Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I Danmark og Tyskland kan en (av og til) få betalt for å lade.

Startet av kjolnerdomen, tirsdag 06. januar 2015, klokken 16:54

« forrige - neste »

Muffinman

Ved til/frakobling på last får man lysbue okke som. Forskjellen ligger vel i hvor robuste de forskjellige kontakt/pluggtypene er. Industrikontakter tåler mye mer enn schuko, så det er vel derfor det tåles. Men hvis du ser på pinnene på nært hold vil du sannsynligvis se svimerker på de punktene som har hatt kontakt først/sist.

B_Tesla

tenkte mye på dette med ladestasjon før jeg fikk bilen, men må si at jeg rett og slett ikke har sett nytten etterpå - med mindre man har 400V 3-fase. Da er det jo en STOR fordel.

Det med at man trekker ut kabelen i veggen høres rart ut når man har bilen. For meg blir det som å kjøre fra bensinpumpen før man tar it slangen. Er liksom ikke noe man gjør.

Selv har jeg 32A med industrikontakt. Min løsning i rekkegarasje var å øke min felleskostnad med 200 pr mnd. Usikker på om det er mye eller lite, men det kan justeres med tiden. Lettere enn å styre med måler. Vi kan lett se effekten av elbiler på statistikken sammenliknet med andre år. Strøm går stort sett til litt belysning.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

fredag

Sitat fra: B_Tesla på lørdag 20. desember 2014, klokken 11:57
Selv har jeg 32A med industrikontakt. Min løsning i rekkegarasje var å øke min felleskostnad med 200 pr mnd. Usikker på om det er mye eller lite, men det kan justeres med tiden. Lettere enn å styre med måler.

Det burde vært statistikk i Teslaen om hvor mange kwt man har ladet på hver enkelt lokasjon.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

bno

#18
Se siste innlegg på denne tråden som advarer mot elbillading hjemme.

elbilforum.no/forum/index.php/topic,18418.0.html
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

fredag

Sitat fra: Muffinman på fredag 19. desember 2014, klokken 13:13
Ved til/frakobling på last får man lysbue okke som. Forskjellen ligger vel i hvor robuste de forskjellige kontakt/pluggtypene er. Industrikontakter tåler mye mer enn schuko, så det er vel derfor det tåles. Men hvis du ser på pinnene på nært hold vil du sannsynligvis se svimerker på de punktene som har hatt kontakt først/sist.

Industrikontakter tåler ikke lysbue de heller, selv om de tåler noe mer enn schuko. Svidde kontakter må ikke brukes og bør byttes ut.

Type1 og type2-pluggene er laget med en pilotsignalpinne som er litt kortere enn de andre pinnene. Når man drar ut ladekabelen vil pilotsignalet forsvinne før ladestrømmen forsvinner. Når bilen merker at pilotsignalet blir borte kutter bilen strømmen, slik at det ikke blir noen lysbue i kontaktene.

I tillegg har type2 mulighet for låsing av kontakten i både bil og ladestasjon, slik at strømmen kan kuttes kontrollert av bil eller ladestasjon før det er mulig å løsne kabelen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sn0le

Sjekk om det er 3-fas 35A tilførsel eller om det kun er 1-fas.

I mitt borettslag har vi 2 garasjefelt.
På det feltet jeg har garasje er det 35 garasjer.
Fikk opplyst at det var 200A hovedsikring når jeg søkte om elbillading, og at 3 og 3 garasjer delte en 16A sikring.

Når jeg selv sjekket skapet så jeg at det er 3-fas 200A tilførsel. Og 3-fas 16A sikring til 3 og 3 garasjer.
Dvs i praksis har vi nesten mulighet for 10A lading i alle garasjene.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA