og lyd osv.?

Se tråden på Model S-siden :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA