Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Black Alcantara headliner

Startet av Holtemann, fredag 26. desember 2014, klokken 15:16

« forrige - neste »

Daeedor

#15
Jeg har en 2013 modell ,gått 31000km og kjører lokalvei og litt E6 til jobb ,fart ca 80 - 90 km/t, kupert terreng 3 mil. Brukte idag 31 % strøm og startet med oppvarmet bil (stått 15 minutter med "timer") UTEN nett tilkobling. Kom fram varm som ei nybakt bolle med 98 km rekkevidde igjen på telleren , og den stemmer. Jeg kjører nemlig samme vei hver dag. ::)

På sommeren bruker jeg ca 18% strøm på samme strekningen. ( men da starter jeg ikke ac eller noe sånt før jeg kjører - skrur det på etter start).

Det var minus 10 grader i dag. :P

Men : det er varmepumpe på bilen , og jeg kjører pent. Hvis man sammenligner med en 2012 modell , så er det nok ca 2 til 3 mil kortere rekkevidde på den under slike forhold - og har man et lite batteritap i tillegg , så..... trådstarters bil er sannsynligvis ikke defekt , det er bare det at den er av forrige modell og sannsynligvis med et lite effekttap. ( Men dette her er selvsagt min "synsing" )

Jeg vil gjerne få legge til at det som skrives om vinterproblemer med nedisede vinduer osv er ukjent for meg . Jeg har heller ikke sensorer som fryser foran på bilen , og spylerdyser på lyktene fryser ikke - de er oppvarmet.  Vindusspyleren min fungerer også helt fint. I det hele tatt er den (for meg) en varm og helt problemfri vinterbil , men jeg passer på å forvarme før jeg kjører. ;D

Praktisk rekkevidde på min bil med varmepumpe er mao ca 12-13 mil så lenge jeg ikke kjører særlig over 80 km/t og det er tørt føre. Varmepumpa og andre forbedringer hjelper mye på forbruket  , det er åpenbart når jeg leser hva Thomas og andre skriver under her på "forrige modells" forbruk. Batteritap innvirker nok også i totalregnskapet som før nevnt

Bjoris

#16
Vår Leaf har 15% kapasitetstap, ved kjøring i Eco med varme (ikke bruk defrost den bruker like mye i Eco som i D). så har jeg en tommelfinger regel at du får 1 km pr % SOC. Dvs starter du med 95% og kjører til du får LBW så har du 95-22%, 73% SOC=73 km. Da snakker vi regn og 0-5 grader.

Ser ut til at du er omtrendt der, men kjører du motorvei så blir det noe annet. Forvarmer du bilen så tror jeg du kan få noe mer rekkevidde, men har du bare 10A lader så vil du ikke klare å få varm bil OG fult batteri.

Største spørsmålet er om du bruker Defrost hele veien, da hjelper det fint lite å kjøre i Eco...

Jeg får også 1 strek før LBW, det er litt opp og ned, har også sett 2 streker MED LBW...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Thomas Parsli

Sitat fra: Holtemann på mandag 08. desember 2014, klokken 20:31
Er en ny Leafeier.

Min 2012 Leaf (nordisk) ble kjørt til og fra jobb i dag (ingen lading på jobb) 3,5 mil hver vei.
Til jobb ryker det 4 streker på batteriet. Hjem igjen ryker det 7.
Ca -3 til 0 i løpet av kjøreturene, Eco-gir og regenerering så ofte jeg får til. VEd endt tur har jeg ca. 2,5 til 3 "økotrær" Har også tatt av A/C mesteparten av turen hjem for å spare strøm.
Når jeg kom hjem er det gjettet ca. 11 kilometer igjen, og 1 batteristrek.

Er dette seriøst foventet rekkevidde?

Dette er identisk med mitt forbruk (Asker-Oslo, ~35km) når jeg kjører uøkonomisk og ikke forvarmer bilen om morgenen.

Med forvarming og fornuftig kjøring har jeg ofte over 30km rest, med ufornuftig kjøring (venstrefelt på E18 går ganske raskt etter rushet) er jeg ofte nede i 10-15km rest.

Selv om varmeapparatet er ineffektivt på 2012-modellen (uisolert og plassert i motorrommet) trekker det ikke spesielt mere strøm i -15. Og rullemotstanden blir heller ikke spesielt større om senere på vinteren.

Prøv dettte før du reklamerer:
* Forvarm bilen en time (koblet til) før avreise
* Hold deg under 80km/t
* Prøv å kjøre "uten å bremse" (med god planlegging og bruk av retardasjon går det overraskende bra!)
* Kjør bilen til du får "Low Battery Warning"

Du har nå typisk 10km igjenn (med dagens vær) og dette er den praktiske rekkevidden.
Tviler på at du kommer under 100km!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Holtemann

Jeg godtar IKKE en forklaring om hansker og pledd, det er ikke derfor jeg har kjøpt en elbil, og det er ikke en galskapskultur elbilsjåførene lever i, det er bare et alternativt fremkomstmiddel med begrenset kjørelengde.

Til de som spør, jeg kjører Ytre Enebakk - Skøyen, en strekke jeg bruker 30 minutter på uten kø. Det er ikke motorveihastighet noe sted på grunn av litt trafikk, og jeg er aldri over 80-85 kilometer i timen.

Merk, på lørdag kjørte jeg denne ruta: http://kart.gulesider.no/m/VT1lO
6,8 kilometer i 0-2 grader. 68 kilometer. På slutten av denne ruta hadde jeg low battery warning og bare streker på gjettometeret. Da forventet jeg at bilen skulle stanse nårsomhelst. I løpet av denne ruta stoppet jeg i ti minutter, innom en butikk, så ingen opphold som kjølte ned bilen betraktelig.

TorC

Sitat fra: Holtemann på tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:35
Jeg godtar IKKE en forklaring om hansker og pledd, det er ikke derfor jeg har kjøpt en elbil, og det er ikke en galskapskultur elbilsjåførene lever i, det er bare et alternativt fremkomstmiddel med begrenset kjørelengde.

Til de som spør, jeg kjører Ytre Enebakk - Skøyen, en strekke jeg bruker 30 minutter på uten kø. Det er ikke motorveihastighet noe sted på grunn av litt trafikk, og jeg er aldri over 80-85 kilometer i timen.

Merk, på lørdag kjørte jeg denne ruta: http://kart.gulesider.no/m/VT1lO
6,8 kilometer i 0-2 grader. 68 kilometer. På slutten av denne ruta hadde jeg low battery warning og bare streker på gjettometeret. Da forventet jeg at bilen skulle stanse nårsomhelst. I løpet av denne ruta stoppet jeg i ti minutter, innom en butikk, så ingen opphold som kjølte ned bilen betraktelig.

Bare en kjapp presisering:

Det er ingen som mener at 7 mil på vinterstid er normal rekkevidde ved normal elbilkjøring.

Det du bør spørre deg selv er følgende: "Siden alle andre klarer å kjøre mer enn 7 mil vinterstid med LEAF, hvorfor gjør ikke jeg det?"

Enten er det noe galt på din bil, eller så er det noe galt med kjørestilen din, eller så er det noe galt med forventningene dine.

Har du sjekket at du faktisk har alle strøm-barene dine? Er det 12 streker (tell dem, ikke bare gjett eller anta). Tell både batteristrekene OG kapasitetsstrekene. Vedheftet er bilde fra en bil som har mistet tre kapasitetsstreker, men er fulladet med 12 streker.

Sjekk hva forbruket ditt er. Trykk på knappen ved siden av rattet med en "firkant" på seg til du kommer til forbruk. Har du europeisk bil skal tallet være kwt/ per km. Er det USA bil er det hvor mange km du får ut av 1 kwt.

Et typisk tall for USA bil er rundt 6,5 km per kwt. For eurobiler er vel tallet rundt 1,5 (?).

Har du et veldig høyt forbruk er det enten noe galt med bilen, eller deg. Mangler du kapasitetsstreker er det noe galt med batteriet. Mangler du batteristreker når du starter opp så har du antakeligvis satt bilen i "long life mode".



2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Thomas Parsli

Sitat fra: Holtemann på tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:35
Merk, på lørdag kjørte jeg denne ruta: http://kart.gulesider.no/m/VT1lO
6,8 kilometer i 0-2 grader. 68 kilometer. På slutten av denne ruta hadde jeg low battery warning og bare streker på gjettometeret. Da forventet jeg at bilen skulle stanse nårsomhelst. I løpet av denne ruta stoppet jeg i ti minutter, innom en butikk, så ingen opphold som kjølte ned bilen betraktelig.

Det er liten høydeforskjell på den turen, så jeg hadde forventet over 30km rest hvis det ikke var mye vann i kjørebanen.

Hva sier forhandler?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Holtemann

Forhandler og Birger N Haug sier at dette bør bilen klare. Jeg tar bilder hele tiden for å dokumentere eco-trær, kilometerstand og resterende batteri. Jeg er påpasselig med å ta bilder slik at jeg fint kan dokumentere økonomisk kjøring.

Bilen er svensk (Nordisk) med lyktespylere, rattvarme, etc. så det er verken en USA eller EU (Typisk nederland eller Frankrike-Leaf)

Det er 12 streker på batteriet, og en diagnoese hos Birger N Haug Follo på onsdag sier at batteriet er fint (uten at de kunne utdype dette noe mer) men at det jeg beskriver og dokumenterer er unormalt.

Averageforbruket mitt er ca. midt på baren (1,5?)

E_S

Jeg kjører ca. 55 km hver vei til/fra jobb (lader i begge ender) hvor 45-50 av disse er på motorvei med 100-sone. I 100-sonen ligger jeg stort sett rundt 115 km/h, og jeg bruker klimaanlegget som vanlig på 21-22 grader vinterstid. Lader til 80% (long life) og kommer stort sett frem i andre enden enten rett før eller rett etter low battery, altså bruker jeg i overkant av 60% batteri en vei.

68 km burde ut fra min erfaring være null problem også vinterstid om man begynner med fulladet batteri og ikke kjører over 100 km/h..

Bare vær klar over (som de andre her sier) at på "low battery" er det normalt et par mil vanlig kjøring igjen. Det er ikke før man får "very low battery" man bør begynne å bli litt svett i panna.. :P
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Holtemann

#23
Legger ved bilde av status etter å ha kjørt 32 kilometer til jobb i dag, 67 kilometer igjen på gjettometeret. Startet på 124. 7 streker igjen på batteriet, og jeg setter snart kursen hjemover. Spent på om det holder.

Trafikkbestyrer

Ikke at jeg er noe fasit, men i dag kjørte jeg 7 mil for å se hvor mye jeg hadde i gjenn av strøm. Jeg har mye 50-60-70 soner med varierte stigninger osv, har også 5 km med bratt stigning før jeg kommer hjem. Kjørte 30 min i kø. Hadde varmeaparate på hele veien til og fra. Oppvarming x 2. Cd / radio setevarmer. Havnet hjemme med 5 barer i gjenn å ca 5 mil i gjenn på gjetometeret. Så fra 10-12 mil burde gå bra. Hadde fra 0-4 minus foresten

Tor med Leifen

Min faste jobbkjøring er 22 km hver vei. Med piggfrie vinterdekk, våt veibane og 0-4 grader bruker jeg 22% hver vei. Med vanlige dekk og fint vær bruker jeg 18% hver vei. Blandet kjøring, men mesteparten av turen går i 90kmt.

tomrh

#26
Det Holtemann sier er min erfaring også. Mandager kjører jeg t/r Skatval -Trondheim på trening om kvelden uten å kunne lade på treninga, det er ca 45 km én vei. Allerede nå ved 0 grader har jeg brukt 7 strek én vei og må hurtiglade på retur. Det er da 90-sone for det meste, og endel kupert. Starter  med kald bil fordi jeg sliter med å starte forvarming siden carwings ofte er nede og bare én timer kan være aktivert pr dag. Kjører i eco for å begrense strøm til varme.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: Holtemann på tirsdag 09. desember 2014, klokken 17:56
Legger ved bilde av status etter å ha kjørt 32 kilometer til jobb i dag, 67 kilometer igjen på gjettometeret. Startet på 124. 7 streker igjen på batteriet, og jeg setter snart kursen hjemover. Spent på om det holder.

Gjettometeret har jeg droppet for lengesiden. En ting jeg reagerer på er ladetiden på displayet: Godt over halvfullt batteri og den sier 6t til fullading. Hva slags ladekabel er det du bruker?.

På 6t går jeg fra nesten tom til full.

Men få lånt/kjøpt deg en OBDII så du får lest litt mer detaljert batteristatus.

Trig8

Sitat fra: emil på tirsdag 09. desember 2014, klokken 18:31
En ting jeg reagerer på er ladetiden på displayet: Godt over halvfullt batteri og den sier 6t til fullading. Hva slags ladekabel er det du bruker?.

På 6t går jeg fra nesten tom til full.
Standard forskjell på 10A og 16A lading, det.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Holtemann

Vel hjemme, og gjettometeret droppa som en stein under turen. Det samme gjorde batteri-barene.
LEgger ved bilde på status etter 36 kilometer på vei hjem. Gjettometeret blinker på 5 kilometer, og Low Battery level har stått i ti minutter. En batteribar igjen.

Hvordan ville denne turen gått hadde jeg ikke ventet til langt over 18 med å dra fra jobb for å slippe kø, og eventuelt i 20 minusgrader. Glad jeg er NAF-medlem, for dette føler jeg ikke holder mål.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA