Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I Danmark og Tyskland kan en (av og til) få betalt for å lade.

Startet av kjolnerdomen, tirsdag 06. januar 2015, klokken 16:54

« forrige - neste »

kjolnerdomen

Jeg har bestilt meg en S85D med antatt levering i april 2015. I den forbindelse har jeg begynt å tenke på å få satt opp ett ladepunkt i garasjen. Her håper jeg noen flinke forumbrukere kan hjelpe!

Vi bor i ett sameie der hver enkelt har sin private garasje i rekke (12 garasjer), men det er felles sikringsskap. Spørsmålet er hva som er den beste måten for meg å få installert ladepunkt i min egen garasje, uten at det koster skjorta?

Svigerfar har snakket med en bekjent som er elektriker som har foreslått følgende:

Det settes opp en ladeenhet (hva anbefaler folket?) i vår garasje. Det legges en ny kabel til eksisterende felles sikringsskapet som sikres med 16A og en egen måler (slik at jeg får lest av, og betalt, eget forbruk). Det er i dag en hovedsikring på 35 A og to kurser på 10 A (6 garasjer per kurs) slik at belastningen av kabelen vil være innenfor kabelens maksimale belastning.

Er dette en fornuftig måte å gjøre det på, eller finnes det bedre måter å løse dette på, uten at jeg overbelaster eksisterende anlegg?

Elektriker hadde også nevnt noe om noen nye regler som gjorde at dette måtte installeres i 2014 - uten at jeg vet noe mer enn det. Noen som vet hva det dreier seg om?

På forhånd takk for svar!

RaBalder

Jeg tror det er shucko sikret med 16A kurs for el-bil-lading som ikke er lov å installere fra og med 2015.


Opplegget med en 16A kurs og egen måler synes jeg høres fornutig ut. Men få satt en 1fase blå industrikontakt for 32A på din garasjeplass. Den er robust og passer med blått adapter til Tesla UMC. Husk å stille ned i bilen til 16A.

Begynn med det.

Eventuelt bygg på med en fast ladestasjon dersom du ser behov for det.

Dersom det skulle være et snev av sjanse for at inntaket til garasjene økes og du kunne fått 32A en gang, så ville jeg lagt opp kabel for 32A allerede nå. Da er det bare sikringen din som må endres senere.

kjolnerdomen

Takk for svar!

Så dette opplegget, med 1fase blå industrikontakt, vil fortsatt være lovlig i 2015?

Hva vil fordelen med fast ladestasjon være? Vil jeg få ladet raskere, med eksisterende fellesanlegg?

Velger nok 32A kabel nå, da vi nok må øke inntaket om (når) det blir flere elbiler som skal lade i anlegget.

Har du noen anelse om hva jeg bør forvente at dette skal koste?

Øyvind.h

Har du sjekket hvordan det vil være å utvide tilførselen (dvs. større hovedsikring)?

Som foreslått ville også jeg gått for 16A kurs med 232-6 blått industristikk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fredag

Sitat fra: kjolnerdomen på onsdag 17. desember 2014, klokken 20:31
Takk for svar!

Så dette opplegget, med 1fase blå industrikontakt, vil fortsatt være lovlig i 2015?

Ja.

Sitat fra: kjolnerdomen på onsdag 17. desember 2014, klokken 20:31
Hva vil fordelen med fast ladestasjon være? Vil jeg få ladet raskere, med eksisterende fellesanlegg?

Fastmontert elektrisk utstyr er anbefalt på fast biloppstillingsplass. Men det er klart dyrere.

Fordelen er at man slipper å bruke Teslas UMC, som har enkelte problemer med norsk strømnett. Og så reduserer du risikoen for at kontakten smelter fordi noen trekker ut den blå kontakten mens bilen lader, istedet for det riktige, som er å avslutte ladingen i bilen og trekke ut type2-pluggen fra bilen.

Husk: Koble UMC-kabelen fra bilen først før du kobler den fra stikkontakten.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

kjolnerdomen

Noen som vet sånn ca hva de forskjellige løsningene koster - altså oppsett med 16A kurs, egen måler og blå 1fas industrikontakt kontra fast ladestasjon?

Lurer også på hva jeg kan forvente meg av hastighet på lading med dette oppsettet?

@Øyvind.h: jeg har ikke sjekket muligheten for å utvide tilførsel - skal sjekke med elektriker. Hva må isåfall gjøres, og hva er "showstopperne" for å gjøre dette?

Beklager om jeg kommer med mange dumme spørsmål - men dette er helt gresk for meg...

rene

Det er en variabel her vi ikke kan hjelpe deg med - hvor mye elektrikeren din tar for å legge opp kabel fra sikringsskapet til din garasje. Det kommer an på lengde og type kabel, denne må nødvendigvis være tykkere om strekket er langt (og du vil være forberedt for 32A). Måler koster vel en lapp eller to (finnes nok rimeligere om borettslaget/sameiet tillater det).

Ønsker du ladestasjon kommer det på 6000-8000 i tillegg. Det er ikke mer arbeid for elektrikeren å montere denne enn å montere en 232-6 kontakt på veggen (i særlig grad). Da slipper du som nevnt å ta ut ladekabelen som følger med bilen og koble denne til for hver gang, du vil ha en fast kabel som det bare er å plugge i. Det er også det sikreste og den anbefalte løsningen, selv om det koster litt ekstra. Ladestasjonen er også klar for alt du kan gi den av strøm, om sikringsskapet blir oppgradert en gang i fremtiden.

Øyvind.h

#7
Sitat fra: kjolnerdomen på onsdag 17. desember 2014, klokken 23:04
@Øyvind.h: jeg har ikke sjekket muligheten for å utvide tilførsel - skal sjekke med elektriker. Hva må isåfall gjøres, og hva er "showstopperne" for å gjøre dette?
Årsaken til at jeg spør er at hovedsikringen bare er 35A. Om en av 12 P-plasser tar halve kapasiteten (16A) så sier det seg selv (med de salgstallene vi har for elbiler og plugins) at dette blir en diskusjon i fremtiden.
Det er derfor lurt å allerede nå sjekke muligheten for økt tilførsel. Alltid lurt å vise at man har tenkt på andre når man får tildelt en vesentlig andel av infrastrukturen (og greit å tydeliggjøre at man selv bærer all kost for å slippe uberettiget sutring).

Økt tilførsel avhenger i første omgang av hva slags stikkledning som går fra trafo og bort til skapet. Dvs fra stolpe og bort til garasjeanlegget. Hjemme hos meg selv eksempelvis har jeg en 125A stikkledning fra stolpe og bort til husvegg. MEN så har forrige eier ikke gått for skikkelig dimensjonert tilførsel fra husvegg og inn til skap, så jeg må bytte den kabelen for å gå opp fra dagens 3x40 (har eget 3x40 skap der bilens tår).

Hva som er mulig kan antakelig netteier svare på om du sender inn annleggsID/målerID. Den mailen kan du så vise til elektriker :)

Sitat fra: rene på torsdag 18. desember 2014, klokken 10:47
Ønsker du ladestasjon kommer det på 6000-8000 i tillegg. Det er ikke mer arbeid for elektrikeren å montere denne enn å montere en 232-6 kontakt på veggen (i særlig grad). Da slipper du som nevnt å ta ut ladekabelen som følger med bilen og koble denne til for hver gang, du vil ha en fast kabel som det bare er å plugge i.
Det er ikke dum løsning med fastmontert lader (faktisk sterkt anbefalt), men jeg ville aldri dratt på langtur med Teslaen uten to ladekabler. Eksempelvis når jeg dro på sommerferie til Danmark (eller når jeg drar på hytta) har jeg alltid to kabler i bilen. Kjøper du fastmontert ladestasjon må du da kjøpe en tredje lader for å være dekket (etter mitt syn). Ikke sjeldent jeg ser nødmeldinger (både fra Tesla-eiere og andre) som forteller om defekt ladekabel og bønn om å få låne.

Jeg mener derfor det er bedre med en fastmontert UMC (eller noe annet som kan tas ned ved behov), samt en UMC (eller mennekes) som ligger permanent i bilen. Da slipper man å plugge i/ta ut laderen hjemme, men man har mulighet til å ta den med ved behov. I tillegg har du da ladeluke-åpner også på hjemmeladeren (så lenge knappen virker....)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kjolnerdomen

Tusen takk for gode svar  :)

Jeg har informert alle om hva som er planen, og alle naboer har godkjent det skisserte opplegget. Det er ett sameie, og de andre var ikke interessert i å betale for økt kapasitet nå, og jeg tar ikke kosten alene, så økt tilførsel er ikke aktuelt nå.

Jeg får sende en mail til Hafslund å sjekke hva som ligger fra trafo. Sikringsboks er rett på andre siden av veggen, så vil ikke trenge mye kabel, men trafo ligger 150 m unna, så det ville blitt en kostbar affære ser jeg for meg...

Siste spørsmål (i denne omgang ;)) er hvilken ladehastighet jeg kan få med dette opplegget?


Øyvind.h

Høres bra ut :)
Ved 230V er ladehastighet i ampere likt med ladehastighet i km/t. Dvs 16A=16km/t.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

rene

Siden vi har deg helt i begynnelsen av opplæringsfasen så kan vi jo få med at du måler ladehastighet i effekt. 16A 230V gir 3,6 kW effekt. Om batteriet er varmt nok og du ikke bruker noe annet (varme i kupeen, blablabla) vil det med typical visning gi deg ca 16 km/t som nevnt over. Det viktige og riktige er dog kW. Det er ingen som skriver på laderen sin at den gir 33 km/t, men de sier gjerne at den gir 7,2 kW eller 230V32A.

Hyperstress

Jeg ville også gått for blå industrikontakt(1-Fas 32A) som passer Teslas ladekabel (UMC), og lagt kabel for 32A, men satt 16A sikring. Da er du all-set for 32A oppgradering når dere får mer juice i sikringsskapet senere. Om skapet er rett i nærheten så burde dette (inkl måler) ikke koste mer enn 6-7 tusen (?).
Om jeg ville hatt en ekstra ladekabel fast i bilen så hadde jeg kjøpt en mennekeskabel fra Volvo i Sverige til under 4000kr.

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Olatho

Jeg har begynt på en samleside med denne typen informasjon på http://gultesla.no/borettslag.php

Ikke helt ferdig enda, men jeg håper du finner svar på noen av spørsmålene der.

kjolnerdomen

Takk til alle som har svart for glimrende "voksenopplæring" :)

Forresten glimrende side for grønninger som meg du har der, Olatho!

Ettersom det tydeligvis kun er Schuko sikret med 16A som ikke er lovlig etter 2014, kan jeg avvente litt til før elektriker tilkalles.

cra

Er brenning/lysbue i de blå kontaktene en aktuell problemstilling? Jeg trodde disse var utformet slik de er nettopp for å mionimere/eliminere sjansen for dette? Har selv sett både 32A og 64A kontakter som jevnlig har vært koblet til/fra bed belastning i varierende grad (lysrigg på scene), men har aldri sett antydnig til svimerker på noen av dem.

Men, uansett er det riktig å koble fra i bilen først. Det er det ingen tvil om.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA